Sivu 19/59
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 01 Helmi 2012, 17:54
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Eka kerta polven turpoomisen jälkeen pyörällä, eli viikko lepoa. Jonkinlainen polvituki tuossa oli, eikä vielä ainakan tunnu.
Jotain suojuksia pitää viritellä, tuulilasia tai visiiriä kun käy naamalle aikamoinen viima. Pelkät ajolasit ei riitä. Jalat on se toinen kylmettyvä kohta jonne pitäs kans viritellä suojia.
Muuten nuo lyhkäset matkat menee kivasti tämmösessäkin kelissä -20C ja auringon paistaessa. Pyörätietkin hyvässä kunnossa.
Petri
Pitkä visiirilippa kypärään (kuva jossain täällä), terppa-tyyppinen ohjaustankokate ja polkimien alle ilmanohjaimet.
Joo näitä hyviä ideoita pitää kopioida ja soveltaa.
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 03 Helmi 2012, 20:06
Kirjoittaja PW
Tuulen suojat toimii kuten jo kerkesin kehua. 20 asteen pakkasessa ei jalkapohjat palelleet. Reidet kylläkin ja pakarat, osin sen takia ett lunta tupruttaa penkin ja pakaroiden väliin ja viima käy takareisiin. Etureidetkin jonkinverran kun housut kiristyy tiukalle reittä vasten.
Jalassa miulla on tommoset ohkaset "juoksuhousut" , paksummat "windstopperit" ja päällä vähän löysemmät ulkohousut (muttei kauheen paksut) polvessa tukisuoja. Jotain lämmintä väliin ni reidet vois tietysti pysyy lämpimämpänä.
Yläkroppa vähän liiankin lämpösenä alla lyhyt pyöräilypaita ja kaks pitkähasta yks neule ja ulkoilutakki. Ehkä kärsis neuleen jättää pois.
Päässä nahkanen tyyliin "sianrakko" jonka alla ohut pipo otsaa suojaamassa ja naaman eessä pari liinaa. Joku kevyempikin päähine riittäs mutt tuo korvaa psykoloogisesti myös kypärän.
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 03 Helmi 2012, 20:15
Kirjoittaja mhelander
No pitää kopioida, ja tässä mun versio:

Klossi menee helposti paikalleen.

Edestä katsottuna pitäisi ilma mennä kengän kärjen ohi ja sekä poljin että kengän kärki on eristetty minimaalisella ilmavälillä.

Väliin jää pieni ilmarako josta suurimman osan täyttää kengän päälle tuleva lämpösuoja.
Vain toinen on tehty ja enemmän palelevalle jalalle joten seuraavalla lenkillä selviää toimiiko vai ei.
Pakkasta on luvassa viikonlopun yli... vielä pitää vaihtaa venäläinen tuubi takarenkaasta joka paukahti itsekseen vaikkei siinä ollu kummoset paineet. Ilma kun lämpimässä tallissa laajenee, siis se joka ulkona renkaaseen pumpattiin. Toisaalta taisi tulla yli 20v "takuuaika" umpeen tuolla nakilla.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 03 Helmi 2012, 20:31
Kirjoittaja PW
Varmaan toimii nuokin, kantapäitä ei varmaan tarttiskaan suojata.
Tänään tulin kotimatkalla tuon viimesen kilometrin ajotietä myöten kun tuo vuoksenvarren pyörätie oli latukoneiden ja moottoriklkkojen jäljiltä huonossa ajokunnossa. Risteykseen tullessa liikenteenjakajaa ohittaessani takaa kuului melkonen auton tööttäys. On se varmaan autoilija kunkulle tuskaa ku joutu hiljentään 10m ennen risteyttä josta vielä kääntyi. Varmaan paikallislehen tekstiviestipalstalla saa herjaa lukee
En näyttäny keskarii ku oli rukkanen käessä ja muutenkn mielummin nykyään näytän vaikka peukkuu 
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 03 Helmi 2012, 22:30
Kirjoittaja Nojanalle
Ennen kalastustarvikeliikkeistä sellaista spriillä lämmittettäviä käden lämmittimiä.Mietin eikö sellaiset voisi kehittää kenkien lämmittimiksi polkimien eteen. Kuulostaa aika hullulta idealta , mutta ei kovin mahdoton olisi valmistaa. Minulla oli ja onkin tälläinen metallinen lämmitin ja se on hyvin toiminut käden lämmittimenä vuosia pilkireissuilla. Pienellä määrällä tentua pysyy pitkän aikaa kädet lämpösenä. Siittä tämä idea lähti kytemään. Metalli johtaa hyvin lämpöö, eikä liekin tarvitse olla suurikaan. 
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 03 Helmi 2012, 22:35
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:Ennen kalastustarvikeliikkeistä sellaista spriillä lämmittettäviä käden lämmittimiä.Mietin eikö sellaiset voisi kehittää kenkien lämmittimiksi polkimien eteen. Kuulostaa aika hullulta idealta , mutta ei kovin mahdoton olisi valmistaa. Minulla oli ja onkin tälläinen metallinen lämmitin ja se on hyvin toiminut käden lämmittimenä vuosia pilkireissuilla. Pienellä määrällä tentua pysyy pitkän aikaa kädet lämpösenä. Siittä tämä idea lähti kytemään. Metalli johtaa hyvin lämpöö, eikä liekin tarvitse olla suurikaan. 
Joo, polkimet tuleen ja rungon sisään vähän isompi lieska
takavalookaan ei tartteis ku lieskat löis "pakoputkesta"
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 03 Helmi 2012, 23:03
Kirjoittaja Nojanalle
Lähti se nyt lentään.Idea voisi itseni mielestä olla kehitettävää sortia. Monella on ongelma tämä kenkien lämpimänäpitäminen. Etukate voisi olla myös hyvä idea. Ei viimakohdistus aivan suoraan jalkapohjiin. Itse kansa rakentelin syksynä tollaset pohjan eteen sijoitettavat uretaani lämmitimet. Hyvin pelas muuten , mutta se mutta ja mutta. Sitten rupes jalan syrjä tulemaan kylmäksi. Niitä pitää viellä kehittää. Perus idea on saada ajoviima muualle kuin kengän pohjaan , eli se pitää ohjata jonnekin. 
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 07:53
Kirjoittaja jviirret
Nyt alkaa se aika talvesta kun paksu talvirengas olisi moneesa kohti ohutta parempi. Ei tahdo enään kevyt aurauskalusto saada aurattua pyörätietä kunnolla. Vinossa olevaa keula-auraa ei voi painattaa kunnolla kun ohjattavuus menee ja sitten aura kulkee aikaisempien paukkujen ja polanteiden yli jättäen jälkeensä paksusti polkeentunutta lunta.
Onneksi tämä vaihe talvesta ei kestä kuin reilun kuukauden ja pyörätielle kyllä polkeentuu nopea "polku" jos lunta ei tule päivittäin lisää.
Jukka
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 08:32
Kirjoittaja mhelander
Täällä melkein susirajalla on lähes mahdottomat ajokelit. Jos ei ole -20 tai enemmän pakkasta niin sitten on -4 .. -10 ja sataa pakkaslunta melkein koko ajan. Aurauskalusto liikkuu miten sattuu ja työn jälkikin on sitä ja tätä. Aika iso ero on viime talveen...
Edellinen lenkki sunnuntaina jolloin piti vetää ensimmäiset lipat, tälle talvelle ja MP:llä. Takana oli reipas kilsa yli viiden sentin auraamattomassa hangessa josta oli kuitenkin traktorilla ajettu läpi... siitä kun selvisin ja pääsin auratulle pätkälle niin alikulun sivuuttavalla pätkällä alamäen paremmalla vauhdilla lipat sitten nousuun. Oli aurattu lumi liipalle ja löysää sellaista oli vielä vähän päällä. Muutenkin ajo oli kuin olis ankeriasta kesyttäny.
Joten liikunta lähinnä työmatkan tarpomista kävellen vaihtelevissa olosuhteissa ja tietysti lumitöiden tekoa monta kertaa päivässä. Ei tee hyvää mun osuudelle km-kisassa...
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 15:53
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:Nyt alkaa se aika talvesta kun paksu talvirengas olisi moneesa kohti ohutta parempi. Ei tahdo enään kevyt aurauskalusto saada aurattua pyörätietä kunnolla. Vinossa olevaa keula-auraa ei voi painattaa kunnolla kun ohjattavuus menee ja sitten aura kulkee aikaisempien paukkujen ja polanteiden yli jättäen jälkeensä paksusti polkeentunutta lunta.
Onneksi tämä vaihe talvesta ei kestä kuin reilun kuukauden ja pyörätielle kyllä polkeentuu nopea "polku" jos lunta ei tule päivittäin lisää.
Jukka
Vähän samat kokemukset tosin mun ei tarvitse pahimpaan keliin lähteä, maaseutupyöräteillä jos ajaa keskellä ajorataa niin meno on aika veivausta pehmeyden vuoksi mutta reunoilla missä traktori ja muut kulkijat on tampanneet lunta on meno kevyempää. 54-559 kokoisen nappulanastarenkaan tilasin Pioneeriin eteen ja jännityksellä odottelen ajokokemuksia, perjantaina tai maanantaina saattaisi paketti saapua. Nopeudet on puolet tai jopa vähän alle kesäkelistä mutta aina kun harmittaa niin koittaa ajatella, että kesää varten tässä veivataan: kivempi aloittaa pitkät lenkit jos on kohtuullinen peruskunto säilynyt.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 17 Helmi 2012, 19:52
Kirjoittaja PW
Näillä kotikulmilla pyörätiet vielä aika hyvässä kunnossa. Tänään kävin ruokolahden puolella ja hyvin erilaisia pyörätien pätkiä tuolla välillä oli. Riippuu selvästi siitä millasella koneella ja ehkä enempi vielä kuka ne lumihommat on tehny. Takasin tulin taas ajotietä myöten, puhasta asfalttia mukava polkee 
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 17 Helmi 2012, 23:31
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:Näillä kotikulmilla pyörätiet vielä aika hyvässä kunnossa. Tänään kävin ruokolahden puolella ja hyvin erilaisia pyörätien pätkiä tuolla välillä oli. Riippuu selvästi siitä millasella koneella ja ehkä enempi vielä kuka ne lumihommat on tehny. Takasin tulin taas ajotietä myöten, puhasta asfalttia mukava polkee 
Petri
Ja kuittasit kisakilometreissä komeesti ohi ja meillä tulee lunta taivaan täydeltä niin ei pääse kirimään kiinni
Onkohan kellään kokemusta patterillla/akuilla toimivasta lämpöpohjallisista kenkiin. Motonetissa mokomat oli tarjouksessa 34,9€, Kärkkäisellä 22€ ja nyt kun lehden kävin pläräämässä niin Robin Hoodissa oli viikonlopun tarjous 15€ mikä jo kiinnostaisi mutta kun on vaan viikonlopun tarjous. Lähinnä kiinnostaa tietää, että miten epämukavat ne on sitten kun akuista loppuu virta eli johtaako yhtä hyvin kylmää kuin lämmintä. Ei tällaisiin pikkupakkasiin niitä tarvitse kun talvituunaus jotenkuten onnistui toisiin kesäkenkiin mutta kun tulee -20 tai kylmempää niin sitten olisivat lämpöpohjalliset paikallaan. Nuo esimerkin pohjalliset toimi AA-patterilla/akulla.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 18 Helmi 2012, 00:32
Kirjoittaja jori
Pohjallisista ei ole kokemusta, mutta sängyn sähkölämmityksestä on jo muutaman vuoden kokemus. Aivan hemmetin hyvä! Sähkövastus pitää sängyn maaseutuasunnolla lämpimänä, jolloin vuodevaatteet ovat aina kuivat ja lämpimät. Luonnonkuiduthan imevät kosteutta ilmasta, jos niiden lämpötila laskee. Ympäristöään vähänkin lämpmämmät vuodevaatteet ovat siis paitsi kuivat, myös lämpimämmän tuntuiset. Helposti nukkuu alle kymmenasteisessa huoneessa, kun vuode on lämmitetty. Alle sata wattia sänkyä kohti riittää hyvin. Jos lämmität sähköllä, mikset lämmittäisi sieltä, missä siitä on eniten hyötyä. 
Arvaisin, että moisilla pohjallisilla olisi helppo kuivata kengät lenkin jälkeen. Kun ne lämpimänä pukee sitten päälleen, ei lämpö jalkapohjasta karkaa höyrystyneeseen jalkahikeen, joka heti tiivistyy pohjalliseen huonontaakseen lämpöeristystä. Kun aloittaessa on kuivat sukat ja pohjalliset, ei kylmä tule läheskään niin nopeasti, kuin valmiiksi hikisillä, vaikkei enää lenkin aikana lämmittäisikään. Vielä parempi, jos lisäksi lämmittääkin, mutta pitkälle pääsee jo tuolla esilämmitykselläkin.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 18 Helmi 2012, 06:06
Kirjoittaja PW
Kosteus jaloissa tais eilisellä lenkilläkin olla se pahin juttu, alkaa kylmä kummasti tuntumaan vaikk oli vaan -5 astetta. Vanhat jalat on muutenkin herkät kylmälle, taitaa nuoruuven paljasjalka reissut Saimaalla nyt maksaa takasin kipuna särkynä .
Milläs Jori sänkyä lämmittää ? (tääkin taitaa kuuluu vanhuuteen, nuorempana sänky lämpes ihan muuten
)
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 18 Helmi 2012, 06:32
Kirjoittaja PW
Erämiehet käyttää lämpöpohjallisia, tuossa pientä testausta. Hintahaitari melkomoinen http://www.eralehti.fi/erablogit/kala-h ... skuna.aspx
Petri