Tänään ajoin Scorpparilla

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

No älkääs nyt liioitelko :) Meikä oli maantiepyöräilyaikoina klubilenkeilläkin niitä ensimmäisiä himmaajia, jos meno meni liian hulluksi. En tosiaankaan ole mikään kova alamäkimies, mutta tuo scorppari nyt vaan kulkee niin lutvikkaasti noilla nykytuunauksilla. Ajattelin, että tuo liikenne tekisi noista videoista vähän elävämpiä, mielenkiintoisempia katsottavia verrattuna normijunnaukseen, mutta nyt askarruttaa, että tuliko tästä nyt vähän väärä kuva näistä minun ajeluista... toivottavasti kukaan ei ainakaan pahoittanut mieltään.

Ymmärrän kyllä, että Suomessa tuollainen ajotyyli olisi törkeäksi katsottavaa, mutta täällä homma pelaa noin... sen takia nuo autotkin on ujosti siellä oikeassa laidassa; jotta keskelle jää kaista kaksipyöräisille. Periaatteessa laitonta ajaa noin, mutta kun ruuhkassa on poliiseja, niin ihan samalla tavalla ne antaa tilaa. Vaikeahan tätä on uskottavasti selittää, yritän kai vaan nyt karistaa tätä kaaharin viittaa harteiltani.

@Jukka: ruumiita tulee kyllä liikenteessä suhteessa enemmän kuin Suomessa, mutta joka kolmas ruumis johtuu kännikuskista ja kaksipyöräisissä suurin tekijä on raju ylinopeus ja hallinnan menetys (mootoripyöräilijöitä). Kaupunkialueella kuolemaan johtuneet onnettomuudet painottuvat perjantai- ja launtaiyöhön, baila baila. Nuoret kuskit on tuossa tietysti pääosassa, kun baila baila.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Vâhän iloisempaan aiheeseen: olipa aivan järjettömän suunnattoman sanoinkuvaamattoman upea lenkki tänään. Ensimmäinen vuorilla poljettu trike-lenkki, 62 km rauhallista menoa takamailla, kaukana ruuhkista ja härdelleistä ja nopeudesta. Lounas lenkin lomassa maaseudun kuppilassa, kiireettömästi, niin laiskasti... oijoi!

Etelä-Ranskalaisen maaseutukylän kesäkuuman kiireettömyydessä ja laiskuudessa, mitään-tapahtumattomuudessa, on jotain joka jokaisen ihmisen olisi hyvä kokea. Aika on pysähtynyt kauas viime vuosituhannelle ja jopa koiratkin on siellä niin laiskoja, että naurattaa. Vapaanahan ne siellä on, mutta niin laiskoja, että tuskin korva liikahtaa traikkajalle, vähän vilkaisevat sen näköisenä että tyhmänä pitävät. Luulen, että ei ne edes osaa juosta, puun varjossa kylkiasennossa useimmiten makaavat. Ei tuohon kai koskaan totu, aina, joka kesä, se jaksaa ällistyttää, aivan toinen maailma. Jos yhdellä sanalla pitäisi kuvailla niin sanoisin: Kaurismäkeläisyyttä :mrgreen:

NO JOO! ASIAAN! Niin, tuollainen viiden solan (Col) lenkura tuli ajeltua:

5cols-1.png
5cols-1.png (304.01 KiB) Katsottu 2978 kertaa
5cols-2.png
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vph kirjoitti:

Ajattelin, että tuo liikenne tekisi noista videoista vähän elävämpiä, mielenkiintoisempia katsottavia verrattuna normijunnaukseen, mutta nyt askarruttaa, että tuliko tästä nyt vähän väärä kuva näistä minun ajeluista... toivottavasti kukaan ei ainakaan pahoittanut mieltään.

Kyllä tuo paljon mielenkiintoisempi on tuolleen :wink:
Mä en varmaan koskaan oppisi ajamaan noin. Sen verran syvällä on epäluuloisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan. Etenkin nyt loma-aikaan kun tien päällä on ne kerran vuodessa ajavat, jotka ovat itselleen täysin vieraassa ympäristössä. Koko ajan odotin että joku aukaisee oven.
Siivo meno siellä on kun vertaa vaikkapa Egyptiin 8)

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

jooseha kirjoitti:

Kyllä tuo paljon mielenkiintoisempi on tuolleen :wink:

Huh, kiitos!

Jäi lauantaisessa huumapostauksessa mainitsematta, että oli takamailla pientä teknistä härdelliäkin, jonkunlainen ihme yhteisvaikutussyndrooma, liian lyhyt ketju, suurin-melkein_suurin vaihtoyritys ja DualDriven vaihdehypytys samalla kun veto on päällä ja pieni vastamäkinyppylä menossa tyyliin "ei nyt viitti pienelle limpulle heittää"... DualDrive oli alkanut oireilemaan säätöongelmia jo muutama kilometri aiemmin, mutta en vaan ollut malttanut pysähtyä ihmetettelemään, koska "katotaan sitten kotona, mikä sitä paskaa taas vaivaa". Mutta niin, lähes nyppylän huipulla polkimet jämähtivät tyystin (onneksi vaihtotapahtuman takia veto oli "kevyellä") ja alkoi ihmettely tien penkalla, WTF?

Takavaihtaja oli imaissut häkin laidan pakan uumeniin aika napakasti ja ketju oli niin kireällä, että aussien didgeridoota olis voinut imitoida.
Matka kuitenkin jatkui ihan normaalisti kun sain laukaistua jännittyneen tilanteen irrottamalla ketjurullan ja takavaihtajan pienellä väkivallalla (ja kasaamalla setin uudestaan). Ja säätämällä DualDriven neulatappia tolkulliseen vireeseen (mikä hemmetti sitä pyörittää itsekseen?!). Lopulta, suunnattoman tyytyväisenä aikaansaannoksiini, unohdin koko episodin jo ennen kuin olin kotona...

Mutta tänään, paluumatkalla duunista, karma otti kostonsa. Takavaihtajan vaijeri meni poikki. Kai se oli eilen ollut melekosesa rasituksessa. Kotia kuitenkin pääsin ihan ajamalla, "manuaalisäädöllä ja virityksillä". Pitää nyt mennä penkomaan hyllyjä, jos olisi uusi vaijeri heittää tuohon tilalle huomiseksi...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Jep, uusi vaijeri paikallaan ja kaikki tuntuu toimivan ihan kuin elokuvissa.

Ihan vaan Wackyn "trike=mummopyörä" kommentteja suhteuttaakseni (vastustaakseni) on pakko elvistellä, että tänään tein näemmä oman ennätykseni 2.3 km mittaisella -2% Stravan "Flat out" segmentillä. Tasan 3 minuuttia, jolla pääsee sijalle 29/312, keskari 47.7 km/h, 1698 Attempts By 312 People. Tulos syntyi aitoon mummopyörätyyliin ihan yksin polkemalla, ilman peesiapuja, ilman ryhmän etua, liikennevaloista nollavauhdista lähtemällä. Ja ei millään huippukunnolla, 54 vuotiaan veltostuneen nojapyörä-aloittelijan tekemänä.

Mutta voitokkiinsa jos oliski semmone hyvä mummopyörä niin kyllähä mie kovempaaki tok mänisin :roll:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vph kirjoitti:

Ihan vaan Wackyn "trike=mummopyörä" kommentteja suhteuttaakseni (vastustaakseni) on pakko elvistellä

Jospa lukisit tarkemmin mitä kirjoitin koska sanoin että: triket ovat kuin nojapyörien mummopyöriä
Eli en misään kohtaa väittänyt että ne ovat mummopyöriä vaan nojapyörien joukosta ne ovat kuin mummopyöriä. Siinä on ISO ero

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Jospa sitten tarkastin. Ihan tarkka lainaus menee näin:

Wacky kirjoitti:

Triket on nojapyörien mummopyöriä.

Ei siellä ole mitään kuin-sanaa. No, nyansseja, viestisi on joka tapauksessa selvä. Ja edelleen olen hyvin vahvasti eri mieltä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei trikekokemusta, mutta aikanan luin nojaavimmista ja varsinkin osin tai täysin katetuista trikeistä, että eivät juuri tai ollenkaan jää kaksipyöränojakeille. Paitsi ehkä ylämäessä painosta johtuen korkeintaan. Vaihteluväliä trikeissä löytyy ja sporttisiakin malleja on olemassa ajoasennon aerodynaamisuudesta päätellen. Kun mennään tarpeeksi kovaa lisääntynyeen vierintävastuksen merkitys vähenee merkittävästi aerodynaamisuuden tieltä. Youtubessa on video trikestä matkalla alas Mont Ventouxilta satasen vauhdissa parhaimmillaan. Riittänee monille ainakin alamäissä :D

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vaaka kirjoitti:

Ei trikekokemusta, mutta aikanan luin nojaavimmista ja varsinkin osin tai täysin katetuista trikeistä, että eivät juuri tai ollenkaan jää kaksipyöränojakeille. Paitsi ehkä ylämäessä painosta johtuen korkeintaan. Vaihteluväliä trikeissä löytyy ja sporttisiakin malleja on olemassa ajoasennon aerodynaamisuudesta päätellen. Kun mennään tarpeeksi kovaa lisääntynyeen vierintävastuksen merkitys vähenee merkittävästi aerodynaamisuuden tieltä. Youtubessa on video trikestä matkalla alas Mont Ventouxilta satasen vauhdissa parhaimmillaan. Riittänee monille ainakin alamäissä :D

Täyskatettu on kinneri oli siinä kuinka montan pyörää tahansa. Kisakäyttöön tarkoitetut kaksipyöräiset ovat joskus streamlinereita. Kannattaa opetella termistö oikein niin ei puhu porkkanoista pottuina..
Mä en ole väittänyt ettei niillä pääsis kovaa vaan sanoin että ne sopivat paremmin rauhalliseen ajoon. Mulla on kokemusta molemmista ja teillä kahdella ei taida olla hirveen kattava kokemus erilaisista nojapyöristä ja trikeistä vielä joten katsotaan miten voi mielipide vielä muuttua kun pääsette kokeilemaan erilaisia..

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Millaisista trikeista sulla on kokemusta, Carbontrike, Ice VTX? Oliko nekin sun mielestä mummopyöriä, nehän on kuitenkin tehty valmistajiensa mukaan kulkemaan kovaa?

Kattelin Stravasta, että sun sinne kirjaantunut historia kertoo "Biggest Climb 133 m" :o . Miten se olikaan sen hirveen kattavan kokemuksen kanssa? :mrgreen:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Koska olen nollakokemuksella trikeistä, välitin ICEn ja Catriken omistajien kommentteja ja olen nähnyt videoita ICEllä ja Catrikellä ajetuista pätkistä muutenkin kuin vuorta alas. Kattamattomia perusversioita.

En voi epäillä omistajien kommentteja tiedon puutteestani johtuen, kun useampi on eri foorumeilla kertonut nopeuden ICEllä ja Catrikellä olevan parempi kuin hitaimmilla kaksipyöräisillä ja lähellä nopeita kaksipyöräisiä.

Wacky onko sinulla tietoa Catriken ja ICEn nopeudesta samalla teholla vs nopea kaksipyöräinen niin suuressa vauhdissa, että aerodynaaminen vastus dominoi vierintävastusta? Siis nopean kuskin matkavauhdilla, jotta pysytään normaalisti merkittävän ajamisen reaalimaailmassa. Numeraalista dataa ja head to head testiä en ole löytänyt netistä. Etsin silloin, kun valitsin, minkälaisen nojakin ostan ensin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ei ollu se kuuluisa video enää tubessa. Pistä mulle vaikka privana linkki niin pääsen kattoon.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vaaka kirjoitti:

Wacky onko sinulla tietoa Catriken ja ICEn nopeudesta samalla teholla vs nopea kaksipyöräinen niin suuressa vauhdissa, että aerodynaaminen vastus dominoi vierintävastusta?

"kaiken järjen" mukaan triken ilmanvastus on ainakin matalaa lowraceria suurempi. Korkeus on sama, mutta trike on paljon leveämpi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vph kirjoitti:

Millaisista trikeista sulla on kokemusta, Carbontrike, Ice VTX? Oliko nekin sun mielestä mummopyöriä, nehän on kuitenkin tehty valmistajiensa mukaan kulkemaan kovaa?

Kattelin Stravasta, että sun sinne kirjaantunut historia kertoo "Biggest Climb 133 m" :o . Miten se olikaan sen hirveen kattavan kokemuksen kanssa? :mrgreen:

Enpä ole tietoinen että suomessa olisi yhtään kumpiakaan noista kahdesta mallista joten koeajo olisi vähän vaikea järjestää ja ne on äärimmiäisiä harvinaisia esimerkkejä joita voisi verrata melkein yhtä harvinaiseen Velokraft NoCom kaksipyöräiseen jota olen päässyt ihastelemaan ja luultavasti voisin järjestää koeajon halutessani. Kyseinen pyörä ei tosin ole minulle oikein sopivan kokoinen ja säätöjä ei paljoa ole 8)
Ehkäpä näiden mainitsemiesi mallien harvinaisuus kertoo ettei trikeä kannata hankkia jos haluaa tosissaan mennä kovaa. Niitä hankitaan lähes yksin omaan leppoissaan ajeluun johon triket edelleen sopii parhaiten.
Noita kahta mallia en lähtisi vertaamaan mummopyöriin, mutta poikkeuksia pitää olla joka säännöllä. En vertaisi vastaavaan tapaan tehtyjä kaksipyöräisiäkään tavallisen nojapyörän rinnalla ihan mihin tahansa.
Ja sulla oli kokemusta kuinka monesta kaksipyöräisestä nojapyörästä? Muista että sun edellä noissa sun laittamissa lasku pätkissä on yksin omaan kaksipyöräisiä joten uskallan sanoa että kaksipyöräinen nojapyörä kyllä kulkis kovempaa kuin sun trike niissä 8)
Mitä väliä mun suurimmalla nousuilla on tässä tilanteessa? Kerroppa se, mies jolla taitaa olla kokemusta kuinka monesta eri nojapyörästä ja trikestä? Oliko enemmän kahdesta trikestä vai onko edes sitäkään?

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Wacky onko sinulla tietoa Catriken ja ICEn nopeudesta samalla teholla vs nopea kaksipyöräinen niin suuressa vauhdissa, että aerodynaaminen vastus dominoi vierintävastusta?

"kaiken järjen" mukaan triken ilmanvastus on ainakin matalaa lowraceria suurempi. Korkeus on sama, mutta trike on paljon leveämpi.

Jukka

Juurikin näin, jos ne olis jotenkin ylivoimaisia niin niillä olis korkeampia ennätyksiä kuin kaksi pyöräisillä, ja näin ei ole vaan ne on järjestäen hitaampia kuin kaksi pyöriset jotka on vastaavaan tapaan varusteltuja.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Vastaa Viestiin