SH18

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 16:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja psa »

irakas kirjoitti:

Miten psa sinulla? Onko sinulla rattaassa 1 vai 3 magneettia?

Kävin tässä illalla vielä koeajelulla ja kyllä veto 20" pyörillä tuntuu kummallisen voimakkaalta verrattuna aikaisempiin virityksiini, ja kyllä tarkkana täytyy olla, jos Cruiser-vipu on päällä eikä ollenkaan polje, niin nojakki vaan menee ja menee .....

Sakari

Mulla on pitkä mangeettianturinjohto kun tilatessa jo pyysin, että laittavat siihen reippasti pituutta, että riittää nojapyörässä eturattaille. Magneetteja on kolme ja ne ovat pienimmän rattaan sivussa. Vielä ei ole tullut ajettua niin pitkää lenkkiä, että akku olisi mennyt totaalisen tyhjäksi ja olen sen aina ladannut ajamisen jälkeen. Eli ei ole kokemusta miten akku sitten loppuu kun se totaalisesti loppuu. Pisin lenkki on tosiaan 42km ja siinäkin oli vaan yksi lamppu sammunut akusta, Itsellä on tapana antaa ihan 2-3 sekunnin mittaisia lyhyitä sähköapuja polkemisen lomaan n 30 sek välein kun siltä tuntuu Vastatuulella useammin, myötätuulella harvemmin. Keventää mukavasti menoa, mutta en tavoittelekaan niitä maksimi nopeuksia vaan rauhallisesti mennään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH18:n ohjaamovarustus alkaa olla valmis lukuunottamatta soittokelloa ja matkamittaria, jonka anturin jo asensin, mutta eipä vielä ruvennutkaan toimimaan, vaikka toimi hyvin SH11:ssa. On tyypiltään langaton ja sykemittarilla varustettu.

Sakari

Liitteet
18052012 Ohjainvivusto.jpg
18052012 Ohjainvivusto.jpg (98.16 KiB) Katsottu 2708 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jori »

Sinulla on hätävilkutkin valmiiksi asennettuna. Käytetään kytkemällä molemmat vilkut yhtaikaisesti. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Sinulla on hätävilkutkin valmiiksi asennettuna. Käytetään kytkemällä molemmat vilkut yhtaikaisesti. :D

Joo, mutta toimivat vaan manuaalisesti. Edessä olevaan ´konekväärivalaisimeen´ voi kytkeä punaisella automaattisesti vilkkuvan hätävalon.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jori »

Manu on varmatoiminen. Minunkin etuvaihtajan säädöt pysyvät kohdallaan, kunhan malttaa baarissa olla kohtuullinen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Uusi kummallinen ongelma on ilmennyt SH18:n etuvaihtajan kanssa. Vaikka kuinka tarkkaan olin trimmannut sen niin, ettei ketju hyppäisi pois suurimmalta rattaalta, se kuitenkin ponnistaessa sen tekee, ja vielä, kun ei ole poljinta estämässä sitä putoamasta kokonaan alas, se putoaa takarattaan alle ja vetää ja vääntää etuvaihtajan vinksalleen. Vaikka poistin etuvaihtajan ja lähdin ajeleen ketjun ollessa keskirattaalla, siirtyi ketju isoimman rattaan yli taas ja putosi maahan. Ongelma kai ratkeaisi hankkimalla eturattaaseen ketjusuojan:

Kuva

Asentaisin myös vetävään ketjuun putken, joka estäisi kejun pomppimista, mutta sen kiinnittäminen on ongelmallinen, kun putken pitää olla liikkuva molemmista päistään.

Sakari

Viimeksi muokannut irakas, 20 Touko 2012, 23:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

irakas kirjoitti:

Ongelma kai ratkeaisi
Sakari

Minusta kannattaisi haistella mistä tuo johtuu..
onko ketjulinja kierossa?
onko hammasratas kierossa?
onko ketjussa jäykkäkohta?
antaako pyöränrunko myöten?

vai miksi ihmeessä se sieltä nousee pois...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Ongelma kai ratkeaisi hankkimalla eturattaaseen ketjusuojan

Ei tuommoset muoviräpellykset mitään ketjuvoimia kestä. Katsoin tätä kuvaa:

Kuva

Koivn on hammasratas kaukana laakerista, taitaa akseli polkiessa taipua mutkalle ja hammasratas tällöin vinoon. Vinolta rattaalta se luiskahtaa pois kuin vaihtajan ohjaamana.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ongelma kai ratkeaisi hankkimalla eturattaaseen ketjusuojan

Ei tuommoset muoviräpellykset mitään ketjuvoimia kestä. Katsoin tätä kuvaa:
Koivn on hammasratas kaukana laakerista, taitaa akseli polkiessa taipua mutkalle ja hammasratas tällöin vinoon. Vinolta rattaalta se luiskahtaa pois kuin vaihtajan ohjaamana.

Jukka

Näin se varmaankin on. Hyvin keksitty Jukka! Kyllä tuollainen ketjusuoja heti kättelyssä palasiksi menisi.

Jouduin korin leveyden takia viemään hammasrattaan noin kauaksi laakerista. Polkiessa ei kampiakselin taipumista huomaa ollenkaan eikä korin takia hammasrattaan kääntymistä pysty näkemään. Täytyy vielä käydä ajelemassa ilman koria, että näkee miten homma tapahtuu.

Onkohan ainoa lääke jäykempi kampiakseli? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Näin se varmaankin on. Hyvin keksitty Jukka!

Tämä oli kyllä vanha huomio, mutta toin vain asian uudelleen esille. Mainittu ensimmäisen kerran tämän viestiketjun toisessa viestissä viime elokuussa: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 023#p24220

irakas kirjoitti:

Jouduin korin leveyden takia viemään hammasrattaan noin kauaksi laakerista. Polkiessa ei kampiakselin taipumista huomaa ollenkaan eikä korin takia hammasrattaan kääntymistä pysty näkemään. Täytyy vielä käydä ajelemassa ilman koria, että näkee miten homma tapahtuu.

Tarkemmin kun tuota kuvaa katsoo niin kampiakselin taipuessa myös korin sivuputki taipuu laakerin väännättämänä.

irakas kirjoitti:

Onkohan ainoa lääke jäykempi kampiakseli? :roll:

Joudut ehkä laittamaan hammasrattaan viereen toisen laakeripukin ja tukemaan sen ketjulinjan mukaan takahaarukkaan asti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kävin tuossa vääntöä testaamassa ottamalla korin irti ja kyllähän paikallaan ponnistaessa hammasratas hiukan kääntyy. Samalla tuli mieleen, että minähän siirrän kampiakselin laakerin lähemmäksi hammasratasta pulttaamalla sopivan kokoisen suorakaideputken runkoputken kylkeen ja kiinnittämällä laakerin siihen. En oikein usko, että runkoputkea sinänsä tarvitsisi vahvistaa, kampiakseli ei varsinaisesti väännä runkoa. Laakerihan on nivelöity:

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Satuinpa löytämään varastoistani 40 x60 x 2 mm:n juuri sopivan mittaisen putkenpätkän, jonka koeasensin paikalleen. Saas nähdä mitä vääntöjä syntyy vai syntyykö ollenkaan. :roll:

Etuvaihtajan kiinnitysputken asentaminen aiheuttaa pohdintaa.

Sakari

Liitteet
20052012 laakerin siirto.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja PW »

No siin ei kauaa nokka tuhissu :D eiköhän se tuolla ratkennu, toivotaan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos haluat tuosta tukevan niin laita siihen toinen pukkilaakeri siihen vanhaan kohtaan lisäksi. Silloin saat lukittua sen tukevammin siihen kiini ja poljettaessa se ei pääse myötäilemään .

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitä putkea tuo runko olikaan ja kuinka leveä ? Yritin ettiä mutt on niin pitkä ketju ettei jaksa tavata kaikkee. Onko muuten nuo polkimien liukulaakerit toiminu hyvin ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin