Sivu 18/25

Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 08:48
Kirjoittaja PW
20160414_084056.jpg
20160414_084056.jpg (189.69 KiB) Katsottu 2291 kertaa

Veljekset rinnan - savolaine ja karjalaine;)
Jostain syystä tämä otsikon pyörä ei oo niin helppo ajaa ilman käsiä ku tuo oma pyörä. Vaikka omassa on penkki vinossa, sillä vaan sujuu. Lyhempi akseliväli? Penkki vähän erilainen? Penkin kaltevuudella ei ollu eroa.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 09:16
Kirjoittaja jviirret

Taemmassa keulakulma loivempi?

Jukka


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 09:28
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Taemmassa keulakulma loivempi?

Jukka

Se on suurin ero näissä - Helsinkinojakissakin taitaa olla pystympi ja siksi sekään ei oo noin helppo.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 09:33
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Taemmassa keulakulma loivempi?

Se on suurin ero näissä - Helsinkinojakissakin taitaa olla pystympi ja siksi sekään ei oo noin helppo.

Loivempi keula=suurempi jättö=vauhdissa voimakkaammin keskittävä ohjaus=helpompi ajaa ilman käsiä. Meniskö näin?
Vastapainona isompi jättö tarkoittaa taas sitä että ohjaaminen on raskaampaa, eli ketteryys menee päinvastoin. Tiukassa käännöksessä iso jättö haukkaa ohjausta linkkuun pienijättöistä aiemmin.

Jukka


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 14:37
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Taemmassa keulakulma loivempi?

Se on suurin ero näissä - Helsinkinojakissakin taitaa olla pystympi ja siksi sekään ei oo noin helppo.

Loivempi keula=suurempi jättö=vauhdissa voimakkaammin keskittävä ohjaus=helpompi ajaa ilman käsiä. Meniskö näin?
Vastapainona isompi jättö tarkoittaa taas sitä että ohjaaminen on raskaampaa, eli ketteryys menee päinvastoin. Tiukassa käännöksessä iso jättö haukkaa ohjausta linkkuun pienijättöistä aiemmin.

Jukka

Ei ehkä pelkästään jättö mikä vaikuttaa. Luulen että kun ohjausakseli on lähempänä lantioniveltä, jaloilla ohjaaminen helpottuu. Omassa Mbb:ssä jaloilla ohjailee hyvin kun ajetaan suoraa tietä, mutta mutkissa ja etenkin ylämäissä tarvitsen käsiä avuksi.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 15:06
Kirjoittaja PW

Laitoin tähän pystymmän ohjauskulman ja kauemmas lantiosta, koska niin levee etuhaarukka - pelkäsin ett reidet ottaa siihen. Nyt ei ota mutt myös keskiö on korkeemmalla ku Helsinkinojakissa. Keskiö on mahollista asentaa myös yhdysputken alapuolelle, n. 10cm alemmas.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 15:17
Kirjoittaja PW
20160414_151004.jpg
20160414_151004.jpg (146.84 KiB) Katsottu 2200 kertaa

Pitää tehdä parempi penkin kiinnike eteen. Penkki ei kestä pakoputkiklemmarikiinnitystä - repeää. Johtuuko siitä ett klemmarin pohja on liian pieni pinta-alaltaan?
Tarttee ettii kulmarauta ja hitsata se runkoon.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 16:08
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
20160414_151004.jpg

Pitää tehdä parempi penkin kiinnike eteen. Penkki ei kestä pakoputkiklemmarikiinnitystä - repeää. Johtuuko siitä ett klemmarin pohja on liian pieni pinta-alaltaan?
Tarttee ettii kulmarauta ja hitsata se runkoon.

Ei, älä hitsaa tuohon kohtaan mitään!
Laita mieluummin pakoputkiklemmarin peltiosan päälle alumiinilevyn pala tai vaikka se kulmarauta. Hitsaaminen huonontaa rungon väsymisenkestoa tuolla kohdalla, eikä auta varsinaisesti tuohon ongelmaan.
Olennaista tuossa on kiinnikkeen leveyden kasvattaminen, jottei pulttien kohdat joudu niin tiukalle. Pala vesivaneriakin voisi olla ihan kelpo ratkaisu.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 16:16
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
20160414_151004.jpg

Pitää tehdä parempi penkin kiinnike eteen. Penkki ei kestä pakoputkiklemmarikiinnitystä - repeää. Johtuuko siitä ett klemmarin pohja on liian pieni pinta-alaltaan?
Tarttee ettii kulmarauta ja hitsata se runkoon.

Ei, älä hitsaa tuohon kohtaan mitään!
Laita mieluummin pakoputkiklemmarin peltiosan päälle alumiinilevyn pala tai vaikka se kulmarauta. Hitsaaminen huonontaa rungon väsymisenkestoa tuolla kohdalla, eikä auta varsinaisesti tuohon ongelmaan.
Olennaista tuossa on kiinnikkeen leveyden kasvattaminen, jottei pulttien kohdat joudu niin tiukalle. Pala vesivaneriakin voisi olla ihan kelpo ratkaisu.

Joo, rupesin tuota itekin miettimään - klemmarin tuunausta. Toisessa pyörässä klemmari toimii ihan hyvin mutt erilainen penkki, siinä ei mutteritkaan haittaa persuksen alla kun on se keskivako. Se tuolla tasapohjasella penkillä on ongelma, ett mutterit on takapuolessa, pehmuste pitää aina olla.
Jos klemmariin kiinnittäs semmosen palikan mihin pystyy penkin kiinnittämään erikseen, vois käyttää kupukantapultteja.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 16:35
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Jostain syystä tämä otsikon pyörä ei oo niin helppo ajaa ilman käsiä ku tuo oma pyörä.

Ohjausakseli on pyörissä asemoitu ohjaaviin jalkoihin nähden aivan erilailla. Etäisyys lonkkaniveleen on eri ja myös kulma jalkoihin nähden. Onko omassasi vielä lyhyet kammet joillaa olet tottunut polkemaan?

20160414_084056.jpg
20160414_084056.jpg (110.42 KiB) Katsottu 2164 kertaa

Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 16:54
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
20160414_151004.jpg

Pitää tehdä parempi penkin kiinnike eteen. Penkki ei kestä pakoputkiklemmarikiinnitystä - repeää. Johtuuko siitä ett klemmarin pohja on liian pieni pinta-alaltaan?
Tarttee ettii kulmarauta ja hitsata se runkoon.

Ei, älä hitsaa tuohon kohtaan mitään!
Laita mieluummin pakoputkiklemmarin peltiosan päälle alumiinilevyn pala tai vaikka se kulmarauta. Hitsaaminen huonontaa rungon väsymisenkestoa tuolla kohdalla, eikä auta varsinaisesti tuohon ongelmaan.
Olennaista tuossa on kiinnikkeen leveyden kasvattaminen, jottei pulttien kohdat joudu niin tiukalle. Pala vesivaneriakin voisi olla ihan kelpo ratkaisu.

Joo, rupesin tuota itekin miettimään - klemmarin tuunausta. Toisessa pyörässä klemmari toimii ihan hyvin mutt erilainen penkki, siinä ei mutteritkaan haittaa persuksen alla kun on se keskivako. Se tuolla tasapohjasella penkillä on ongelma, ett mutterit on takapuolessa, pehmuste pitää aina olla.
Jos klemmariin kiinnittäs semmosen palikan mihin pystyy penkin kiinnittämään erikseen, vois käyttää kupukantapultteja.

Kokeilepa, josko jatkomutterit mahtuisivat sen peltiosan sisään. Sitten vain u-pultista liika pituus pois, jatkomutteri tilalle, laudanpätkä väliin ja penkki kupukantaruuvilla paikoilleen. :D


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 17:22
Kirjoittaja Vilijami

Tämmönen "stauff" hydrauliikkapuken kiinnike kävisi myös penkin kiinnikkeeksi?


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 17:26
Kirjoittaja Wacky

Penkki kannattaa aina kiinnittää tukevasti ettei repeä irti eteenkin jos on tarkoitus isommilla tehoilla polkea


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 18:07
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jostain syystä tämä otsikon pyörä ei oo niin helppo ajaa ilman käsiä ku tuo oma pyörä.

Ohjausakseli on pyörissä asemoitu ohjaaviin jalkoihin nähden aivan erilailla. Etäisyys lonkkaniveleen on eri ja myös kulma jalkoihin nähden. Onko omassasi vielä lyhyet kammet joillaa olet tottunut polkemaan?

20160414_084056.jpg

Joo on 152mm kammet omassa.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 23:07
Kirjoittaja Bujubuju
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ei, älä hitsaa tuohon kohtaan mitään!
Laita mieluummin pakoputkiklemmarin peltiosan päälle alumiinilevyn pala tai vaikka se kulmarauta. Hitsaaminen huonontaa rungon väsymisenkestoa tuolla kohdalla, eikä auta varsinaisesti tuohon ongelmaan.
Olennaista tuossa on kiinnikkeen leveyden kasvattaminen, jottei pulttien kohdat joudu niin tiukalle. Pala vesivaneriakin voisi olla ihan kelpo ratkaisu.

Joo, rupesin tuota itekin miettimään - klemmarin tuunausta. Toisessa pyörässä klemmari toimii ihan hyvin mutt erilainen penkki, siinä ei mutteritkaan haittaa persuksen alla kun on se keskivako. Se tuolla tasapohjasella penkillä on ongelma, ett mutterit on takapuolessa, pehmuste pitää aina olla.
Jos klemmariin kiinnittäs semmosen palikan mihin pystyy penkin kiinnittämään erikseen, vois käyttää kupukantapultteja.

Laitan penkin ja kiinnikkeen väliin palan vanerilevyä. ehkä jopa kaksi pakoputkilemmaria ja vanerilevynpala väliin ja sitten vasta penkki. Siten tulee hienosti lisää pinta-alaa. Taaksekin ehkä suikale vaneria väliin. Minulla on ohutta vaneria, johon laitan reijät ja sitten vain venelakkaa tai maalia vanerin päälle ja reikiin, ettei lahoa.