Sivu 3/9

Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 09 Kesä 2010, 17:36
Kirjoittaja Pastori

Olenko mää väärässä luullessani että:
kokonaisteho = voima (kammenpituus=vipuvarsi) x nopeus (montako kertaa minuutissa pyöritetään).

Mikäli en ole kovin metsässä, niin eihän tässä nyt ole niin väliä vipuvarren mitalla kun sen voi paikata lisäämällä kierroksia? Leikitään että nyt puhutaan vaihteluvälistä 120-190mm.

Mikäli huomenna olen tolkuissani (lapsi on kipeenä ja pääsenkin tästä patjamajoitukseen tuonne sairaalan lattialle) ja pääsen urheilemaan niin otan mielipiteen huippuvalmentajalta tuohon kiinnostavaan seikkaan. Kumpi on keholle parempi - isolla vipuvarrella painaminen vaiko pienempi vipuvarsi + kiihkeämpi poljenta (ihan kaksimielisiä varten kirjoitettu).


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 09 Kesä 2010, 18:23
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Haittapuoliksi pitää mainita hankalamapi liikkeelle lähtö. Jos ensimmäiseen polkaisuun pitää saada sama voima kuin pidemmällä kammella niin polkaisu liike ja siihen käytetty aika on lyhempi. Työmatkalla on yksi liikkeelle lähtö ylämäkeen ja siinä eron kyllä huomaa. Onneksi lowlwb:ssä on kammet alhaalla, eli toisen jalan saa nopeasti avuksi.

Me ilmeisesti lähdemme liikkeelle jotenkin eri tavalla? Itse alan toisella jalalla polkea rauhassa, ja toinen siihen kaveriksi nousee ongelmitta. Liikkeelle lähdetään rauhallisesti, ilman mitään äkäisiä alku-polkaisuja.

Toisesta jalasta lukkojen kiinnitys voi olla vaikeampaa, kun polkimissa on lukot vain toisella puolen, mutta se ei toki liity mitenkään kampien pituuteen. Käytännössä aika usein tulee poljettua muutama kierros että pääsee vauhtiin, ja vasta sitten se toinen jalkakin lukkoon kiinni.


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 09 Kesä 2010, 19:19
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Haittapuoliksi pitää mainita hankalamapi liikkeelle lähtö. Jos ensimmäiseen polkaisuun pitää saada sama voima kuin pidemmällä kammella niin polkaisu liike ja siihen käytetty aika on lyhempi. Työmatkalla on yksi liikkeelle lähtö ylämäkeen ja siinä eron kyllä huomaa. Onneksi lowlwb:ssä on kammet alhaalla, eli toisen jalan saa nopeasti avuksi.

Me ilmeisesti lähdemme liikkeelle jotenkin eri tavalla? Itse alan toisella jalalla polkea rauhassa, ja toinen siihen kaveriksi nousee ongelmitta. Liikkeelle lähdetään rauhallisesti, ilman mitään äkäisiä alku-polkaisuja.

No onhan meillä ihan erilaiset pyörätkin. Mulla pitkä ja matala, sulla lyhyt ja korkea. Mun pyörällä ei voi ajaa niin hitaasti kuin sinun pyörällä.
Niinku sanottu, mun mielestä ero 150 vs 170mm on mitättömän pieni, eikä se joka suhteessa ole lyhyen eduksi. Lyhyellä kuskilla tai polvivaivaisella edut varmaan voittaa haitat, mulle on ihan sama, molemmilla voi ajaa.
Jos kaikki lyhyiden kampien edut haluaa esille, pitää pyörä suunnitella niiden ympärille.

Jukka


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 09 Kesä 2010, 19:48
Kirjoittaja jori

Olen samaa mieltä Jukan kanssa. Eniten lyhyistä kammista saa hyötyä, kun pyörä alun perin suunnitellaan lyhytkampiseksi.

Laitan vielä vähän selvennystä niille, jotka pähkäilevät lyhyempien kampien vaikutuksen suuruutta:

Polkemisteho on kätevä ajatella ketjun tehona. Tehohan on voima kertaa nopeus.

Jotta pyörä kulkisi kuten ennenkin täytyy ketjussa vaikuttava teho olla sama. Oletetaan siis, että vetävä pyörä pysyy koskemattomana ja tarkastellaan kampia ja sen rattaita. Jotta polkemateho pysyisi vakiona, ketjussa vaikuttava voima ja nopeus pitää olla samat kuin ennenkin.

Jos kammet ovat lyhyemmät, täytyy saman ketjuvoiman saavuttamiseksi pienentää ratasta samassa suhteessa. Kun ratas pienenee täytyy kampien pyöritysnopeuden kasvaa samassa suhteessa.

Erilaisille kammenpituus-eturatas pareille sama polkiemisvoima saavutetaan, kun kammen pituuden suhde rattaan halkaisijaan pysyy vakiona. Sama teho, kun pyöritysnopeus antaa ketjulle entisen nopeuden.

a)Ketjuvoima on polkemavoima kertaa kammen pituus jaettuna rattaan säteellä.
b)Ketjun nopeus on pyöritysnopeus kertaa rattaan halkaisija kertaa pii.

Tehdään laskelma:
175 mm kammet 50 piikkinen ratas. Noiden suhde on siis 175/50 = 3,5 mm/piikki.
Samalla suhteella 152 mm kammet vaatisivat 152 mm/3,5mm/piikki = 43,42piikkiä
siis noin 43 piikkisen rattaan ja 175/152 = 1,15 -kertaisen pyöritysnopeuden.

Vaihto 175 -> 152 vaatii siis noin 15% pienemmät eturattaat ja 15% suuremman pyöritysnopeuden.

Toisaalta rattaiden pysyessä samoina vaaditaan 15% suuremmat poljinvoimat . Lyhyemmillä kammilla jalat pysyvät suorempina, joten poljinvoimat luonnostaan hiukan kasvavat.

Toivottavasti tämä selvensi, eikä sekoittanut lisää. :)

Jori


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 09 Kesä 2010, 20:09
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Vaihto 175 -> 152 vaatii siis noin 15% pienemmät eturattaat ja 15% suuremman pyöritysnopeuden.

Ja yksi polkaisu vie 15% lyhyemmän matkan, eli liikkeelle lähdössä 15% lyhyempi aika ja 15% lyhyempi matka saada toinen jalka mukaan :wink:

Jukka


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 10 Kesä 2010, 08:14
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

No onhan meillä ihan erilaiset pyörätkin. Mulla pitkä ja matala, sulla lyhyt ja korkea. Mun pyörällä ei voi ajaa niin hitaasti kuin sinun pyörällä.

Totta, en tullut tuota ajatelleeksi kun mielessä oli sinun pyöristä lähinnä highracer.


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 10 Kesä 2010, 23:52
Kirjoittaja Bysmyyr

Ainakin nyt kun säädin kampien etäisyyden hyväksi, ei tullut enään mitään polvikipuja.

oletetaan että rattaan koko pienentyy kampiin nähden samassa suhteessa. ja teho on voima kertaa nopeus. Jos pidetään käytettävä voima vakiona, niin pitää myös nopeuden olla vakio, eli kampia pitää pyörittää hieman suuremmalla kierrosnopeudella. Eli jalan liikkeen nopeus ei muutu, tekee vain hieman pienempää ympyrää. Suoremmilla jaloilla saa taas paremmin voiman hyödynnettyä.


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 04 Heinä 2010, 00:37
Kirjoittaja TeemuN

Kertokaapa mistä löytyisi lyhyempiä kampia, esim. 155mm 130bcd 5-pulttinen neliöakseliin? Siis Suomen maasta. Ja jos vielä saa nirsoilla niin halvat, mustat ja kevyet.
Ei mennyt tilaus ihan putkeen Raptobikesta. 175mm kammet tuli ilman selitystä vaikka 155mm:n odotus oli yksi selitys viivästykselle. Pakkakin on 11-32 eikä 11-28 kuten tilasin. Liikaa kiirettä miehellä...


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 04 Heinä 2010, 08:06
Kirjoittaja Jarcco

Tilasin tuolta Spectran 152 milliset: http://www.pyoratohtori.fi/


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 04 Heinä 2010, 11:05
Kirjoittaja PW
TeemuN kirjoitti:

Kertokaapa mistä löytyisi lyhyempiä kampia, esim. 155mm 130bcd 5-pulttinen neliöakseliin? Siis Suomen maasta. Ja jos vielä saa nirsoilla niin halvat, mustat ja kevyet.
Ei mennyt tilaus ihan putkeen Raptobikesta. 175mm kammet tuli ilman selitystä vaikka 155mm:n odotus oli yksi selitys viivästykselle. Pakkakin on 11-32 eikä 11-28 kuten tilasin. Liikaa kiirettä miehellä...

Onko pyörä jo kuitenkin ajo kunnossa ? Kokemuksia mieluusti kuultais.

Petri


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 04 Heinä 2010, 13:05
Kirjoittaja TeemuN

Siksi tilasin ajoissa, että saisin sen huhtikuussa, ehtisi ajamaankin. Nyt ei ole ehtinyt kuin kokeilla. Jos saan sen mahtumaan autoon (ei koukkua eikä kattotelinettä) niin lomalla saa ehkä ajettuakin. Palataan sitten asiaan.


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 14 Heinä 2010, 23:42
Kirjoittaja Stapani

Yep

Lyhyet kammet tilattu
Triple road crankset with 155mm crank length and 30-42-52T chainrings
http://www.pbwbikes.com/index.php/cPath/26

Hinta 95 dollaria ja postit Suomeen 30 dollaria

Keskiö menee kyllä uusiksi, nyt on Dura-Ace 175mm kammet
ja noissa uusissa square taper tsydeemi,
täytyypä tsekata Pyörätohtorin varastot......


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 15 Heinä 2010, 01:13
Kirjoittaja Mustasudenkorento

ostaa tollaset niin pääsee koittamaan...

http://www.sjscycles.co.uk/product-Thor ... rs-251.htm

Kuva

sais koitettua useampaa mittaa niin vois sit ostaa sen mittaset ku mitkä oli parhaimman tuntuset..


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 15 Heinä 2010, 02:00
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Mustasudenkorento kirjoitti:

ostaa tollaset niin pääsee koittamaan...

Teinpäs sitten käskettyä ja tilasin tollaset, saas nähö millon tulevat...
:lol:


Re: Kojeajamaan lyhytkampista?

Lähetetty: 08 Elo 2010, 10:31
Kirjoittaja ajou

Tässä vielä nojapyörille tarkoitettu kammenpituuslaskuri. Tämä oli täällä jossain aikaisemminkin, mutta kertaus on .... jne tuumii opettaja ;-)
http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp

Artsi