Nojanalle kirjoitti:Renkaan muodossa on lähes 2mm heittoja , jokin maanantai kappale varmaankin .
Voisiko olla katkenneita kudoksia?
Jukka
Nojanalle kirjoitti:Renkaan muodossa on lähes 2mm heittoja , jokin maanantai kappale varmaankin .
Voisiko olla katkenneita kudoksia?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Jostain syystä olen törmännyt netissä viime aikoina usein samankaltaisiin rengasongelmiin, usein Schwalben renkaista kyse. Syynä voi olla se, että Schwalbe on niin yleinen rengas ja siten ongelmia väistämättä joskus tulee tai sitten laadunvalvonta on huonontunut tehtaalla vai onkohan S alkanut valmistuttaa (eri) alihankkijoilla.
Ei pidä käsittää väärin, itse olen pääosin kovasti pitänyt S:n renkaista, joilla olen ajanut. Big Applet ja Sammy Slick hyviä, Ultremo R oli aivan mahtavan paras muuten paitsi ei kestänyt aikaa. Marathon Supremet oli poikkeus ainakin cyclocrossin alla, hitain ja kovin rengas ikinä, niistä en pitänyt.
Tehdäänpä vähän analyysia ongelmasta. Laitapa Nojanalle renkaaseen rasvaliitumerkinnät, miltä kohdalta ne jäävät ylös ja miltä osin syvemmälle vanteeseen. Muista saippuoida hyvin ja aseta huolella vanteelle. Ota sitten ilmat ulos ja kierrä rengasta vanteella eri asentoon ja tee uusi asetus vanteelle huolella saippuoiden ja kunnon paineilla. Jos korkeammat ja matalammat asennot ovat renkaassa samoissa paikoissa, on kyse renkaan muoto- ja jäykkyysvirheistä, jotka saattavat johtua reunalangan epäpyöreydestä paistossa ja kudoksen kireyseroista muualla renkaassa -siis valmistusvirheestä ja oikeuttavat reklamaatioon. Muista ottaa valokuvat.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Käänelty on . Täytyy sanoo että laarussa on se vika. Vanteiden päittäis heitto on 0.5mm , mutta renkaan muorossa on sellaista kumparemaisuutta. Kun laittaa sallitut paineet . En viitsi enään reklaamia laittaa, ajan alku kesän ja vaihran Kojakit .
Kumma kun Maxxis Radiale renkaita ei ole näkynyt kisoissa, vielä
Wacky kirjoitti:Kumma kun Maxxis Radiale renkaita ei ole näkynyt kisoissa, vielä
Eivät vaan ole (vielä) "perinteisiä" kumeja paremmat. Jos olisivat kilpailukykyiset, niin varmasti olisi viivalla vyörenkaitakin. Noiden Maxxisten mukavuuspuolta kehuvat netissä, mutta vierintävastus on korkeampi kuin parhailla kisakumeilla. Rengas on suunnattu kuumimman pro-tason alapuolelle.
Kun on ajotaukoa käden kipeyden takia, olen ropelipäänä miettinyt penkkiprojektin nojakulman ja niskatuen sijainnin ja koon lukkoon lyömiseksi miettinyt rengastutkimusta. Kiinnostaa kokeilla, miten pahasti paukuttaa selkään 559-28 Continental Grand Prix ja eteen ajattelin kokeilla omistamaani 406-35 Kojakkia. Nyt renkaani ovat 406-40 Marathon Racer ja 559-35 Kojak. Lähinnä aaerovaikutusten ja painoerojen kokeminen kiinnostaa ja kestänkö mahdollisesti lisääntynyttä rynkytystä sekä kärsiikö pyörän hallittavuus pompuissa suurissa vauhdeissa ohuemmila nakeilla. En niin paljon ajele hiekalla, että pidän kapeampia nakkeja ongelmana.
Ongelmaksi voi muodostua vanteen leveys. En tiedä tarpeeksi asiasta, joten kysyn teiltä, mitä tapahtuu turvallisuudelle, jos yritän änkeä nykyiseen takavanteeseen 28 mm rengasta?
En löytänyt spekseistä tarkkaa infoa ja kipeällä kädellä en huvikseni voi ottaa rengasta irti mitatakseni, kuinka leveä vanne on sisältä. Ulkomitta on 27,2 mm ja katselin artikkelia, jossa eri vanteita vertailtiin ulkoleveyden ja sisäleveyden osalta ja vedenpitävää nyrkkisääntöä ei ole, mutta enemmistössä vanteita oli noin 5 mm kapeampi sisus kuin ulkopuoli. Mitatuista vanteista enemmistö oli alle 5 mm leveyseron kuin yli, joten ihan arvauksella kyseessä lienee 23c vanne pienellä mahdollisuudella myös 21c. Schwalben taulukon mukaan 28 mm vaatii kapeampaa vannetta turvallisuden takaamiseksi. Saisin kai ostettua helposti 19c vanteen, mutta siinä lienee ainakin huonompi napa kuin DT Swiss muistaakseni 240 wanha, silloin kun ne olivat hyviä, joka on nykyisessä vanteessani. Painosta ei vielä ole hajua kummastakaan vanteesta, mutta hinta olisi sen verran hyvä, että ei riipaise kokeilla, jos on tarve kapean renkaan takia hankkia kapeampi vanne. Lasken olevani sen verran kevyt ja raahaavani niin vähän tavaraa, etten pelkä keston mahdollista vähenemistä vanteessa, molemmissa 32 pinnaa.
Eikö 28 mm rengas, joka mutenkin Contilla tuppaa olemaan kapeampi kuin ilmoitettu kapeilla vanteilla, leveällä vanteella ole lähempänä ilmoitettua lukua tai jopa leveämpi, jos sen laittaa 23c vanteeseen? Eikö rengas tule silloin matalammaksi kuin ilmoitettu ja pinch flat vaara kasva? Siis katukiveykseen pamautus ja sisurin lyttäytyminen niin kasaan, että puhkeaa. Kun rengas levenee, lienee helpompi terävien esineiden läpäistä pistosuojan sivulta kumin vai mitä?
Olen lukenut väitteen, että jos rengas on liian kapea vanteeseen nähden, rengas voi rullautua irti tai kiivetä yli laidan varsinkin puhkeamisen yhteydessä. 23C ja 28 mm rengas, joka voi oikeasti olla enemmän 25,5 mm paikkeilla, onko mielestänne liian vaarallinen yhdistelmä, pitäisikö uuden renkaan kyytipojaksi ottaa uusi vanne?
vaaka kirjoitti:Eikö 28 mm rengas, joka mutenkin Contilla tuppaa olemaan kapeampi kuin ilmoitettu kapeilla vanteilla, leveällä vanteella ole lähempänä ilmoitettua lukua tai jopa leveämpi, jos sen laittaa 23c vanteeseen? Eikö rengas tule silloin matalammaksi kuin ilmoitettu ja pinch flat vaara kasva? Siis katukiveykseen pamautus ja sisurin lyttäytyminen niin kasaan, että puhkeaa. Kun rengas levenee, lienee helpompi terävien esineiden läpäistä pistosuojan sivulta kumin vai mitä?
Olen lukenut väitteen, että jos rengas on liian kapea vanteeseen nähden, rengas voi rullautua irti tai kiivetä yli laidan varsinkin puhkeamisen yhteydessä. 23C ja 28 mm rengas, joka voi oikeasti olla enemmän 25,5 mm paikkeilla, onko mielestänne liian vaarallinen yhdistelmä, pitäisikö uuden renkaan kyytipojaksi ottaa uusi vanne?
Olen ajanut Easton Haven vanteilla http://eastoncycling.com/en-us/archives/haven-29/ ja 28 mm kumeilla. Nuo ovat hiukan kapeammat, tuon sivun mukaan sisäleveys 21 mm, ja taitavat osua Schwalben suosituksiin. Luulen, että leveä vanne johtaa siihen, että rengas putoaa vanteelta helpommin, rullautuu tai kiipeää, kuten tuossa kirjoitat. En usko, että puhkeaminen olisi ongelma. Snake bite'han ei ole oikein mahdollinen, jos vanne on leveämpi kuin rengas, silloin sisäkumi ei ylety vanteen ja maan väliin. Yleensä leveämpi vanne tekee renkaan profiilista leveämmän, mutta joku raja tuossakin.
Jos haluaa pelata varman päälle, niin löytyisikö tuosta välistä joku rengas esim 32 mm, mikä olisi hieman kompromissi tuossa. Oma kokemus on, että renkaan muut ominaisuudet, kuviointi ja rakenne, vaikuttaa enemmän kuin suoraan leveys. Kaupunkiajossa olen oppinut arvostamaan leveää mutta rullaavaa rengasta.
MetaPhrastic 2012
Ihan tutkimuksellisessa mielessä ajattelin mennä noin aggressiiviseen kapeuteen Helsinkiin. 32 mm koossa olisi mielenkiintoisia Panaracer Pasela PT ja t-Serv PT, joita olen toistaiseksi löytänyt vain jenkeistä ja yksittäiskappaleina Englannin Amazonista, jolloin tulisi postitukselle äkkiä hintaa ja Briteissä näyttivät paljon kaalliimmilta ennen tullieja pyytöhinnat. Pasela on 10 g kevyempi 32 millisenä kevlarbeadinä kuin GP kevlar ja T-Serv on paksummalla kumilla 10 g painavampi. Nuo olisivat varmasti mukavammat ajaa, mutta aerohaittoja tulee, jos toki vierintävastus voikin olla kilpailtu. GP on slickimpi kuin Panaracerit. Olen ajanut 00x23/25 GP4000s2 ja 700x25 Pasela renkailla. Päteviä molemmat. Yksi pyöräkauppias, jolta kyselin Panaracereista sanoi, että pitää olla täyteen pumpattu rengas, jotta rullaa, kun se on suunniteltu isommalle kapeammalle koolle ja kumiseos on niin pitävä, että vähänkään löysänä tulee liikaa kitkaa 559 koossa. G¤4000s2 on parempi rengas kuin GP ja hitto, että onkin kova vertailukohde. 4000s2 on niin hyvä, että ei maailma kaadu,vaikka vähän huonompaan joutuisikin tyytymään.
32 mm on liian kapea muistaakseni Schwalben taulukon mukaan 23c vanteelle. 28 mm vaatii muistaakseni 21C tai kapeampaa.
Puhkeamisesta luin sellaista, että kun jokin terävä esine puhkaisee renkaan, sitten se rengas lähtee äkisti liikkeelle liian leveällä vanteella. Ei ole kiva, jos rengas lähtee ensin liikkeelle ja kiipeää vanteelta sekä jumittuu runkoa vasten lukiten pyörän. Tulee kiertoradalle lähtöyritys äkäisesti. Itsesuojeluvaistoa on sen verran, että huvittaisi tietää homman turvallisuudesta.
Schwalbe SV6a piti 6,2 bar pumppuni mittarin mukaan 2 tai 3 s ja sitten se räjähti venttiilin kohdalta renkaan sivun puolelta muutaman millin sivuun. En fani ja mulla on toinen, mutta laitoin aiemman omistajan ties kuinka wanhan paksun kerran paikatun sisurin takaisin. Höh. Pitää ostaa jotain muuta kuin extra lightia jatkossa. Tri pyörälle kävi kerran samoin, onkohan mittari alakanttiin painetta näyttävä? Tarkastin ennen pumppausta, ettei sisuri ollut ulkokumin ja vanteen välissä.
Kertokaas viisaat millä saan kojakin asettumaan vanteelle oikein? Oon kokeillut saippuaa, pyörittänyt pumpatessa maata vasten, nyt mietin et jos sisuskumin pyörittelisi talkissa ennen paikalleen laittoa. Ei takertelisi kumi kumia vasten. Ei meinaa nyt lasit pysyä päässä ku pomputtaa toi rengas..
Ja tämä alkoi ku vaihdoin vannetta, vanne on kyllä suora..
Ootko kokeillu sitä rengasta eri vanteilla jolla voisi selvitä onko vika renkaassa, vai vanteessa vai just kyseisen vanteen ja renkaan yhdistelmässä
Sekin voi auttaa että katson kohdan jossa se ei ole noussut kunnolla keskiurasta. Pidät ilmaa lisätessä kumia uran pohjalla vastakkaiselta puolelta kunnes ongelmakohta on noussut oikein. Sen jälkeen kunnon paineet...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Liian leveä, tai vinoon asettunut vannenauhakin voi olla syyllinen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nytpä se on melko kohdillaan, kahden kolmen millin pystyheitto jäi vielä. Se ei onneksi haittaa niin paljoa kun se yli 15mm. Laitoin sisuriin talkkia, rengasrasvaa kylkiin ja sitten juurikin noin kuinka jviirret neuvoi. Jotenkin muhkuraiselta vaikuttaa kuitenkin tuo rengas, mutta ajetaan loppuun jos kestää y
Mitkäs ne kuningas renkaat taas olikaan, jotka kestävät, rullaavat hyvin ja saa kunnon paineet laittaa?