Miten psa sinulla? Onko sinulla rattaassa 1 vai 3 magneettia?
Kävin tässä illalla vielä koeajelulla ja kyllä veto 20" pyörillä tuntuu kummallisen voimakkaalta verrattuna aikaisempiin virityksiini, ja kyllä tarkkana täytyy olla, jos Cruiser-vipu on päällä eikä ollenkaan polje, niin nojakki vaan menee ja menee .....
Sakari
Mulla on pitkä mangeettianturinjohto kun tilatessa jo pyysin, että laittavat siihen reippasti pituutta, että riittää nojapyörässä eturattaille. Magneetteja on kolme ja ne ovat pienimmän rattaan sivussa. Vielä ei ole tullut ajettua niin pitkää lenkkiä, että akku olisi mennyt totaalisen tyhjäksi ja olen sen aina ladannut ajamisen jälkeen. Eli ei ole kokemusta miten akku sitten loppuu kun se totaalisesti loppuu. Pisin lenkki on tosiaan 42km ja siinäkin oli vaan yksi lamppu sammunut akusta, Itsellä on tapana antaa ihan 2-3 sekunnin mittaisia lyhyitä sähköapuja polkemisen lomaan n 30 sek välein kun siltä tuntuu Vastatuulella useammin, myötätuulella harvemmin. Keventää mukavasti menoa, mutta en tavoittelekaan niitä maksimi nopeuksia vaan rauhallisesti mennään.
SH18:n ohjaamovarustus alkaa olla valmis lukuunottamatta soittokelloa ja matkamittaria, jonka anturin jo asensin, mutta eipä vielä ruvennutkaan toimimaan, vaikka toimi hyvin SH11:ssa. On tyypiltään langaton ja sykemittarilla varustettu.
Sakari
Liitteet
18052012 Ohjainvivusto.jpg (98.16 KiB) Katsottu 2708 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Sinulla on hätävilkutkin valmiiksi asennettuna. Käytetään kytkemällä molemmat vilkut yhtaikaisesti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Manu on varmatoiminen. Minunkin etuvaihtajan säädöt pysyvät kohdallaan, kunhan malttaa baarissa olla kohtuullinen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Uusi kummallinen ongelma on ilmennyt SH18:n etuvaihtajan kanssa. Vaikka kuinka tarkkaan olin trimmannut sen niin, ettei ketju hyppäisi pois suurimmalta rattaalta, se kuitenkin ponnistaessa sen tekee, ja vielä, kun ei ole poljinta estämässä sitä putoamasta kokonaan alas, se putoaa takarattaan alle ja vetää ja vääntää etuvaihtajan vinksalleen. Vaikka poistin etuvaihtajan ja lähdin ajeleen ketjun ollessa keskirattaalla, siirtyi ketju isoimman rattaan yli taas ja putosi maahan. Ongelma kai ratkeaisi hankkimalla eturattaaseen ketjusuojan:
Asentaisin myös vetävään ketjuun putken, joka estäisi kejun pomppimista, mutta sen kiinnittäminen on ongelmallinen, kun putken pitää olla liikkuva molemmista päistään.
Sakari
Viimeksi muokannut irakas, 20 Touko 2012, 23:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Minusta kannattaisi haistella mistä tuo johtuu..
onko ketjulinja kierossa?
onko hammasratas kierossa?
onko ketjussa jäykkäkohta?
antaako pyöränrunko myöten?
Ongelma kai ratkeaisi hankkimalla eturattaaseen ketjusuojan
Ei tuommoset muoviräpellykset mitään ketjuvoimia kestä. Katsoin tätä kuvaa:
Koivn on hammasratas kaukana laakerista, taitaa akseli polkiessa taipua mutkalle ja hammasratas tällöin vinoon. Vinolta rattaalta se luiskahtaa pois kuin vaihtajan ohjaamana.
Ongelma kai ratkeaisi hankkimalla eturattaaseen ketjusuojan
Ei tuommoset muoviräpellykset mitään ketjuvoimia kestä. Katsoin tätä kuvaa:
Koivn on hammasratas kaukana laakerista, taitaa akseli polkiessa taipua mutkalle ja hammasratas tällöin vinoon. Vinolta rattaalta se luiskahtaa pois kuin vaihtajan ohjaamana.
Jukka
Näin se varmaankin on. Hyvin keksitty Jukka! Kyllä tuollainen ketjusuoja heti kättelyssä palasiksi menisi.
Jouduin korin leveyden takia viemään hammasrattaan noin kauaksi laakerista. Polkiessa ei kampiakselin taipumista huomaa ollenkaan eikä korin takia hammasrattaan kääntymistä pysty näkemään. Täytyy vielä käydä ajelemassa ilman koria, että näkee miten homma tapahtuu.
Onkohan ainoa lääke jäykempi kampiakseli?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Jouduin korin leveyden takia viemään hammasrattaan noin kauaksi laakerista. Polkiessa ei kampiakselin taipumista huomaa ollenkaan eikä korin takia hammasrattaan kääntymistä pysty näkemään. Täytyy vielä käydä ajelemassa ilman koria, että näkee miten homma tapahtuu.
Tarkemmin kun tuota kuvaa katsoo niin kampiakselin taipuessa myös korin sivuputki taipuu laakerin väännättämänä.
irakas kirjoitti:
Onkohan ainoa lääke jäykempi kampiakseli?
Joudut ehkä laittamaan hammasrattaan viereen toisen laakeripukin ja tukemaan sen ketjulinjan mukaan takahaarukkaan asti.
Kävin tuossa vääntöä testaamassa ottamalla korin irti ja kyllähän paikallaan ponnistaessa hammasratas hiukan kääntyy. Samalla tuli mieleen, että minähän siirrän kampiakselin laakerin lähemmäksi hammasratasta pulttaamalla sopivan kokoisen suorakaideputken runkoputken kylkeen ja kiinnittämällä laakerin siihen. En oikein usko, että runkoputkea sinänsä tarvitsisi vahvistaa, kampiakseli ei varsinaisesti väännä runkoa. Laakerihan on nivelöity:
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Satuinpa löytämään varastoistani 40 x60 x 2 mm:n juuri sopivan mittaisen putkenpätkän, jonka koeasensin paikalleen. Saas nähdä mitä vääntöjä syntyy vai syntyykö ollenkaan.
Etuvaihtajan kiinnitysputken asentaminen aiheuttaa pohdintaa.
Sakari
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Jos haluat tuosta tukevan niin laita siihen toinen pukkilaakeri siihen vanhaan kohtaan lisäksi. Silloin saat lukittua sen tukevammin siihen kiini ja poljettaessa se ei pääse myötäilemään .
Mitä putkea tuo runko olikaan ja kuinka leveä ? Yritin ettiä mutt on niin pitkä ketju ettei jaksa tavata kaikkee. Onko muuten nuo polkimien liukulaakerit toiminu hyvin ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.