Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Juha Tretjakov kirjoitti:

Pitänee kysyä valmistajalta, että onko tuohon nimenomaiseen vannekokoon jokin hyvä syy.

Olet tainnut jo itse vastata tähän?

Juha Tretjakov kirjoitti:

Olis mahdollisuus siirtyä taittotrikeen, jossa olisi 16" renkaat,

Ilmeisesti kyse tällaisesta pyörästä? http://www.greenspeed.com.au/gt5.html
16" kiekot ovat 10cm pienemmät kuin 20" ja 20% keveämmät. Siinä riittävästi syitä miksi taittotrikeen on sellaiset valittu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

jviirret kirjoitti:
Juha Tretjakov kirjoitti:

Pitänee kysyä valmistajalta, että onko tuohon nimenomaiseen vannekokoon jokin hyvä syy.

Olet tainnut jo itse vastata tähän?

Juha Tretjakov kirjoitti:

Olis mahdollisuus siirtyä taittotrikeen, jossa olisi 16" renkaat,

Ilmeisesti kyse tällaisesta pyörästä? http://www.greenspeed.com.au/gt5.html
16" kiekot ovat 10cm pienemmät kuin 20" ja 20% keveämmät. Siinä riittävästi syitä miksi taittotrikeen on sellaiset valittu.

Jukka

Kiitos kommentista, mutta tarkoitin nyt lähinnä sitä, miksi vannekooksi on valittu juuri 349 eikä esim. 305, jolle näyttää olevan tarjolla parempi rengasvalikoima. Molemmat vannekoot ovat nimellisesti 16" renkaille, mutta 305:lle saisi selvästi leveämpiä renkaita. Olettaisin, että isompi ilmatila ei olisi pahitteeksi noin pienessä vanteessa ja jousittamattomassa pyörässä. Silti muutamaankin taittotrikeen on valittu 349 eikä 305.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Juha Tretjakov kirjoitti:

Kiitos kommentista, mutta tarkoitin nyt lähinnä sitä, miksi vannekooksi on valittu juuri 349 eikä esim. 305, jolle näyttää olevan tarjolla parempi rengasvalikoima.

Aa, joo :oops: Mikähän on ollut kumi tilanne valmistamisen aloitus vuonna Australiassa? Valmistajalla on nytkin tarjolla kuutta eri kumimallia 349-kokoisena: http://www.greenspeed.com.au/gsparts.html Eli ehkä Australiassa tuo isompi standardi on yleisempi? Mutta valmistajaltahan se selviää, eikä vannekehien vaihtaminenkaan taida mikään ylivoimainen operaatio asiansa osaavalle henkilölle olla?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

jviirret kirjoitti:

Mikähän on ollut kumi tilanne valmistamisen aloitus vuonna Australiassa? Valmistajalla on nytkin tarjolla kuutta eri kumimallia 349-kokoisena: http://www.greenspeed.com.au/gsparts.html Eli ehkä Australiassa tuo isompi standardi on yleisempi? Mutta valmistajaltahan se selviää, eikä vannekehien vaihtaminenkaan taida mikään ylivoimainen operaatio asiansa osaavalle henkilölle olla?

Jukka

Greenspeediä on tehty pitkään ja siihen voi vaikuttaa historialliset ja paikalliset syyt. En viittaa siihen. Tätä pyörää sen sijaan on alettu toimittaa vasta tänä keväänä Yhdysvalloissa eikä sitä saa Euroopasta ainakaan toistaiseksi: http://edgerecumbents.com/e2/. Luulenpa, että en lähde vaihtamaan vannekehää pyörään, jonka taittomekanismin joku on tarkkaan suunnitellut.

Myös Catriken pyörissä on edessä 349-vanteet. Muista taittotrikeistä useat luottavat 20" renkaisiin: HP Velotechnik, Azub, ICE, TW-Bents. Siinä koossa onkin jo kertaluokkaa enemmän renkaita tarjolla kuin 16" koossa. (Ainakin tässä kaupassa on 80 erilaista 20" rengasta ja 32 erilaista 16" rengasta, jotka nekin enimmäkseen ovat 305-vanteelle.) Tämmöistä tämä pyörän metsästys on: ei löydy täydellistä, mutta voi löytyä sopivin kompromissi.

Tuo Greenspeedin oma 40-349-rengas on kiva yllätys! Täältä se tosin on loppu: http://www.wrhpv.com/ukshop/tyres/349/
Ja näyttäis siltä, että myös Bromptonissa olisi 349-koon vanteet, ja sehän on käsittääkseni aika suosittu pyörä. Renkaiden hinnassa on sitten tietysti Brompton-lisää. Kiva tietää, että myös taittuvalankaisia pikkurenkaita on (ainakin Kojak): http://www.sjscycles.co.uk/tyres-16-(349)-dept192/

Enkä minä tietenkään ole ensimmäinen, joka tämmöistä on pohtinut. Tämä vaikuttaa valmiiksi pohditulta:
http://www.bikeforums.net/folding-bikes ... tions.html

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Juha Tretjakov :
"Myös Catriken pyörissä on edessä 349-vanteet"

Kaikissa uusissa Catrikeissä on nykyään 406:t edessä.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2022
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Milanissa on alla Continental Grand Prix:t ja niillä on tullut ajetuksi jo 7400 km. Pitäisiköhän ne jo pian vaihtaa uusiin? Kauanko niillä vielä hirviäisi ajaa? Kankaat eivät vielä näy... Mitä te pidätte kriteerinä renkaiden vaihtoiän määrittämiseksi?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Milanissa on alla Continental Grand Prix:t ja niillä on tullut ajetuksi jo 7400 km. Pitäisiköhän ne jo pian vaihtaa uusiin? Kauanko niillä vielä hirviäisi ajaa? Kankaat eivät vielä näy... Mitä te pidätte kriteerinä renkaiden vaihtoiän määrittämiseksi?

Sitten kun puhkeavat/repeävät kulumisen seurauksena, turhaa siinä käsiään sotkee ennen kuin on pakko. Ei kai kumin kulumista voi päällepäin muuten todeta kuin kankaiden näkymisestä, sitten kun näkyy niin ei tohtisi enään työmatkaa pidemmälle reissulle lähteä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3946
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Milanissa on alla Continental Grand Prix:t ja niillä on tullut ajetuksi jo 7400 km. Pitäisiköhän ne jo pian vaihtaa uusiin? Kauanko niillä vielä hirviäisi ajaa? Kankaat eivät vielä näy... Mitä te pidätte kriteerinä renkaiden vaihtoiän määrittämiseksi?

Ei kai kumin kulumista voi päällepäin muuten todeta kuin kankaiden näkymisestä, sitten kun näkyy niin ei tohtisi enään työmatkaa pidemmälle reissulle lähteä.

Jukka

Grand Prix renkaissa kuten muissa contin maantie renkaissa on kulumis indikaattorikuopat joista voi kertoa onko kulutus pinta lopussa. Kuvassa on oma 622 contin Grand Prix rengas jossa kuoppa näkyy melkein keskellä kuviota jos niitä ei löydy niin sitten syytä vaihtaa. Huomaa että renkaan sivussa on TW1 teksti ja pieni nuoli siihen kohtaa jossa ne on joten niitä metsästämällä voi kertoa onko syytä vaihtaa jo.

Liitteet
contin-kulumisreijat.jpg
contin-kulumisreijat.jpg (232.16 KiB) Katsottu 4520 kertaa
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Pistosuojaus tuntuu olevan noissa renkaissa hyvä joten ajaisin ite kankaille jos ne sen kestää :o

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4844
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.gaadi.de/index.php?id=2 Voihan renkaan tietysti tehdä näinkin. Vai pitäskö tälle keksiä uusi nimi,vaikka "putkirengas".
Näin se käy pois ottamatta vannetta pyörästä. :mrgreen: :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.gaadi.de/index.php?id=2 Voihan renkaan tietysti tehdä näinkin. Vai pitäskö tälle keksiä uusi nimi,vaikka "putkirengas".
Näin se käy pois ottamatta vannetta pyörästä. :mrgreen: :roll:

Niinpä! Miksei se noinkin voisi olla. Nyt se vasta keksitään, kun sisuskumeista ollaan jo siirtymässä pois. :evil: Ehkä tuollaisia voisi ottaa mukaan retkelle, kun pyörä on pakattu täyteen tavaraa, voi kiekkojen irti ottaminen renkaan paikkaamista varten olla hankalaa -tai ainakin työlästä. Niin ja tietenkin kaksipuoleisella haarukalla varustettuihin kinnereihin, joissa takakiekon irrottaminen ei niin ylen helppoa ole.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17831
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

http://www.gaadi.de/index.php?id=2 Voihan renkaan tietysti tehdä näinkin. Vai pitäskö tälle keksiä uusi nimi,vaikka "putkirengas".
Näin se käy pois ottamatta vannetta pyörästä. :mrgreen: :roll:

Niinpä! Miksei se noinkin voisi olla. Nyt se vasta keksitään, kun sisuskumeista ollaan jo siirtymässä pois. :evil: Ehkä tuollaisia voisi ottaa mukaan retkelle, kun pyörä on pakattu täyteen tavaraa, voi kiekkojen irti ottaminen renkaan paikkaamista varten olla hankalaa -tai ainakin työlästä. Niin ja tietenkin kaksipuoleisella haarukalla varustettuihin kinnereihin, joissa takakiekon irrottaminen ei niin ylen helppoa ole.

Onhan tästä teeseite malli jo nähty, reijän kohdalta poikki - päät solmuun ja takasin :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

http://www.gaadi.de/index.php?id=2 Voihan renkaan tietysti tehdä näinkin. Vai pitäskö tälle keksiä uusi nimi,vaikka "putkirengas".
Näin se käy pois ottamatta vannetta pyörästä. :mrgreen: :roll:

Niinpä! Miksei se noinkin voisi olla. Nyt se vasta keksitään, kun sisuskumeista ollaan jo siirtymässä pois. :evil: Ehkä tuollaisia voisi ottaa mukaan retkelle, kun pyörä on pakattu täyteen tavaraa, voi kiekkojen irti ottaminen renkaan paikkaamista varten olla hankalaa -tai ainakin työlästä. Niin ja tietenkin kaksipuoleisella haarukalla varustettuihin kinnereihin, joissa takakiekon irrottaminen ei niin ylen helppoa ole.

Onhan tästä teeseite malli jo nähty, reijän kohdalta poikki - päät solmuun ja takasin :wink:

Petri

Ja sitten pompoti pompoti pompoti.....! :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onhan tästä teeseite malli jo nähty, reijän kohdalta poikki - päät solmuun ja takasin :wink:

Petri

Ja sitten pompoti pompoti pompoti.....! :mrgreen:

Ne solmut tehdään vain sisuskumiin, ei päälyrenkaaseen. :mrgreen: Saattaa olla yllättävän hyväkin konsti jos vaihtoehtona on pyörän taluttaminen kotiin. http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesd ... -2011.html

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4844
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tämähän ei nyt suoraan tänne kuulu . Mutta laitampa kuitenkin . Olen pari päivää yrittänyt keskittää rengasta vanteelle ja tuntuu oudolta että renkaassa voi olla laatu poikeemaa niinkin paljon .Vanteelle olen laittanut saippuaa että sieltä nousisi paikalleen . Tuntuu kyllä nousevan hyvin .
Takarengas asettuu hyvin paikalleen , mutta tämä kirottu etunmainen ei . Olisi pitänyt heti uutena käydä vaihtamassa. Renkaat ovat Schwalbe Spicer merkiset . Ajoin niillä viime kesänä noin 1000km.
Renkaan muodossa on lähes 2mm heittoja , jokin maanantai kappale varmaankin .
No ajan ne loppuun ensi kesänä ja sit Kojakit alle .
Nämä ovat muutenkin liian pehmeetä seosta koko renkaat . Todella huonosti rullaavat . Tosin äänettömät lähes.

Vastaa Viestiin