Ristiriitaisen ja puutteellisen tiedon vuoksi päätin sitten ruveta tekemään testejä itse. Menetelmäni ei ehkä ole kaikkein luotettavin, mutta antaa kuitenkin suuntaa-antavia tietoja, ehkä. Idea oli siis tehdä LEGOista täydellinen malli triken keulasta, joka ottaa huomioon center point steeringin, ja siinä on säädettävät caster ja rake.
Center point steering = olka-akselin linja kohtaa eturenkaan kulkeman linjan. Tämä estää ohjauksen heilahtamisen töyssyyn ajettaessa ja jarrutettaessa. (Ei aivan toteutunut LEGO-mallissa)
Rake = (fork offset kaksipyöräisillä) = kuinka paljon etuakseli on olka-akselin etupuolella. Negatiiviset arvot ovat siis tarkoittavat sitä, että etuakseli on olka-akselin takapuolella. 8mm rake vastaa noin 80mm rakea 20" renkaaseen suhteutettuna.
Joku voisi täydentää suomenkieliset nimitykset.


Testejä LEGOilla:
Keskitystesti on tehty työntämällä trikeä eteenpäin samalla vähän painaen etupäästä renkaiden välistä. Hyvä=keskittää nopeasti, huono=ei keskitä tai keskittää hitaasti.
Sivuttaistesti on tehty liikuttamalla trikeä poikittain niin, että eturenkaat laahaavat sivusuunnassa. Hyvä=renkaat eivät juuri käänny, huono=renkaat kääntyvät huomattavasti. Tämä siis simuloi sivuttaisvoimia kaarteissa, miten paljon renkaat yrittävät kääntyä ulkokurvin suuntaan kaarteessa. En tiedä miten paljon tällä on käytännön merkitystä tositilanteessa.
Floppaamisella tarkoitan renkaan kellahtamista 90 asteen kulmaan menosuuntaan nähden.
Caster 0, rake 0mm
Sivuttaistesti hyvä, keskitys huono
Caster 22.5, rake 0mm
Sivuttaistesti hyvä, keskitys hyvä
Caster 45, rake 0mm
Sivuttaistesti huono, floppaa. Keskitys hyvä, kunhan ei käännä renkaita liikaa, jolloin taas floppaa
Caster 0, rake 8mm
sivuttaistesti huono, keskitys huono
Caster 22,5, rake 8mm
Sivuttaistesti hyvä, keskitys hyvä
Caster 45, rake 8mm
Sivuttaistesti hyvä, keskitys hyvä. Jos renkaita kääntää liikaa, floppaa.
Caster 0, rake -8mm
sivuttaistesti huono, keskitys hyvä
Caster 22,5, rake -8mm
Sivuttaistesti huono, keskitys hyvä
Caster 45, rake -8mm
Sivuttaistesti huono, keskitys huono. Jos renkaita kääntää liikaa, floppaa.
Huomautetaan nyt vielä, että LEGOt joustavat, kingpin inclination on suurempi kuin normaalisti, renkaiden profiili on vääränlainen ja centerpoint steering ei osu ihan kohdalleen, joten tulokset ovat jokseenkin kyseenalaisia.
Mitä nyt sitten opin?
- Kun kasvattaa casteria, niin ohjaus muuttuu raskaammaksi. Tämä johtuu siitä, että pyörän runko nousee ylemmäs, kun renkaita kääntää, ellei caster ole 0.
- Melko suurillakaan jätön arvoilla triken ohjaus ei kärsi, koska renkaat tavallaan tukevat toisiaan, eivätkä pääse kääntyilemään itsekseen. Koska olka-akseli tulee vähän sivusta, eikä suoraan ylhäältä, kuten kaksirenkaisissa, molemmat eturenkaat pyrkivät ohjaamaan kohti pyörän runkoa. Aivan kuin olisi kaksirenkainen pyörä vähän kallellaan, niin sen eturengas pyrkii kääntymän aina kallistuksen suuntaan.
- 45 astetta casteria on liikaa. Renkaat eivät pysy suunnassaan, jos niitä kääntää liikaa. Mahdotonta tämän testin perusteella sanoa, kuinka paljon on liikaa, missä menee raja.
- Casterin ollessa 22.5 astetta, en huomannut rakella olevan juurikaan vaikutusta, vaikka jättöön sillä on valtava vaikutus. Vaikea sanoa.
Oli miten oli, niin seuraavaan oikeaan trikeeni ajattelin kokeilla melkein 20 astetta casteria, ilman rakea. Ohjauksesta pitäisi parhaan ymmärrykseni mukaan tulla melko raskas, mutta triken pitäisi juuri siitä syystä pysyä hyvin suunnassaan. Pitkät ohjainkahvojen varret helpottavat kääntämistä.