Sivu 3/3

Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 11:13
Kirjoittaja ihmo

Riippumatossa kiinnityspisteet on molemmat painopiseen yläpuolella, tässä toinen on maatasossa kohdassa jossa eturengas ottaa tiehen. Pysyykö pystypyörä pystyssä jos tarakasta kannattelet?

jos poljin akselin korkeudelle kiinnitetään tämmönen 100kg paino niin luulisin notta pysyy :lol:


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 11:25
Kirjoittaja jviirret
ihmo kirjoitti:

Riippumatossa kiinnityspisteet on molemmat painopiseen yläpuolella, tässä toinen on maatasossa kohdassa jossa eturengas ottaa tiehen. Pysyykö pystypyörä pystyssä jos tarakasta kannattelet?

jos poljin akselin korkeudelle kiinnitetään tämmönen 100kg paino niin luulisin notta pysyy :lol:

Joo, jos vain saat painopisteesi niin alas. Piirrä pyöräsi päälle hahmotelma kuljettajasta. Ihmisen painopiste nojapyöräily asennossa on suunnilleen kuin pallo sylissä.

Jukka


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 12:13
Kirjoittaja ihmo
i.gif
i.gif (9.19 KiB) Katsottu 1485 kertaa
takapää.JPG

näin juuri laitetaan mies ajattelemaan ja kyllä viisauden sanoja puhuit :idea:

piti käydä heti kyhäämässa luonnollisen kokoinen malli puusta ja totta jos kiinnityspisteitä on vain yksi niin helkkarin kiikkerä
mutta kun siihen pulttasi pyöran ohjausakselin 15cm niin homma muuttu paljon jämäkämmäksi mutta kyllä se varmaan jotkin rajoittimet vaatii
mutta toisaalta näyttäs että sitä vois ajossa jonkinverran vartalollakin ohjata tarkoittaen loivia kaarteita ja suunnan hienosäätöä :lol:


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 12:43
Kirjoittaja jviirret

Vähän kun kallistat kallistusakselia ja jätät turhat ohjaushärpättimet pois, niin saat yksinkertaisen ja kallistuvan triken:

Kuva

tai

Kuva

Noissakin painopiste on kallistusakselin yläpuolella, mutta koska kallistuakseli on samalla ohjausakseli ja jättö "normaali" niin vauhdin kasvaessa pyörä pyrkii kulkemaan suoraan ja pystyssä. Käsiapu olisi aika helppo rakentaa soutulaite tyyppisesti ohjauskahvoihin ja voima välitetään takapyörille ketju ja vapaaratas rakenteella.
Tuota samaa ohjausgeometriaa käytetään maailman nopeimmaksi kattamattomaksi trikeksi väitetyssä baccurassakin:

Kuva

Jukka


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 13:37
Kirjoittaja ihmo

hieno yksinkertainen rakenne ja tollako kääntyy risteyksessä ettei tartte koukata vastaantulijan puolelle

Noissakin painopiste on kallistusakselin yläpuolella, mutta koska kallistuakseli on samalla ohjausakseli ja jättö "normaali" niin vauhdin kasvaessa pyörä pyrkii kulkemaan suoraan ja pystyssä.
jätöllä tarkoittanet että tossa takapyörät nojaa taaksepäin kun mulla kulma on eteen niin kuin pystypyörän etupää

Käsiapu olisi aika helppo rakentaa soutulaite tyyppisesti ohjauskahvoihin ja voima välitetään takapyörille ketju ja vapaaratas rakenteella.
tahtois juurikin välttää pitkiä ketjulinjahässäköitä sekä pysytellä etuvedossa ja isoissa pyörissä mutta kyllä tosta uutta ideaa saa paljon

kiitosta vaan :wink: