Sivu 19/56
Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 26 Elo 2018, 18:44
Kirjoittaja PW
Tori löyty helposti, marsalkka oli jo tovin ootellu ja yks kurssikaverikin oli torilahvilassa istuksimassa. Jännää hommoo istuksia torilla ja pälyillä kaikkia lähestyviä, oman ikäsiä ihmisiä, onko mitään tuttua
Oisko, ei voi olla - no kyll tuttuja piirteitä näky ja porukkaa alko tipahdella paikalle, jälleennäkemisen ilo oli suuri ja pulinaa riitti. Syömään, kinneri ja kamat majapaikkaan, autoilla Otavaan entiselle koulutilalle - illalla sauna, ruoka, juomaa ja pulinaa - paljon naurua, halauksia, muutama kyynelkin.

- La illan majapaikka
Aamulla olo huterahko, alas en saanu ku kahvia - oisko voinu jättää muutaman oluen juomatta, mietin palumatkaa jo, ei oikein ollu polkumielellä
Tavattiin viel Kenkäverossa, kinneriä muutamat kokeili, katteltiin paikkoja ja juotiin lähtökahvit - hyvästelyt ja halaukset.
Kotiin olis päästävä, joten soittelin Annille, kuinkahan pitkälle kerkiäisin jos lähtis tulemaan vastaan?
Quest kohti Anttolaa, taukoja piti pitää usein ja hiki oli herkässä. Vähän ennen Lietvedensiltaa, noutaja tuli, siis vaimo - kinneri katolle, huh huh - olinko laiska vähän 
40km keikan vika päivälle - yht jotain 185km.
Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 26 Elo 2018, 20:48
Kirjoittaja jori
Eikö olekin jännää, miten vähän ihmiset muuttuvat, vaikka ikää tulee monta kymmentä lisää. Eikän niiden kanssa tarvitse harjoitella olemaan, vaan voi jatkaa siitä, mihin 40 vuotta sitten jäätiin. 
Kivasti tuo Questi muuttui tuon katon kanssa jotenkin linnun näköiseksi. 
Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 07 Syys 2018, 13:50
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Ei pitäisi tarvia, mutta lataaminen ei riko sitä, toisin kuin tyhjäksi käyttäminen.
Jukka
Se on 12V 5Ah akku, kai sen voi ladata normi autonakunlaturilla?
Tuossa ei varmaan oo mitään tyhjäksi käyttämisen esto mekanismia?
Tuo Tepon asentama värkki (säätää akun voltit 6,6:een),estää myös akun tyhjäksi ajamisen - luulen. Ainakin se katkasee virran ja näyttössä ilmottaa off.
Himpan vaille 3000km mittarissa.
Re: RE: Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 07 Syys 2018, 16:49
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Ei pitäisi tarvia, mutta lataaminen ei riko sitä, toisin kuin tyhjäksi käyttäminen.
Jukka
Se on 12V 5Ah akku, kai sen voi ladata normi autonakunlaturilla?
Tuossa ei varmaan oo mitään tyhjäksi käyttämisen esto mekanismia?
Tuo Tepon asentama värkki (säätää akun voltit 6,6:een),estää myös akun tyhjäksi ajamisen - luulen. Ainakin se katkasee virran ja näyttössä ilmottaa off.
Himpan vaille 3000km mittarissa.
Just nyt en muista, mikä oli säätimen minimijännite (laitoin sulle jossain vaiheessa...). 12 voltin akulle tuo raja on ainakin liian matala, eli jos säädin katkaisee virrat, niin akku on jo liian tyhjä -> en suosittele käyttämään noin, akku ei tykkää...
Re: RE: Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 07 Syys 2018, 17:46
Kirjoittaja PW
tm kirjoitti:PW kirjoitti:PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Ei pitäisi tarvia, mutta lataaminen ei riko sitä, toisin kuin tyhjäksi käyttäminen.
Jukka
Se on 12V 5Ah akku, kai sen voi ladata normi autonakunlaturilla?
Tuossa ei varmaan oo mitään tyhjäksi käyttämisen esto mekanismia?
Tuo Tepon asentama värkki (säätää akun voltit 6,6:een),estää myös akun tyhjäksi ajamisen - luulen. Ainakin se katkasee virran ja näyttössä ilmottaa off.
Himpan vaille 3000km mittarissa.
Just nyt en muista, mikä oli säätimen minimijännite (laitoin sulle jossain vaiheessa...). 12 voltin akulle tuo raja on ainakin liian matala, eli jos säädin katkaisee virrat, niin akku on jo liian tyhjä -> en suosittele käyttämään noin, akku ei tykkää...
Ok, pitää sitt latailla tiheemmin.
Ps. 5-25 volttia näkyy olevan tuon vehkeen "käsittelykyky". Kun se nyt muuttaa 12V 6,6V:ksi - miten se voi toimii 5V:n jännitteellä?
Re: RE: Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 07 Syys 2018, 18:31
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Ps. 5-25 volttia näkyy olevan tuon vehkeen "käsittelykyky". Kun se nyt muuttaa 12V 6,6V:ksi - miten se voi toimii 5V:n jännitteellä?
Kaksi vaihtoehtoa:
a) alle 6,6V syöttöjännitteellä ulos ei tule 6,6V, vaan 5V syöttöjännitteellä tulee vain 5V. Ei juuri mitään merkitystä kun tuollaisia 5V akkuja ei ole oleamssakaan. (provo, joku laittaa tähän linkin nyt sellaiseen)
b) siellä on hakkurivirtalähde joka osaa korottaa 5V jännitteen 6,6Voltiksi.
Jukka
Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 07 Syys 2018, 21:55
Kirjoittaja jori
Se on hieno laite sellainen ylös-hakkuri, joka tekee matalasta tasajännitteestä korkeampaa jännitettä. Tuollainen ylös-hakkuri (Step Up Converter)

- Boost_circuit_2.png (4.52 KiB) Katsottu 2860 kertaa
Jos ei ymmärrä sähköhommista, voi asiaa yrittää hahmottaa Vesioinaalla, joka toimii samalla talvalla.

- ram_pumps_article_image002.jpg (33.07 KiB) Katsottu 2860 kertaa
Näissä molemmissa annetaan virtauksen kasvaa putkessa tai kelassa, kunnes virta äkkiä katkaistaan. Kun virtaus pysäytetään, vesipisarat ja elektronit toisaalta törmäävät toistensa perään ja ketjukolari nostaa painetta tai jännitettä. Paine päästetään vastaventtiilillä pumpun painepuolelle tai sähköpiirissä yläjännitteen puolelle. Vastaventtiili tai diodi estää paineen tai sähkön purkautumisen taakse päin, Tulevan virran sulkeva venttiili tai transistori avaa tien tulovirralle, joka taas uudelleen kiihdyttää virtaa putkessa tai kelassa kunnes nopeus on halutun iso ja venttiili tai transistori taas katkaisee virran ja homma jatkuu alusta.
Tässä video jossa tuo selitetään englanniksi animaation avulla.
Re: RE: Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 08 Syys 2018, 00:48
Kirjoittaja tm
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Ps. 5-25 volttia näkyy olevan tuon vehkeen "käsittelykyky". Kun se nyt muuttaa 12V 6,6V:ksi - miten se voi toimii 5V:n jännitteellä?
Kaksi vaihtoehtoa:
a) alle 6,6V syöttöjännitteellä ulos ei tule 6,6V, vaan 5V syöttöjännitteellä tulee vain 5V. Ei juuri mitään merkitystä kun tuollaisia 5V akkuja ei ole oleamssakaan. (provo, joku laittaa tähän linkin nyt sellaiseen)
b) siellä on hakkurivirtalähde joka osaa korottaa 5V jännitteen 6,6Voltiksi.
Jukka
Vaihtoehto b) on lähempänä: "step-up-down converter" on kyseessä, eli värkki pystyy sekä nostamaan että laskemaan jännitettä tarpeen mukaan.
Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 17 Syys 2018, 09:21
Kirjoittaja PW
Sähköstä vieläkin: lisätakavalolle (led) virtaa antaa, kännykän lisävirtalähde. Takavalo ei vika reissulla pelannu, nyt huomasin, ett usb-töpseli on löysä kun sitä vääntää ni toimii.
Kun en ymmärrä, ni kysyn taas - voisko lisätakavalon yhistää pyörän omaan sähköjärjestelmään, olis yks geeliakku 5A, jota vahtia ja ladata?
Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 17 Syys 2018, 11:13
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Kun en ymmärrä, ni kysyn taas - voisko lisätakavalon yhistää pyörän omaan sähköjärjestelmään, olis yks geeliakku 5A, jota vahtia ja ladata?
Jep, jos jännite on sama. Jos takavalo taas on usb:n mukainen 5V niin pari diodia virtajohdon väliin alentaa jännitettä sopivasti kuudesta voltista.
Jukka
Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 17 Syys 2018, 11:29
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Sähköstä vieläkin: lisätakavalolle (led) virtaa antaa, kännykän lisävirtalähde. Takavalo ei vika reissulla pelannu, nyt huomasin, ett usb-töpseli on löysä kun sitä vääntää ni toimii.
Kun en ymmärrä, ni kysyn taas - voisko lisätakavalon yhistää pyörän omaan sähköjärjestelmään, olis yks geeliakku 5A, jota vahtia ja ladata?
Eikös ne etuvalot ole nyt sen 2 A jännitemuuntimen kautta.
Kaksi ampeeria on aika vähän, joten takalisävalo voi kuormittaa piiriä liikaa yhdessä muun sähköjärjestelmän kanssa. Vähän vaikea sanoa, kun ei ole mitään hajua, paljonko Questin laitteet syövät sähköä ja mitkä ovat takavalon speksit.
Tuo 5 Ah geeliakku kyllä viittaisi siihen, ettei laitteet aivan hirveästi sähköä kuluta, joten saattaisi se takavalokin toimia samalla jännitesäätimellä. Jos ei, voit aina laittaa takavalolle oman säätimen ja kytkeä sen suoraan akkuun jolloin takavalon kirkkautta voi halutessaan vielä säätää. Voihan olla niin, että siinä on jo tällainen parin euron säädin. Vain Teppo tietää, onko. 
Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 17 Syys 2018, 11:35
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Kun en ymmärrä, ni kysyn taas - voisko lisätakavalon yhistää pyörän omaan sähköjärjestelmään, olis yks geeliakku 5A, jota vahtia ja ladata?
Jep, jos jännite on sama. Jos takavalo taas on usb:n mukainen 5V niin pari diodia virtajohdon väliin alentaa jännitettä sopivasti kuudesta voltista.
Jukka
Sotkin taas asioita, pyörän akku on 12V mutt pyörän sähköjärjestelmä muuttaa sen 6,6V jos sinne lisää yhden ledin? Takavalon akussa lukee vissiin 5,1V, vähän huonosti on näkösällä. Diodi täytyy opiskella 
Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 17 Syys 2018, 11:45
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Kun en ymmärrä, ni kysyn taas - voisko lisätakavalon yhistää pyörän omaan sähköjärjestelmään, olis yks geeliakku 5A, jota vahtia ja ladata?
Jep, jos jännite on sama. Jos takavalo taas on usb:n mukainen 5V niin pari diodia virtajohdon väliin alentaa jännitettä sopivasti kuudesta voltista.
Jukka
Sotkin taas asioita, pyörän akku on 12V mutt pyörän sähköjärjestelmä muuttaa sen 6,6V jos sinne lisää yhden ledin? Takavalon akussa lukee vissiin 5,1V, vähän huonosti on näkösällä. Diodi täytyy opiskella 
Siinä takavalossa on melko varmasti oma led driveri, eli lediohjainpiiri, joka säätää ledin läpi kulkevan virran vakioksi jännitteestä riippumatta. Odotellaan nyt vain Tepon vastausta, voiko takavalon kytkeä suoraan 12 Volttiin, vai pitääkö sitä syöttää kuudella Voltilla. Erillisiä diodeja tuskin kannattaa laittaa hukkaamaan tehoa.
Re: RE: Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 17 Syys 2018, 22:37
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:
Siinä takavalossa on melko varmasti oma led driveri, eli lediohjainpiiri, joka säätää ledin läpi kulkevan virran vakioksi jännitteestä riippumatta. Odotellaan nyt vain Tepon vastausta, voiko takavalon kytkeä suoraan 12 Volttiin, vai pitääkö sitä syöttää kuudella Voltilla. Erillisiä diodeja tuskin kannattaa laittaa hukkaamaan tehoa.
Sori vastauksen viive: joo on siellä takavalon sisällä lediohjainpiiri, jännitettä nostava (step-up). Takavalossa on kolme punaista teholediä sarjassa, joista kunkin jännite oli muistaakseni alle kolme volttia, eli vähemmän kuin valkoisilla teholedeillä.
Eli säätimeltä lähtee ledeille ehkä noin 7,5 - 8,5 V jännite (tarttis kaivaa jostain speksit, jos tarkemmat arvot haluaa...). Säätimelle syötettävän jännitteen pitää jäädä tämän alle, muuten ledit kärvähtää.
Viiden voltin USB "powerbank" oli itselle helppo ja valmis ratkaisu virtalähteeksi tuohon. Jos haluat yhdistää tuon takavalon sun 12 voltin "järjestelmään", niin ota sille sähköt kinnerin säätimen jälkeen (6,5 volttiahan siinä säätimen näytössä luki lähteväksi jännitteeksi, eikö?). Pitäisi toimia, jos ei tule liikaa kuormaa...
Re: Quest integroituu Imatralle
Lähetetty: 17 Syys 2018, 22:43
Kirjoittaja PW
Jes, kiitos - täytyy askarrella joskus, ehkä.