Sivu 3/4

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 16 Heinä 2010, 23:03
Kirjoittaja Pastori

]

jjonas kirjoitti:

Lisää matskua löytyy täältä, jos ketä kiinnostaa: http://www.lasinenherne.net/nojis2.html

Kävin sattumoisin viimeyönä lueskelemassa. Hyvä sivu.

Ja statuspäivityksenä - ekat tunnit ja ehkä jo kilsatkin takana lainapyyttonilla. Alan jo pikkuhiljaa uskoa että se on mahdollista :)
Oman laitteen rakennustyöt ovat toki vaiheessa:

  1. mallailua ja ideointia - nivelen kulma näkyy vinossa metallikappaleessa.

    python_build-2.jpg
    python_build-2.jpg (20.13 KiB) Katsottu 2565 kertaa
  2. Etuosan mietintää - joo kiekko väärinpäin, mutta noin pysyi kikkareet paremmin kiinni

    python_build-3.jpg
    python_build-3.jpg (24.41 KiB) Katsottu 2565 kertaa
  3. Takaosa liitoskohtaa jyystämässä.
    [attachment=2]python_build-2.jpg[/attachment


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 16 Heinä 2010, 23:28
Kirjoittaja Joutilas
jjonas kirjoitti:

Itellä tuli omatekoisella pyyttonilla täyteen 8 000 km ihan tässä hiljan.

Mukavastihan sulla noita kilometrejä on kertynyt, eli ajotilanteissa isännästä ei enää tarvinne kiistellä. :wink:

Itsellä toinen p-projekti vaiheessa. Vanhassa kaikki kontrollit hoituivat jaloilla (2 vaihdetta ja jalkajarru), mutta nyt tulisi jarru- ja vaihdekahvoja ja niille pitäisi löytää sopiva paikka.

Sulla suora tanko tuossa istuimen etureunassa. Aika kätevässä paikassa, mutta onko kokemusta, miten rakenteiden käy, jos sattuu kaatumaan?


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 16 Heinä 2010, 23:32
Kirjoittaja Joutilas
Pastori kirjoitti:

Oman laitteen rakennustyöt ovat toki vaiheessa:

Monikotuumaiset nuo kiekot?


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 16 Heinä 2010, 23:39
Kirjoittaja jviirret
Joutilas kirjoitti:

Itsellä toinen p-projekti vaiheessa. Vanhassa kaikki kontrollit hoituivat jaloilla (2 vaihdetta ja jalkajarru), mutta nyt tulisi jarru- ja vaihdekahvoja ja niille pitäisi löytää sopiva paikka.

Sulla suora tanko tuossa istuimen etureunassa. Aika kätevässä paikassa, mutta onko kokemusta, miten rakenteiden käy, jos sattuu kaatumaan?

Mulla ois tähän idea, joka toimi omasta mielestä hyvin:

Kuva

Eli laittaa kahvat penkin taakse/alle. Ei ota osumaa kaatumisista.

Jukka


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 16 Heinä 2010, 23:47
Kirjoittaja Joutilas
jviirret kirjoitti:

Eli laittaa kahvat penkin taakse/alle. Ei ota osumaa kaatumisista.

Tuohon suuntaan olen itsekin ollut kääntymässä.

Ja juuri noi, että ovat tavallaan hiukan istuimen takana, ei alla. Jos olisivat alla, niin olen miettinyt, että voisikohan jossain 'lipassa' jäädä ranteet pahasti väliin? Passiivista turvallisuutta. :)


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 16 Heinä 2010, 23:50
Kirjoittaja Pastori
Joutilas kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Oman laitteen rakennustyöt ovat toki vaiheessa:

Monikotuumaiset nuo kiekot?

20

Mulle on jäänyt käsitys että pienemmät kiekot = parempi hallittavuus. Ja mulla nyt on noita kasassa valmiina :)
Ja sitäpaitsi, pyörän kokonaismitta on lyhempi = mahtuu mun autoon tarvittaessa kepeesti sisälle.


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 17 Heinä 2010, 00:07
Kirjoittaja Joutilas
Pastori kirjoitti:

Mulle on jäänyt käsitys että pienemmät kiekot = parempi hallittavuus.

Omat kokemukset 22" 110sm akseliväli.

Miten tuo mainittu hallittavuus? Hitaan ketteryys tai vauhdissa stabiili? Tuosstahan oli juttua: pieni jättö ja painoa polkimilla.
Ainakin pienillä pyörillä saa vapaammin valita poljinkeskiön korkeuden, jolla silläkin lienee omat ajovaikutuksensa.

Itse poljeskelen mieluiten matalammalta, josta johtuen 24" alkaa pythonissa olemaan ehdoton maksimi.


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 17 Heinä 2010, 09:16
Kirjoittaja jviirret

Pienen pyörän paremuus tulee juurkin tuosta että se mahdollistaa pienen jätön. Edun voi helposti ulosmitata jos pienestä renkaasta huolimatta tuo nivelen kauas etuakselista. Enkä usko että tuo pienempi jättö mitenkään opettelu vaihetta lyhentää, se vain kestää aikansa ennen kuin ihminen oppii käsien sijaan tekemään tasapainoa ylläpitävät ohjausliikkeet jaloillaan. Hauskuus alkaa sitten kun homma painuu "selkäytimeen" ja aivot vapautuu kokonaan ajotapahtumasta.

Joutilas kirjoitti:

Ainakin pienillä pyörillä saa vapaammin valita poljinkeskiön korkeuden, jolla silläkin lienee omat ajovaikutuksensa.

Tuossa mun entisessä mustassa pythonissa on kampia laskettu etuhaarukkaa alaspäin taivuttamalla, ja kyllä, kyllä se hallittavuutta ja ajoasentoa mun mielestä paransi. Siinä oli 26" renkaat tuolloin ja vaatii tosiaan ajajalta vähintään 180cm pituuden, mieluummin yli.

Jukka


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 17 Heinä 2010, 13:08
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:

Hauskuus alkaa sitten kun homma painuu "selkäytimeen" ja aivot vapautuu kokonaan ajotapahtumasta.

Olisikohan mahdollista vapauttaa aivot myös ajattelusta ajon aikana. Ehkä.

jviirret kirjoitti:

Tuossa mun entisessä mustassa pythonissa on kampia laskettu etuhaarukkaa alaspäin taivuttamalla, ja kyllä, kyllä se hallittavuutta ja ajoasentoa mun mielestä paransi. Siinä oli 26" renkaat tuolloin ja vaatii tosiaan ajajalta vähintään 180cm pituuden, mieluummin yli.

Jukka

Mä olen 184 ja ilmeisesti siis persjalkainen, pitää olla ristiselän takana superlonin palanen että saa tukevemman ajotuntuma = jalat kunnolla polkimille. Harjoitteluni on siis tapahtunut tuolla Jukan vanhalla pyörällä.


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 17 Heinä 2010, 16:28
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Mä olen 184 ja ilmeisesti siis persjalkainen, pitää olla ristiselän takana superlonin palanen että saa tukevemman ajotuntuma = jalat kunnolla polkimille. Harjoitteluni on siis tapahtunut tuolla Jukan vanhalla pyörällä.

Penkkiä voi kyllä hieman siirtää eteenpäin kun ruuva sen irti pohjasta. Sitten se kyllä ottaa tiukasti käännyttäessä kiinni lokasuojaan :( Toinen mahdollisuus on laittaa polkimiin laudasta sahatut palikat, ruuvaamalla tai teippaamalla.

Jukka


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 17 Heinä 2010, 23:30
Kirjoittaja propel

Mäpäs oon vaan 178 mutta tuntuu riittävän jalat polkimille ilman kurottelun tuntua, tosin penkki on sellainen että saa helposti pidettyä itsensä lokaria vasten.

Olin jo varautunut kyllä tuohon polkimien paksunnokseen mutta paksupohjaiset kengät riittäneet tähän asti... Polkimiin pitäisi kai sitten tehdä joku paino joka pitää ne oikeassa asennossa vapaana ollessa, helpottanee.

Oma jarrukahva on kyllä hieman liian edessä ja sivulla, ottaa kaatuessa osumaa.

Poljinkeskiön korkeutta pystyn säätämään pitämällä puupalikkaa halutussa kohden takahaarukan liikerataa. Toistaiseksi on ollut niin vähän kokemusta ettei kunnolla pysty sanomaan, mutta tuntuisi että pers alhaalla jalat ylhäällä olisi hallitumpaa aj- köh kiemurrella. Mutta muutos ei ole ihmeellisen iso.


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 18:23
Kirjoittaja jviirret
propel kirjoitti:

Poljinkeskiön korkeutta pystyn säätämään pitämällä puupalikkaa halutussa kohden takahaarukan liikerataa. Toistaiseksi on ollut niin vähän kokemusta ettei kunnolla pysty sanomaan, mutta tuntuisi että pers alhaalla jalat ylhäällä olisi hallitumpaa aj- köh kiemurrella. Mutta muutos ei ole ihmeellisen iso.

Jos poljinkeskiön korkeutta muutetaan takapään korkeudella, niin siinä muuttuu kaikki muukin, ohjauskulma, jättö, painopiste... Pelkkä poljinkeskiön korkeuden vaikutus kyllä hukkuu tuon muun geoometrian muutoksen sekaan.

Jukka


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 18:24
Kirjoittaja Pastori

Ihan Terpan kiusaksi nostin vanhaa ketjua.


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 19:20
Kirjoittaja terppa
Pastori kirjoitti:

Ihan Terpan kiusaksi nostin vanhaa ketjua.

Siirsin rastiani pykälän alaspäin mutta vielä on (vähän)matkaa käsien tärinään :) pari vuotta sitten olen ketjussa spekuloinut 3-pyöräisen puolesta mutta nyt sydän sykkii kahdelle pyörälle.

Pythoon.jpg
Pythoon.jpg (22.46 KiB) Katsottu 2412 kertaa

Toi kuvan pyörä rupes askarruttamaan josko siinä olisi oiva matkapeli? Noin peruslaiskana jätkänä olen tuossa eteisessä pyörinyt Bobyakin ympärillä ja hunttaillut, että olisiko siinä melkein valmis takapää. Takahaarukkaan tukia lisää, kuormatilan pohjaan rauta poikittain keskelle ja siihen, jos hitsaisi pakoputkityylisen putken johon saisi työnnettyä etupään ja se sitten pultilla kiinni. Eli olisi mahdollisuus tehdä myöhemmin keveämpi simppeli takapää tai palauttaa tarvittaessa Bobi kärrykäyttöön.

Jos homma menisi ihan käteen niin eipähän tarvitsi enää pelätä, että joku kärryn varastaisi :mrgreen:


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 21:25
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:

Noin peruslaiskana jätkänä olen tuossa eteisessä pyörinyt Bobyakin ympärillä ja hunttaillut, että olisiko siinä melkein valmis takapää.

Jotenkin tuntuisi, että jos kyseessä on aito Bob Yak, niin turhan kallis tuollaiseen kokeelliseen temppuiluun, jonka tuloksena voi olla romurautaa?