Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?
Huomasin että BIke24'n valikoimassa alkaa olla melko laaja valikoima ovaaleja rattaita..
https://www.bike24.com/1.php?pgc=15796: ... ,122;mid=0
KCNC on lähtenyt myös mukaan...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Huomasin että BIke24'n valikoimassa alkaa olla melko laaja valikoima ovaaleja rattaita..
https://www.bike24.com/1.php?pgc=15796: ... ,122;mid=0
KCNC on lähtenyt myös mukaan...
vuoltu kirjoitti:KCNC on lähtenyt myös mukaan...
Ovaaleja rattaita saa myös AbsoluteBlack:lta (lienee vain suoraan). Huomattava on että nojakille sopiville asteille saa parhaiten näköjään Rotorin malleja joissa kampien kiinnitysreikiä on sitten reippaasti, ei vain kolme per kammen sormi.
..Jaahas jaahas.. Rupee pikkuhiljaa uutta ajokautta pukkaamaan ja jotain uutta tarttee taas ittes kiusaks värkkäillä!
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta väkästelin uuden n.17%(!) ovaalin rattaan nojakkiin. Hammasluvuksi valikoitui tarkoituksella sama, kuin etukasetin keskimmäisessä lehdessä jo on. Mul olis tarkotus vaihtaa toi ovaali kasetin pienimmän rieskan tilalle, niin pääsee testaamaan mikä vaikutus menemiseen on kun vaihtaa pyöreeltä lehdeltä ovaalille hammasluvun kuitenkaan muuttumatta..
Testiryhmä rapportoi tuloksia(fiiliksiä) tuonnempana..
Nyt on ratas heitetty paikoilleen ja eka lenkki käyty vetelee pitkin kyliä. Toistaiseks ratas on ilman kavereita, joten alkuperäisen suunnitelman mukaista vertailua en vielä päässy alottaa.
Vaikutusta pyöritystuntumaan oli paljon. Korkeilla kadenseilla kulmanopeus(90rpm+17% oval) polkemisen "kuollessa"kohdassa tuntui kiihtyvän jopa epämiellyttävän suureksi. Tuli sellainen väljä holkkipolvifiilis, kun tuntui ettei polvet kerkee vaihtamaan kääntymissuuntaa pyörimisen tahtiin..
Vähä jäi semmonen fiilis et noin ovaali ratas kaipais kaverikseen lyhyemmät kammet, jolloin polvien kulmakiihtyvyydet pienenis huomattavasti, hmm..
Pääsiäismuna.
Ei muuta, kuin lyhyempiä kampia hankkimaan.
jori kirjoitti:Ei muuta, kuin lyhyempiä kampia hankkimaan.
Ei meillä mitään hankita, meillä tehdään mitä tarvitaan!..
Härski kirjoitti:jori kirjoitti:Ei muuta, kuin lyhyempiä kampia hankkimaan.
Ei meillä mitään hankita, meillä tehdään mitä tarvitaan!..
Kyllä itse tekeminen on aivan normaali hankintakeino. Ei meillä ainakaan lapsia ostettu, tilattu tai vuokrattu, milloin niitä päätettiin hankkia. Ihan muuhun puuhaan ryhdyttiin.
jori kirjoitti:Härski kirjoitti:jori kirjoitti:Ei muuta, kuin lyhyempiä kampia hankkimaan.
Ei meillä mitään hankita, meillä tehdään mitä tarvitaan!..
Kyllä itse tekeminen on aivan normaali hankintakeino. Ei meillä ainakaan lapsia ostettu, tilattu tai vuokrattu, milloin niitä päätettiin hankkia. Ihan muuhun puuhaan ryhdyttiin.
Verbaaliakrobatiaa
Jukka
Kansalaisopiston metallityöt alkaa taas, ja tarkotus olisi aloittaa tekemällä uudet ovaalit, koska edelliset alkaa olla lopussa.
36 ja 52 hammasta, 25% ovaalit. 36-hampainen on niin pieni 110BCD:lle että ei ole varaa laittaa ovaalin pitkää akselia yhtään vinoon, edellisissä vähemmän soikeissa rattaissa ko. akseli oli 5 astetta kammen edellä. Kokeillaan nyt näillä ja tehdään uusia jos ei tunnu hyvältä, alumiinia on
Tässä viestissä liitteenä pdf:t jos joku muukin haluaa kokeilla noita väkertää.
Alumiinillehan oli joku kotikonstein tehtävä karkaisujuttu, uuniin ja sieltä kuumaan veteen tms? Olisikohan siitä apua rattaiden nopeaan kulumiseen, jos ne ajaisi sisään (hampaat hioutuu lopulliseen muotoon parhaiten ajamalla) ja uunittaisi sitten?
Kiitos!
Tosi hienoa kun jaoit. Mulla ei nää nimittäin wine toimi uudessa koneessa, tulostetut PDF:t on rikkonaisia. Autatko tekemällä tiedoston jos/kun tarve tulee?
Milläs pirulla tommosia kuvia väännellään? Näyttää niin helpolle, kun sen osaa !
Mahe kirjoitti:Kansalaisopiston metallityöt alkaa taas, ja tarkotus olisi aloittaa tekemällä uudet ovaalit, koska edelliset alkaa olla lopussa.
36 ja 52 hammasta, 25% ovaalit. 36-hampainen on niin pieni 110BCD:lle että ei ole varaa laittaa ovaalin pitkää akselia yhtään vinoon, edellisissä vähemmän soikeissa rattaissa ko. akseli oli 5 astetta kammen edellä. Kokeillaan nyt näillä ja tehdään uusia jos ei tunnu hyvältä, alumiinia on
...
Sulle (lähiaikoina) tulevissa lyhennetyissä Sram S600 -kammissa BCD on 104 mm -> saa vähän lisätilaa tuolle pienemmälle rattaalle. Jos kerkiät, niin piirustele hahmotelma tuolle 104 millin pulttikehälle, niin voi joku muukin kiinnostunut väkerrellä moiset.
tm kirjoitti:Mahe kirjoitti:Kansalaisopiston metallityöt alkaa taas, ja tarkotus olisi aloittaa tekemällä uudet ovaalit, koska edelliset alkaa olla lopussa.
36 ja 52 hammasta, 25% ovaalit. 36-hampainen on niin pieni 110BCD:lle että ei ole varaa laittaa ovaalin pitkää akselia yhtään vinoon, edellisissä vähemmän soikeissa rattaissa ko. akseli oli 5 astetta kammen edellä. Kokeillaan nyt näillä ja tehdään uusia jos ei tunnu hyvältä, alumiinia on
...
Sulle (lähiaikoina) tulevissa lyhennetyissä Sram S600 -kammissa BCD on 104 mm -> saa vähän lisätilaa tuolle pienemmälle rattaalle. Jos kerkiät, niin piirustele hahmotelma tuolle 104 millin pulttikehälle, niin voi joku muukin kiinnostunut väkerrellä moiset.
Joo pitää värkätä. Ne Sramithan oli triplat, mikäs sen pienemmän pulttikehän BCD on? Siihenhän vois värkätä vaikka millasen vuoristorattaan
Ohjelma on Sprocket Calculator, löytyy täältä: http://moz.geek.nz/mozbike/giles.html
Mahe kirjoitti:...Ne Sramithan oli triplat, mikäs sen pienemmän pulttikehän BCD on? Siihenhän vois värkätä vaikka millasen vuoristorattaan
...
Joo triplat on, pikkurattaan BCD on 64 mm.
Tässä nostan keskustelua .Enkä viitsi lukea kaikkea läpi . Onko jossain olemassa valmis laskentakaava polkupyörien rattaille . Mistä voisi löytää moduliterän niiren jyrsintään . Jos vaikka tekisi useeman kerralla.