Viisaammat kertonevat oliko hitsaus liian huono, materiaali liian heikko vai ? Olisko auttant jos kampiputken päät olis tulpattu ?
Varmaan vähän kaikkia, mulla ei ollut materiaalin kans ongelmia eikä uusikaan omistaja ole rikkoontumisista raportoinut. Liitostapa oli erilainen, putkien päät katkaistu vinoon ja hitsattu päittäin kiinni, eli tavallaan tulpattu. Lisäksi kampi oli loivemmilla mutkilla joten hitsaus sauman pituus oli liitoksissa pidempi=kestävämpi.
Otin kammen irti ja tarkempi tarkastelu rikkoneesta saumasta paljasti ett tuskin materiaalissa on vikaa. Olin luultavasti hitsauksen jälkeen viistänyt putken päätä niin ett hitsaus oli lähteny ulkokulmasta kokonaan pois. Tuo viistoliitos tai putkien tulppaus luultavasti korjais tilanteen.
Tämä nyt oli tämmönen normaali meikäläisen tilanne ett lähetään keskeneräsellä kokeileen josko kestäs, noin 1000km kesti .
No nyt pääsen kokeileen noita lyhyempiä kampia (130 mm)
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Aamulla portinpieleen polkas Juvosen Jarkko Bromtonillaan ykskaks yllättäen. Esittelin samalla kolmipyörän jota hää ei Kuopion sightseeingillä kerenny nähdä. Jarkolla oli hyviä vinkkejä jatkokehitykseen tähän malliin, enkä ihmettelis jos Kuopioon ilmestyis samalla konsepitilla pyörä
Itte oon miettiny jos kasais tämmösen ilman hitsausta, pulttiliitoksilla ja tähän just sain vinkkejä. Runko vois olla alumiinia putken sisään pulttien kohtaan pitäs kuulemma laittaa ruostumattomat holkit tai esim nylonista palikat jotka tukisivat alumiinputkea pulttien puristuksessa.
Tästä vois olla semmosta hyötyä ett pyörän sais purettua helposti ja mahtus kulettamaan sekä säilyttämään. Vois myös kokeilla erilevyisillä "poikkipuilla" kapeempaa ja leveempää versiota. Painopistettä vois muuttaa ym.
Petri
Petri
Jarkolla oli hyviä vinkkejä jatkokehitykseen tähän malliin, enkä ihmettelis jos Kuopioon ilmestyis samalla konsepitilla pyörä
Tuliko mitään uutta kattamiseen ja täydellisen sateensuojan suhteen?
Jukka
Oli muistaaksein vaan puhetta millä mie olin ajatellu kattaa (joka on vielä hakusessa) ja myös niistä teijän (Jukka ja Sakari) käyttämistä materiaaleista.
Jarkko mainitsi jonkun esimerkin jossa oli tehty alumiini tuet tyyliin "teltta" + kangas pingotettuna siihen = polettava teltta
Petri
Petri
Kun nojakulma on päätynyt lähes makuu asentoon on ajolasit muuttuneet pelkästään aurinkolaseiksi kun varsinainen ajon liittyvä "silmäpeli" tapahtuu lasien alta ja lasit eivät enää suojanneet hiekalta, pölyltä, hyönteisiltä ym.
Löysin paikallisesta erä/armeija kaupasta alppilasit jotka peittää koko silmän. Eivät ole niin tummatkaan ku nuo aurinkolasit vaan vihertävät ja ympäristö näyttää valoisalta.
Katuuskottavuuttakin tais tulla lisää ja sopii ehkä tähän "rottapyöräkulttuuriin"
P1011292.JPG (58.26 KiB) Katsottu 2160 kertaa
Petri
Petri
Uutta kampee mallailin illalla, en ymmärrä miten aikasemman rattaan olin saanu suoraan. Enkä oo ihan varma onko tuo kampikaan suora, se kun oli vaikeempi tehdä suoraks ku tommonen suorakulmanen versio. Jätin vielä hitsaamatta ja odottelen "parempaa päivää"
Petri
Petri
Tämän kammen asennuksessahan kävi niin ett ratasta kiinnittäessä pultti katkes neliöakselin sisään. Pultti oli ilmeisesti liian pitkä ja mie vaan kiersin ja kiersin kunnes katkes. Oon antanu tuon olla sen verran harmittant
Tänään yritin tuota katkennutta pulttia irti, sahasin siihen päähän meisselille uran ja irrotus ainetta väliin. Mutt eihän se irtoo. Jostain syystä en millään viittis rälläköidä tuota neliöakselin tumppia irti. Sitten siihen pitäs tehdä uus tumppi tilalle.
Onkohan tuon putin irrotukseen mitään konstia ? Poraamalla varovasti ?
Petri
Petri
Jos se on katkennut pohjaamisen takia, ei varmaan lähde ilman pänningin poistoa kierteen ja reiän pohjan väliltä. Kova kuumentaminen voisi toimia, mutta kuumentaa varmaankin myös laakerin pilalle. Ei oikeasteen jää muuta vaihtoehtoa, kuin poraaminen pulttia pitkin pohjaan asti, jolloin reiän pohjalle tulee enemmän tilaa, pänninki poistuu ja kierteen voi kiertää helposti pois sopivan lattapää meisselin avulla. Ainoa vaikeus on porata niin tarkasti, ettei kierre mene pilalle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma