Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Pyörätohtorilta on saanut 152mm kampia edullisesti - uskon vahvistamista vähitellen;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mä menen mieluiten tiedolla ja olisi kiva koeajaa ensin joitakin eripituisia kampia. Liityn mieluummin lyhytkampitietäviin kuin uskoviin, eli tarvitsen todellista hyötyä kerhoon liittymiseen. Yksi jarruttava tekijä on se, että en ole koskaan puuhaillut minkään poljinkeskiön kanssa olevan kanssa ja en ole setvinyt, onnistuuko kammen vaihto tuosta vaan. Muistaakseni bcd 68 standardia on käytetty Streetmachinessani.

Iso juju on epäilykseni alaohjauksen epäaeroudesta yhdessä pyöräni yleisen ilmajarrumaisuuden kanssa, mikä houkuttelee yläohjatun nopeamman pelin suuntaan. Rahan käyttö limusiiniin olisi pois raaserista. Ajokokemus puuttuu kaikista yläohjatuista, joten en tiedä, kestääkö käteni mitään versiota niistä. Siksi paketti on kunnolla sekaisin ja en halua heitellä rahaa joka suuntaan, kun voisi käyttää ehkä hyödyllisempään projektiin.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sinulle optimaalinen kammen pituus riippuu jalkojesi mittasuhteista eli mitään universaalia sopivaa mittaa kaikille ei ole olemassa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Mitä mietteitä teillä on ja miten pitkää kampea suosittelette 171 cm pitkälle 76 cm sisäsaumaiselle? Kun 160 mm johtaa jänteen pullistumiseen mielestäni yllättävän pienillä tehontuotoilla.

Tämä ketju on mietteitä täynnä. Pääsääntöisesti vielä puoltavia :D
Sama jalan mitta meillä, niin on helppo todeta sun kampi-jalka-suhteen olevan kilpapyöräilijöihin verrattuna aivan normaali. Esim Armstrong ajoi vastaavalla suhteella. Ääripäistä Cipollinin mukaan mitta olisi 140mm ja Robicin 180mm. Kannattaako sitten harrastajan matkia huippuja :roll:
Jos kerran pitkiltä tuntuu, niin lyhennä vaan. Ei siihen muuten saa selvyyttä. Tuntumat on kovin henkilökohtaisia :wink:

vaaka kirjoitti:

Täällä jossain oli linkki tutkimukseen, jossa parhaat tulokset tulivat 140 mm kammilla. Kuullostaa suurelta erolta, mutta ei älyttömältä.

Jos se on Toon tutkimus, niin korkein piikkiteho oli tuon mittaisilla(vielä lyhyemmillä käytännössä yhtä hyvä), keskiteho normaaleilla ja väsyneenä paras teho oli yli 20 senttilsillä. Erot oli kuitenkin lähes merkityksettömän pieniä kammen mitoilla jotka eivät poikenneet normaalista muutamaa senttiä enempää eli pituuden voi valita ihan mieltymyksensä mukaan :D

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja vph »

vaaka kirjoitti:

Vaihteissa on varaa kampien lyhentämiselle, kun täysillä polkiessa 10 % alamäessä saan täysiä poljea nyt ja kadenssi jää liian alhaiseksi. Tarkkaa kadenssia en tiedä, mutta hihasta ravistaen 80-85 parhaimmillaan ja kiihdyttäessä 75 luultavammin 56 km/h maksimina. Wattbikellä yli 550 W puoli minuuttia tarkoittaa nojaten vähemmän tehoa ja reissujen ollessa pitkiä tehot ovat varmasti vielä enemmän laskevia. Joten kai 400 W max.

Noi luvut ei kyllä oikein täsmää. 10% alamäessähän mennään jo trikelläkin yli 70 kmh vauhteja ja kreutzotterin mukaan (siis teoriassa) tuollaisella ShortWheelBase under seat steering, commuting equipped nojiksella ylitetään se 70 kmh jo nollatehoilla - massasta riippuen reilustikin.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minäkin olen ihmetellyt nopeuksia. Toki kunnon mittaria minulla ei ole ja kännykän gps Sports Trackerillä on kuulemma erittäin epäluotettava. Useilla toistoilla en vain pääse kuuteen kymppiin tuolla pyörällä tuon ohjelman mielestä. Toinen verrokki on maantiepyörällä alaotteella 48,6 km/h tyynellä tasaisella selkä lähes vaakatasossa, eli liian matalalla säädöllä 10 km ajon jälkeen. Tri pyörällä korkealla säädöllä ajoasennolle alle 10 % alamäessä, jonka kulmaa en tunne, 46,8 km/h noin 30 km ajon jälkeen.

Nuo korkeusmittaukset ja niistä päätellyt syöksykulmat ovat myös Sports Trackeristä ja ne vasta epäluotettavia ovatkin.

Streetmachinessa on täysjousitus ja edestä katsoen piuhatkin sojottavat ties minne. Etujousitus on haarukoinen melkoinen järkäle. Epäaeron näköinen pyörä on kaikilta muilta osin paitsi istuimen selkänojan alaosa on 21 tai 20 asteessa alkuperäisen 30 sijaan.

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Mistäs pastori muuten hommasi ne kierre tapit? Pitäis lyhennellä noi omatki kammet, arvelin et raapasit ne 135millisiks kerralla..

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ärjy kirjoitti:

Mistäs pastori muuten hommasi ne kierre tapit? Pitäis lyhennellä noi omatki kammet, arvelin et raapasit ne 135millisiks kerralla..

Ne on siellä Peltolan metalliosaston opettajilla. Pitää käydä poimimassa :)

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Ai ne on vieläkin siellä :D onko ne sen koulun tapit vai sun? Kysyin työkalun toimittajalta töissä semmosia, melko suolasen hintaiset olis ollut, 38€ tappi.. Ja ilmeisesti alv 0% vielä..

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ärjy kirjoitti:

Ai ne on vieläkin siellä :D onko ne sen koulun tapit vai sun? Kysyin työkalun toimittajalta töissä semmosia, melko suolasen hintaiset olis ollut, 38€ tappi.. Ja ilmeisesti alv 0% vielä..

Kyllä ne mun on. Unohtui vaan sinne. Ne teki mulle kammenlyhennypalikoita. Taitaa olla vieläkin kesken. Mun kammet lyhensi sitten Teppo.

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Oiskos niitä ollut mahdollista sitten lainata tässä syksyn mittaa? Jos olisin tasoittanut ja porannut valmiiksi nuo kammet töissä? Mikä muuten on alkureiän koko 9/16" tapilla? Ja siis tietysti kävisin sun luona pyöräyttämässä ne jengat joku sopiva ilta?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ärjy kirjoitti:

Oiskos niitä ollut mahdollista sitten lainata tässä syksyn mittaa? Jos olisin tasoittanut ja porannut valmiiksi nuo kammet töissä? Mikä muuten on alkureiän koko 9/16" tapilla? Ja siis tietysti kävisin sun luona pyöräyttämässä ne jengat joku sopiva ilta?

Ei niissä kantsi mitään tehdä ennakkoon. Kun poraa reiän = niin samalla sit kiinni se kierretappi kun reikä on siinä hollilla.

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Pastori kirjoitti:
ärjy kirjoitti:

Oiskos niitä ollut mahdollista sitten lainata tässä syksyn mittaa? Jos olisin tasoittanut ja porannut valmiiksi nuo kammet töissä? Mikä muuten on alkureiän koko 9/16" tapilla? Ja siis tietysti kävisin sun luona pyöräyttämässä ne jengat joku sopiva ilta?

Ei niissä kantsi mitään tehdä ennakkoon. Kun poraa reiän = niin samalla sit kiinni se kierretappi kun reikä on siinä hollilla.

Näinhän se on, jääpi työvaiheita pois, pitää hommata ne tapit jossain vaiheessa ja tekasta ne . pitää kokeilla kiinalaisella tapilla et mitä tulee.. Töissä on tig nii voipi täyttää jos tulee susi..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ärjy kirjoitti:

pitää kokeilla kiinalaisella tapilla et mitä tulee..

Takerruin kun puhuit yksikössä ;) Tappeja tarvii siis vähintään kaksi, koska toisessa kammessa on vasenkätinen kierre...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
ärjy kirjoitti:

pitää kokeilla kiinalaisella tapilla et mitä tulee..

Takerruin kun puhuit yksikössä ;) Tappeja tarvii siis vähintään kaksi, koska toisessa kammessa on vasenkätinen kierre...

Jukka

Kokeilu kannattaa tehdä vain yhdellä tapilla. Turha sitä toista kampea on pilata, jos jälki ei ole kelvollista :wink:

Vastaa Viestiin