Re: Twisteri
Telemarktwisteri.
Jotenkin tulee mieleen tanssiliikkeet tuosta nimestä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Telemarktwisteri.
Jotenkin tulee mieleen tanssiliikkeet tuosta nimestä.
Säädin perää ylemmäs jolloin jättö pieneni. Liikkeellelähdöstä tuli helpompaa.
Huonoa kättä kokeilin pitää ohjaustangolla, ei tullut mitään. Kaaduin pari kertaa liikkeellelähtöyrityksessä.
Laitoin huonon käden lepuutuskahvan takaisin paikoilleen, joka oli entisen alaohjauksen kaverina. Siinä käsi lepäsikin aika mukavasti.
Pienessä nopeudessa kun kääntää tangolla, niin takarenkaista kuuluu yllättävän voimakas hiissaus-ääni, koska telin takia renkaat joutuvat luistamaan.
Kunhan saan aikaiseksi, niin taidan tehdä yksirenkaisen jousitetun perän....?
Eikö siellä Oulussa olisi nyt käyttöä vesikinnerille?
Aloin ihmetellä, kun aina vannejarru laahasi vaikka miten koitti säätää. Lopulta hoksasin, että laakerivälyshän on melkoinen. No etukiekko irti ja säätämään välystä. Uudet vaseliinitkin laitoin laakereihin. Hieman hankala on laakerivälyksen säätö, koska laakerivälyksen säätömutteri jää vaihdepakan sisälle. No siitä selviää ottamalla hieman ennakkoa välykseen lukitusmutterin kiristyksessä.
Itse asiaan. Tässä pyörässä ei etukiekko joudu mitenkään hirmuiselle rasitukselle. Painoa maltillisesti ja vannejarru. Silti 48 pinnaisen kiekon pinnat olivat löyhtyneet! Ei siis halpis BMX- kiekkokaan ihan maailman tappiin kestä uuden veroisena. Tällä kiekolla ja pyörällä on ajettu ehkä 3000-6000km. Mittaria ei ole eikä tule.
Deltan takakiekkoina näitä samoja on mulla ollut kolmessa eri pyörässä, eikä kertaakaan ole kiristelytarvetta esiintynyt. Joutuuko etukiekko kääntyillessä niin paljon suurempien sivuttaisvoimien vaikutuksen alaiseksi kuin takakiekot?
Vilijami kirjoitti: ↑21 Heinä 2021, 12:04Aloin ihmetellä, kun aina vannejarru laahasi vaikka miten koitti säätää. Lopulta hoksasin, että laakerivälyshän on melkoinen. No etukiekko irti ja säätämään välystä. Uudet vaseliinitkin laitoin laakereihin. Hieman hankala on laakerivälyksen säätö, koska laakerivälyksen säätömutteri jää vaihdepakan sisälle. No siitä selviää ottamalla hieman ennakkoa välykseen lukitusmutterin kiristyksessä.
Itse asiaan. Tässä pyörässä ei etukiekko joudu mitenkään hirmuiselle rasitukselle. Painoa maltillisesti ja vannejarru. Silti 48 pinnaisen kiekon pinnat olivat löyhtyneet! Ei siis halpis BMX- kiekkokaan ihan maailman tappiin kestä uuden veroisena. Tällä kiekolla ja pyörällä on ajettu ehkä 3000-6000km. Mittaria ei ole eikä tule.
Deltan takakiekkoina näitä samoja on mulla ollut kolmessa eri pyörässä, eikä kertaakaan ole kiristelytarvetta esiintynyt. Joutuuko etukiekko kääntyillessä niin paljon suurempien sivuttaisvoimien vaikutuksen alaiseksi kuin takakiekot?
Luultavasti kyse on vetomomentista, joka pienillä vaihteilla ja pinnalaipoilla jyrkkiä mäkiä ylös pinniessä vetää pinnoja aika lailla.
Ei suuria suoraan, mutta veto, ohjaus- vedon värähtelyvoimat summattuna kuormittavat pinnoja. Pitää muistaa, että pinna kantaa vedolla sieltä yläpuolelta ja vanteen kautta holvina. Pahimpia voimia ovat sivuvoimat, joita ohjaus tuottaa, varsinkin yhdistettynä vinoon esteeseen törmäämiseen ja vetoon yhtaikaisesti.
Olikos tässä jarru navassa vai vanteessa. Navasta jarruttava se vasta kuormittaakin ohjaavassa pyörässä.
ED. No, vannejarru näkyi olevan, joten se ei ole pinnojen katkeamisen syy.
Vaihdoin lyhemmät 95mm kammet telemark perään. Tuli huomattavasti mukavampi ajaa. Ei kahnaa läheskään niin paljon hitaassa mutkassa kuin pidemmillä. Myös rullaus parani! Nykyisissä kammissa pyörän napa tulee suoraan keskiöakselin suuntaisesti. Aiemmissa oli pyöräkkä pinta (jotkin itse lyhentämäni 140mm kammet) mihin napa kohdistui miten sattuu.
Ymmärrättekö miten mahtavaa on ajella vapaasti kallistelevalla nojapyörällä?
Mää haaveilin siitä pitkään ja nyt onnistuu.
Ohjausta pitää aktiivisesti ajatella varsinkin liikkeellelähdöissä ja pysähtyessä. Hitaassa vauhdissa pitää olla koko ajan valmiina vippaamaan ohjausta oikealle, jolloin pyörä kallistuu terveen jalan puolelle vasemmalle. Oikealla huonolla jalalla en saa pidettyä pyörää pystyssä varmasti. Nurin on menty muutaman kerran liikkeellelähdöissä ja pysähtyessä. Ajaminen on aika uuvuttavaa, koska ohjaus ei tule vielä automaationa. Ehkä sitten 1000+ km jälkeen. Mutta tosi mukava on tällä ajaa.
Telemark akseli on vaivattoman eleetön. Sen jättö taitaa olla nolla, kun mitään epäjohdonmukaisuuksia ei tule kallisteluissa, eikä pystyyn nousuissa, kuten esimerkiksi Flevotrikessä oli.
Vielä jos sais aikaiseksi laittaa jarrusatulan puristamaan taka-akselin kampiratasta, niin sais kallistuksen lukon, jolloin vois pysähtyä risteykseen jalat polkimilla.
Onnittelut foorumin lyhyimpien kampien omistajalle