Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 55

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Riippuu siitä, miten se biopolttoaine valmistetaan.

Samaa voi ajatella hybrideistä. On saatu tehtyä järjestelmä, jolla vero saadaan pieneksi. Päästöt nimellisesti pieniä, mutta bensalla ajaessa ne on kuitenkin bensalla käyviä tavallisia autoja päästöineen kaikkineen. Toki ajo profiili on todella suuressa osassa. Osalle käy, osalle ei.

Että joku Volvon XC90 T8 on ekoauto, koska hybridi. Co2 päästö 49 ja vero sen mukaan. Pata 2 litrainen kahdella ahtimella, tuottaa 320 hp / 400 Nm. Ei tuommoisella teholukemalla olevat ennen olleet ekoautoja. Sähkömoottorin tehot tohon päälle. Luvattu kulutus vähän yli 2 litraa, havaittua koe-ajolla, n. 8-10 litraa. Hups.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vol ... scription/

Vanhan bensa-auton konvertointi pudottaa päästöjä n 80 prossaa. Eli alkujaan vaikka 200 grammaa päästellyt on konvertoinnin jälkeen enää 40 gramman tupruttaja. Eikä tarvitse valmistaa uusia akkuja, joka on noiden sähkökiulujen akilleen kantapää.

Nojapyörätön kurvailija.

janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janx »

Pentti M Reku kirjoitti:

Olisko jotain lähdettä näille väitteille? Laserilla kasaan hitsattuja moduuleja alkaa näkymään, mutta eihän tuo estä yksittäisiä moduuleja vaihtamasta. Ja kohta joku noita korkkaa auki kuitenkin dremelillä tai jollain ihan huvikseen.

Esim. näin. "Akkujätti paljasti, kuinka sähköauton toimintamatka nostetaan 800 kilometriin" - klikkiotsikko, joten vastaus on, että laitetaan auton kaikki onkalot täyteen akkuja. Mersu, Honda ja Tesla myös mainittu.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/akku ... c520ed45b4

torneol kirjoitti:

...Vanhan bensa-auton konvertointi pudottaa päästöjä n 80 prossaa. Eli alkujaan vaikka 200 grammaa päästellyt on konvertoinnin jälkeen enää 40 gramman tupruttaja. Eikä tarvitse valmistaa uusia akkuja, joka on noiden sähkökiulujen akilleen kantapää.

Ei vaan ole aina mahdollista. Minulla ei ole tainnut olla vielä yhtäkään autoa, joka kestäisi etanolia rööreissään.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol

Auton vaihto semmoiseen, joka kestää etanolia, ei välttämättä ole ihan kauhean kallis keikaus. Kyse on enemmän tahtotilasta.

Minä olen konvertoinut viinalle neljä autoa ja tyytyväinen olen ollut.

Mikä on tosiasiassa estänyt konvertoinnin? Se, että polttoainelinja ei kestä?

Nojapyörätön kurvailija.

Jarcco
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pentti M Reku kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Kehitys on myös menossa siihen suuntaan, että akkupaketti integroidaan korirakenteeseen, jolloin sitä tai sen osia ei voi vaihtaa. Tällöin pimenneet yksittäiset kennot kaiketi vain disabloidaan.

Olisko jotain lähdettä näille väitteille? Laserilla kasaan hitsattuja moduuleja alkaa näkymään, mutta eihän tuo estä yksittäisiä moduuleja vaihtamasta. Ja kohta joku noita korkkaa auki kuitenkin dremelillä tai jollain ihan huvikseen.

Biopolttoaineet on tällä hetkellä vähän semmoista housuun laskemista talvipakkasilla vaikutuksiltaan, poliittisesti varmaan tärkeää - käytännöstä en olisi niin varma.

https://electrek.co/2020/10/07/elon-mus ... ga-berlin/

Elon Musk has confirmed Tesla’s new structural battery design, and 4680 cells are first going to Model Y, which will be produced at Gigafactory Berlin next year.

Battery pack will be a bonded structure with cells providing shear transfer between steel upper & lower face sheets, eliminating most of the center body parts while providing better torsional rigidity & improved polar moment or inertia. This is a major breakthrough.

The crash absorption rails can be cut off and replaced with a bolted part for collision repair.

Toki joku varmasti tuonkin purkaa ja korjaa, robottien tekemiähän ne vaan ovat :)

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vilijami

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä, mitä tässä ajat takaa. Puhe oli kiihdytyksen vaatimasta energiasta sähkö- ja polttomoottorin kesken. Myönnät, että hyötysuhde on pottomoottorilla maksimissaan, kun teho on maksimissaan, mutta sitten vetoatkin tasaiseen matka-ajon kulutukseen isotehoisella ja pienitehoisella moottorilla. En ymmärrä.

Osaatko muuten selittää tuon isotehoisen moottorin pienemmän matkakulutuksen. Mihin se perustuu.

Kun jollekin kertoo ominaiskulutuksen olevan pienimmillään 100% kuormituksella, niin yleensä tulee vastaus: "Ai kaasu pohjassa syö muka vähiten?". Siis vaikka polttomoottori ei toimisi parhaan hyötysuhteen alueella, niin matka-ajon kulutus voi olla maltillinen, mikäli moottori on mitoitettu tarpeettoman suureksi. Olen yllättynyt monesti, kuinka vähällä polttoaineella isomoottorinen auto voi kulkea maantiellä. Liian iso moottori jaksaa mennä pienemmillä kierroksilla ja tehokkaisiin autoihin on monesti laitettu tosi harva suurin välitys. 300hv 5 litran V8 moottorisessa autossa voi olla moottorin kierroksia 1500rpm ja vauhtia 100km/h. Tällöin olen itse ajanut 7,5L/100km kulutuksia maantieajossa, ihan tuosta vaan ja sen kummemmin yrittämättä mitään ennätyksiä.

Selvisikö mitä yritin sanoa? Mulla kun on ihan diagnosoitu tämä "puutteellinen työmuisti" eli suomeksi hajamielisyys, niin asiat pyörivät omassa päässä hujan hajan, eikä välttämättä varsinkaan kirjallinen ulosanti ole parasta mahdollista.

janx
Viesti:

torneol kirjoitti:

Auton vaihto semmoiseen, joka kestää etanolia, ei välttämättä ole ihan kauhean kallis keikaus. Kyse on enemmän tahtotilasta.
Minä olen konvertoinut viinalle neljä autoa ja tyytyväinen olen ollut. Mikä on tosiasiassa estänyt konvertoinnin? Se, että polttoainelinja ei kestä?

Mazdaan 323F -99 (Ford-yhteistyö) ei saanut tankata edes 95E10:a, koska alkoholi. No mun budjetti on mikä on. Enempää ei kiinnosta laittaa autoiluun ja tarkoitus on vähentää tuosta 12-15tkm/v. Pitää muistaa, että auton keskihinta suomalaisilla on 3700 euroa. Ei sillä kuuhun mennä. Muovit ei kestä viinaa lienee se yleisin syy.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

torneol

Mulla on molempien autojen hinta reilusti tuon alle. Kummassakin polttoainelinja muovia ja hyvin on pärjätty viinalla.

Nojapyörätön kurvailija.

janx
Viesti:

torneol kirjoitti:

Mulla on molempien autojen hinta reilusti tuon alle. Kummassakin polttoainelinja muovia ja hyvin on pärjätty viinalla.

Myyjät vaan myy. Ei ne ongelmat heti näy. Hauskaa, että esim. tämä sanoo ex-Mazdani olevan yhteensopiva, mutta valmistaja kieltää (ei suosittele) E10:lläkin ajamisen. https://eflexfuel.fi/yhteensopivuus

Edit: On siis muoveja, jotka kestävät viinaa ja sitten muoveja, jotka eivät kestä.

Mazda
E10 soveltuu käytettäväksi seuraavissa Mazda-malleissa:
Mazda6 (GG/GY) 2002-
Mazda3 (BK) 2003-
Mazda2 (DY) 2003-
RX-8 (SE) 2003-
Mazda5 (CR) 2005-
MX-5 (NC) 2006-
Mazda2 (DE) 2007-
CX-7 (ER) 2007-
Mazda6 (GH) 2008-
Mazda3 (BL) 2009-

Lähde: http://www.aut.fi/tieliikenne/polttoain ... loautoihin

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Jarcco kirjoitti:

Elon Musk has confirmed Tesla’s new structural battery design, and 4680 cells are first going to Model Y, which will be produced at Gigafactory Berlin next year.

Battery pack will be a bonded structure with cells providing shear transfer between steel upper & lower face sheets, eliminating most of the center body parts while providing better torsional rigidity & improved polar moment or inertia. This is a major breakthrough.

The crash absorption rails can be cut off and replaced with a bolted part for collision repair.

Toki joku varmasti tuonkin purkaa ja korjaa, robottien tekemiähän ne vaan ovat :)

Kiitos, vaikeaa kyllä tulee olemaan kolarikorjata vakavemmat tapaukset. No Teslahan tunnetusti suhtautuu nihkeästi koko right to repair asetukseen ja haluaa lähinnä myydä lisää autoja. SW ominaisuuksien peruuttaminenkin korjatuilta autoilta, kuten pikalataus supercharger-asemilta - kuuluu ketkujen keinovalikoimaan korjattujen autojen arvon laskemiseksi.

https://insideevs.com/news/399152/tesla ... g-salvage/

“I get turning off supercharging on salvage vehicles. But now they say they can and will disable third-party fast charging on salvage title AND unsupported vehicles. Your car becomes unsupported if you take it to a different country.”

E: Näköjään estävät pikalatauksen myös ulkoisella laturilla, not cool. Unsupported vehicle status on myös aika erikoinen... En keksi mitään muuta syytä, kuin estää esim. halpojen käytettyjen Teslojen tuomista Kiinan markkinoilta Eurooppaan tai Jenkkeihin.

E2: Itsehän tietysti tuovat Shanghain tehtaan tuotteita Eurooppaan, kiinnostaisi tietää näkyykö halvempi valmistuskustannus asiakkaan ostokuitissa.

Viimeksi muokannut Pentti M Reku, 22 Loka 2020, 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vilijami

95 on hauska esimerkki ihmisten huijaamisesta. Siinä on enemmän etanolia kuin 98 bensassa. Etanolissa on oktaaneja enemmän kuin bensassa, jotain 104. Miten siis etanolia lisäämällä oktaanit on saatu laskemaan? Mitä loppu on? Vettä?? En tiedä, enkä ole saanut vastausta.

98 bensiiniä kuluu vähemmän kuin 95 ja tällöin 98 käyttäminen tulee halvemmaksi. Yhden kerran tankkauksella eroa ei huomaa, mutta pidemmässä käytössä (tuhansia kilometrejä) moottorinohjain oppii hyödyntämään korkeampaa oktaanilukua.

Olen testaillut tätä usealla autolla noin 20 vuoden ajan. Kulutusero on ollut kekimäärin 1L/100km.

Vilijami

Yleisesti märistään -ihan tekniikan maailmaa myöten- etteivät tehtaan ilmoittavat kulutukset pidä paikkaansa.
Omat kokemukset kuitenkin osoittavat, että jokaisella autolla olen -lopulta- päässyt tehtaan kulutusarvoihin ja jopa alle. Kaikki asiat autossa pitää kuitenkin hieroa vimpan päälle kohdalleen. Tässä ei tarvita mitään ihmeellistä ecomoddailua, vaan ihan normaaleja: renkaita, ilmanputsareita, sytytyslaitteita, jarrut ei laahaa, jne.jne.
Tietenkin ajotyylillä on myös suuri vaikutus.

torneol

janx kirjoitti:

Myyjät vaan myy. Ei ne ongelmat heti näy. Hauskaa, että esim. tämä sanoo ex-Mazdani olevan yhteensopiva, mutta valmistaja kieltää (ei suosittele) E10:lläkin ajamisen. https://eflexfuel.fi/yhteensopivuus

Edit: On siis muoveja, jotka kestävät viinaa ja sitten muoveja, jotka eivät kestä.

Valmistaja on luultavasti tarkastanut vain suuttimien kapasiteetin. En osaa sanoa, ovatko tutkineet linjaston tai bensapumpun kestävyyttä. Pumppu sinällään on kuluva osa ja pariin autoon on tullut semmoinen itse vaihdettua. Kustannus taisi viimeksi olla n. 90 euroa pumpun osalta ja n. 12 euroa tankkiin upotettavan polttoaineletkun osalta.

Nettiautosta löytyy helposti tonnilla autoja, jota voi konvertoida viinalle. Kaikki ei siihen halua lähteä ja sehän on jokaisen oma asia. Vaihtoehtoja on kuitenkin olemassa. Minä pidän sitä sarjan asentamista ja muuta noihin liittyvää näpräämistä harrastamisena.

Nojapyörätön kurvailija.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Hiilidioksidi intoilijoille numeroita:

https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... -emissions

Clearly, the mix of wind and nuclear power across Europe significantly helps to reduce the CO2 load when recharging an EV. Polestar’s calculations, based on the average global energy mix, show it would take 70,000 miles before the 2 had a CO2 advantage over the petrol XC40.

Vilijami

Jos päästöistä oltais ihan oikesti huolissaan, niin siihen on helppo, halpa ja toimiva konsti. Säädetään kattonopeus 70km/h koko maahan (ja koko eurooppaan). Taajamaan sitten 30km/h. Päästöt laskisivat suoraan ja välillisesti puoleen saman tien, eikä siitä olisi pienintäkään haittaa kenellekään, paitsi businekselle, niin tämähän ei käy.

Härski
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ei nyt puoleen sentään. Tänäänkää töihin ajellessa mulla ei vauhtia ollut 70kmh enempää missään vaiheessa.

Eli vaikutus olisi mun kohdalla liki nolla mun eniten ajamalla pätkällä.

Vastaa Viestiin