Toxy zr:n rakentelu

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja irakas »

Ohjaustanko ei näytä tosiaan kovin "ergonomiselta"

Sitä minä tässä vähän ihmettelen, miksi toispuolisen takarattaan edessä on tuollainen poikiputkiliitos. Runkoputkihan voisi olla yhtenäinen takarattaan akseliin saakka, ilman lisähitsauksia! Vai johtuuko asia tuosta jousituksesta, josta sen ei mielestäni tarvitsisi johtua. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 18:06
Paikkakunta: Nivala

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja bowmonkey »

irakas kirjoitti:

Ohjaustanko ei näytä tosiaan kovin "ergonomiselta"

Sitä minä tässä vähän ihmettelen, miksi toispuolisen takarattaan edessä on tuollainen poikiputkiliitos. Runkoputkihan voisi olla yhtenäinen takarattaan akseliin saakka, ilman lisähitsauksia! Vai johtuuko asia tuosta jousituksesta, josta sen ei mielestäni tarvitsisi johtua. :roll:

Sakari

Sarvet on kyllä vähän rujon näköiset... Ihan hyvältä kädet tuntuu vaikka on hieman apina olo kädet suorassa ajella. En ehkä ymmärtänyt kysymystä tuosta poikki putkesta? Jostainhan sen on haarukan keinuttava.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja irakas »

bowmonkey kirjoitti:

Sarvet on kyllä vähän rujon näköiset... Ihan hyvältä kädet tuntuu vaikka on hieman apina olo kädet suorassa ajella. En ehkä ymmärtänyt kysymystä tuosta poikki putkesta? Jostainhan sen on haarukan keinuttava.

Joo, sorry, en huomannut, että siinä on jousitus! :oops:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 18:06
Paikkakunta: Nivala

Nyt se on valmis!

Viesti Kirjoittaja bowmonkey »

Nyt ois pyörä valmis mitä nyt vielä pitää vetävänpuolen rissa pyörä sorvata uudelleen. Ja ehkä vielä muutamia pikku juttuja säädellä... :D

Liitteet
valmis4.jpg
valmis3.jpg
valmis2.jpg
valmis1.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja PW »

Hienolta näyttää onneks olkoon !
Onko millaset ajokokemukset ?
Vaihtaja on erikoisessa asennossa, ottaako paluuketju renkaaseen miten nopeesti ?
Mikä ongelma kääntöpyörässä ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 18:06
Paikkakunta: Nivala

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja bowmonkey »

PW kirjoitti:

Hienolta näyttää onneks olkoon !
Onko millaset ajokokemukset ?
Vaihtaja on erikoisessa asennossa, ottaako paluuketju renkaaseen miten nopeesti ?
Mikä ongelma kääntöpyörässä ?

No ajokokemukset oli kaikin puolin positiiviset. Räntää satoi ja oli puuskittainen tuuli , mutta koskaan ei ole pyöräily ollut noin hauskaa ja rennon tuntoista! Tuulta ei käytännössä huomannut.
Vaihtaja on pitkällä häkillä ja siitä syystä on noin humun näköinen.
Paluuketju ottaa kumiin kiinni pienimmillä vaihteilla vähänkin kääntäessä mutta ajattelin , että ottakoon. Muilla vaihteilla ketju kulkee jo kauempana. Kääntöpyörän ura on liian leveä jolloin ketjulla ei ole tukipintaa sivuttain vaan se hyppää reilummin kääntäessä kääntöpyörän hammasrattaalta pois. Ajelin ilman kääntöpyörän hammasratasta ja toimi tosi hyvin, ainostaan piti tympeää ääntä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllä on hieno, ja hyvän värinen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2058
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

bowmonkey kirjoitti:

Tässäpäs ois oma kampe ilman maalia. Se on mukavan matalan ja leveän näköinen... Vielä on muutamia kohtia joita pitää viimeistellä/muutella mutta testilenkkiä oon ajellu ja kyllä se eteenpäin kulkee :D Miten leveitä sarvia on porukalla noissa ylhäältä ohjattavissa? Sillä vaan kun omiin sarviin tuli hulppeat 83senttiä leveyttä! Voipi olla että sarvet muuttuu vielä ennen maalausta. Iskarit toimii hyvin vaikka onkin vähän jyrkässä kulmassa. Pitää ottaa parempia kuvia ihan kameralla sitten kun saa maalia päälle.

Vastaan nyt kun en jostain syystä aiemmin kysymystä noteerannut: Molemmissa etuvetoisissa käyttämäni tanko on 75 cm leveä, tyypiltään se on aerobar eli poikkitanko on polvien etupuolella. Hain parhaita taivutuskulmia nousukahvoihin kiinnitetyillä tangonpätkillä. Nämä sitten kopioin kolmesta ohjaustangon pätkästä hitsattuun versioon. Lopputulokseen olen ollut tyytyväinen.

p.s. Hieno on pyörä ja kovan menijän näköinen!

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Jarcco kirjoitti:

Molemmissa etuvetoisissa käyttämäni tanko on 75 cm leveä, tyypiltään se on aerobar eli poikkitanko !

Pitääkö etuvetoisissa olla leveämpi tanko kuin takavetoisissa? Miksi? Meinaan, kun omassa takavetoisessa tangon leveys in 45 cm. Se on niin kapea, että saa aika tarkasti sovittaa, että saa mahtumaan peilin, nopeusmittarin, lampun ja kellon...

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Molemmissa etuvetoisissa käyttämäni tanko on 75 cm leveä, tyypiltään se on aerobar eli poikkitanko !

Pitääkö etuvetoisissa olla leveämpi tanko kuin takavetoisissa?

Ei ole tangon leveys vetotavasta kiinni jos poljin puomi on kiinteä. Näyttää molempia yläohjaus tyyppejä olevan käytössä sekä etuvetoisissa että takavetoisissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 18:06
Paikkakunta: Nivala

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja bowmonkey »

Tuommoinen aerobar tyyppinen ratkaisu sarviin on varmasti toimiva ratkaisu, tuota kyllä pitää vakavasti harkita. Eilen ajoin töihin ja takaisin 2x9kilometriä, jännästi tuli rintalihakset kipeäksi eli ei nuo sarvet nykyisellään aivan optimaaliset ole tai sitä vielä jännittää koko ukkoa ajaessa. Mitenhän helppo on rukoilijasirkka asennossa pitää tasapainoa? Ne ei vaan semmoiset sarvet miellytä silmää niin paljon kun tuommoiset leveämmät mutta ilmeisesti ilmanvastus on rukoilijasirkka asennossa pienempi?

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Tuossa kuva mun vanhasta tangosta Kuva

ja tuossa kuva uudesta hamsteritangosta niinkun minä sitä nimitän. Kuvassa vaijerit vielä lyhentämättöminä.
Molemmilla tangoilla oli ihan hyvä ajaa mutta vaihdoin kai lähinnä ilmanvastuksen takia hamsteritankoon.
Kuva

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja irakas »

bowmonkey kirjoitti:

Tuommoinen aerobar tyyppinen ratkaisu sarviin on varmasti toimiva ratkaisu, tuota kyllä pitää vakavasti harkita. Eilen ajoin töihin ja takaisin 2x9kilometriä, jännästi tuli rintalihakset kipeäksi eli ei nuo sarvet nykyisellään aivan optimaaliset ole tai sitä vielä jännittää koko ukkoa ajaessa. Mitenhän helppo on rukoilijasirkka asennossa pitää tasapainoa? Ne ei vaan semmoiset sarvet miellytä silmää niin paljon kun tuommoiset leveämmät mutta ilmeisesti ilmanvastus on rukoilijasirkka asennossa pienempi?

Jos haluat, etteivät rintalihakset kipeydy ja kädet puudu,vaihda suoraan alaohjaukseen:

Kuva

Olen kokeillut kaikkia eri ohjaustyyppejä sekä omatekoisissa että tehdastekoisissa nojakeissa ja mielestäni tämäntyyppinen alaohjaus on selvästi paras. Ei kädet puudu, käsienasento on luonnollinen ja rento ja rakenne on yksinkertainen.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Marzie kirjoitti:

Molemmilla tangoilla oli ihan hyvä ajaa mutta vaihdoin kai lähinnä ilmanvastuksen takia hamsteritankoon.

Eikö kaikista aerodynaamisin ole kädet suorana edessä, melko kapealla otteella?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

bowmonkey kirjoitti:

Mitenhän helppo on rukoilijasirkka asennossa pitää tasapainoa?

Omat kokemukset on että kädet suorana ohjaustavat on nopeampi omaksua kuin kädet koukussa tavat. Johtunee yksinomaan siitä että pystäriä ajetaan kädet suorana. Hamsteri/rukoilijasirkka tyylinkin varmasti oppii eikä se opittuna ola sen vaikeampi kuin suoremmilla käsillä ajaminen. Hankaluutena tietenkin jos ajelee monenlaisilla pyörillä, eikä aivot totu mihinkään. Näin mulle kävi vähän oman lowracerini kanssa, oli liikaa pyöriä ajossa yhtä aikaa ja lowracerilla tasapainoilu hitaassa vauhdissa oli aina vähän "kulmikasta"

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin