En nyt muista mitä rasvaa se oli, harmaata mitä sattu olemaan.
Petri
En nyt muista mitä rasvaa se oli, harmaata mitä sattu olemaan.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:En nyt muista mitä rasvaa se oli, harmaata mitä sattu olemaan.
Minä kokeilisin jarruosan voitelua Bilteman vetonivelrasvalla tai tällä: http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... asva-3601/
Yhden hampaidenharjaustarpeen verran rasvaa, ei hammastahnaa, jarrupintoihin ja toivotaan parasta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tulikos tällä talviajo kokemusta paljonkin ja miten soratieajelut?
Mä olen yrittänyt omallani selvittää miten hyvin mbb soveltuu sorateille. Huonolta vaikuttaa. Vetopito riittää, mutta nurin tahtoo mennä, kun on vähänkään sivuluisua tai sitten pitää ajaa liian hiljaa. Ei tunnu jätön pienennyskään(perän nosto) auttavan
Tommosta se oli pythonillakin, ei jalkojen reaktio-/liikenopeus/tarkkuus ole yhtä hyvä kuin käsillä. Asfaltilla kun kaikki on ennakoitavissa menee hyvin, mutta lumella ja irtosoralla ei vaan toimi. Tai sitte pitäisi harjoitella paljon enempi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Tommosta se oli pythonillakin, ei jalkojen reaktio-/liikenopeus/tarkkuus ole yhtä hyvä kuin käsillä. Asfaltilla kun kaikki on ennakoitavissa menee hyvin, mutta lumella ja irtosoralla ei vaan toimi. Tai sitte pitäisi harjoitella paljon enempi.
Veikkaan ettei MBB:stä saa kunnon talviajokkia millään, edes harjoittelemalla. Vaikka maastoajolla olen kehittänyt omat refleksini niin hyviksi ettei edes etuvetosella tule tilanteita asfaltilla niin heti jos mennään vauhdilla soralle (=tietyö tms) tai pientareelta raville niin aina on kuin slikseillä peilijäällä ajo.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
jooseha kirjoitti:Tulikos tällä talviajo kokemusta paljonkin ja miten soratieajelut?
Mä olen yrittänyt omallani selvittää miten hyvin mbb soveltuu sorateille. Huonolta vaikuttaa. Vetopito riittää, mutta nurin tahtoo mennä, kun on vähänkään sivuluisua tai sitten pitää ajaa liian hiljaa. Ei tunnu jätön pienennyskään(perän nosto) auttavan
Kyllähän mie talvella tällä ajoin mutt viime talvi oli aikas helppo, ei varmaan hangessa oo helppo, eikä liukkailla. Hyvällä talvikelillä ihan hyvin pystyajaan, eikä miulla ollu ees mitään talvirenkaita saati nastoja.
Hiekkatiellä en oo kokenu ongelmaa, joskus harvoin sutasee ylämäessä varsinkin jos pomputtaa. Tottakai irtohiekkaa pitää varoa mutkissa.
Muuten tää pyörä on enempi maantiepyörä, Viron reissullakin kun oli hyvin vaihtelevaa - huomasin ett pompuissa ja epätasasessa en sillä tykkää ajaa. Vaikka runko väähän notkuu, eikä vaneripenkki varsinaisesti lyö selkään ni sileellä se on parraimmillaan ja mäkeen nousee ku vähän polkasee Lyhyempii kampii pitää jossain vaiheessa kokeilla - oli taas senverta kovaa käännytystyötä "lahkosaarnaaja" Montosen taholta.
Vaihteen palautus ongelmaankin löyty ainakin osasyy kun vaihdekampi jarrutuksessa junttaantui dropparinväliin se samalla kiristää paketin niin ett vaihtaja ei palauta. Jarrukammen klemmarikiinnitys oli väärinpäin ja nyt se ei enää aiheuta tuota. Ketjut tipahti kerran Tallinnan nupukivillä ja se taas jätti saman vian mutt eiköhän tuolla pärjää.
Hyvänä retkipyöränä tää toimi tuolla Viron reissulla ainakin miun mielestä, no ittellenihän tän oon tehnykin Penkin alla roikku vanha salkku matkapakaasina, juomasäkki selkänojan toisella sivulla ja työkalupussukka toisella. Enemmänkin penkin alle, renkaiden väliin mahtuis mutt ku huoltoauto on mukana ei viitti enempää turhaa kulettaa pyörässä.
Petri
Petri
Helsinkinojakkia "viimeistellessäni" tuli mieleen jos omaakin pyörä pitäis parannella jossain vaiheessa.
Kauheesti siinä ei oo ergonomian kannalta paranneltavaa.
Petri
Petri
PW kirjoitti:Jos keveyden siirtäs ykkös asiaks ni sitten runkomateriaaliks hiilikuitu - runko, penkki ja takaboksi yhtä palikkaa. Mutta vaatis aikaa ja keskittymistä suunnitteluun ja materiaalin käsittelyn opetteluun toisella tavalla.
HIntava tulee hiilikuidusta väkisinkin ja kolhuille arka. Tuolleen saisi kyllä hienon näköisen pyörän.
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Jos keveyden siirtäs ykkös asiaks ni sitten runkomateriaaliks hiilikuitu - runko, penkki ja takaboksi yhtä palikkaa. Mutta vaatis aikaa ja keskittymistä suunnitteluun ja materiaalin käsittelyn opetteluun toisella tavalla.
HIntava tulee hiilikuidusta väkisinkin ja kolhuille arka. Tuolleen saisi kyllä hienon näköisen pyörän.
Onkos se nyt niin kauheen kallista, ite materiaali? Eihän tuohon neliöitä paljoo mene. Tuo kolhuarkuus, onkin vakavempi juttu, esim kuljetus ym varastointi.
Petri
Petri
PW kirjoitti:Onkos se nyt niin kauheen kallista, ite materiaali? Eihän tuohon neliöitä paljoo mene. Tuo kolhuarkuus, onkin vakavempi juttu, esim kuljetus ym varastointi.
Petri
Niin mä vertasin hintaa noihin sun tekemien pyörien materiaalikuluihin Jää varmasti ostopyöriä halvemmaksi. Kolhuarkuutta voi vähentää laittamalla pintaan lasikuitukerroksen.
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Onkos se nyt niin kauheen kallista, ite materiaali? Eihän tuohon neliöitä paljoo mene. Tuo kolhuarkuus, onkin vakavempi juttu, esim kuljetus ym varastointi.
Petri
Niin mä vertasin hintaa noihin sun tekemien pyörien materiaalikuluihin
Jää varmasti ostopyöriä halvemmaksi. Kolhuarkuutta voi vähentää laittamalla pintaan lasikuitukerroksen.
Joo, se on suhteellista tuo romunkin hinta, nyt sill ei oo arvoo mutt aikanaan on maksettu rahaa ja loput selkänahasta
Onko tuo kevlar miten kolhuarkaa, sitähän käytettään usein pinnassa?
Petri
Petri
Noi mun romuthan on pääosin jonkun muun selkänahasta
Kai sitä kevlaria käytetään pinnassa juuri suojaamaan hiilikuitua - arvaan mä.
Voisitko kuvata tähän sen keulaosan molemmin puolin.
Olikos se nyt riittävän jämäkkä?
Eiks tossa ole merkittävästi vähemmän painoa kuin koko takakolmion käytössä?
Mitäs mieltä me oltiin Nokialla tästä keulaosasta - onko tämä nyt lähimäpänä minimaalista mallia?
Ihmehomma tää pyöräkuume.
EDIT:
Miksi oikeella puolella on kevyempi putki kuin vasemmalla? En nyt heti löytänyt selvitystä tästä jutusta.
En tiedä onko kevyempi kun tuos on nuo lyhyet pystytuet. Jori oli sitä mielt ett jos paksumpi putki olis alempana kii haarukas, ei tartteis sen puolen pystytukee. Luultavast sen oikeenpuolen pystytuen vois ottaa pois vaikk heti.
Petri
Petri
Tuos kuvat keulast, oikee tuki ei ookaan pystys.
Petri
Petri