Tuo ohjausnivelien paikoitus on muutakin kuin noiden 3hdottamiesi kulmien suhde. Mekanismi on monimutkainen jossa kaikkien nivelien suhtelliset etäsyydet toisistaan vaikuttaa kulmien lisäksi sen toimintaan.
Taitaa helpoimmalla päästä kun teet ison kääntölevyn johon piirrät harppimaisesti mihin ohjausvarren nivel osuu ohjauksen ääriasennoissa. Kaarien leikkausp8stessä lienee ns magee kohta.
..Hankala selittää
Katso muistaakseni Jorin raportoimasta 2t3 ketjusta mallia.
Eikö tuohon väliakselin navan keskielle saisi tehtyä rattaan..Vaikka laippojen väliin asennetun holkin pintaan? Saisit navan keskemmälle.
Tavan cnc plasmalla syntyy riittävän tarkkoja ketjupyöriä, jos esim isohkohta takarattaasta askarteleminen tuntuu huonolta. Samalla pitiusvoimien haltuunotto helpottuisi kun olisi lähempänä runkoa.
Navan kuvaa ja dokumentissa olevia vertaillen sulla taitaa olla specificatio A, eli raja on 20t hammasta sun tapauksessa, mutta kapeampi ketju voi pelastaa koska sellaisella se ei välttämättä osu pölysuojaan.
Näin taitaa olla. Varastossa minulla olikin 18-hampainen jota kokeilin lautasmaisesti sisäänpäin asennettuna, jolloin ketju jälleen osuu pölysuojaan. Kapeampi ketju on yksi vaihtoehto. Moottorin narrow-wide-rattaalle sopii ainakin niin kapea kuin Nexus-rattaalle, ellei kapeampikin, eli sen puoleen ei ole rajoitusta.
Eikö tuohon väliakselin navan keskielle saisi tehtyä rattaan..Vaikka laippojen väliin asennetun holkin pintaan?
Tämä olikin alkuperäinen suunnitelma, mutta pinnalaippoihin asennettuna n. 32-hampainen on minimi, ja se verrattuna nykyiseen 16-hampaiseen ulostuloon jarrulevykiinnityksessä muuttaa välityksiä merkittävästi. Joko moottorin ja vaihteiston välistä välitystä pitäisi muuttaa tuplaamaan vaihteistolle menevä vääntö, tai etutasauspyörästölle (ja takapyörän voimansiirrolle) pitäisi mahduttaa n. 60-hampainen jättiratas. Kumpikaan ei kuulosta hyvältä.
Luulen että ketjulinjat ovat nykyisellään ajokelpoiset ja niitä voi yrittää hienosäätää myöhemmin.
Nyt on pyörien ohjaukset kytketty toisiinsa, mutta vielä pitää ratkaista ohjauksen välittäminen kuskille.
ohjausvarret.jpg (213.08 KiB) Katsottu 5057 kertaa
Ohjauksen välittävien varsien momenttivarret nivelillä ovat aika lyhyet. Varsi itsessään on 13mm putkea 1mm seinällä. Järeämpää kuin monessa kaupallisessa kolmipyörässä näkee, eli toivottavasti kestää puristuksen.
Miten teit
Nivelpisteiden paikkojen määrityksen, että kääntöharitus toimii oikein?
Tein vaan. Nyt testailen säätöjä hyväksi käyttäen, millä kulmilla vekotin rullaisi parhaiten. Jos se nyt näillä säädöillä onnistuu. Ohjausvarret yhdistävän kolmion muotoa voi vähän säätää, samoin olkavarsien päissä vipuvarsien kulmaa, jonka sopivan kulman löydyttyä hitsaan paikalleen.
Tässä illan viimeisin versio ohjausvarret yhdistävästä heilurista. Josko tällä saisi kääntöharituksen kuntoon... heiluri on siis laakeroitu kahdella pallonivelellä, joiden säätö sallii muuttaa hieman heilurin kolmion muotoa.
Olkavarsien päässä on säätö myös. Vipuvarsi on pultattu alapallonivelen kanssa samaan pakettiin ja sen kulmaa voi säätää. Kunhan oikea kulma löytyy, niin voin hitsata vipuvarren paikoilleen.
säätö.jpg (99.5 KiB) Katsottu 5022 kertaa
Oli se jousittamatonta kaksipyöräistä rakentaessa helppoa
Oli se jousittamatonta kaksipyöräistä rakentaessa helppoa
Niinpä. Eipä siinä montaa mittaa ole mitä selvittää ja nekin tahtoo olla varsin suurpiirteisiä, kun tekee vähän säädettävyyttä.
Jotenkin tuntuu että tulee liian symmetrinen sun ohjauksesta noin..3hken sisäpuolen rengas tulee kaipaamaan jyrkempää liikettä..se syntynynee esim kääntämällä renkaan päässä olevia vipuja enemmän ohjausvarren suuntaiseksi.
Samagagan tasauspyörästön kylkeen pultattu isompi ratas ja tarkoituksella vähän sivuun keskilinjalta:
Pitäisi keksiä miten centerlock-kiinnitykseen saa kaksi ratasta rinnan. Centerlock-6-pultti-adapterille saa hädin tuskin yhden paksun rattaan, koska se on suunniteltu yhdelle jarrulevylle, joka on ohuempi. Lukkorengasta ei saa paikoilleen paksummalla paketilla. Ketju myös osuu adapterin sakaroihin. Pitänee siirtyä isompiin rattaisiin ja käyttää kiinnittämiseen tuota jarrulevyn teräksistä centerlock-palikkaa.
Jotenkin tuntuu että tulee liian symmetrinen sun ohjauksesta noin..3hken sisäpuolen rengas tulee kaipaamaan jyrkempää liikettä..se syntynynee esim kääntämällä renkaan päässä olevia vipuja enemmän ohjausvarren suuntaiseksi.
Näin kuvassa varmaan olikin...nyt viimein sain säädettyä harituksen melkein täydelliseksi. Rullaa herkästi. Otin vielä mitat ohjauskulmista ääriasennossa ja laskin kääntösäteet molemmille pyörille. Olivat muutaman sentin päässä toisistaan
Jotenkin tuntuu että tulee liian symmetrinen sun ohjauksesta noin..3hken sisäpuolen rengas tulee kaipaamaan jyrkempää liikettä..se syntynynee esim kääntämällä renkaan päässä olevia vipuja enemmän ohjausvarren suuntaiseksi.
Näin kuvassa varmaan olikin...nyt viimein sain säädettyä harituksen melkein täydelliseksi. Rullaa herkästi. Otin vielä mitat ohjauskulmista ääriasennossa ja laskin kääntösäteet molemmille pyörille. Olivat muutaman sentin päässä toisistaan
Kaarteessa sisemmän ja ulomman pyörän kääntösäteet eroavat toisistaan hieman vähemmän kuin ajoneuvon etupyöräien raideväli. Eivät siis kuulu olla läheskään samat.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuli ehkä ilmaistua jotenkin väärin, mutta nuo pisteet, joissa etupyörien akselien linjat leikkaavat taka-akselin linjan, olivat laskennallisesti muutaman sentin päässä toisistaan, ja vekotin rullasi hyvin kevyesti.
Tuli ehkä ilmaistua jotenkin väärin, mutta nuo pisteet, joissa etupyörien akselien linjat leikkaavat taka-akselin linjan, olivat laskennallisesti muutaman sentin päässä toisistaan, ja vekotin rullasi hyvin kevyesti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tämä projekti edustaa kyllä diy-rakentelun ehdotonta aatelia: ennennäkemättömiä ja ennakkoluulottomia ratkaisuja, ja hyvää pohdintaa ja jutustelua aiheen tiimoilta.
Rima on viritetty korkealle (neliveto jne), mutta askel kerrallaan edetään kohti maalia. Hyvä!