Nouseeko siis jostakin liikaa, vai jostakin liian vähän. Jälkimmäiseen auttaa saippua tai silikoni spray...
Jukka
Nouseeko siis jostakin liikaa, vai jostakin liian vähän. Jälkimmäiseen auttaa saippua tai silikoni spray...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Nouseeko siis jostakin liikaa, vai jostakin liian vähän. Jälkimmäiseen auttaa saippua tai silikoni spray...
Jukka
Kokeilen siis silikonia koska Video Marathon Plus:n asettamisesta ei auttanut. Aina on siis se yksi kohta mistä ei nouse tarpeeksi.
EDIT 15min myöhemmin:
Jos renkaan asettelee kohdilleen ja alkaa sitten pumppaamaan sinne ilmaa, niin silminnähtävästi tämä yksi kohta uppoaa vanteen sisälle. Laitoin silikonisprayta molemmille sivuille niihin kohtiin mistä vanne ja rengas koskettavat. Rengas upposi liukkaammin tämän toimenpiteen jälkeen.
Edit 20 minuuttia myöhemmin.
Minulla on joskus vähän lyhyt pinna järjenvastaisten, yksinkertaisesti toimivien mekaanisten laitteiden kanssa. Nyt tästä oli jotain hyötyäkin, SE ON SIINÄ, SE ASETTUI! Kiitos silikonivinkistä!
Ohessa siis lista mitä noudattamalla sain renkaan kohdilleen:
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 27.03.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2142
Innostuin tuosta silikonista sen verran että irroitin vielä takarenkaankin uudelleen, putsasin sen uudelleen sisältä ja saman tein vanteelle sekä sisuskumille. Laitoin sen takaisin ja juuri kun olin lähdössä lenkille niin huomasin että pienin ratas ei mene takaa päälle. Jotain oli jossain vaiheessa tapahtunut ja piti sitten säätää L ja H -ruuvien paikat uudestaan sekä barrel adjusterilla hakea oikeat vaihtajan paikat. En tiedä mikä siinä on jos koetan säätää luetun tai videoiden pohjalta vaihteistoa, niin aina menee jotain pieleen. Nyttenkin säädin adjusterin säätövaran minimiin (vaijeri löysälle) ja kiinnitin sitten vaijerin. Vaijeri olikin sitten liian kireällä, vaikken keksinyt mitään järkevää perustetta miksi se olisi liian kireällä, jos H on säädetty ja ketju on alussa pienimmällä rattaalla. Mystistä. Noh, otin sen irti, kiersin adjusteria auki ja uudelleen vaijeri kiinni takaa. Avot!
Mutta sitten asiaakin. Pelottavaa myöntää mutta Marathon Plus tuntuu kevyemmältä ajettavalta kuin Marathon Racer. Asiasta sopii väitellä koska verrokkikohde on 1,5 tuumaa leveä ja Plus on 1,35". Alkumatkasta tuntui, että tien pinnan epätasaisuudet välittyvät tarkemmin ahteriin johtuen 1 barin erosta rengaspaineissa. Loppumatkasta yhteen katukiveykseen ajaessa on aina tuntunut miedosti ärsyttävä töytäisy mutta nyt se tuntui vaimeammalta. Voisiko se 5mm suojavalli jotenkin antaa vähän myöten ja toimia ikäänkuin apujousituksena? Ei käy järkeen koska muutenhan se lisäisi vierintävastusta, ellei se sitten reagoin kuin tosi isoihin epätasaisuuksiin. Ihan sama, tykkään renkaista kovasti!
Nyt voikin sitten hyvillä mielin nukahtaa kun alkaa nukuttamaan. Kiva kun sain pyörän ajokuntoon ennen huomista koeajoa TeemuT:n kanssa.
Quest Carbon -2015
Sanotaan nyt ennen kuin muut ehtii, saippua toimii ihan yhtä hyvin kuin tuo silikonikin. Olen vain huomannut että silikonia saa sen pitkän neulansa ansiosta paljon helpommin annosteluta "ongelmakohtaan" ja silikoni pullo on siellä missä muutkin työkalut. Miksi se ei onnistuisi Fairy tms. pienireikäisestä saippua pullostakin, jotenkin vain nyt jumittunut suohon silikoni ratkaisuun
Mutta sitten asiaakin. Pelottavaa myöntää mutta Marathon Plus tuntuu kevyemmältä ajettavalta kuin Marathon Racer. Asiasta sopii väitellä koska verrokkikohde on 1,5 tuumaa leveä ja Plus on 1,35". Alkumatkasta tuntui, että tien pinnan epätasaisuudet välittyvät tarkemmin ahteriin johtuen 1 barin erosta rengaspaineissa. Loppumatkasta yhteen katukiveykseen ajaessa on aina tuntunut miedosti ärsyttävä töytäisy mutta nyt se tuntui vaimeammalta. Voisiko se 5mm suojavalli jotenkin antaa vähän myöten ja toimia ikäänkuin apujousituksena? Ei käy järkeen koska muutenhan se lisäisi vierintävastusta, ellei se sitten reagoin kuin tosi isoihin epätasaisuuksiin. Ihan sama, tykkään renkaista kovasti
Moni on kertonut että tubeles vs. tuubikumi on sen vuoksi kevyemmin rullaava kun ei tule kitkaa sisus-päällyskumi rajapintaan. Mahtaako tuo ruiskuttamasi silikoni vaikuttaa samalla tavalla?
Oma kokemus noista marathon plussista nimittäin on kans että ne ovat huonosti rullaavat. Kokeilemani kumit olivat tosin 44mm leveät ja vanhaa mallia.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Sanotaan nyt ennen kuin muut ehtii, saippua toimii ihan yhtä hyvin kuin tuo silikonikin. Olen vain huomannut että silikonia saa sen pitkän neulansa ansiosta paljon helpommin annosteluta "ongelmakohtaan" ja silikoni pullo on siellä missä muutkin työkalut. Miksi se ei onnistuisi Fairy tms. pienireikäisestä saippua pullostakin, jotenkin vain nyt jumittunut suohon silikoni ratkaisuun
Mutta sitten asiaakin. Pelottavaa myöntää mutta Marathon Plus tuntuu kevyemmältä ajettavalta kuin Marathon Racer. Asiasta sopii väitellä koska verrokkikohde on 1,5 tuumaa leveä ja Plus on 1,35". Alkumatkasta tuntui, että tien pinnan epätasaisuudet välittyvät tarkemmin ahteriin johtuen 1 barin erosta rengaspaineissa. Loppumatkasta yhteen katukiveykseen ajaessa on aina tuntunut miedosti ärsyttävä töytäisy mutta nyt se tuntui vaimeammalta. Voisiko se 5mm suojavalli jotenkin antaa vähän myöten ja toimia ikäänkuin apujousituksena? Ei käy järkeen koska muutenhan se lisäisi vierintävastusta, ellei se sitten reagoin kuin tosi isoihin epätasaisuuksiin. Ihan sama, tykkään renkaista kovasti
Moni on kertonut että tubeles vs. tuubikumi on sen vuoksi kevyemmin rullaava kun ei tule kitkaa sisus-päällyskumi rajapintaan. Mahtaako tuo ruiskuttamasi silikoni vaikuttaa samalla tavalla?
Oma kokemus noista marathon plussista nimittäin on kans että ne ovat huonosti rullaavat. Kokeilemani kumit olivat tosin 44mm leveät ja vanhaa mallia.Jukka
Hyvä pointti. En ole perehtynyt siihen mitä renkaan sisällä tapahtuu ajon aikana niin menee arvailuksi minun osaltani. Toki jos tuo askarruttaa niin suhteellisen helppohan se on testata jos purkaa renkaat, silikoonaa ja putsaa ne ja pistää takaisin kiinni. Jos ei muuta niin saapahan renkaan sisuksen puhtaammaksi.
Avid BB5 säätö, linkki itselleni muistiin.
Tällainen tuli vastaan, liittyy tosin motocrossiin url=http://motocrossactionmag.com/Main/News/10-THINGS-YOU-NEED-TO-KNOW-ABOUT-INNER-TUBES-1497.aspx[/url]:
(7) Baby powder. If an inner tube isn’t installed properly, it can fail. Using corn starch or baby powder on the inner tube during installation will reduce friction between the inner tube and the tire’s carcass to help the tube last longer. Adding a little air to shape the inner tube before mounting the tire can help prevent pinches during tire installation.
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 28.03.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2174
Koeajopäivä, oli kivaa. Huomasin lisäksi että ketjut ja pakan joutuu uusimaan varmaan kohta. +-2574 km on nyt ajettu noilla ketjuilla jos Alpo ajoi noin 400km.
Linkkejä itselle:
FC-M543
FH-M665
KMC X9 73, 116 linkkiä
SRAM PC971, 114 linkkiä
Fuegossa nyt 312 tai 314 linkkiä, silti alle 3x 114 ketjun. (miinus poistettu pala), 11-32 kasetti.
Bottom bracket 68mm
Videot:
Kampien irroitus toinen
Eturattaiden vaihto
Shimanon kasetti toinen tuntematon merkki, ohjeistaa 200 mailin välein vaihtoon
Quest Carbon -2015
Ketju on mittauksen mukaan niin huonoksi mennyt että se on vaurioittanut rattaita. Kasetin pienin ratas on hain evä ja muissakin on kuluman tynkää. Kulumaa on myös 36t eturattaassa silminnähtävästi.
ostoslista:
SRAM PG950 9 speed
SRAM PC971 x3
Deore FCM530 26t, 36t, 48t
jostain 2kpl SRAM X7 jockey wheel
Yhteensä 132,43€ + jockey wheel x2, mikäli nykyiset ovat metallisia ja kuluttavat ketjua.
Ostoslistan teon jälkeen eli noin vähän ennen kello kolmea yöllä ajattelin että mitä jos lyhentäisi ketjua. Koeajon aikana 36t-rattaalla nelosvaihteella polkiessa olivat ketjut hanganneet toisiaan kun ohjurista oli loppunut taittovara. Lisäksi polkimia oli siirretty lähemmäs kuskia mikä entisestään löysensi ketjua. Koeajon jälkeen laitoin polkimet takaisin omalle pituudelle ja järkytyksekseni 36t seiskavaihteellakin ketjut hankasivat. Sama nuo osat on nyt ajaa loppuun kun kerta uudet joutuu joka tapauksessa ostamaan. Saisikohan jopa kolme tonnia rikki niin ei niin pahasti harmittaisi? 430km olisi matkaa siihen.
Ketju on semmoinen mörkö joka hajotti minulta viime vuonna ketjutyökalun enkä ole sen jälkeen ketjujen katkomista halunnut ajatella. Nykyisessä KMC -ketjussa oli sentään se Missing Link(tm) ja kahdeksan pinnin päässä toinen mokoma pikakiinnike, niin ajattelin josko sen välipalan ottaisi pois etteivät ketjut hankaisi toisiinsa. Youtubessa oli parikin videota Missing Link (tm) irroittamisesta ja sain ihan näppivoimin molemmat auki. Otin välipalan pois ja sitten alkoi tunnin kestänyt äherrys kun en saanut päitä uudelleen kiinni. Otin molemmat kiinnikkeet irti ketjusta ja sovitin niitä yhteen onnistuneesti, mutta ketjun kanssa ei ollut lähelläkään. Uskoin että kulman pitää olla mikroskooppisen tarkka ja jatkoin ja jatkoin. Vähän ennen kello viittä aloin maanisesti tuijottamaan sitä linkkiä että mikä perkele siinä on kun se ei mene kiinni ja valoa vasten huomasin että siinä luki SRAM.
SRAM
KMC
SRAM
Impossibru!
Olin siis yrittänyt tunnin ajan naittaa Missing Link(tm) ja PowerLink(tm) paloja toisiinsa. Ei ihmekään ettei käynyt! Otin sitten jämäpalasta toisen SRAMin kiinnikkeen ja heti natsasi. Voi elämä. Kiinnostaisi tietää miten tuo SRAM -linkki on päätynyt alunperin pyörään. Noh, ei se väärin ole, parempanahan sitä pidetään kuin KMC:n omaa linkkiä
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 29.03.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2194
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 30.03.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2198
Vasen polvi taas vähän arka sisäreiden puolelta. Kerta nuo eturattaat on hankittava niin päädyin koko cranksettiin kun siinä tulee rattaat samalla. 165mm. Nykyinen 175mm. Sisäsauma n. 77-78 cm.
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 31.03.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2201
Polvi taas melkein parantunut.
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 02.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2218
Toinen uusista Schwalben presta-sisuskumeista vuoti venttiilistä uutena. Näppärää kun vanhasta sisuskumista voi ottaa sen venttiilin sisällä olevan palan, silikoonata ja laittaa uuteen vuotavaan renkaaseen. Helppoa säästöä.
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 04.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2242
Pitänee lukea netistä miten nopeasti nuo schwalben kumit tyhjenevät. Jos teillä jotka luette tämän on schwalben sisuskumi ja olette joskus seuranneet paineita, kehtaatteko kertoa omia havaintoja. Mistä laskenut ja mihin, missä ajassa ja millä venttiilillä? Itsellä laski viikossa 7bar -> 5 bar, schrader.
Quest Carbon -2015
Huomasin tänään Fuegosta yhden heikon linkin suunnittelussa. Kuvassa on Nazca-tekstin alla kaksi kiristyspulttia joilla punainen ontto runko puristuu harmaata putkea vasten. Toisesta reiästä on mennyt jengat koska olen säätänyt niin paljon polkimien etäisyyttä. Onni onnettomuudessa tuon mekanismin saanee korjattua ihan kapeammalla pultilla ja mutterilla. Korjauksen hinta 1€. Silti en ymmärrä mikä logiikka on tehdä jengat kalliiseen runkoon...
Quest Carbon -2015
rutunen kirjoitti:Huomasin tänään Fuegosta yhden heikon linkin suunnittelussa. Kuvassa on Nazca-tekstin alla kaksi kiristyspulttia joilla punainen ontto runko puristuu harmaata putkea vasten. Toisesta reiästä on mennyt jengat koska olen säätänyt niin paljon polkimien etäisyyttä. Onni onnettomuudessa tuon mekanismin saanee korjattua ihan kapeammalla pultilla ja mutterilla. Korjauksen hinta 1€. Silti en ymmärrä mikä logiikka on tehdä jengat kalliiseen runkoon...
Pukkaa poralla ne loputkin kierteet pois niin saat alkuperäisen vahvuisen pultin. Ennaltaehkäisynä siihen ehyen kierteeseen rasvaa.
Samaa mieltä, huonoa suunnittelua, pystäreiden säädöissä ei tuollaisia "kukkasia" ole.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
päivämäärä: 09.04.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2258
jviirret kirjoitti:rutunen kirjoitti:Huomasin tänään Fuegosta yhden heikon linkin suunnittelussa. Kuvassa on Nazca-tekstin alla kaksi kiristyspulttia joilla punainen ontto runko puristuu harmaata putkea vasten. Toisesta reiästä on mennyt jengat koska olen säätänyt niin paljon polkimien etäisyyttä. Onni onnettomuudessa tuon mekanismin saanee korjattua ihan kapeammalla pultilla ja mutterilla. Korjauksen hinta 1€. Silti en ymmärrä mikä logiikka on tehdä jengat kalliiseen runkoon...
Pukkaa poralla ne loputkin kierteet pois niin saat alkuperäisen vahvuisen pultin. Ennaltaehkäisynä siihen ehyen kierteeseen rasvaa.
Samaa mieltä, huonoa suunnittelua, pystäreiden säädöissä ei tuollaisia "kukkasia" ole.Jukka
Hyvin pysyi kasassa milliä kapeammallakin pultilla ja siipimutterilla. Pitää nuo kierteet ottaa veke joskus kesemmällä. Postissa tuli uudet kulutusosat niin varmaan kerralla sitten laittelen kaikki kunhan joskus jaksan ja on pakko. Noilla 1% viruneilla ketjuillakin vielä ajaa yllättävän hyvin eikä ole takelteluja vaihteiden vaihdossa tai mitään hyppimisiä.
Tuohon aiempaan rengaspainejuttuun vielä sen verran että näyttäisi kolmessa päivässä tippuvan 7 bar-> 6 bar 35x406 tuubissa ilmat. Aiemmin linkatun viestiketjun kommenttien pohjalta oletan sen aika normaaliksi tahdiksi. Uudet renkaat ja kumit siis ovat "normaalit". Jes.
Quest Carbon -2015