Sivu 19/45

Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 12:29
Kirjoittaja jooseha

Tuommoisista kammista olisi helppo tehdä pituudeltaan säädettävät. Kaksi putkea sisäkkäin ja lukitus läpipultilla. Voisi kokeilla mitätahansa kammenpituutta helpolla :)


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 12:40
Kirjoittaja PW
2014-11-15 12.36.05.jpg
2014-11-15 12.36.05.jpg (249.22 KiB) Katsottu 2381 kertaa

"Ääriasento"


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 13:32
Kirjoittaja PW
2014-11-15 12.53.48.jpg
2014-11-15 12.53.48.jpg (228.75 KiB) Katsottu 2357 kertaa

.jpg[/attachment]
Pari kuvaa lisää, penkin rungossa näkyy asfaltin raapasu - ei tuolla montaa kertaa mäkeä kannata laskea, kulahtaa rauta puhki :wink:
Yritän samalla sihtailla ja oikasta ohjausakselia - vaikeeta hommaa :roll:


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 13:47
Kirjoittaja jori

Nyt kun tuli käypäinen sivukuva, piirtelin vähän statiikkaa esiin. Painopisteen paikan arvioin silmämääräisesti enkä ottanut pyörän painoa huomioon, joten tarkkoja nämä luvut eivät ole. Kuvaan on liitetty taulukko, josta näkyy etu- ja takapyörien kuormat eri kaltevuuden tiellä. Miinusmerkkiset kaltevuudet ovat alamäkiä. Viimeisenä oikealla on sarake, joka näyttää maksi hidastuvuuden kitkakertoimeksi muutettuna. Tarkoittaa, että tuota kitkakerrointa suurempi pito renkaan ja tien välissä aiheuttaa täysjarrutuksessa etuvoltin. Ei siis ihme, että se takapää tahtoi nousta. Liukkaalla alustalla tuo ei haittaa mitään, mutta kovin tehokasta jarrua tuohon ei kannata laittaa käytettäväksi pitävällä alustalla. Kuivan asfaltin ja fillarin renkaan kitkakerroin on parhaimmillaan yli 0,8. Nyt tuolla geometrialla kitkakerroinraja tasaisella on 0,37. Matalammassa asennossa tilanne paranee tietenkin huomattavasti.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 14:29
Kirjoittaja jooseha

Eikös normaalissa pystärissä napa tule jokseenkin tuolle linjalle? Nehän saa kunnon jarrulla kippaamaan helposti muttei siittä normaaliajossa mitään haittaa ole.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 15:02
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:

Kuva

Kiitti. Perhana. Räyhäkän näköinen rassi.

Hylkäsin heti oman pyörän suunnitelman liian nössönä :)


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 15:15
Kirjoittaja PW

Jaa, pitäskö purkaa vai mikä on Jorin laskelmien johtopäätös?
Kuvassa tuo on kuitenkin loivemmassa asennossa ku mitä oon ajellu tähän asti. Eli siis pystymmässä heittää helpommin voltin?
Pahentaako tuo taittuva perä asiaa?


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 15:24
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Kuvassa tuo on kuitenkin loivemmassa asennossa ku mitä oon ajellu tähän asti. Eli siis pystymmässä heittää helpommin voltin?
Pahentaako tuo taittuva perä asiaa?

Jarruttomassa tuota on turha edes miettiä. Ei se mene ympäri kuin johonkin törmätessä :mrgreen:
Taittuva perä vähentää pyörän etuakselinympäri pyörähtävää massaa takaa alhaalta eli pahentaa tilannetta. Jorin laskuissa ei ollut kuitenkaan huomioitu pyörää vain kuski.

jori kirjoitti:

enkä ottanut pyörän painoa huomioon,

Jotenkin hienon näköinen tuo on. Kanttiputket, koko musta, yhtenäiset putkikoot ja useassa kohtaa samaan suuntaan kulkevat putket. Se lampaantalja saattaisi kruunata kokonaisuuden :D Älä ihmeessä pilaa tuota maalaamalla muulla kuin tummalla mattapintaisella maalilla.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 16:30
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Jaa, pitäskö purkaa vai mikä on Jorin laskelmien johtopäätös?
Kuvassa tuo on kuitenkin loivemmassa asennossa ku mitä oon ajellu tähän asti. Eli siis pystymmässä heittää helpommin voltin?
Pahentaako tuo taittuva perä asiaa?

Ei tarvitse purkaa, mutta on hyvä tietää, ettei tuohon kannata etupyörään mitään kallista tehojarrua suunnitella ja takahaarukka kannattaa virittää toisella liinalla tai (kumi)köydellä kiinni selkänojaan, kuten on jo ollutkin. Toisaalta noin etupainoisella pitäisi kyetä nousemaan varsin liukastakin mäkeä, kun polkee tasaisesti.

Tasainen polkimien pyöritys on tärkeää, sillä etuvetoisen polkemisvoiman vaihdellessa vetävän pyörän pito vaihtelee samassa tahdissa niin, että kovimman polkaisun aikana pito on huonoimmillaan. Sutii jopa kuivalla asfaltilla. (mhelanderin MBB) Takavetoisessa kiihtyvyysvaihtelu ja vetävän renkaan pitovaihtelu vaihtelevat samassa tahdissa. Samalla pyöräkuormasuhteella takavetoinen siis etenee paremmin, jos polkeminen ei ole "pyöreää". Tasaisella vedolla ovat teoriassa yhtä hyvät. Etuveto voittaa kuitenkin lumessa.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 16:37
Kirjoittaja PW

Eli mieluummin takana sais olla levyjarru.
Semmonen tuntuma jos joskus tästä kehitän MBB-läskin ni siihen en laita naruperää.
Kiitos vaan ulkonäkökehuista, musta Ferreksi olis varmaan oiva maali jos joskus maalaan.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 16:50
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Eli mieluummin takana sais olla levyjarru.
Semmonen tuntuma jos joskus tästä kehitän MBB-läskin ni siihen en laita naruperää.
Kiitos vaan ulkonäkökehuista, musta Ferreksi olis varmaan oiva maali jos joskus maalaan.

Tuon kuuluu olla musta. 8)
Ei se takajarrukaan tuossa oikein toimi, kun on niin kevyt perä. Etujarru ei toimi, koska painopiste niin ylhäällä edessä ja takajarru on sekin toimimaton samasta syystä. Mutta älä huoli, jarrut ovat vain vauhdin surma. :)


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 17:15
Kirjoittaja Wacky
jori kirjoitti:

Mutta älä huoli, jarrut ovat vain vauhdin surma. :)

Jarruitta ajaminen voi päättyä äkisti :D


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 17:36
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Tuommoisista kammista olisi helppo tehdä pituudeltaan säädettävät. Kaksi putkea sisäkkäin ja lukitus läpipultilla. Voisi kokeilla mitätahansa kammenpituutta helpolla :)

Kampi pituuden muuttuessa niiden etäisyys pitää myös muuttaa...

Jukka


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 17:59
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Tuommoisista kammista olisi helppo tehdä pituudeltaan säädettävät. Kaksi putkea sisäkkäin ja lukitus läpipultilla. Voisi kokeilla mitätahansa kammenpituutta helpolla :)

Kampi pituuden muuttuessa niiden etäisyys pitää myös muuttaa...

Jukka

Niinpä. Tässä pyörässä on kokeilu hankalaa, mutta niissä missä liikkuu penkki tai keskiö on kokeilu helppoa :wink: Keskiön liikutus vaatii tietysti joissain tapauksissa myös ketjun pituuden muuttamisen :(

Idästä löytyy samankaltainen pyörä

114.jpg
114.jpg (47.33 KiB) Katsottu 2235 kertaa

Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 15 Marras 2014, 18:19
Kirjoittaja PW

Vielä tuosta jarrutustilanteesta, jos etujarrulla jarruttaa niin ett takarengas ottaa eturenkaaseen kiinni, sillon jalat on jo maassa ja myös keskiön edessä oleva rauta ottaa jo maahan. Jarrutuksen pitää olla tosi raju jos kuski tuosta vielä tekee voltin.