Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 02.11.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 2058
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
päivämäärä: 02.11.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 2058
päivämäärä: 03.11.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 2062
Eturengas oli tyhjentynyt. Pumppasin sen 5,5 bariin, ei kuulunut sihinää. Paria tuntia myöhemmin se oli taas tyhjä. Tämä on jo toinen sisäkumirikko joten epäilen että ulkokumissa on jossain kohtaa joku reikä josta sisäkumiin pääsee kohdistumaan kulumista. Renkaana siis Schwalbe Marathon Racer. Ajoa oli tosin myös pikkaisen sorateillä ja pikkukivirikkaalla asfaltilla (jota on täällä vähän joka paikassa) joten varmaan ensi keväällä ostan tilalle Schwalbe Marathon Plussat. Toivon mukaan silloin niiltä on tullut jo uusi malli ja Plussaa saisi halvemmalla poistuvana tuotteena
rutunen kirjoitti:päivämäärä: 03.11.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 2062Eturengas oli tyhjentynyt. Pumppasin sen 5,5 bariin, ei kuulunut sihinää. Paria tuntia myöhemmin se oli taas tyhjä. Tämä on jo toinen sisäkumirikko joten epäilen että ulkokumissa on jossain kohtaa joku reikä josta sisäkumiin pääsee kohdistumaan kulumista. Renkaana siis Schwalbe Marathon Racer. Ajoa oli tosin myös pikkaisen sorateillä ja pikkukivirikkaalla asfaltilla (jota on täällä vähän joka paikassa) joten varmaan ensi keväällä ostan tilalle Schwalbe Marathun Plussat. Toivon mukaan silloin niiltä on tullut jo uusi malli ja Plussaa saisi halvemmalla poistuvana tuotteena
Kun rengas on tyhjentynyt ja ryhdyt paikkaamaan, kannattaa merkitä päälirenkaaseen vaikkapa kuulakärkikynällä venttiilin kohta. Minä merkitsen aina rattaan puolelle ja myös sisärenkaaseen rattaan puolen. Kun renkaat on merkitty, on helppo sisärenkaan reiän löytymisen jälkeen etsiä päälikumista sama paikka mittaamalla sisärenkaalla päälikumin vierellä. On kuitenkin tärkeää tietään, että mittaus lähtee oikealta kohdalta (venttiilin paikka merkitty) ja että mittaus lähtee oikeaan suuntaan venttiililtä (rattaan puoli tiedossa ja molemmissa renkaissa samoin päin).
Tällä menetelmällä reiän aiheuttava, yleensä kivensiru, löytyy helposti. Joskus tämäkään ei riitä heti löytämään sirua päälikumin seinämän sisältä. SIksi oikean paikan löytymisen jälkeen täytyy päälikumia venytellä, jotta rikkoutunut kohta löytyy. Viimeeksi piti oikein työntää pienellä tikulla tuohon reikään, jotta sinne molemmilta puolilta piiloon jäänyt, mutta ajossa renkaan puristuessa sisäkumin rikkova siru löytyi.
Kannattaa muistaa, että ei se rengas tyhjän takia puhkea. Aina siihen on jokin syy. Yleensä kulutuspinnan rikot ovat näitä kiven tai orapihlajan piikin pistoja, joiden aiheuttaja on syytä löytää, ettei sama syy riko korjattua rengasta uudelleen. Sivuihin harvemmin tulee vikoja. Vanteen puolella viat johtuvat venttiilin juuren taivuttelusta tai vannenauhassa olleista vioista. Jopa limittäin liimaamalla tehty vannenauha sai sisärenkaan puhkeamaan komasti, ennen kuin ymmärsin, että tuo limiliitoksen särmä sen puhkaisee. Tiesin kyllä, että se sen aiheutti, mutta luulin, että kyse oli huonosta sisärenkaasta. Kun se puhkaisi uudenkin sisärenkaan toisen kerran uskoin ja hioin särmän pois. Nyt on kestänyt.
Jotta tämä reiänaiheuttajanetsintämenetelmä toimisi luotettavasti on erittäin tärkeää, että sisärenkaan sisälle sullomisen jälkeen siihen pumpataan hiukan ilmaa ja kiekkoa ravistellaan akselin suunnassa, ennen kuin päälirenkaan reuna asetetaan paikoilleen, jotta sisärenkaaseen ei jää vekkejä tai kierteitä, jotka haittaavat etsintää seuraavalla kerralla.
jori kirjoitti:Kun rengas on tyhjentynyt ja ryhdyt paikkaamaan, kannattaa merkitä päälirenkaaseen vaikkapa kuulakärkikynällä venttiilin kohta. Minä merkitsen aina rattaan puolelle ja myös sisärenkaaseen rattaan puolen. Kun renkaat on merkitty, on helppo sisärenkaan reiän löytymisen jälkeen etsiä päälikumista sama paikka mittaamalla sisärenkaalla päälikumin vierellä. On kuitenkin tärkeää tietään, että mittaus lähtee oikealta kohdalta (venttiilin paikka merkitty) ja että mittaus lähtee oikeaan suuntaan venttiililtä (rattaan puoli tiedossa ja molemmissa renkaissa samoin päin).
Tällä menetelmällä reiän aiheuttava, yleensä kivensiru, löytyy helposti. Joskus tämäkään ei riitä heti löytämään sirua päälikumin seinämän sisältä.
Jep. Toinen ilman kynää toimiva menetelmä on aina laittaa ulkorengas vanteelle niin että sama kohta on venttiilin kohdalla. Silloin myös on sisurin reikäkohdan löytäminen helpompaa. Itse laitan aina ulkorenkaan suosituspaine merkinnät tasan keskeltä venttiilin kohdalle (ottaen huomioon renkaan molemmat puolet).
jori kirjoitti:Jotta tämä reiänaiheuttajanetsintämenetelmä toimisi luotettavasti on erittäin tärkeää, että sisärenkaan sisälle sullomisen jälkeen siihen pumpataan hiukan ilmaa ja kiekkoa ravistellaan akselin suunnassa, ennen kuin päälirenkaan reuna asetetaan paikoilleen, jotta sisärenkaaseen ei jää vekkejä tai kierteitä, jotka haittaavat etsintää seuraavalla kerralla.
Juuri näin. Helpottaa ulkorenkaan vanteelle laittoa ja yleensäkin parantaa sisärenkaan kestoa, rypyssä oleva sisuri kun voi joissakin olosuhteissa puhjeta ihan itsekseen.
Itse teen vielä niin että kun varovaisen pumppaamisen jälkeen ulkorengas pysyy vanteella ja on siinä hyvin, pumppaan renkaaseen ulkorenkaan maksimipaineet, ja sitten lasken kaikki ilmat pois. Tämä viimeistään oikaisee sisurin lopullisesti rypyiltä ja taas täytän ensin aluksi varovasti että ulkorengas on vanteella ja sitten pumppaan tavoitepaineet.
Nykyäänhän tämä on enemmän maantienojakkieni treenikiekkojen "ongelma" kun niidenkin kisakiekot on tuubivanteilla ja maastorenkaat kaikki tubeless:ja...
Tosi hyvi gummivinkei. Joril ja Mikal kiitoksi kauhia pal
Terho
teee kirjoitti:Tosi hyvi gummivinkei. Joril ja Mikal kiitoksi kauhia pal
Terho
Kiitos myös täältä. Sellainen kuutiomillin kokoinen kivenkärki oli puskenut renkaasta läpi siitä kuvioinnin ohuemmasta kohdasta. Ei nuo renkaat nyt niin kuluneet vielä ole kun pesin ja tarkastelin ulkokumia, mutta silti ketuttaa kun tietää että sillä hieman hitaammalla Marathon Plussalla olisi varmaankin jo säästänyt kaksi sisäkumia
Onpa tosiaan hyviä vinkkejä!
En tiedä onko jossain vaiheessa mainittu, mutta Nojanallelta sain hyvän vinkin: Kannattaa hankkia vauvan pyllytalkkia, jolla sisäkumi kannattaa sivellä kauttaaltaan ennen sen paikalleen panoa. Talkki helpottaa kumin asentamista ja estää kumin lynkkääntymisen venttiilin viereen.
irakas kirjoitti:En tiedä onko jossain vaiheessa mainittu, mutta Nojanallelta sain hyvän vinkin: Kannattaa hankkia vauvan pyllytalkkia, jolla sisäkumi kannattaa sivellä kauttaaltaan ennen sen paikalleen panoa. Talkki helpottaa kumin asentamista ja estää kumin lynkkääntymisen venttiilin viereen.
Jep. Kokeilin tätäkin kun sain kantikkaalla kivellä nirhastua edessä olleen Furious Fred -renkaan kyljen jotta ei enää paikkaantunut tubelessina. Kotona pesin renkaan sisältä, sitten reilusti vauvan talkkia perään ja kevyeen "race" sisuriin ja takaisin nippuun.
En huomannut oleellista eroa vierintävastuksessa. Tuskin sitä paljoa lisää tulikaan eturenkaaseen. On vaan vielä sottasempaa puuhaa kuin Stans:n litkujen kanssa puuhastelu, tuskin tulee tavaksi.
Sukeltajan neuvo talkin kanssa peuhaamiseen:
paksummista naisten sukkahousuista leikataan jalkateräosat irti ja laitetaan sisäkkäin(voi riittää yksikin). Talkki sisään ja kumilangalla pää umpeen. tällä pussilla tupsuttelemalla on helppo annostella talkkia sopivasti kohteeseen. Säilytetään minigripissä.
päivämäärä: 23.11.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 2115
Jepjep, toissapäivänä siirryin talvipyörään. Pitää jatkaa nojailua kunhan lumet sulaa.
Tähän mennessä Joensuussa on käytetty hiekoi...sepelöintiin enemmän rahaa kuin viime talvena yhteensä. Sain syntymäpäivälahjan itseltä itselle juuri ennen näitä liukkaita kelejä. Electra Lakesterin talviosat siis. Tällä pitäisi pärjätä lumien sulamiseen asti. Schwalben Ice Spikerit ovat pitäneet todella hyvin mutta nastat lähtevät helposti jos alussa jarruttelee edes hillitysti. Sisäänajo on suosituksen mukaan 40km asfaltilla.
En meinannut aluksi uskoa että Shimanon perus dynamonapaa ei edes huomaa ajaessa. Näin reilun viikon jälkeen en usko että talvisin edes harkitsen palaavani paristolamppuihin. Pakollista helppoutta.
päivämäärä: 10.03.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2126
Vuoden eka lenkki ja heti puhkesi etukumi. Okei, minä ymmärtää, minä ei enää käyttää muita kuin pistosuojattuja renkaita koska sora ja sepeli.
Etsin jotain viikon ajan pistosuojarenkaita, vertailin hintoja ja tottakai eniten kiinnosti Marathon Plus. Juuri ennen kuin olin tilaamassa niitä CRC:stä niin katsoin vielä Schwalben sivut ja siellä oli iso artikkeli Marathon Plussista. Onneksi luin sen niin selvisi että ne ovat tänä vuonna uudistaneet sen mallin kokonaan ja koska nälkä kasvaa syödessä niin päätin sitten että nuo uudet on pakko saada.
Parin päivän etsimisen jälkeen löysin Starbikestä 20" eturenkaan hintaan 18,90 (nyt 21,90) € ja 26" takarenkaan 29,90 €. Niillä taisi olla hinnastossa sitä vanhaa ja uutta mallia rinnan, uusi malli on nimeltään Wire Performance Smartguard (Year 2014). Suomessa yhdessä verrokkikaupassa oli lähempänä viittäkymppiä kappale nuo renkaat. Rennkompressorikin tarttui mukaan 48,90 € hinnalla (vrt Suomi 53-68 € googlauksella) koska edellinen pumppi ei pysty 7bar paineisiin. 15 € postikuluilla tuli kotiovelle asti koko paketti.
Sisäkumit tilasin Evans Cyclestä, ei toimitusmaksua, hinta oli päälle 8 € kappale, koot [28-40]-406 ja [25-40]-559. Tulivat postilaatikkoon.
Tulipas tuossa nyt paljon hehkutusta. Joka tapauksessa lähden testailemaan renkaita ja kerron sitten miltä tuntuu alla.
Taitaa olla erilainen kuvio uudessa renkaassa ja näyttäis olevan kuvioiden välissä uraakin enempi, vai kuvittelenko vaan. Onko noissa pistosuojaus samaa tasoa kuin vanhoissa renkaissa vai päivittikö ne sitäkin?
Saattaa olla että kuva hämää kun rengas on sen 1,35" leveä.
5mm on näissä uusissa se suojavallin paksuus, muistaakseni sama kuin ennenkin. Isoin ero taitaa olla siinä että rengaspaineet muuttuivat 3,5-6,0 bar -> 4,5-7,0 bar. Artikkeli uudesta, valmistajalta. Vierintävastus 34,90 wattia.
Liekö taidoissa puute, vai eksyiköhän minulle sunnuntaikappaleet kun eturenkaan olen jo kolmesti ottanut irti vanteelta, laittanut takaisin ja välillä pumpannut täyteen ja tyhjäksi mutta se ryökäle ei vaan sitten millään asetu tasaisesti, aina yhdeltä puolelta rengas "uppoaa" liikaa vanteeseen ja se on aina se sama kohta. 19mm vanne 1,35" renkaalla pitäisi olla ideaali yhdistelmä ja muoviset rengasraudatkin ovat käytössä vaurioiden välttämiseksi.
EDIT: neljän irroituksen ja uudelleenasettelun jälkeen se uppouma on ja pysyy. Nyt se on taas alkuperäisellä paikassaan eli vastakkaisella puolella venttiilin kohtaa. Koska kahdella kerralla neljästä se on ollut eri paikassa niin voimmeko olettaa tästä että A. vanne ei ole vääntynyt ja B. rengas ei ole kiero, koska olen kääntänyt aina "uppoumakohdan" venttiilin kohdalle ennen uutta asettelua?