Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001254731.html
Poliisi laskee rikesakkorajaa 1km/h - jatkossa saa rikesakon 7km ylityksestä. Joissakin uutisissa on oltu huolissaan kun valtion kirstuun ei kilahda tarpeeksi euroja, ei tarpeeksi sakkoja - autoilijat ajavat kiltimmin.
Eilen uutisissa kerrottiin, ett peltipoliisit antaa sakkoja vain 1% (kaikista ylinopeussakoista, vai mistä?) Kuitenkin sävy oli se ett peltipoliisi ei toimi (sain sellaisen vaikutelman). Mikähän lie peltipoliisien ja muun poliisivalvonnan tarkoitus, kerätä sakkoja vai parantaa liikenneturvallisuutta :?
Poliisi sanoo, nyt laskevansa sakkorajaa pelkästään liikenneturvallisuusmielessä :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Eilen uutisissa kerrottiin, ett peltipoliisit antaa sakkoja vain 1% (kaikista ylinopeussakoista, vai mistä?) Kuitenkin sävy oli se ett peltipoliisi ei toimi (sain sellaisen vaikutelman). Mikähän lie peltipoliisien ja muun poliisivalvonnan tarkoitus, kerätä sakkoja vai parantaa liikenneturvallisuutta :?
Poliisi sanoo, nyt laskevansa sakkorajaa pelkästään liikenneturvallisuusmielessä :roll:

Täytyy olla toisin päin, että nahkapoliisi antaa 1% ylinopeussakoista peltisiin virkaveljiin verrattuna. Siis jos tuo numeroarvo on oikein. Joka tapauksessa lähiotannasta voi laskea, että selvästi yli 90% ylinopeussakoista on peltipoliisien kirjoittamia.
Poliisi ei kyllä usko itsekään omaan puheeseensa siitä, että AINOA syy olisi liikenneturvallisuus, kun rajaa lasketaan 1 km/h. :evil: Tällainen on omiaan huonontamaan entisestään poliisihallinnon huonoa mainetta. Poliisimiesten vika tämä ei ole, puhumattakaan –naisista. :?

Iltasanomat kirjoitti:

Jatkossa autoilija saa rikesakon, jos ylinopeutta on 7–20 kilometriä tunnissa. Tätä nopeammasta vauhdista tulee päiväsakkoja, johon vaikuttavat kaahaajan omat tulot.

Tämä ei ole oikeudenmukainen järjestelmä eikä paranna turvallisuutta. Jos pienestä ylinopeudesta tulee sama sakko kuin 20 km/h ylinopeudesta, "kannattaa" ylinopeutta ajaa kerralla enemmän. Puuttumisrajan laskeminen on pelkkää simputusta, jolla kiusataan rehellisiä, mutta ei niin huolellisia ja päästetään tolpallejarruttelijat kuin koirat veräjistä. :evil: :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja mika »

Hyvinvointiyhteiskunta (jossa terveydenhuollon kulut kasvavat koko ajan eli ihmiset voivat koko ajan huonommin? ) täytyy rahoittaa jollakin tavalla. Teknisesti ylinopeudet on tosi helppo kitkeä jos niin halutaan. Mutta, ilmeisesti ei haluta.
En ole puolesta enkä vastaan kun en aja ylinopeutta kuin velomobiililla :)
MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

http://yle.fi/uutiset/vain_50_kameratol ... f=leiki-uu
Sori ymmärsin väärin rosentit, 1-2% autoilijoista saa sakot peltipoliisilta - miusta tuo on aika paljon:? Pitäskö olla enemmän:?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/vain_50_kameratol ... f=leiki-uu
Sori ymmärsin väärin rosentit, 1-2% autoilijoista saa sakot peltipoliisilta - miusta tuo on aika paljon:? Pitäskö olla enemmän:?

Tuo on siis se määrä, joka kerran ohi ajaessaan ajaa ylinopeutta. Joka viideskymmenes tai vähintään sadas saa sakon. Vosittain peltipoliisin valo välähtää yli 400000 kertaa. Pankaapas arvaten, mikä on yleisin sakotettava ylinopeus –juuri ja juuri rajan ylittävä.

Iltalehti kirjoitti:

Automaattisten valvontakameroiden kuvien perusteella poliisi jakaa vuosittain yli 400000 seuraamusta. Näistä noin puolet on kirjallisia huomautuksia. Rikesakkoja on vajaa 200000 kappaletta ja rangaistusvaatimuksia eli käytännössä yleensä päiväsakkoja vajaat 20000 kappaletta.

Peltipoliisikirjeen saa siis keskimäärin 13% autoilijoista joka vuosi. Tuosta voisi siis päätellä, että käytännössä jokaisella tiellä, jossa on peltipoliisin paikka, liikennetiheys on yli 1000 ohittavaa autoa vuorokaudessa ja vilkkaimmilla yli 40000. Sakkoja tulee siis 10 - 400 per kamera vuorokaudessa. kameroita on tällä hetkellä noin sata, joten sakkoja voi kirjoittaa noin 1000-40000 joka päivä. Kun huomautuksia lähetetään vuosittain 400000, tarkoittaa se, että keskimääräinen liikennetiheys, jolla kamera kuvaa on noin 4000 ajoneuvoa päivässä. Aika moista teollisuutta tuo liikennevirran laskuttaminen.

Liikennetiheydet.png

Ongelmana vain on, että navigaattoreihin tallennetut "tolpanpaikat" mahdollistavat ylinopeuksien ajamisen tolppien välillä. Vaikka tämä on se liikenneturvallisuusriski, joka aiheuttaa ylimääräisiä ohituksia ja liikennevirran nopeuseroja, ei poliisi ole saanut aikaan järjestelmää, jolla tolpillejarruttelijat saataisiin kiinni. Miksi raha kerätään kuuliaisilta huolimattomilta, eikä määrätietoisesti sääntöä rikkovilta. :evil: Miksi nopeusmittauspaikat ovat kiinteitä? Vaikka nyt hehkutetaan, että ylinopeuksien ajaminen on vähentynyt siitä päätellen, että sakkoja on jaettu vähemmän, väitän että kyse ei ole ylinopeuden ajamisen vähentymisestä, vaan tolpillejarruttelun oppimisesta. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja samuel »

Nythän tänne tampereelle valmistuvan rantatien tunneliin tulee keskinopeusmittaus.
Kai niistä sit sakkojakin jaellaan.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ihan mielenkiinnosta akateemisesti, onko yksikään pyöräilijä tullut niin tunnistetuksi, että on saanut kotiinsa peltipoliisin sakon?

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja mika »

vaaka kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta akateemisesti, onko yksikään pyöräilijä tullut niin tunnistetuksi, että on saanut kotiinsa peltipoliisin sakon?

Tässä on lähellä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016090 ... 4_uu.shtml

MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

mika kirjoitti:

En ole puolesta enkä vastaan kun en aja ylinopeutta kuin velomobiililla :)
MikaR

Sama täällä! Kinnerillä tulee rikottua 40, 50 ja 60 -rajoituksia ihan tahallaan, jos vaan sattuu olemaan kiva alamäki eikä edessä ole hidastelevia autoja... Puhumattakaan nyt niistä 30-rajoituksista... Polkupyörällä kun ei ylinopeudella oikeastaan voi ajoradalla vahingoittaa kuin itseään, päinvastoin kuin autolla, jolla on selvästi suurempi massa, liikemäärä ja liike-energia kuin polkupyörällä.

Omalla Almeralla taas tulee ajettua ihan kiltisti ja monesti tulee ihmetelleeksi sitä, miten takana tulevat eivät tajua nopeusrajoitusmerkkien merkitystä. Kun risteyksessä nopeusrajoitus alenee 60:een, niin hidastan 65:een ja kun se muuttuu nopeuteen 80, niin kiihdytän 85:een enkä jää himmailemaan sitä 65:ttä. Ja jokaisen täytyy tietää, kuinka paljon oman auton mittari näyttää liikaa... Ja ei yllätytä siitä, että mukaudun alentuneeseen nopeusrajoitukseen pelkästään sillä, että nostan jalan kaasupolkimelta - jarruvaloni eivät koskaan vilkahda nopeusrajoituksen alentuessa. On ihmeellistä, että se tulee monille perässäajajille yllätyksenä - ei pitäisi tulla, koska liikennemerkki käskee niin. Eikö ne katso rajoitusmerkkejä?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

ajarmala kirjoitti:
mika kirjoitti:

En ole puolesta enkä vastaan kun en aja ylinopeutta kuin velomobiililla :)
MikaR

Sama täällä! Kinnerillä tulee rikottua 40, 50 ja 60 -rajoituksia ihan tahallaan, jos vaan sattuu olemaan kiva alamäki eikä edessä ole hidastelevia autoja... Puhumattakaan nyt niistä 30-rajoituksista... Polkupyörällä kun ei ylinopeudella oikeastaan voi ajoradalla vahingoittaa kuin itseään, päinvastoin kuin autolla, jolla on selvästi suurempi massa, liikemäärä ja liike-energia kuin polkupyörällä.

Omalla Almeralla taas tulee ajettua ihan kiltisti ja monesti tulee ihmetelleeksi sitä, miten takana tulevat eivät tajua nopeusrajoitusmerkkien merkitystä. Kun risteyksessä nopeusrajoitus alenee 60:een, niin hidastan 65:een ja kun se muuttuu nopeuteen 80, niin kiihdytän 85:een enkä jää himmailemaan sitä 65:ttä. Ja jokaisen täytyy tietää, kuinka paljon oman auton mittari näyttää liikaa... Ja ei yllätytä siitä, että mukaudun alentuneeseen nopeusrajoitukseen pelkästään sillä, että nostan jalan kaasupolkimelta - jarruvaloni eivät koskaan vilkahda nopeusrajoituksen alentuessa. On ihmeellistä, että se tulee monille perässäajajille yllätyksenä - ei pitäisi tulla, koska liikennemerkki käskee niin. Eikö ne katso rajoitusmerkkejä?

Ajatko siis 5km yli nopeutta :? vai mittarin näyttämääkö tarkoitit?
Itsekin pyrin ajamaan noin, ennakoivasti - vältän jarrun käyttöä. Ihmetellyt kun monet jarruttaa siinä nopeusrajotusmerkin kohdalla ja kameratolppaa ennen, vaikka todellinen nopeus olisi jo reilusti alle rajotuksen :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Ajatko siis 5km yli nopeutta :? vai mittarin näyttämääkö tarkoitit?

Matkan jouduttamiseksi ajan 5 km/h ylinopeutta, koska tiedän, miten paljon nopeusmittarini näyttää liikaa. Rikesakon rajahan on 7 km/h ylinopeus, joten 5 km/h jää kivasti sen rajan alle. Vaikka itse kehunkin, koskaan en Suomessa ole saanut ylinopeudesta rikemaksua tai ylinopeussakkoa 38 vuoden autoilu-urani aikana.

Ihan toinen juttu on se, että Saksassa moottoritiellä (eli Autostradalla...), joilla on vapaa nopeus, olen Bielefeldin tienoilla saanut 20 e valvontamaksun, kun yhtäkkiä Autostradalla alamäessä tuleekin 110 km/h nopeusrajoitus... Höh! Nostin jalan kaasupolkimelta, mutta ei se sitten riittänyt. Saksalainen viranomainen selvitti, kuka ajoi Hollannin rekisterissä ollutta vuokra-autoa ja lähetti sitten tänne Suomeen valvontamaksun. On niillä kyllä tehokkaat järjestelmät kahdenkympin perimiseksi...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Liikenneviestintä ja viranomaistoiminta on liikennepolitiikkaa, joten:

Hesari tänään sivu a20 kertoo Helsingin poliisin valvovan loppuviikon pyöräilyä jalkakäytävillä ja autojen pysäköintiä jalkakäytäville. Taustalla havainnot pyöräilijöiden ajamisesta jalkakäytävillä aiheuttamassa vaaratilanteita. Yleisö esitti toiveita pyöräilijöiden valojen käytöstä.

Ei suora ja koko lainaus. Että tälläistä asenteellisuutta. Kaino pyyntö, mitä jos myrskyn jälkeen pudonneet lehdet poistettaisiin edes työmatkaltani tukkimasta yli 10 cm korkeana kasana koko pyöräkaistaa yli 100 m matkalta ja arvatkaa, mille kaistalle menin vähimmän vaaran mukaan?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Kaupunkifillari raportoi Hesan poliisin valvontaviikosta, sakottaneet myös kävelykadulla pyöräilystä :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »


Lisäksi kun poliisin samalla pitäs valvoa kevarille pysäköintiä, poliisi itse pysäköi kevarille ja on sitä mieltä, ett pyöräilijä mahtuu kiertämään jalkakäytävän kautta :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Hopea »

PW kirjoitti:

Kaupunkifillari raportoi Hesan poliisin valvontaviikosta, sakottaneet myös kävelykadulla pyöräilystä :shock:

Toivottavasti kukaan ei mene maksamaan tuollaista sakkoa, vaan riitauttaa sen. Ihan varmasti menee läpi. Paitsi jos poliisi pystyy todistamaan sun ajaneen paljon yli 27km/h. :lol:

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin