Sivu 3/34

Re: pw1

Lähetetty: 04 Touko 2010, 09:57
Kirjoittaja Marzie
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Haaveilen edelleen laittavani tuohon nexuksen 7 vaihteisen rummun . Eilen irrotin yhden navan ja tarkotus olis yrittää pinnottaa se 20" kehään. Onko tuohon pinnan pituuden mittaukseen joku kikka vai matematiikkaa ko pitää käyttää ? Saako noita pinnoja minkä mittasia ?

Nexus on siinä mielessä huono valinta kaksipyöräiseen nojakkiin, koska sillä liikkeelle lähdettäessä on poljin työläs laittaa oikeaan asentoon.

Sakari

Vapaarattaalla varustetussa nexus 7 navassa ei ole tätä ongelmaa...ainoastaan jalkajarrullisessa versiossa.


Re: pw1

Lähetetty: 04 Touko 2010, 21:38
Kirjoittaja PW
Marzie kirjoitti:
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Haaveilen edelleen laittavani tuohon nexuksen 7 vaihteisen rummun . Eilen irrotin yhden navan ja tarkotus olis yrittää pinnottaa se 20" kehään. Onko tuohon pinnan pituuden mittaukseen joku kikka vai matematiikkaa ko pitää käyttää ? Saako noita pinnoja minkä mittasia ?

Nexus on siinä mielessä huono valinta kaksipyöräiseen nojakkiin, koska sillä liikkeelle lähdettäessä on poljin työläs laittaa oikeaan asentoon.

Sakari

Vapaarattaalla varustetussa nexus 7 navassa ei ole tätä ongelmaa...ainoastaan jalkajarrullisessa versiossa.

Jostain Syystä tykkään jalkajarrusta ja en ole kokenut tuossa vaneriversion matalanmallisessa pyörässäni polkimien asettamista paikoilleen ongelmana. Esimerkiksi liikennevaloissa rullaan joko taaksepäin jalat maassa tai eteenpäin niin että saan polkimen sopivaan lähtöasentoon.
Pitää opiskella nuo pyöränrakennus sivut ajatuksella josko se siitä !


Re: pw1

Lähetetty: 13 Touko 2010, 16:57
Kirjoittaja PW

Yritin liittää lisää kuvia tähän ketjuun mut herjaa ettei pysty liittämään. Tuolta on myös hävinnyt aikaisemmin liittämäni kuvat. Miksiköhän ?


Re: pw1

Lähetetty: 13 Touko 2010, 18:52
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti:

Yritin liittää lisää kuvia tähän ketjuun mut herjaa ettei pysty liittämään. Tuolta on myös hävinnyt aikaisemmin liittämäni kuvat. Miksiköhän ?

Foorumin palvelin kai vaihtui joten asetuksissa on varmaan hieman säätöä.
Korjautuu varmaan piakoin.


Re: pw1

Lähetetty: 14 Touko 2010, 09:46
Kirjoittaja lowrides
PW kirjoitti:

Yritin liittää lisää kuvia tähän ketjuun mut herjaa ettei pysty liittämään. Tuolta on myös hävinnyt aikaisemmin liittämäni kuvat. Miksiköhän ?

Työn alla...


Re: pw1

Lähetetty: 15 Touko 2010, 20:21
Kirjoittaja PW

Tässä vaiheessa menossa, hitsaaminen on vaikeeta ainakin siisti sauma. Pienellä puikkokoneella olen harjotellu.

Nyt näyttää kuvien liittäminenkin onnistua.


Re: pw1

Lähetetty: 16 Touko 2010, 14:23
Kirjoittaja PW

Penkin näköstä vähän sovitellut ja poljin keskiön paikkaa kans. Penkki pitää tehdä kunnollisempi.


Re: pw1

Lähetetty: 16 Touko 2010, 16:51
Kirjoittaja PW

Painoa tuossa vaiheessa n. 13 kg , kuskin kanssa yhdessä 102 kg. Sekä pyörästä että kuskista lähtenyt molemmista talven aikana 5kg :D


Re: pw1

Lähetetty: 16 Touko 2010, 17:30
Kirjoittaja jviirret

Penkki ilmeisesti tehyt vaneereja muottia vasten päällekkäin liimaamalla? Paljoko on akseliväli, näyttäis että ois vara vähän lyhentää?

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 16 Touko 2010, 20:37
Kirjoittaja PW

Akseliväli on 1250mm , istumakorkeus 310mm ja poljinkeskiön korkeus 470mm. Akseliväliä vois varmaan lyhentää tuo 20" rengas mahtuis hiukan eteenpäin haarukkaa levittämättä. Osat on lastenpyörän osia , poljinkammet on 150mm eli vähän edellistä versiota lyhyemmät. Eturataskin on pienempi , ehkä tuohon saa toisen liitettyä jotenkin viereen. Testilenkin kävin heittämässä ns, Vuoksenlenkki noin 6 km ja sen verran innoissani olin ett pulahdin lenkin jälkeen Vuoksessa uimassa. Virkistävää kuulemma 8 astetta. Hyvin toimi , tosin penkki ei oo mitenkään kohallaan. Se on ensimmäinen vaneripenkki jonka kokeilin liimata kasaan mutt muoto ei oikeen sattunu kohalleen ja nyt se on vielä asennettu toisin päin kun alunperin oli tarkoitus. Jos tekis vanerista penkin jossa ei olis ristiseläntukea kiinteenä ollenkaan ja laittas siihen sitten irtonaisen ristiseläntuen niin että se vois liukua tarpeenmukaan, toimisko tuo ?


Re: pw1

Lähetetty: 23 Touko 2010, 19:43
Kirjoittaja PW

Nyt on muutama lenkki ajettu, lukkopolkimet asennettu. Tässäkin kävi niin että pitää tehdä seuraavasta parempi. Viimeistelyyn en viitsi tässä projektissa käyttää yhtään aikaa. Tuolla pystyn nämä pikkuajot kaupungissa ajelemaan. Seuraavaan (pw2) sain ostettua Teemulta kaksi 20" kiekkoa renkaineen, eli nyt olis aikuisten oikeet kiekot eikä lasten vanhoja ja vaihteitakin tuohon sais riittävästi sekä levyjarru mahollisuus.
Tämän projektin viimenen kuva :


Re: pw1

Lähetetty: 25 Touko 2010, 21:08
Kirjoittaja PW

Penkkiä tuossa ajaessa olen mietiskellyt, tämän hetkinen penkki on ensimmäinen jonka viime syksynä liimailin vanerista ja sitä on sen jälkeen leikelty ym. Alapäästä puuttuu pakaroiden alta tuki kokonaan ja olenkin testaillut ajamista niin että pakarat on ilmassa. Saattas toimiakin mutt pitäs tuohon lantion yläpuolelle saada leveempi tuki.
Tuommosta ideaa taisi api kehitellä jossain keskustelussa jos asian oikein ymmärsin.
Sitten on tuolla pääkopassa virrinnyt toinenkin idea, kertokaa jos on liian hullu ajatus. Jos penkki olisi vain pakaroiden alla ja ulottuis vaan ristiselän kohille ja loppu selkä tuettais valjaiden tai liivin etumuksesta liinalla tai narulla joka kiinnitettäis emäputken juureen. Vähän niinkuin yläosa selästä olis riippumatossa. Olis helppo säätää istuinkulmaa, kevyt...


Re: pw1

Lähetetty: 25 Touko 2010, 23:20
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Testilenkin kävin heittämässä ns, Vuoksenlenkki noin 6 km ja sen verran innoissani olin ett pulahdin lenkin jälkeen Vuoksessa uimassa. Virkistävää kuulemma 8 astetta. Hyvin toimi , tosin penkki ei oo mitenkään kohallaan. Se on ensimmäinen vaneripenkki jonka kokeilin liimata kasaan mutt muoto ei oikeen sattunu kohalleen ja nyt se on vielä asennettu toisin päin kun alunperin oli tarkoitus. Jos tekis vanerista penkin jossa ei olis ristiseläntukea kiinteenä ollenkaan ja laittas siihen sitten irtonaisen ristiseläntuen niin että se vois liukua tarpeenmukaan, toimisko tuo ?

Kyllä minulla on ollut monessa nojakissa irralliset tyynyt sekä istuimen että ristiselän kohdalla. Olen ne kiinnittänyt tarranauhoilla, joiden avulla niiden paikkaa voi säätää tarpeen mukaan. Hyvin on toiminut.

PW:
"Sitten on tuolla pääkopassa virrinnyt toinenkin idea, kertokaa jos on liian hullu ajatus. Jos penkki olisi vain pakaroiden alla ja ulottuis vaan ristiselän kohille ja loppu selkä tuettais valjaiden tai liivin etumuksesta liinalla tai narulla joka kiinnitettäis emäputken juureen. Vähän niinkuin yläosa selästä olis riippumatossa. Olis helppo säätää istuinkulmaa, kevyt..."

Minulla poljettavassa kajakissa on istuimen selkänoja tuettu sivuillaolevin remmein, joita voi säätää. On toiminut hyvin. Mutta 2-pyöräisessä nojakissa ei taida toimia, kun nojakin pystyssä pitämisen kannalta selkänoja ei saa heilua sivuille.

Kuva

Sakari


Re: pw1

Lähetetty: 30 Touko 2010, 18:56
Kirjoittaja PW

Tuohon penkin alapäähän löytyi sopiva alumiininen kaareva läpyskä, jostain lämminvesiboilerin kylestä vastuselementti. Tuo saa välttää toistaiseksi.
Tänään kostautui huolimattomuus kasauksessa. Ensin tippui toinen kampi ja huomasin ettei niissä itseasiassa ollut pultteja ollenkaan. Olin siis rälläköinyt keskiön pyörästä kampineen kaikkineen enkä ollut katsonut onko kaikki osat paikallaan, No se sattu onneks tutun kaverin tien risteyksessä ja löydettiin siihen pultit .
Matka jatkui ja ajoin edellä menneen letkan kiinni mutt sitten huomasin ett keskiö vingertää edelleen enkä uskaltanut oikeen kovaa polkea. Keskiön hitsaus alkoi irrota , tarkemmin katsottuna se olikin aika heppoinen ( ihan oma vika ) . Piti jättää reissu sikseen ja odottaa autokyytiä hakemaan, no käväistiin kesämökillä joka oli reitin varrella.


Re: pw1

Lähetetty: 30 Touko 2010, 19:19
Kirjoittaja PW

Teemulta ostin 20" kiekot renkaineen jotka ajattelin tuohon runkoon sovittaa. "Eturengasta" yritin taakse sovittaa mutt tuo haarukka on hiukan ahdas, samalla olin huomaavinani että haarukka pitäsikin ilmeisesti olla hiukan toispuoleinen. Tuossa on levyjarru ja siltäpuolelta haarukkaa pitäis kai taivuttaa enemmän. Onko sillä väliä kummalle puolelle levy tulee ? Mitä muuta pitää ottaa huomioon levyjarruja asennellessa. ? Kiinnikkeet pitää tietysti rakennella haarukoihin.