Sivu 3/3
Re: Etuveto takaohjaus
Lähetetty: 26 Helmi 2010, 11:13
Kirjoittaja ihmo
Riippumatossa kiinnityspisteet on molemmat painopiseen yläpuolella, tässä toinen on maatasossa kohdassa jossa eturengas ottaa tiehen. Pysyykö pystypyörä pystyssä jos tarakasta kannattelet?
jos poljin akselin korkeudelle kiinnitetään tämmönen 100kg paino niin luulisin notta pysyy 
Re: Etuveto takaohjaus
Lähetetty: 26 Helmi 2010, 11:25
Kirjoittaja jviirret
ihmo kirjoitti:Riippumatossa kiinnityspisteet on molemmat painopiseen yläpuolella, tässä toinen on maatasossa kohdassa jossa eturengas ottaa tiehen. Pysyykö pystypyörä pystyssä jos tarakasta kannattelet?
jos poljin akselin korkeudelle kiinnitetään tämmönen 100kg paino niin luulisin notta pysyy 
Joo, jos vain saat painopisteesi niin alas. Piirrä pyöräsi päälle hahmotelma kuljettajasta. Ihmisen painopiste nojapyöräily asennossa on suunnilleen kuin pallo sylissä.
Jukka
Re: Etuveto takaohjaus
Lähetetty: 26 Helmi 2010, 12:13
Kirjoittaja ihmo

- i.gif (9.19 KiB) Katsottu 1485 kertaa
näin juuri laitetaan mies ajattelemaan ja kyllä viisauden sanoja puhuit 
piti käydä heti kyhäämässa luonnollisen kokoinen malli puusta ja totta jos kiinnityspisteitä on vain yksi niin helkkarin kiikkerä
mutta kun siihen pulttasi pyöran ohjausakselin 15cm niin homma muuttu paljon jämäkämmäksi mutta kyllä se varmaan jotkin rajoittimet vaatii
mutta toisaalta näyttäs että sitä vois ajossa jonkinverran vartalollakin ohjata tarkoittaen loivia kaarteita ja suunnan hienosäätöä 
Re: Etuveto takaohjaus
Lähetetty: 26 Helmi 2010, 12:43
Kirjoittaja jviirret
Vähän kun kallistat kallistusakselia ja jätät turhat ohjaushärpättimet pois, niin saat yksinkertaisen ja kallistuvan triken:

tai

Noissakin painopiste on kallistusakselin yläpuolella, mutta koska kallistuakseli on samalla ohjausakseli ja jättö "normaali" niin vauhdin kasvaessa pyörä pyrkii kulkemaan suoraan ja pystyssä. Käsiapu olisi aika helppo rakentaa soutulaite tyyppisesti ohjauskahvoihin ja voima välitetään takapyörille ketju ja vapaaratas rakenteella.
Tuota samaa ohjausgeometriaa käytetään maailman nopeimmaksi kattamattomaksi trikeksi väitetyssä baccurassakin:

Jukka
Re: Etuveto takaohjaus
Lähetetty: 26 Helmi 2010, 13:37
Kirjoittaja ihmo
hieno yksinkertainen rakenne ja tollako kääntyy risteyksessä ettei tartte koukata vastaantulijan puolelle
Noissakin painopiste on kallistusakselin yläpuolella, mutta koska kallistuakseli on samalla ohjausakseli ja jättö "normaali" niin vauhdin kasvaessa pyörä pyrkii kulkemaan suoraan ja pystyssä.
jätöllä tarkoittanet että tossa takapyörät nojaa taaksepäin kun mulla kulma on eteen niin kuin pystypyörän etupää
Käsiapu olisi aika helppo rakentaa soutulaite tyyppisesti ohjauskahvoihin ja voima välitetään takapyörille ketju ja vapaaratas rakenteella.
tahtois juurikin välttää pitkiä ketjulinjahässäköitä sekä pysytellä etuvedossa ja isoissa pyörissä mutta kyllä tosta uutta ideaa saa paljon
kiitosta vaan 