Kojeajamaan lyhytkampista?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olenko mää väärässä luullessani että:
kokonaisteho = voima (kammenpituus=vipuvarsi) x nopeus (montako kertaa minuutissa pyöritetään).

Mikäli en ole kovin metsässä, niin eihän tässä nyt ole niin väliä vipuvarren mitalla kun sen voi paikata lisäämällä kierroksia? Leikitään että nyt puhutaan vaihteluvälistä 120-190mm.

Mikäli huomenna olen tolkuissani (lapsi on kipeenä ja pääsenkin tästä patjamajoitukseen tuonne sairaalan lattialle) ja pääsen urheilemaan niin otan mielipiteen huippuvalmentajalta tuohon kiinnostavaan seikkaan. Kumpi on keholle parempi - isolla vipuvarrella painaminen vaiko pienempi vipuvarsi + kiihkeämpi poljenta (ihan kaksimielisiä varten kirjoitettu).

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Haittapuoliksi pitää mainita hankalamapi liikkeelle lähtö. Jos ensimmäiseen polkaisuun pitää saada sama voima kuin pidemmällä kammella niin polkaisu liike ja siihen käytetty aika on lyhempi. Työmatkalla on yksi liikkeelle lähtö ylämäkeen ja siinä eron kyllä huomaa. Onneksi lowlwb:ssä on kammet alhaalla, eli toisen jalan saa nopeasti avuksi.

Me ilmeisesti lähdemme liikkeelle jotenkin eri tavalla? Itse alan toisella jalalla polkea rauhassa, ja toinen siihen kaveriksi nousee ongelmitta. Liikkeelle lähdetään rauhallisesti, ilman mitään äkäisiä alku-polkaisuja.

Toisesta jalasta lukkojen kiinnitys voi olla vaikeampaa, kun polkimissa on lukot vain toisella puolen, mutta se ei toki liity mitenkään kampien pituuteen. Käytännössä aika usein tulee poljettua muutama kierros että pääsee vauhtiin, ja vasta sitten se toinen jalkakin lukkoon kiinni.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Haittapuoliksi pitää mainita hankalamapi liikkeelle lähtö. Jos ensimmäiseen polkaisuun pitää saada sama voima kuin pidemmällä kammella niin polkaisu liike ja siihen käytetty aika on lyhempi. Työmatkalla on yksi liikkeelle lähtö ylämäkeen ja siinä eron kyllä huomaa. Onneksi lowlwb:ssä on kammet alhaalla, eli toisen jalan saa nopeasti avuksi.

Me ilmeisesti lähdemme liikkeelle jotenkin eri tavalla? Itse alan toisella jalalla polkea rauhassa, ja toinen siihen kaveriksi nousee ongelmitta. Liikkeelle lähdetään rauhallisesti, ilman mitään äkäisiä alku-polkaisuja.

No onhan meillä ihan erilaiset pyörätkin. Mulla pitkä ja matala, sulla lyhyt ja korkea. Mun pyörällä ei voi ajaa niin hitaasti kuin sinun pyörällä.
Niinku sanottu, mun mielestä ero 150 vs 170mm on mitättömän pieni, eikä se joka suhteessa ole lyhyen eduksi. Lyhyellä kuskilla tai polvivaivaisella edut varmaan voittaa haitat, mulle on ihan sama, molemmilla voi ajaa.
Jos kaikki lyhyiden kampien edut haluaa esille, pitää pyörä suunnitella niiden ympärille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja jori »

Olen samaa mieltä Jukan kanssa. Eniten lyhyistä kammista saa hyötyä, kun pyörä alun perin suunnitellaan lyhytkampiseksi.

Laitan vielä vähän selvennystä niille, jotka pähkäilevät lyhyempien kampien vaikutuksen suuruutta:

Polkemisteho on kätevä ajatella ketjun tehona. Tehohan on voima kertaa nopeus.

Jotta pyörä kulkisi kuten ennenkin täytyy ketjussa vaikuttava teho olla sama. Oletetaan siis, että vetävä pyörä pysyy koskemattomana ja tarkastellaan kampia ja sen rattaita. Jotta polkemateho pysyisi vakiona, ketjussa vaikuttava voima ja nopeus pitää olla samat kuin ennenkin.

Jos kammet ovat lyhyemmät, täytyy saman ketjuvoiman saavuttamiseksi pienentää ratasta samassa suhteessa. Kun ratas pienenee täytyy kampien pyöritysnopeuden kasvaa samassa suhteessa.

Erilaisille kammenpituus-eturatas pareille sama polkiemisvoima saavutetaan, kun kammen pituuden suhde rattaan halkaisijaan pysyy vakiona. Sama teho, kun pyöritysnopeus antaa ketjulle entisen nopeuden.

a)Ketjuvoima on polkemavoima kertaa kammen pituus jaettuna rattaan säteellä.
b)Ketjun nopeus on pyöritysnopeus kertaa rattaan halkaisija kertaa pii.

Tehdään laskelma:
175 mm kammet 50 piikkinen ratas. Noiden suhde on siis 175/50 = 3,5 mm/piikki.
Samalla suhteella 152 mm kammet vaatisivat 152 mm/3,5mm/piikki = 43,42piikkiä
siis noin 43 piikkisen rattaan ja 175/152 = 1,15 -kertaisen pyöritysnopeuden.

Vaihto 175 -> 152 vaatii siis noin 15% pienemmät eturattaat ja 15% suuremman pyöritysnopeuden.

Toisaalta rattaiden pysyessä samoina vaaditaan 15% suuremmat poljinvoimat . Lyhyemmillä kammilla jalat pysyvät suorempina, joten poljinvoimat luonnostaan hiukan kasvavat.

Toivottavasti tämä selvensi, eikä sekoittanut lisää. :)

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Vaihto 175 -> 152 vaatii siis noin 15% pienemmät eturattaat ja 15% suuremman pyöritysnopeuden.

Ja yksi polkaisu vie 15% lyhyemmän matkan, eli liikkeelle lähdössä 15% lyhyempi aika ja 15% lyhyempi matka saada toinen jalka mukaan :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

No onhan meillä ihan erilaiset pyörätkin. Mulla pitkä ja matala, sulla lyhyt ja korkea. Mun pyörällä ei voi ajaa niin hitaasti kuin sinun pyörällä.

Totta, en tullut tuota ajatelleeksi kun mielessä oli sinun pyöristä lähinnä highracer.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

Ainakin nyt kun säädin kampien etäisyyden hyväksi, ei tullut enään mitään polvikipuja.

oletetaan että rattaan koko pienentyy kampiin nähden samassa suhteessa. ja teho on voima kertaa nopeus. Jos pidetään käytettävä voima vakiona, niin pitää myös nopeuden olla vakio, eli kampia pitää pyörittää hieman suuremmalla kierrosnopeudella. Eli jalan liikkeen nopeus ei muutu, tekee vain hieman pienempää ympyrää. Suoremmilla jaloilla saa taas paremmin voiman hyödynnettyä.

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Kertokaapa mistä löytyisi lyhyempiä kampia, esim. 155mm 130bcd 5-pulttinen neliöakseliin? Siis Suomen maasta. Ja jos vielä saa nirsoilla niin halvat, mustat ja kevyet.
Ei mennyt tilaus ihan putkeen Raptobikesta. 175mm kammet tuli ilman selitystä vaikka 155mm:n odotus oli yksi selitys viivästykselle. Pakkakin on 11-32 eikä 11-28 kuten tilasin. Liikaa kiirettä miehellä...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tilasin tuolta Spectran 152 milliset: http://www.pyoratohtori.fi/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja PW »

TeemuN kirjoitti:

Kertokaapa mistä löytyisi lyhyempiä kampia, esim. 155mm 130bcd 5-pulttinen neliöakseliin? Siis Suomen maasta. Ja jos vielä saa nirsoilla niin halvat, mustat ja kevyet.
Ei mennyt tilaus ihan putkeen Raptobikesta. 175mm kammet tuli ilman selitystä vaikka 155mm:n odotus oli yksi selitys viivästykselle. Pakkakin on 11-32 eikä 11-28 kuten tilasin. Liikaa kiirettä miehellä...

Onko pyörä jo kuitenkin ajo kunnossa ? Kokemuksia mieluusti kuultais.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Siksi tilasin ajoissa, että saisin sen huhtikuussa, ehtisi ajamaankin. Nyt ei ole ehtinyt kuin kokeilla. Jos saan sen mahtumaan autoon (ei koukkua eikä kattotelinettä) niin lomalla saa ehkä ajettuakin. Palataan sitten asiaan.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Lyhyet kammet tilattu
Triple road crankset with 155mm crank length and 30-42-52T chainrings
http://www.pbwbikes.com/index.php/cPath/26

Hinta 95 dollaria ja postit Suomeen 30 dollaria

Keskiö menee kyllä uusiksi, nyt on Dura-Ace 175mm kammet
ja noissa uusissa square taper tsydeemi,
täytyypä tsekata Pyörätohtorin varastot......

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

ostaa tollaset niin pääsee koittamaan...

http://www.sjscycles.co.uk/product-Thor ... rs-251.htm

Kuva

sais koitettua useampaa mittaa niin vois sit ostaa sen mittaset ku mitkä oli parhaimman tuntuset..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Mustasudenkorento kirjoitti:

ostaa tollaset niin pääsee koittamaan...

Teinpäs sitten käskettyä ja tilasin tollaset, saas nähö millon tulevat...
:lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1607
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tässä vielä nojapyörille tarkoitettu kammenpituuslaskuri. Tämä oli täällä jossain aikaisemminkin, mutta kertaus on .... jne tuumii opettaja ;-)
http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp

Artsi

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Vastaa Viestiin