Re: Helsinkinojakki
Tuossa on kyse taas siitä tuumakokojen pöljyydestä että 26" rengas ja 26" rengas ovat erikokoiset. Pitää ostaa xx-559 eikä 26"
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuossa on kyse taas siitä tuumakokojen pöljyydestä että 26" rengas ja 26" rengas ovat erikokoiset. Pitää ostaa xx-559 eikä 26"
jooseha kirjoitti:Tuossa on kyse taas siitä tuumakokojen pöljyydestä että 26" rengas ja 26" rengas ovat erikokoiset. Pitää ostaa xx-559 eikä 26"
Joo, pyörähommissa saa tuumailla, muttei ikinä milloinkaan käyttää niitä yksikkönä.
Monessa paikassa merkitään tuumien lisäksi jo millitkin:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/383065/C ... nttiililla
Tuossakin on luvattu sopivuus 559-597mm vanteelle. Eli ei voi olla molemmille ääripäille just oikean kokoinen.
Jukka
Joo, 559 rengasta etsin mutta samassa paketissa on pitkäluettelo renkaista joihin sopii - 590mm taitaa olla suurin no eihän se sitt kaikkiin ole just
Sinne sen tungin, olis voinu olla myös kaposempi Pitäskö enskerralla koittaa pykälää pienempää sisuria - sitä jota kaupataan 24" koolla? Mitä lie milleinä 507?
507 on hieman napakka 559:llä, mutta helposti sen saa päälle.
24" on ainakin 507, 520, 540, 547mm Nuo 507 ja 540 on kai yleisimpiä, eli jos löydät kumin 24"/540mm vanteelle niin on varmasti lähemmäs oikean kokoinen 559 vanteelle kuin kuin 26"/590mm
Jukka
jviirret kirjoitti:24" on ainakin 507, 520, 540, 547mm Nuo 507 ja 540 on kai yleisimpiä, eli jos löydät kumin 24"/540mm vanteelle niin on varmasti lähemmäs oikean kokoinen 559 vanteelle kuin kuin 26"/590mm
Jukka
En kattonu mitä millikokoja 24" paketiin oli luetteloitu. Olisko niin ett ne on ruvennu tekemään yhtäkokoa/yks tuumakoko? Nää on Continentalin kumeja.
PW kirjoitti:En kattonu mitä millikokoja 24" paketiin oli luetteloitu. Olisko niin ett ne on ruvennu tekemään yhtäkokoa/yks tuumakoko? Nää on Continentalin kumeja.
Ainakin jotku Contin kumit on tällaisia: http://www.bikester.fi/continental-comp ... 61209.html
Mutta paksummat näyttää olevan vain 507 vanteelle, koska esim. tuolle 540 vanteelle ei ole paksuja päälykumeja tarjolla ollenkaan.
Jukka
Sisurikeskusteluun viel semmonen vertailu - löysin jemmasta Schwalben 622 sisuripaketin. Siinä luetteloidut kumit on kaikki 622kokoa ja Continentalin paketissa oli luettelossa 622-635 koot. Vierekkäin kaksinkerroin laitettuna ne oli kuitenkin yhtäpitkät - tosin schwalben kumi oli extralight ohuemmille renkaille ja Continentalin touringmalli ja vähän paksummille renkaille.
Contin paksumpi venyy vielä 635 halkaisijan vanteelle, mutta ohut schwalbe ei välttämättä ja siksi se ei virallisesti sovi siihen.
Pyörässä vihdoin hieno tarra - tähän sen jo ilkee laittaa.
Pari päivää tällä poljeskelin Hesassa. Ketjut tippu kerran pois, nupukivetyksen pompotuksessa - samalla vaihteenohjuri taas liikahti, eli akselipyörähti. Vappu aattona etsiskelin prikkoja nexuksen akseliin - Rikulta sai vinkkejä pyöräliikkeistä, kiitos. Annankadun Fillarikellarista löyty prikat mutta en aatellu kulmia oikein vaan kuuntelin myyjää joka ei tajunnu sen vertaa ja tuli valittua väärät prikat (kalliita pirulaiset 9.90/kpl). Sain kuitenkin asennettua kun käänsin vaijerinohjuria ja toivon ett se silti pelittää - ei jääny aikaa testata pidempään. Huomasin myös ett vasemmanpuolen akselille ei prikkaa voinu laittaa koska akseli on pyöreä?
Hauskana pidin prikkojenostotilanteessa sitä kun mentiin myyjän kanssa pihalle arvioimaan dropparien ja ketjun kulmia. Myyjä alko vertailemaan takapyörän droppareita, vaikkei siel oo ketjuja tietenkään;) Sanoin ett pitäs mitata etukiekosta;)
PW kirjoitti:Pari päivää tällä poljeskelin Hesassa. Ketjut tippu kerran pois, nupukivetyksen pompotuksessa - samalla vaihteenohjuri taas liikahti, eli akselipyörähti. Vappu aattona etsiskelin prikkoja nexuksen akseliin - Rikulta sai vinkkejä pyöräliikkeistä, kiitos. Annankadun Fillarikellarista löyty prikat mutta en aatellu kulmia oikein vaan kuuntelin myyjää joka ei tajunnu sen vertaa
ja tuli valittua väärät prikat (kalliita pirulaiset 9.90/kpl). Sain kuitenkin asennettua kun käänsin vaijerinohjuria ja toivon ett se silti pelittää - ei jääny aikaa testata pidempään. Huomasin myös ett vasemmanpuolen akselille ei prikkaa voinu laittaa koska akseli on pyöreä?
Hauskana pidin prikkojenostotilanteessa sitä kun mentiin myyjän kanssa pihalle arvioimaan dropparien ja ketjun kulmia. Myyjä alko vertailemaan takapyörän droppareita, vaikkei siel oo ketjuja tietenkään;) Sanoin ett pitäs mitata etukiekosta;)
Tuota oon itekki muutamaan otteeseen ihmetelly, että miten kivijalkapyöräliikkeiden myyjät voi olla niin pihalla asioista, kun otetaan nojapyörä puheeksi ja vaikka pyörä ois vieressä. Itselläni ois sen verran ammattiylpeyttä, että tutustuisin polkupyöräaiheeseen vähän pintapuolista syvemmin.
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Pari päivää tällä poljeskelin Hesassa. Ketjut tippu kerran pois, nupukivetyksen pompotuksessa - samalla vaihteenohjuri taas liikahti, eli akselipyörähti. Vappu aattona etsiskelin prikkoja nexuksen akseliin - Rikulta sai vinkkejä pyöräliikkeistä, kiitos. Annankadun Fillarikellarista löyty prikat mutta en aatellu kulmia oikein vaan kuuntelin myyjää joka ei tajunnu sen vertaa
ja tuli valittua väärät prikat (kalliita pirulaiset 9.90/kpl). Sain kuitenkin asennettua kun käänsin vaijerinohjuria ja toivon ett se silti pelittää - ei jääny aikaa testata pidempään. Huomasin myös ett vasemmanpuolen akselille ei prikkaa voinu laittaa koska akseli on pyöreä?
Hauskana pidin prikkojenostotilanteessa sitä kun mentiin myyjän kanssa pihalle arvioimaan dropparien ja ketjun kulmia. Myyjä alko vertailemaan takapyörän droppareita, vaikkei siel oo ketjuja tietenkään;) Sanoin ett pitäs mitata etukiekosta;)Tuota oon itekki muutamaan otteeseen ihmetelly, että miten kivijalkapyöräliikkeiden myyjät voi olla niin pihalla asioista, kun otetaan nojapyörä puheeksi ja vaikka pyörä ois vieressä. Itselläni ois sen verran ammattiylpeyttä, että tutustuisin polkupyöräaiheeseen vähän pintapuolista syvemmin.
Joo mutt se on niin pinttynyt ajatus ett polkupyörä on takavetonen (99,99%) ja vaikka mainitsin sisällä etuvetosuuden. Täysin tietämätön ei ollu nojapyöristä, koska mainitsi Hase-merkin ja sen maahantuonnin. En osannu itsekään ajatella, miten se prikankulma olis pitänt arvioida vaan katoin kuvaa jossa dropparin kulmaa ja ketjun suuntaa pidettiin tärkeinä. Vasta myöhemmin tajusin ett pitäs verrata siihen vaijerin lähtösuuntaan tai vaijeriohjurin siis - nolottaa vieläkin.
Pyörä tuli kesälomalle pojan mukana, pientä vaihtajavikaa mutt sain nyt korjattua. Meinas tällä Helsinki Imatra välin tänä kesänä jossain välissä ajaa.