Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
JuSa kirjoitti:

Minusta olisi kiva kokeilla tunnin ajoa radalla ihan erillisenä kisana, ilman että seuraavan päivänä on 12h ajo.

Joo, sitten voisi ladata täysiä eikä tarvitsisi säästellä!

Mun mielestä toi setup jossa on 200m ja 1h ekana päivänä ja sitten ultra-matka (12h) toisena ei sulje toisiaan pois.

Tämä siis jos moottori on kunnossa... Toki täysi puristus 200m:llä (ja toistettuna jokusen kerran) vaikuttaa jonkin verran tunnin maksimaaliseen suoritukseen. Seuraavan päivän 12h on sitten "palauttelulenkki" jota tuskin kukaan pystyy vääntämään "täysillä".

Näin jonkin aikaa kun seurailin kommentteja ja jälkianalyysejä niin parhaan 12h tuloksen saa, kun:

  • tankkaa oikein (koko kilpailuviikonloppuun), etenkin edellisen päivän muiden matkojen aikana/jälkeen
  • opettelee mikä ravinto toimii omilla 3+ tunnin lenkeillä, sekä mikä on pitkän matkan tavoitesyke
  • ajelee lenkin tavoitesykkeellä ja tauot minimoiden ainakin puoleen väliin
  • jos tuntuu että hyvin kulkee niin loppumatkalle voi koettaa laittaa lisää "höyryä".

Näitä toki on helppo näin "sivusta" laukoa kun vuoden pisin lenkki on jotakin 60-80 km... Ja se sykemittari ja oman kropan/kuomituksen/sykkeen tuntemus on ehdoton edellytys. 12h on pitkä aika ja motivaation ylläpitoon tarvitaan muutakin kuin verrokki ajelijoita radalla. Tätä on hyvä harjoitella omilla pitkillä lenkeillä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Stapani kirjoitti:
JuSa kirjoitti:

Minusta olisi kiva kokeilla tunnin ajoa radalla ihan erillisenä kisana, ilman että seuraavan päivänä on 12h ajo.

Tuo olisi ok, mutta tapahtuma ei mahtuisi enää 1 viikonlopun sisään ja ei
välttämättä sopisi niin monen aikatauluihin.
Ja en ainakaan hirveän kauaksi viitsisi lähteä pelkästään tunnin kisaa varten.
Kyllä noita tunnin testejä voi tehdä aika monessa paikassa täällä pääkaupunkiseudulla,
kun vaan välttää pahimpia ruuhka-aikoja. Ajellaanhan noita pikku kisojakin muun liikenteen seassa,
esim Sotungintien tempo yms...

No ei minun mielestäni. Ainakin leveälle trikelle liikenteen seassa ajaminen on stressaavaa, ja häiriöitä riittää. Suljettu, turvallinen, nopea rata pitää olla. Olisin valmis tulemaan edestakaisin samana päivänä tunnin ajoa varten Nokialle.

Treenaan kestävyysharjoittelua PK-seudun pyöräteillä, mutta en edes pysty ajamaan mitään todellisia aikakokeita. Voisin ehkä ajatella jotakin edestakaisuuteen perustuvaa rataa Kehä-3:n Bemböle (mäen päältä)-Juvanmalmi-välisellä osuudella. Muita en tiedä. Sotungissa en ole vuosiin ajellut.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Sen verran eroaa mun ajohommat Jusan vastaavista,
että minä ajelen puolestani pääsääntöisesti autojen seassa.
Tosin reitit tuolla Sipoon ja Porvoon teillä eroavat varmaan
Tapiolan tarjoamista vaihtoehdoista.
Enkä koe ollenkaan stressaavana.
Kun keskarit pyörii 30 hujakoilla, en oikein edes uskaltaisi
ajaa klv-väylillä muita kuin siirtymiä.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Olet sinä fakiiri! Kaksipyöräiset ymmärrän. Kun asuin Nurmijärvellä, valkoista viivaa pitkin tai siitä oikealle asvaltin reunaan olevaa n. 30cm kaistaa ajelin todella paljon pystypyörällä, mutta trikellä liikun noissa olosuhteissa vain poikkeusolosuhteissa. Samoin autolla liikkuessani inhoan valkoisen viivan vasemmalla puolella heiluvia pyöräilijöitä. Kun autojen nopeudet ovat 60-80km/h, ei ole paljon väliä onko pyöräilijän nopeus 15km/h tai 40km/h, paitsi ehkä niin, että 15km/h ohittuu nopeammin ja vaara on pienempi. Pari viikkoa sitten ajoimme, siis autolla, Snappertuunasta Inkooseen vanhaa, mutkaista "Kuninkaantietä" pitkin ja siellä juuri 40km/h ajavat pyörälenkkeilijät, joita oli aika paljon, olivat melkoisen stressaavia ohitettavia. Sinne en menisi trikellä kuin aseella uhaten. Pääteille on sitten ilmestynyt noita tärinäraitoja... Siksi trike on minulle taajamaliikuntaan, pyörä- ja puistoteille (esim Espoon Rantaraitti) sopiva liikunta- ja yhteysväline. Ehkä joskus hankin (tai teen) myös kaksipyöräisen nojakin, kunhan oikea eläkeikä pian koittaa.

Muuten rupesi houkuttamaan ajatus mennä tuonne Kehä3:n pyörätielle kokeilemaan omaa tunnin testiä, kunhan paikat ovat vertyneet.

Viimeksi muokannut JuSa, 10 Elo 2011, 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Kun on 4 vuotta takana kimppalenkkejä kilpapyöräporukoiden
kanssa kilpurilla ja trikellä, niin siihen autojen seassa ajamiseen jotenkin tottuu.......
kilpureilla ei paljoa klv-väylillä ajella....
Hyvä kun mainitsit nuo tärinäraidat, aivan kamalia trikelle.
Onneksi mun vakkarireiteillä ei niitä ihan hirveästi ole.
Kehä 3:lla täällä Vantaan puolella on kyllä sen verran työmaita,
ei pysty tuntia ajamaan ilman hiekkaesteitä tai liikennevaloja.

Ota pyörä joskus kyytiin ja tule tänne Mellunmäen nurkille,
voin lähteä lenkkikaveriksi työvuorojen salliessa. Voisi vaikka pyörähtää tuon 2 viikkoa
sitten olleen ikämiesten PM-kisojen kierroksen, kyllä on sen verran mäkinen että
käy oikeasti kunnon treenistä, mutta tauot sitten sen mukaan.
Eihän meillä yli 50-kymppisillä enää ole kiire......

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

http://tero78.kuvat.fi/kuvat/Nokia/ -linkin takaa löytyy Maijan ottamia kuvia tapahtumasta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

Olipas hyvät kuvat, varsinaiset potretit joka pyöräilijästä :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

tavasti kirjoitti:

...tm on kuitenkin toipumassa viikonlopun rasituksista. Sehän on joutunut olemaan vain töissä, eikä ole juurikaan päässyt nojakin selkään lepäämään. Ja nyt miettii, että 'ei koskaan enää'...

Päinvastoin tässä mietitään, kuinka hommaa saisi kehitettyä ensi vuodeksi. Ja hoidettua toimitsijat muualta, niin pääsisi itsekin ajamaankin.

Kiitokset kuvalinkkien lähettäjille!

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

jori kirjoitti:

Teron keskeytysaika olisi hyvä lisätieto - jos sen vielä jostain saisi. Sen voisi lisätä tuloksiin. Tarkoitan siis noin keskinopeusmielessä ja vastaisen varalle. Näitä keskeytyksiä tulee varmasti tulevina vuosina enemmän, kun kuskit vetävät tiukemmalle, kuin nyt kokeilukierroksella.

No joo, ajoin 4h14min, 155km, 36.6 km/h keskarilla. en ole suoritukseen tyytyväinen, watit (188) ja pulssi noin 15% alle tavoitteeni ja polvikipua päälle. Väitän kyllä että näin tavikselle 1h ajo ja pari sprinttiä syö seuraavan päivän suoritusta (seli, seli :lol: ) Onhan se tietysti hyvä että jää jotain hampaankoloon ensi vuotta varten! 400km pitäisi olla hyvinkin mahdollista.

/Tero

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa tarinotiin Jussin (nim. törpäkkö ) kanssa , ja sano tuntevansa Virtasalmen moottoriradan pyörittäjän, lupas kysellä mitä tuo maksas vastaavaan tarkotukseen. Siellä on kuulemma majapaikat ym. Eihän se nokiaa keskesemmällä paikalla ole, tai riippuu mistä kattoo.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

Muutaman kuvan löysin lisää (http://tero78.kuvat.fi/kuvat/Nokia/), nyt pitäisi olla kaikista "mies ja pyörä" kuva paitsi Pastorin pyörän päällä on väärä sälli, korvauksena on kuva reilun kyynärän levyisestä ohjaustangosta :) Huoltajista löytyi myös otokset...

1 h ajon lähdön videoinnin laitoin juutupeen:

Oli ihan pakko laittaa myös oma maaliintulovideo kun siinä näyttäsi Terppa Pioneerilla tulevan ruutulipulle ennen kaiman vauhtihirmua :D aina ei kannata uskoa edes maalikameraa :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

Kyselin josko Nokian radan saisi varattua ensi vuonnakin elokuun ensimmäiseksi viikonlopuksi, eli 4.-5.8.2012.
Varauksista vastaava henkilö on lomalla vielä muutaman viikon, joten varmistuksen saamiseen menee vähintään tuo aika.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tm kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

...tm on kuitenkin toipumassa viikonlopun rasituksista. Sehän on joutunut olemaan vain töissä, eikä ole juurikaan päässyt nojakin selkään lepäämään. Ja nyt miettii, että 'ei koskaan enää'...

Päinvastoin tässä mietitään, kuinka hommaa saisi kehitettyä ensi vuodeksi. Ja hoidettua toimitsijat muualta, niin pääsisi itsekin ajamaankin.

Ei kannata alkaa liikaa kehittää, ainakaan työläämpään suuntaan. Mielestäni tapahtumassa oli kaikki tarvittava, eikä järjestäjien riesana ollut kovin paljoa kai mitään turhaa?
On helppo keksiä kaikenlaista kivaa juttua, mutta mielestäni tämä tapahtuma on jo tällä ensimmäisen kerran konseptilla niin mahtava, että kaikkiin muutoksiin kannattaa suhtautua tietyllä kriittisyydellä. Menee pian loistava tapahtuma pelkästään hyväksi.
Lauantain ohjelma oli aika sopiva, siinä kerkesi turista, katsoa pyöriä ja säätää sopivasti. Sunnuntaille olikin jo koko päiväksi tekemistä :-)
200m ajo tietysti pitenee kun väkeä on enemmän.

Yksi kehityskohde olisi megafonilla (tai joku Tavasti jonka käsketään huutaa) ennakkovaroitukset '10 min lähtöön' tms. Näin saadaan paremmin porukka lähtöviivalle, ettei tarvi kohtuuttomia aikoja odotella. Etenkin ensivuonna, kun osallistujia on ehkä enemmän. Osalistujamäärän kasvu tietysti pidentää kalibrointiin kuluva aikaa, ja maaliin tullessa hässäkkä on isompi. Maaliin tulosta pitää varmaan ohjeistaa 'aja maaliviivan yli ja pysähdy ensimmäiseen vapaaseen kohtaan radan reunaan niin että radan keskelle jää reilusti tilaa ajaa ohi tms'. Nyt ei ollut ongelmaa, mutta miettikää 50, 70 tai 100 osallistujaa.

Osallistujamäärän voisi haarukoida sopivaksi huoltoalueen koon mukaan, koska mielestäni radalle mahtuu enemmän kuin huoltoon. Mitataan paljonko henkilöauto ja sen perässä parkissa oleva nojakki, sekä aurinkotuolissa istuva nojakisti vie tilaa. Lasketaan paljonko tällaisia yksiköitä saadaan huoltoalueelle niin että väliin jää vielä reilut käytävät ajaa autolla pois (nojakilla mahtuu samasta tilasta kuin autolla). Jos väkeä tulee paljon, pitää järjestäjien merkata parkkiruudut ja/tai olla ohjaamassa huoltoalueen täyttöä. Isoilla osallistujamäärillä keskeyttäessä huoltoautolla pois lähteminen kesken kisan ei ehkä ole turvallista, mutta ehkä tuohon voisi tarjota muutaman ajan kesken ajojen jolloin huoltoalueelta pääsee pois, ja kilpailijoita varoitetaan radan poikki menevästä autoliikenteestä. Esim 4h, 7h, 10h ? Tietysti voi ottaa senkin kannan, että alueelta ei kesken kisan autoja ajeta pois.

Kun osallistujamäärä on keksitty, avataan ilmottautuminen nojakeille, ja esim huhtikuussa ilmot pystäreiltä suosituksella, ja kesäkuussa pystäreiltä ilman suositusta? Vai onko pystäristit ilman nojakistin suositusta liian radikaali?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

pari nillitystä:

Matkamittarin lukema on ainakin mulla 10 metrin tarkkuudella, joten aika epätarkka arvio tuli kalibrointikierroksella (+-1142 m virhe per 200 km). Parempi olisi ehkä jos vaikka ajettaisiin mittarin mukaan vaikka tasan 100 m, ja radalla on jonkinlainen mitta josta saadaan kalibrointi. Alussa voisi pyörittää etupyörää kunnes lukema muuttuu. Vai toimiiko tämäkään?

Numerotarrat oli hankala saada irti taustasta ja kisan jälkeen niitä oli hankala saada irti pyörästä.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

ukram1 kirjoitti:

Numerotarrat oli hankala saada irti taustasta ja kisan jälkeen niitä oli hankala saada irti pyörästä.

Tuosta minä en ollut niin pahoillaan :D vähän reunasta yritin repiä jotta näkee, että on yritetty poistaa :D Mutta villi veikkaus, että kostuttamalla irrotus helpottuu.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin