Sivu 3/4

Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 12 Huhti 2010, 12:01
Kirjoittaja irakas

Ohjaustanko ei näytä tosiaan kovin "ergonomiselta"

Sitä minä tässä vähän ihmettelen, miksi toispuolisen takarattaan edessä on tuollainen poikiputkiliitos. Runkoputkihan voisi olla yhtenäinen takarattaan akseliin saakka, ilman lisähitsauksia! Vai johtuuko asia tuosta jousituksesta, josta sen ei mielestäni tarvitsisi johtua. :roll:

Sakari


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 12 Huhti 2010, 13:12
Kirjoittaja bowmonkey
irakas kirjoitti:

Ohjaustanko ei näytä tosiaan kovin "ergonomiselta"

Sitä minä tässä vähän ihmettelen, miksi toispuolisen takarattaan edessä on tuollainen poikiputkiliitos. Runkoputkihan voisi olla yhtenäinen takarattaan akseliin saakka, ilman lisähitsauksia! Vai johtuuko asia tuosta jousituksesta, josta sen ei mielestäni tarvitsisi johtua. :roll:

Sakari

Sarvet on kyllä vähän rujon näköiset... Ihan hyvältä kädet tuntuu vaikka on hieman apina olo kädet suorassa ajella. En ehkä ymmärtänyt kysymystä tuosta poikki putkesta? Jostainhan sen on haarukan keinuttava.


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 12 Huhti 2010, 16:32
Kirjoittaja irakas
bowmonkey kirjoitti:

Sarvet on kyllä vähän rujon näköiset... Ihan hyvältä kädet tuntuu vaikka on hieman apina olo kädet suorassa ajella. En ehkä ymmärtänyt kysymystä tuosta poikki putkesta? Jostainhan sen on haarukan keinuttava.

Joo, sorry, en huomannut, että siinä on jousitus! :oops:

Sakari


Nyt se on valmis!

Lähetetty: 18 Huhti 2010, 15:18
Kirjoittaja bowmonkey

Nyt ois pyörä valmis mitä nyt vielä pitää vetävänpuolen rissa pyörä sorvata uudelleen. Ja ehkä vielä muutamia pikku juttuja säädellä... :D


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 18 Huhti 2010, 16:57
Kirjoittaja PW

Hienolta näyttää onneks olkoon !
Onko millaset ajokokemukset ?
Vaihtaja on erikoisessa asennossa, ottaako paluuketju renkaaseen miten nopeesti ?
Mikä ongelma kääntöpyörässä ?


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 18 Huhti 2010, 20:52
Kirjoittaja bowmonkey
PW kirjoitti:

Hienolta näyttää onneks olkoon !
Onko millaset ajokokemukset ?
Vaihtaja on erikoisessa asennossa, ottaako paluuketju renkaaseen miten nopeesti ?
Mikä ongelma kääntöpyörässä ?

No ajokokemukset oli kaikin puolin positiiviset. Räntää satoi ja oli puuskittainen tuuli , mutta koskaan ei ole pyöräily ollut noin hauskaa ja rennon tuntoista! Tuulta ei käytännössä huomannut.
Vaihtaja on pitkällä häkillä ja siitä syystä on noin humun näköinen.
Paluuketju ottaa kumiin kiinni pienimmillä vaihteilla vähänkin kääntäessä mutta ajattelin , että ottakoon. Muilla vaihteilla ketju kulkee jo kauempana. Kääntöpyörän ura on liian leveä jolloin ketjulla ei ole tukipintaa sivuttain vaan se hyppää reilummin kääntäessä kääntöpyörän hammasrattaalta pois. Ajelin ilman kääntöpyörän hammasratasta ja toimi tosi hyvin, ainostaan piti tympeää ääntä.


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 18 Huhti 2010, 22:34
Kirjoittaja jviirret

Kyllä on hieno, ja hyvän värinen.

Jukka


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 19 Huhti 2010, 20:56
Kirjoittaja Jarcco
bowmonkey kirjoitti:

Tässäpäs ois oma kampe ilman maalia. Se on mukavan matalan ja leveän näköinen... Vielä on muutamia kohtia joita pitää viimeistellä/muutella mutta testilenkkiä oon ajellu ja kyllä se eteenpäin kulkee :D Miten leveitä sarvia on porukalla noissa ylhäältä ohjattavissa? Sillä vaan kun omiin sarviin tuli hulppeat 83senttiä leveyttä! Voipi olla että sarvet muuttuu vielä ennen maalausta. Iskarit toimii hyvin vaikka onkin vähän jyrkässä kulmassa. Pitää ottaa parempia kuvia ihan kameralla sitten kun saa maalia päälle.

Vastaan nyt kun en jostain syystä aiemmin kysymystä noteerannut: Molemmissa etuvetoisissa käyttämäni tanko on 75 cm leveä, tyypiltään se on aerobar eli poikkitanko on polvien etupuolella. Hain parhaita taivutuskulmia nousukahvoihin kiinnitetyillä tangonpätkillä. Nämä sitten kopioin kolmesta ohjaustangon pätkästä hitsattuun versioon. Lopputulokseen olen ollut tyytyväinen.

p.s. Hieno on pyörä ja kovan menijän näköinen!


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 20 Huhti 2010, 00:57
Kirjoittaja ajarmala
Jarcco kirjoitti:

Molemmissa etuvetoisissa käyttämäni tanko on 75 cm leveä, tyypiltään se on aerobar eli poikkitanko !

Pitääkö etuvetoisissa olla leveämpi tanko kuin takavetoisissa? Miksi? Meinaan, kun omassa takavetoisessa tangon leveys in 45 cm. Se on niin kapea, että saa aika tarkasti sovittaa, että saa mahtumaan peilin, nopeusmittarin, lampun ja kellon...

T. Ari


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 20 Huhti 2010, 06:25
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Molemmissa etuvetoisissa käyttämäni tanko on 75 cm leveä, tyypiltään se on aerobar eli poikkitanko !

Pitääkö etuvetoisissa olla leveämpi tanko kuin takavetoisissa?

Ei ole tangon leveys vetotavasta kiinni jos poljin puomi on kiinteä. Näyttää molempia yläohjaus tyyppejä olevan käytössä sekä etuvetoisissa että takavetoisissa.

Jukka


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 20 Huhti 2010, 07:13
Kirjoittaja bowmonkey

Tuommoinen aerobar tyyppinen ratkaisu sarviin on varmasti toimiva ratkaisu, tuota kyllä pitää vakavasti harkita. Eilen ajoin töihin ja takaisin 2x9kilometriä, jännästi tuli rintalihakset kipeäksi eli ei nuo sarvet nykyisellään aivan optimaaliset ole tai sitä vielä jännittää koko ukkoa ajaessa. Mitenhän helppo on rukoilijasirkka asennossa pitää tasapainoa? Ne ei vaan semmoiset sarvet miellytä silmää niin paljon kun tuommoiset leveämmät mutta ilmeisesti ilmanvastus on rukoilijasirkka asennossa pienempi?


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 20 Huhti 2010, 08:52
Kirjoittaja Marzie

Tuossa kuva mun vanhasta tangosta Kuva

ja tuossa kuva uudesta hamsteritangosta niinkun minä sitä nimitän. Kuvassa vaijerit vielä lyhentämättöminä.
Molemmilla tangoilla oli ihan hyvä ajaa mutta vaihdoin kai lähinnä ilmanvastuksen takia hamsteritankoon.
Kuva


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 20 Huhti 2010, 10:08
Kirjoittaja irakas
bowmonkey kirjoitti:

Tuommoinen aerobar tyyppinen ratkaisu sarviin on varmasti toimiva ratkaisu, tuota kyllä pitää vakavasti harkita. Eilen ajoin töihin ja takaisin 2x9kilometriä, jännästi tuli rintalihakset kipeäksi eli ei nuo sarvet nykyisellään aivan optimaaliset ole tai sitä vielä jännittää koko ukkoa ajaessa. Mitenhän helppo on rukoilijasirkka asennossa pitää tasapainoa? Ne ei vaan semmoiset sarvet miellytä silmää niin paljon kun tuommoiset leveämmät mutta ilmeisesti ilmanvastus on rukoilijasirkka asennossa pienempi?

Jos haluat, etteivät rintalihakset kipeydy ja kädet puudu,vaihda suoraan alaohjaukseen:

Kuva

Olen kokeillut kaikkia eri ohjaustyyppejä sekä omatekoisissa että tehdastekoisissa nojakeissa ja mielestäni tämäntyyppinen alaohjaus on selvästi paras. Ei kädet puudu, käsienasento on luonnollinen ja rento ja rakenne on yksinkertainen.

Sakari


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 20 Huhti 2010, 10:38
Kirjoittaja tavasti
Marzie kirjoitti:

Molemmilla tangoilla oli ihan hyvä ajaa mutta vaihdoin kai lähinnä ilmanvastuksen takia hamsteritankoon.

Eikö kaikista aerodynaamisin ole kädet suorana edessä, melko kapealla otteella?


Re: Toxy zr:n rakentelu

Lähetetty: 20 Huhti 2010, 11:01
Kirjoittaja jviirret
bowmonkey kirjoitti:

Mitenhän helppo on rukoilijasirkka asennossa pitää tasapainoa?

Omat kokemukset on että kädet suorana ohjaustavat on nopeampi omaksua kuin kädet koukussa tavat. Johtunee yksinomaan siitä että pystäriä ajetaan kädet suorana. Hamsteri/rukoilijasirkka tyylinkin varmasti oppii eikä se opittuna ola sen vaikeampi kuin suoremmilla käsillä ajaminen. Hankaluutena tietenkin jos ajelee monenlaisilla pyörillä, eikä aivot totu mihinkään. Näin mulle kävi vähän oman lowracerini kanssa, oli liikaa pyöriä ajossa yhtä aikaa ja lowracerilla tasapainoilu hitaassa vauhdissa oli aina vähän "kulmikasta"

Jukka