Sivu 19/28
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 08:54
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:Noin muuten jäin miettimään, että minkähänlaisella strategialla pärjää tuollaisessa pitkässä suorituksessa parhaiten? Lähinnä siis se, että pitäisikö ajaa tasaisella sykkeellä, ylämäessä sama teho, tasainen 135 syke koko kierroksen? Vai kenties niin, että ylämäkeen syke saa nousta 145-150 seudulle, ja alamäessä huilataan, että laskee 125-130 seudulle, ja keskisyke tuo 135? No, joka tapauksessa ensi vuonna pitää sykkeen taso pitää korkeampana, että tulee kaikki voimat käytettyä.
Minä väittäisin että parhaan tuloksen saa kun ei ota sykemittaria mukaan ollenkaan
Suorituskyky on kuitenkin eri aikoihin päivästä erilainen, kuin myös ennen syöntiä ja syönnin jälkeen. Ajaa omaa elimistöä kuunnellen ja pysyy siellä pyörän päällä. Jokaista vietettyä taukotuntia kohti matka lyhenee suunnilleen 20km, eli 1h taukojen pitäisi nostaa keskinopeutta liki 10% jotta se olisi "kannattavaa" pitää.
Jukka
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 09:08
Kirjoittaja Nojanalle
Tästä sykemittari asiasta olen Viireen kansa tyystin erimieltä. Syke tasot on ainoa todellinen seurantamerki itsestä missä mennään. Kun tuntee oman syketason ja missä rajoissa mennään , pystyy tekemään pitkän ja tasapainoisen suorituksen. Muuten osa joukosta ajaisi matalalla sykeellä ja osa ajaisi itsensä piippuun liian korkealla syketasolla. Kylmiltään oikean syketason pitäminen ei onnistu. Vaatii pitkää harjottelua ja tarvittaessa jopa valmentajan , sekä urheilulääkäreiden opastavaa hyöksyntää. Maksimi hyödyntämisen aikaansaamiseksi asiat ei käy käsi kopelolla. 
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 09:51
Kirjoittaja Pastori
tavasti kirjoitti:Vai kenties niin, että ylämäkeen syke saa nousta 145-150 seudulle, ja alamäessä huilataan, että laskee 125-130 seudulle, ja keskisyke tuo 135? No, joka tapauksessa ensi vuonna pitää sykkeen taso pitää korkeampana, että tulee kaikki voimat käytettyä.
Noi luvut oli mulla tavoitteena - normitilanne 135 ja mäessä 145. Olisko sitten niin että mulla oli niin hidas pyörä että about 5:llä nousi tuosta ylöspäin, mä poljin alamäkeenkin. Voimia jäi vielä hilkun verran ja ajoaikaa oli se 9 tuntia tehollisesti.
Joten - ensivuonna samalla syketavoitteella - vähän paremmassa kondiksessa ja rullaavammalla kulkineella = 250km. Eiks oo hyvä lyödä jo tavoitetta peliin 
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 10:12
Kirjoittaja PW
Mie ajelin ihan "käskopelolla"
ja meno oli sen mukasta , ei suinkaan tasasta. Yllättävän vähän se kuitenkin näkyi keskinopeudessa. Tulokseen oon tyytyväinen ens vuonna pitäs tietysti rikkoo tuo 300 joka tapauksessa, ja tietysti jos sen sais rikki helpommalla eli pyörästä ilman vastusta pois ja miehestä 8-10 kg .
Petri
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 10:23
Kirjoittaja Nojanalle
Sen verran siittä Nokian Uutisten jutusta. Paikalliset asukkaat hämmästelivät yllättävää juttua lehdessä. Pari tuttua siellä jäi kaipaamaan että tuleekohan uutisiin tuloksia julki olenkaan. Lupasin että joku voisi niitä uutisille kyllä lähettää. Omalla känny netillä kun se ei onnistu. Ilmeisesti sen verran Nokiallakin kiinostusta heräsi , kun kysymään rupes. Että voisko joku lähettää sinne toimitukseen vähän vaktaa. 
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 10:33
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Minä väittäisin että parhaan tuloksen saa kun ei ota sykemittaria mukaan ollenkaan
Suorituskyky on kuitenkin eri aikoihin päivästä erilainen, kuin myös ennen syöntiä ja syönnin jälkeen. Ajaa omaa elimistöä kuunnellen ja pysyy siellä pyörän päällä. Jokaista vietettyä taukotuntia kohti matka lyhenee suunnilleen 20km, eli 1h taukojen pitäisi nostaa keskinopeutta liki 10% jotta se olisi "kannattavaa" pitää.
En usko että itsellä ainakaan toimisi, johonkin laitaan vetäisi. Ja tauot, niitä on tuli ehkä pidettyä liikaa, ja liian pitkinä ajatuksella että kuitenkin voimat hiipuu. Ja toki ne tauot tuli kroppaa kuunnellen, takamuksen puutuminen ja nälkä ajoi tauolle.
Ensi vuonna pitänee panostaa vähän kovempaan sykkeeseen (noin 140 taso?), ja siihen että tauot on lyhyempiä. Nopeammin syötävää evästä, vai evästeline pyörään niin voi syödä ajaessa?
Pastori kirjoitti:Joten - ensivuonna samalla syketavoitteella - vähän paremmassa kondiksessa ja rullaavammalla kulkineella = 250km. Eiks oo hyvä lyödä jo tavoitetta peliin 
Kyllä itsellä on tavoitteena 300 rikki ensi vuonna. Toki tavoite voi muuttua ensi kesän pyöräilymäärien perusteella suuntaan tai toiseen.
Nojanalle kirjoitti:Sen verran siittä Nokian Uutisten jutusta. Paikalliset asukkaat hämmästelivät yllättävää juttua lehdessä. Pari tuttua siellä jäi kaipaamaan että tuleekohan uutisiin tuloksia julki olenkaan. Lupasin että joku voisi niitä uutisille kyllä lähettää. Omalla känny netillä kun se ei onnistu. Ilmeisesti sen verran Nokiallakin kiinostusta heräsi , kun kysymään rupes. Että voisko joku lähettää sinne toimitukseen vähän vaktaa. 
Tulokset ovat webbisuvuilla saatavilla (tulleet kai aika vasta): http://www.lowride.info/wp-content/uplo ... lokset.pdf
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 10:35
Kirjoittaja terppa
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 10:45
Kirjoittaja jori
Teron keskeytysaika olisi hyvä lisätieto - jos sen vielä jostain saisi. Sen voisi lisätä tuloksiin. Tarkoitan siis noin keskinopeusmielessä ja vastaisen varalle. Näitä keskeytyksiä tulee varmasti tulevina vuosina enemmän, kun kuskit vetävät tiukemmalle, kuin nyt kokeilukierroksella.
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 11:19
Kirjoittaja irakas
Tosi hienoja suorituksia. Eniten arvostan Petrin saavutuksia. 
Hänhän pärjää tasaveroisesti omatekoisella lowracerillaan huippuhyvien tehdasvalmisteisten nojakkien joukossa. 
Vaikka olen ajellut aika kauan nojakeilla, en ole hankkinut sykemittaria, joka on alkanut kiinnostaa Nokian tuloksia seuratessa. Olisiko ehdotuksia minkälainen ja hintainen sykemittari kannattaisi hankkia? 
Sakari
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 11:23
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:Vaikka olen ajellut aika kauan nojakeilla, en ole hankkinut sykemittaria, joka on alkanut kiinnostaa Nokian tuloksia seuratessa. Olisiko ehdotuksia minkälainen ja hintainen sykemittari kannattaisi hankkia? 
Sakari
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... ari#p13770
Loutekkiä: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=38-1312
Haitekkiä: https://www.konebox.fi/PublishedService ... ode=111321
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 11:31
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:Vaikka olen ajellut aika kauan nojakeilla, en ole hankkinut sykemittaria, joka on alkanut kiinnostaa Nokian tuloksia seuratessa. Olisiko ehdotuksia minkälainen ja hintainen sykemittari kannattaisi hankkia? 
Vastasin oman näkemykseni low-end vehkeistä tuonne: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 708#p23708
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 11:50
Kirjoittaja Pastori
Ja pidetään mittarilätinät tuolla toisessa ketjuissa. Eiks vaan.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 04&p=13770
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 12:08
Kirjoittaja JuSa
OK, ensi vuoden tavoitteista, kun nyt otetaan kaikki oppi koetusta.
"Kevytsammuminen" n. 7h kohdalla aiheutti epäedullisen vauhdin hidastumisen viimeiselle viidelle tunnille. Siis tasaisempi kokonaisvauhti kisassa varmaan toisi paremman tuloksen. Minulla ei ollut määrällisesti tarpeeksi ja tarpeeksi pitkiä lenkkejä. Sen voi osittain ensi vuodeksi korjata. Pitää siis aloittaa heti sellaisella vauhdilla, sykkeellä, jonka tietää, kokemuksesta, säilyttävän hyvän olon yli 7h.
Minusta sykemittari on aivan ehdoton. Oman tilan seuranta ilman mittaria on liian vaativaa, vaikka tietysti periaatteessa mahdollista. Näin pitkällä matkalla ei voi helposti olla tarpeeksi kokemusta. Joku tunnin ajo on aivan eri asia.
Jospa ensi kesäksi saisin Skorppariin katetta, ainakin nuo umpilokasuojat sivupyöriin, mielellään myös etukatteen. Molempia suunnittelin jo täksi kesäksi. Jos saan ne aikaiseksi, voin tämän kesän kokemuksen perusteella haaveilla 300km ylityksestä, jopa n.350km saavuttamisesta. Muuten, ilman katteita, 250km voisi olla aivan kohtuullinen minimitavoite.
Minusta olisi kiva kokeilla tunnin ajoa radalla ihan erillisenä kisana, ilman että seuraavan päivänä on 12h ajo.
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 12:17
Kirjoittaja tavasti
JuSa kirjoitti:Minusta olisi kiva kokeilla tunnin ajoa radalla ihan erillisenä kisana, ilman että seuraavan päivänä on 12h ajo.
Joo, sitten voisi ladata täysiä eikä tarvitsisi säästellä!
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 10 Elo 2011, 12:19
Kirjoittaja Stapani
JuSa kirjoitti:Minusta olisi kiva kokeilla tunnin ajoa radalla ihan erillisenä kisana, ilman että seuraavan päivänä on 12h ajo.
Tuo olisi ok, mutta tapahtuma ei mahtuisi enää 1 viikonlopun sisään ja ei
välttämättä sopisi niin monen aikatauluihin.
Ja en ainakaan hirveän kauaksi viitsisi lähteä pelkästään tunnin kisaa varten.
Kyllä noita tunnin testejä voi tehdä aika monessa paikassa täällä pääkaupunkiseudulla,
kun vaan välttää pahimpia ruuhka-aikoja. Ajellaanhan noita pikku kisojakin muun liikenteen seassa,
esim Sotungintien tempo yms...