ajarmala kirjoitti:ki kirjoitti:
olen miettinyt että kuinka suuri osa koipi reidestä on syötävää. sitä pitäisi verrrata suikaleiden kilohintaan.
Jori, kun suosittelet näitä koipireisiä, niin voisitko punnita seuraavan satsin?
- koipireidet, mkr
- luut, ml
Niin voisimme laskea lihapitoisuuden = (mkp - ml) / mkr * 100 %
T. Ari
Joo, just annoin koiralle parin koiven jämät. Helppo olisi ollut punnita, mutta myöhästyin pari minuuttia tämän lukemisesta. 
Tämä valmistusmenetelmä kyllä antaa mahdollisuuden myös koipien syömiseen luineen päivineen niin, ettei jää, kuin vieno tuoksu jäljelle ja olen niinkin toisinaan tehnyt. Pitkä kypsytysaika pehmentää luut, eikä niille tarvitse tehdä muuta, kuin ottaa hyppysiin ja purra luut pieninä pätkinä suuhunsa. Hyvän makuisia vieläpä.
No, en ole viitsinyt viime aikoina syödä luita. Nämä koivet olivat Lidlin altaasta 1,79€/kg. Huuhtelin orginaalimarinadin pois ja paistoin eilen 110°C klo 17.30 - 21. Tuo pitkä paistoaika helpottaa luiden irrottamista ja koivista tulee käyttöön suurempi osuus ja tosiaan nahkakin on niin hyvää, ettei ainakaan meillä sitä jää palaakaan kompostille, eikä edes koiralle.
Tällä kerralla koivet taisivat olla tavallista tuoreempia, eli eivät olleet maanneet kauan paketin marinaadissa, sillä olisi tuohon reseptiin voinut hiukan lisätä suolaa. Pidempään paketissa odottaneisiin imeytyy marinadista suolaa riittävästi.
Jaa, voisinhan minä purkaa nuo jäljelle jääneet koivet viilokiksi ja punnita jäännökset. Pieni hetki...
.......................................................................................................
Perkasin paistokset samalla tekniikalla, kuin aikanaan kakaroille, eli kaikki epäilyttävä pois vain liha ja nahka jäi. Olin ehtinyt pari koipea illalla syödä tuosta kuuden koiven satsista, joten kastikkeen osuus oli 6 koiven määrästä muut painot neljälle koipireidelle.
4 koipireiden tulokset:
Lihat ja nahat 686 g
Kastike pannun pohjalta 200 g (6 koipea)
Luut ja rustot 256 g
Katsoin roskiksesta paketteihin merkatun painon, joka oli 1,112kg ja 1,151 kg. Yhteensä 2,263 kg
Ekstrapoloidaan pari syötyä kanaa takaisin painoon, eli jaetaan lihojen ja luiden määrä 4/6. Uunista otetulla pannulla oli siis ollut:
Lihaa 1030 g
Kastiketta 200 g, josta n. 100 g lisättyä öljyä ja mausteita.
Luita ja rustoja 497 g
Pois heitettävää oli vajaa kolmannes valmiin ruoan kuiva-aineesta, tai 22% pakettiin merkatusta tuorepainosta.
Tuo pannun pohjalle jäävä kastike kertyy pelkästään kanoista ja noin sadasta grammasta oliiviöljyä ja valkosipulia ym. mausteita. 200 gramman kastikemäärästä siis 100 grammaa on kanaa ja koko 200 g täyttä ruokaa. Meillä ainakin tuo kastike loppuu ennen kuin koivet.