Sivu 18/20

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 09 Heinä 2024, 17:24
Kirjoittaja Polkumies

Päärunko muodossaan

päärunko1.jpg
päärunko2.jpg

Pitkittäisen 40x40-putken alle tulee ehkä toinen samanmoinen, joka alkaisi etujousituksen kohdalta ja jatkuisi yläputkea taaemmas tavaratilan lattiaksi.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 13 Loka 2024, 21:48
Kirjoittaja Polkumies

Ensimmäistä kertaa pyörillään. Etujousitus tuntui juuri sopivalta, takajousitus vähän jäykältä.

pyörillä.jpg

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 14 Loka 2024, 09:22
Kirjoittaja ajou
Polkumies kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa pyörillään. Etujousitus tuntui juuri sopivalta, takajousitus vähän jäykältä.
[attachment=[emojiKuvaKuva[emoji[emoji6KuvaKuva]KuvaKuva][emoji[emoji6KuvaKuva]KuvaKuva]]]pyörillä.jpg[/attachment]

Hienoa! Tuosta jousituksesta on aika paha mennä sanomaan mitään kovin jyrkkää vielä tässä vaiheessa. Saattaa ajatukset muuttua koeajossa.

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 14 Loka 2024, 09:44
Kirjoittaja Härski

Todella hienoa et etenee. Tämmöset jutut missä ei mennä sitä tuttua ja turvallista polkua mitä muut aina menee, on mahdollisuus kehitykselle ja se jos joku on hienoa.

Täytyy olla todellinen propellijattu että tällä foorumilla onnistuu olemaan erilainen ja keksimään uutta tai erilaista ja isot pisteet siitä!


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 14 Loka 2024, 18:58
Kirjoittaja Jarcco

Projektin saamisesta pyörilleen voisi pitää vaikka harjakaiset, ainakin mulle antoi aina uskoa että kyllä se siitä vielä valmistuu!


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 14 Loka 2024, 23:40
Kirjoittaja Polkumies

Paljon menee aikaa räpeltäessä pieniä osia, jotka eivät tunnu edistävän kokonaisuutta. Tässä etutasauspyörästön kiinnitys runkoon. 45x45x2-putkesta saa kätevästi klemmareita 40x40-putken päälle.

klemmari.jpg

Aika etupainoinen tulee. Kuskin paino on lähinnä etuakselilla ja etuakselin etupuolelle tulee painava poljinkeskiömoottori ja napavaihteisto. Kuskia voisi tuoda taaemmas, mutta maahan pitää yltää jaloilla peruuttamista varten, ja etuakseli tulee nopeasti tielle.

kuskin paino.jpg

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 15 Loka 2024, 17:46
Kirjoittaja Polkumies

Voimansiirron palikat alkavat löytää paikkojaan. Kampikeskiö etupuomin ylä- vai alapuolelle...

moottori alhaalla.jpg
moottori alhaalla.jpg (125.59 KiB) Katsottu 6334 kertaa
moottori ylhäällä.jpg
moottori ylhäällä.jpg (126.86 KiB) Katsottu 6334 kertaa

Meinaa loppua tila sivusuunnassa. Jotta ketjulinjat saa kohtuullisen suoriksi, vaihteisto pitää sijoittaa aika oikealle, jolloin kenkä meinaa osua vaihteiston akselin päähän. Ulompana taas kääntyvä eturengas tulee vastaan.

ketjulinja ja jalkatila.jpg

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 15 Loka 2024, 18:51
Kirjoittaja jori

Hienoa tekemistä ja hyvää konstruktiivista otetta! :) Kuva
Ketjuvoimat vetävät väliakselia eri päistä vastakkaisiin suuntiin, joten tarvitset tuen tuolle kevyelle haarukalle ainakin tälle puolelle. Toinen puoli on keskemmällä, mutta tarvinnee sekin vastaavan lataan pätkän.

Ketjuvoimatuki.jpg
Ketjuvoimatuki.jpg (69.39 KiB) Katsottu 6328 kertaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 15 Loka 2024, 19:46
Kirjoittaja Wacky

Väliakselin navan kiinnikkeet tulee vääntymään jos et tukevoita niitä reilusti.
Nexus navoissa voi asentaa rattaan myös sisäänpäin käännettynä jolla saat helpotettua ensioketjun linjausta.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 15 Loka 2024, 20:56
Kirjoittaja Polkumies
jori kirjoitti: 15 Loka 2024, 18:51

Ketjuvoimat vetävät väliakselia eri päistä vastakkaisiin suuntiin, joten tarvitset tuen tuolle kevyelle haarukalle ainakin tälle puolelle.

Joo sellainen tulee, ja muitakin kolmiorakenteita lisää, kun osat ovat paremmin paikallaan ja tietää, missä tukirakenteet eivät törmää ketjuihin sun muuhun.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 15 Loka 2024, 22:11
Kirjoittaja Polkumies
Wacky kirjoitti: 15 Loka 2024, 19:46

Nexus navoissa voi asentaa rattaan myös sisäänpäin käännettynä jolla saat helpotettua ensioketjun linjausta.

Tätä pienintä 16-hampaista ratasta ei vaan tähän nimenomaiseen Nexus 8 -napaan voi asentaa lautasmaisesti sisäänpäin, koska jo nyt ratas ulospäin lautasena ketju melkein hinkkaa napaan. :? Ehkä jokin Sturmey Archerin litteä ratas voisi pari milliä auttaa.

nexus.jpg

Älkää huomioiko vasemmanpuoleista ketjua. Se on siinä vain, koska käsissä oli umpinainen ketjulenkki ja palaava puoli piti laittaa johonkin kuvaamisen ajaksi.

Tai sitten selkeästi isompi Nexus-ratas, joka ehkä mahtuisi lautasmaisena myös toisin päin. Se tosin nostaisi voimansiirtoon menevää vääntöä. Nyt moottorilla on 60-hampainen ja Nexus-navalla 16-hampainen, mikä tiputtaa väännön mukavan alas, ja vääntö nostetaan vasta pyörien akseleilla suuremmaksi isoilla rattailla.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 15 Loka 2024, 23:29
Kirjoittaja Polkumies

Voimansiirto olisi kohta ketjuja vaille valmis koeajoon etuvetona, mutta ilman jonkinlaista ohjausta ajamisesta ei tule mitään. Tarkoitus on laittaa kuvan tapaan ristiin ohjauksen välittävät varret. Niiden kuskin puoli nivelöidään alempien jousielementtien tuntumaan ja olkavarsien puoli alempien pallonivelten luo, mikä toivottavasti minimoi töyssyjen vaikutuksen ohjaukseen. Olen yrittänyt tehdä mitoituksen vähän samalla periaatteella, kuin auton raidetangot mitoitettaisiin A-tukivarsijousituksen nelilinkissä.

Mutta mitenkäs se kaartoharitus (vai mikä olikaan Ackermannin suomenkielinen nimi)? Kulman alfa pitää kai olla suurempi kuin beeta, mutta mistä tietää yhtään, kuinka paljon?

ohjausvivut.jpg
palikoita.jpg

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 16 Loka 2024, 09:52
Kirjoittaja Wacky

18 hammasta on tosiaan minimi sisään päin käännetylle rattalle joka voisi olla järkevämpi koko tuohon jos se helpottaa ketjulinjaa reilusti


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 16 Loka 2024, 11:58
Kirjoittaja Polkumies
Wacky kirjoitti: 16 Loka 2024, 09:52

18 hammasta on tosiaan minimi sisään päin käännetylle rattalle joka voisi olla järkevämpi koko tuohon jos se helpottaa ketjulinjaa reilusti

Onko siihen jotain sääntöjä ketjun leveyden suhteen? Nexus-rattaalle menee ainakin 6-7-8-v ketju, samoin moottorin narrow-wide-rattaalle. Minulla on nyt tähän pyörään varattu sitä leveintä 1-v ketjua (tapin leveys n. 8,5mm), koska osa rattaista on niin leveitä, ettei yhtään kapeampi ketju sovi.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 16 Loka 2024, 15:30
Kirjoittaja Wacky
Polkumies kirjoitti: 16 Loka 2024, 11:58
Wacky kirjoitti: 16 Loka 2024, 09:52

18 hammasta on tosiaan minimi sisään päin käännetylle rattalle joka voisi olla järkevämpi koko tuohon jos se helpottaa ketjulinjaa reilusti

Onko siihen jotain sääntöjä ketjun leveyden suhteen? Nexus-rattaalle menee ainakin 6-7-8-v ketju, samoin moottorin narrow-wide-rattaalle. Minulla on nyt tähän pyörään varattu sitä leveintä 1-v ketjua (tapin leveys n. 8,5mm), koska osa rattaista on niin leveitä, ettei yhtään kapeampi ketju sovi.

En tiedä ihan mistä hakukone väitti että 18t olisi raja kun shimanon dokumentti sanoo että rattaan sisäänpäin asentamiseen vaikuttaa pölysuojan muoto. Siitä on kahta erilaista profiilia ja toiseen on ok asentaa ratas sisäänpäin 16t tai isompaan ja toiseen 20t tai isompaan.
Tarkempaa voi katsoa täältä (sivu 7/115):
https://si.shimano.com/en/pdfs/sm/IHG-I ... 01_ENG.pdf
Navan kuvaa ja dokumentissa olevia vertaillen sulla taitaa olla specificatio A, eli raja on 20t hammasta sun tapauksessa, mutta kapeampi ketju voi pelastaa koska sellaisella se ei välttämättä osu pölysuojaan.