Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Varokaa kinnereillänne sillankansia. Markkukin kiepahti juuri sillan kannella Mangollaan. F.E. Sillanpään sillan päässä Hämeenkyrössä. Ensin kyljelleen ja sitten pari kierrosta piruettia, kuten tuossa videossa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Varokaa kinnereillänne sillankansia. Markkukin kiepahti juuri sillan kannella Mangollaan. F.E. Sillanpään sillan päässä Hämeenkyrössä. Ensin kyljelleen ja sitten pari kierrosta piruettia, kuten tuossa videossa.
PW kirjoitti:Piruetti velomobililla, melkein onnettomuus
Petri
Huonosti olis käynyt jos joku olisi vastaan juuri tullut. Onneksi kuitenkin näin
Matkalla kotiin Volvon kuljettaja päätti ajaa kolmion takaa päälle. Pyörästä meni etuvanne, hiilikuitu jakkara, suurin eturatas ja takavaihtajan korvake siinä rytäkässä. Itse sain vain pienen naarmun polveen ja varmaan muutaman mustelman pakaroihin.
Volvosta sentään lähti keulan ritilä irti joten sain jotain tuhoa aikaseksi.
Oijoi, hyvä, jos mustelmilla ja naarmuilla selvisit.
Wacky kirjoitti:Matkalla kotiin Volvon kuljettaja päätti ajaa kolmion takaa päälle. Pyörästä meni etuvanne, hiilikuitu jakkara, suurin eturatas ja takavaihtajan korvake siinä rytäkässä. Itse sain vain pienen naarmun polveen ja varmaan muutaman mustelman pakaroihin.
Volvosta sentään lähti keulan ritilä irti joten sain jotain tuhoa aikaseksi.
Teepä perinteinen onnettomuusraportti, niin osaamme muut varoa vastaavaa tilannetta. Varsinkin tärkeä olisi googlemapsin streetview näkymä, josta sitten kerrot kuka tuli mistä ja miten. Kuvaa vähän olosuteita ja muutenkin kolarin synymiseen vaikuttaneita seikkoja, törmäyskohta molempien osalta ja saamasi vammat mahdollisimman hyvin. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... teet#p5654
Tarkoitus on kerätä tietoa rekisteriksi, jota käyttäen saisimme jotain kättäpitempää osoittamaan nojapyörän turvallisuusominaisuuksia. Mehän saamme lähes päivittäin kuulla, kuinka vaarallinen nojapyörä on, kun sitä ei näe... tms. Jokuhan voi tuosta tehdä oikein tutkimuksen joskus.
Hyvä ettei käyny pahemmin. Se on kummallista ett pyöräilijän pitää jokaisessa risteyksessä erikseen varmistaa onko autoilija ymmärtänyt väistämis velvollisuutensa, ei autolla tartte pelätä joka kolmion takaa tulevia.
Petri
8.4.2013 n. 16.45 Lautatarhankadun ja sörnäistenkadun risteys. Auto tuli sörnäistenkadulta aikomuksena kääntyä lautarhunkadulle, itse laskin suoraan lautatarhankatua alas. Auto oli pyäshtynyt puoliksi korotetun suojatien päälle, mutta niin että edestä vielä mahtuisi. Kun olin noin metrin päässä auton keulasta tämä lähtikin liikkeelle.
Vauhti kasvaa tuossa alamäessä n. 25-30 km/h tuohon risteykseen mennessä polkematta, mutta himmailin hieman koska tiesin paikan olevan vaarallinen heikon näkyvyyden takia. Pyörätiellä oli kuiva, mutta paksun sepeli kerroksen peitossa joka esti tehokkaan jarrutuksen, eikä väistöliikkeeni riittänyt välttämään kolaria. Aurinko oli takaviistossa takanani joten autoilija väitti ettei olisi erottanut minua, mutta epäilen ettei todellisuudessa edes katsonut kunnolla tuleeko ketään.
Autolle pieniä vauriota. Pyörässä vaurioitui etuvanne, suurin eturatas, penkki ja takavaihtajan korvake. Pyöränkuljettajalle, pieni naarmu polveen ja mustelmia auton puoleiseen pakaraan. Korkeankilpurin ansiosta ainoastaan pakara oli hieman kosketuksissa auton kanssa joten kuljettaja seselvisi hyvin vähäisillä vammoilla tilanteesta. Pystypyörällä auto olisi toden näköisesti osunut pohkeeseen ja reiteen ja kaatumisessa pää olisi ollut vaatassa.
Tuttu paikka. Ylhäältä tullessa lähes aina tuossa pyörätien jatkeella on auto poikittain. Kuski katselee alamäestä tulevia autoja eikä ollenkaan ajattele että ylhäältäkin tulee ajoväylä.
Se on poikkeuksellista, jos joku jäi odottamaan sinne pyöräreitin eteen eikä tukkinut sitä. Pitääpä muistaa varoa...
Oikealle kääntyminen on kaikista hankalin tilanne. Autoilija katsoo vain vasemmalle, kun oikealta tulevia autoja ei tarvitse väistää. Minusta tuollaisia risteyksiä ei pitäisi ylipäätään olla, kun se on autoilijalle erittäin hankala kun pyöräilijät tulevat ikään kuin väärään suuntaan, ja pyöräilijälle nuo ovat aina siksi erittäin vaarallisia paikkoja. Pyöräliikenne pitäisi aina suunnitella niin, että pyöräilijät pääsisivät ajamaan samaan suuntaan kuin autot. Näin valitettavasti ei juurikaan ole tilanne.
Wacky kirjoitti:eikä väistöliikkeeni riittänyt välttämään kolaria.
Kuis kävi?
Wacky kirjoitti:Aurinko oli takaviistossa takanani joten autoilija väitti ettei olisi erottanut minua, mutta epäilen ettei todellisuudessa edes katsonut kunnolla tuleeko ketään.
En ihmettelis vaikkei ois nähny, ihte rullaan päivittäin autolla oulun keskustassa ja ainakin 2 kertaa olen meinannut fillaristin napata keulaan suojatiellä...
Sopiva kulma ja sopiva vauhti molemmilla, niin fillarilla pääsee kulkemaan korttelin välin a-pilarin takana piilossa ...
Hyvä että mies säilyi ehjänä. Todella harmittavia tapauksia tällaiset.
Mustasudenkorennon kommentti on pelottava ja samalla hyvä esimerkki siitä että se ei vaadi kuin pientä epähuomiota sopivassa paikassa niin autolla ajaa jonkun kuoliaaksi. Toivoisin todella että auton ratissa kannettaisiin sitä vastuuta minkä se useamman tonnin möhkäle liikenteessä tuo.
Onnneksi ei käynyt pahemmin.
Tuollaiset tapaukset on myös moottoripyäräilijöilla riesana, autoilija seisoo risteyksessä ja katsoo että sieltä tulee mopo ja ajaa sumeilematta eteen.
Ei meille ole paljon liikennesäännöistä suojaa kun autoilla liikkuvalla on mukamas kiire. Itse myös ajan autoa ja olen monet kerrat ollut läheltä piti tilanetta. Ainoa pelastukseni on ollut se, että olen jäänyt
itse kerran suojatiellä polkupyörällä auton yliajamaksi. Kaveri ei ollut nähnyt minua, olihan se tietenkin hankala, kun ei edes vilkaissut sivulle ,että tuleeko sieltä ketään. Selvisin onneksi säikähdyksellä ja etu kiekon vaihdolla, jonka se autoilija kustansi.
Ainut toimiva konsti autoilijan asenteen muutokseen vois olla, pakollinen jalkautuminen 2-3kk/vuosi, kevyenliikenteen väylälle
nimimerkki: oma autokäyttäytyminen muuttunut kun siirryin pääasiassa pyörän käyttäjäksi.
No niin, nyt tämä toimii. Liikenneturvallisuus paranee, myös toisen virheistä oppimalla. Tässä tapauksessa siis tuon autoilijan. Kiitos Wacky raportista. Vielä kun arvioit, miten olisi käynyt vammojesi kannalta, jos olisit ollut liikkeellä pystypyörällä.
Oliko törmäysnopeus niin kova, että olisi tullut sukellus auton yli pää edellä. Kaverilta murtui lonkkaluun kaula täsmälleen samanlaisessa yhden metrin kiihdytyskolarissa. Pyörähti konepellin yli asfaltille ja se riitti lonkalle. Useamman vuoden se klenkkasi. Ei enää.
Tuosta ei välttämättä heti huomaa, kun kuva on otettu ajoradalta. Sinä kai ajoit kv-väylää. Kv-väylää tulevalle on liikennemerkeistä rakennettu oikein toteemi estämään näkyvyys auoilijalle. Jos autoilija katsoi oikealle juuri silloin, kun olit liikennemerkkitoteemin takana, jäi varmasti mielikuva, ettei sieltä ketään. Ja jos aurinko vielä paistoi samasta suunnasta, ei sinne tee mieli katsoa uudelleen. Vaikka tietysti pitäisi. Yhteen havaintoon ei pitäisi uskoa.
Kun tuota kuvaa oikein katsoo nukutuin silmin ,niin se on oikea surman loukku. Jos pyöräilijä tulee mäkeä alas yli 20km/h, lienee autoilijalla todella vaikea ehtiä havaita pyöräilijää.
Koko pyörätie olisi pitänyt alkujaan olla toisella puolella tietä. Valitettavasti näitä tappo kukkasia rakennetaan tähän maahan liian usein. Eikä korjausta niihin tahdo tulla.
Kun rahaa ei todellisuuressa kevyenliikenteen kehittämiseen muutenkaan paljon uhrata.