Lähdin tietysti tekemään ketjun mitotusta kokeilun kautta ja se on vielä liian pitkä.
Siirtäjä on kiinni tuossa pikalinkun mutterin alla , olisko parempi tehdä sille ihan oma palikka ?
PW 2
Re: PW 2
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: PW 2
Teemu Kalvas kirjoitti:PW kirjoitti:Poljinratas ja kääntöpyörät on paikoillaan, vaihtajaa ja ketjuja mallailen paikoilleen. Onko tuossa ketjun mitoituksessa jotain niksiä , kun en oo noitten ulkovaihtajien kanssa juuri ennen pelannut ?
Perinteinen paikallaanmitoitustapa on ollut laittaa ketju paikalleen isoimmille rattaille molemmissa päissä muuten, mutta ei takavaihtajan läpi ollenkaan, ja sitten lisätä siihen pituuteen kaksi linkkiä eli yksi tuuma. Silloin ketjua on riittävästi, että se takavaihtajan läpi vietynä pystyy olemaan iso/iso-yhdistelmällä eikä riko takavaihtajaa.
Minun tapani ketjun sopivan pituuden määrittämiseksi on ollut se, että laitan ketjun pienimmille rattaille vetävän pyörän vaihtajankin ollessa paikallaan. Sitten sovitan ketjun pituuden niin, että tuo vaihtajan varsi on tarpeeksi etäällä vetävän pyörän hammasrattaista. (Ei siis ota niihin kiinni)
Sitä minä en ymmärrä, miksi jouduit purkamaan vaijerin vaihtoa varten vaihtajan?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: PW 2
Hyviä neuvoja, opettelen säätöjä.
Niin jouduin siisi purkamaan sen ohaustankoon tulevan kiertovaihtaja systeemin vai miksi sitä sanotaan., mut se asia on nyt kunnossa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: PW 2
PW kirjoitti:Siirtäjä on kiinni tuossa pikalinkun mutterin alla , olisko parempi tehdä sille ihan oma palikka ?
On. On myös olemassa vaihtajia jotka kiinnitetään pyörän kiinnitys mutterin alle, mutta näissä on toinen pienempi lukitus mutteri joka tulee esim. lokasuojan kiinnitys pisteeseen ja estää vaihtajan pyörähtämisen.
Etuvaihtaja ei tuossa välttämättä toimi, kiinnitys putken tulisi olla n.70asteen kulmassa ketjuun nähden.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: PW 2
Ok !
Etuvaihtajan putkea voin kääntää oikeaan kulmaan vielä, kiitos tiedosta.
Hitsausharjotukset menossa, yritän viimeistellä noita hitsaus saumoja kestäviksi ja samalla paremman näkösiks ku edellisessä pyörässä. Tuossa kampikeskiön hitsauksessa on miusta hankala paikka kun toiselta puolelta sauma tulee hyvin lähelle keskiön reunaa ja pelkään ett kierteet tai reuna vaurioituu. Onko vinkkiä miten pitäs tehdä. Jos laitan jonkun keskiökasetin paikoilleen suojaamaan kierrettä se voi hitsautua kiinni. No saahan sen sitten tietysti rälläköimällä irti. Oisko tuo paras konsti. Hitsaukset oon tehny kempin pienellä invertterillä ja puikkoina käytän ruostumattomia.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: PW 2
PW kirjoitti:Tuossa kampikeskiön hitsauksessa on miusta hankala paikka kun toiselta puolelta sauma tulee hyvin lähelle keskiön reunaa ja pelkään ett kierteet tai reuna vaurioituu. Onko vinkkiä miten pitäs tehdä. Jos laitan jonkun keskiökasetin paikoilleen suojaamaan kierrettä se voi hitsautua kiinni. No saahan sen sitten tietysti rälläköimällä irti. Oisko tuo paras konsti. Hitsaukset oon tehny kempin pienellä invertterillä ja puikkoina käytän ruostumattomia.
Joo, vähän pitää migilläkin varoa, tosin sillä lämmön säännöstely paljon helpompaa.
Mun mielestä hammasrattaiden puolelta voi jättää vaikka pätkän hitsaamatta, ketju ja polkuvoimat vetää sitä puolta kasaan, eikä irti päin. Isoa rakoahan siinä ei kestä silloin välttämättä olla. Pakkelia vaan päälle ni on nätimmän näköinen.
Lisäksi luulen että kasettikeskiön saa kiinni vaikka osa kierteestä vaurioituukin. Kunhan sen vaurioituneen osan saa jollakin hiottua montulle, ettei ahdista kasettia kiinni pyöritettäessä.
Kummastakaan ei ole omaa kokemusta, kun on sattunut aina hitsaus tuossa kohden onnistuun. En myöskään uskaltaisi jättää kasettia paikoilleen, koska kiinni hitsautumisen vaara on yhtä todennäköinen kuin kierteen vaurioituminenkin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: PW 2
Hitsauksia edelleen viimeistelen ja hion, takahaarukkaan suihkautin pohjamaalia eli se olis maalia vaille valmis.
Ei oo oikein meikäläisen hommaa tuo viimeistely vaikk en pyri mihinkään viimesenpäälle tulokseen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: PW 2
Etuhaarukoissa ainakin joissakin on pienet reiät tehty sinne alapäähän, pitäskö tuommoset tehdä ? Onko ne kondessiveden valumista varten vai ?
Tartteeko runkoon tehdä vastaavia johonki alas ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: PW 2
PW kirjoitti:Etuhaarukoissa ainakin joissakin on pienet reiät tehty sinne alapäähän, pitäskö tuommoset tehdä ? Onko ne kondessiveden valumista varten vai ?
Tartteeko runkoon tehdä vastaavia johonki alas ?
Konehitsausta varten tehty. Mikäli umpeen hitsattavassa kappaleessa(esim. putki) ei ole reikää jossakin niin puhaltaa paineen saumasta ja siihen tulee ruma kohta juuri siihen mihin hitsaus päättyy.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: PW 2
Nyt on sen verran kasassa ett parin kilometrin koeajon tein. Vaihteita on muutama käytössä, joten niitten säätämistä on opeteltava. Nuo ulkovaihteet on miulle vielä ihan hepreaa. Pienimpiin vaihteisiin siirtäjä ei ulotu. Tuossa on kaks hyvin pientä ruuvia joilla ilmeisesti voi säätää sitä aluetta miten pitkälle siirtäjä liikkuu. Suurimmalla vaihteella siirtäjä taas menee liian linkkuun ja ottaa kiinni kiinnityskohtaansa, voiko tuon nivelen liikettä säätää ( josta liikkuu ylös-alas) Vai onko ketju liian pitkä ? Pitää tutkailla ja opetella.
Penkki on lainattu edellisestä jossa se myöskin oli vain väliaikasena, samoin ohjaustanko. Jotenkin ohjaus oli omituinen kokoajan piti korjailla ja vispata olisko tuo liian kaukana vatsasta etten saanut käsivarsille tukea.
Sitten tuo vetopuolen kääntöpyörä , kun ketju menee pienimmälle rattaalle se vääntää kääntöpyörän vinoon ja ketju hyppää pois. Missähän vika ? Tähän astisissa pyörissäni on ollut vain yhdet rattaat joten mitään ongelmia ei ole ollut.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: PW 2
PW kirjoitti:Nyt on sen verran kasassa ett parin kilometrin koeajon tein. Vaihteita on muutama käytössä, joten niitten säätämistä on opeteltava. Nuo ulkovaihteet on miulle vielä ihan hepreaa. Pienimpiin vaihteisiin siirtäjä ei ulotu. Tuossa on kaks hyvin pientä ruuvia joilla ilmeisesti voi säätää sitä aluetta miten pitkälle siirtäjä liikkuu.
Näin on, mutta koska sinulla siirtäjän korvakko on kiinnitetty eri tasoon kuin rengas niin voi olla ettei sitä saa ulottumankaan suurimmille rattaille.
PW kirjoitti:Suurimmalla vaihteella siirtäjä taas menee liian linkkuun ja ottaa kiinni kiinnityskohtaansa, voiko tuon nivelen liikettä säätää ( josta liikkuu ylös-alas) Vai onko ketju liian pitkä ?
Ketju on liian pitkä. On siinä säätökin, mutta ei se vaikuta mitään jos ketju on liian pitkä.
PW kirjoitti:Jotenkin ohjaus oli omituinen kokoajan piti korjailla ja vispata olisko tuo liian kaukana vatsasta etten saanut käsivarsille tukea.
Sulla on jo nyt tanko sen verran kaukana ohjausakselin linjasta että ohjauksen heiluriliike on aika laaja. Eli kädet heiluu ku niittomiehellä hitaassa ajossa kun tasapainon vaatimat ohjausliikkeet on aika suuria pyörän mataluuden vuoksi. Hommaa vaikeuttaa se, että vasemmalle käännettäessä käsien paino siirtyy oikealle. Jos tuot tangon vielä taemmas niin käsillä heiluminen lisääntyy ja tasapainoilu vaikeutuu entisestään.
Stemmiä voisi lyhentää jos viet polkimia ja penkkiä eteenpäin, mutta sitten paino siirtyy enempi eturenkaalle.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: PW 2
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Nyt on sen verran kasassa ett parin kilometrin koeajon tein. Vaihteita on muutama käytössä, joten niitten säätämistä on opeteltava. Nuo ulkovaihteet on miulle vielä ihan hepreaa. Pienimpiin vaihteisiin siirtäjä ei ulotu. Tuossa on kaks hyvin pientä ruuvia joilla ilmeisesti voi säätää sitä aluetta miten pitkälle siirtäjä liikkuu.
Näin on, mutta koska sinulla siirtäjän korvakko on kiinnitetty eri tasoon kuin rengas niin voi olla ettei sitä saa ulottumankaan suurimmille rattaille.
PW kirjoitti:Jotenkin ohjaus oli omituinen kokoajan piti korjailla ja vispata olisko tuo liian kaukana vatsasta etten saanut käsivarsille tukea.
Sulla on jo nyt tanko sen verran kaukana ohjausakselin linjasta että ohjauksen heiluriliike on aika laaja. Eli kädet heiluu ku niittomiehellä hitaassa ajossa kun tasapainon vaatimat ohjausliikkeet on aika suuria pyörän mataluuden vuoksi. Hommaa vaikeuttaa se, että vasemmalle käännettäessä käsien paino siirtyy oikealle. Jos tuot tangon vielä taemmas niin käsillä heiluminen lisääntyy ja tasapainoilu vaikeutuu entisestään.
Stemmiä voisi lyhentää jos viet polkimia ja penkkiä eteenpäin, mutta sitten paino siirtyy enempi eturenkaalle.Jukka
Laitoin arvaamalla tuon korvakon. Eli se pitäs olla samassa tasossa ku tuo renkaan dropoutti ?
Stemmistä, eikös noita ole paljon pitempiäkin nähty ? Polkimia ei viittis siirtää ku loppuu runko kesken, ois saanet olla edempänä ( joku mittavirhe kait )
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: PW 2
PW kirjoitti:Laitoin arvaamalla tuon korvakon. Eli se pitäs olla samassa tasossa ku tuo renkaan dropoutti ?
Juuri näin, jos vaihtaja on tyypiltään sellainen että see kiinnitettän suoraan rungossa olevaan dropouttiin(nykyään kaikki?)
PW kirjoitti:Stemmistä, eikös noita ole paljon pitempiäkin nähty ?
On toki. Mitä kovempaan ajoon pyörä on tehty sitä pidempi stemmi voi olla, koska nopeassa vauhdissa riittää pienemmät liikkeet. Sama homma jos pyörä on korkea, pienemmät ohjausliikkeet riittää. Zox näyttää käyttävän tankona "teräsmies" eli "open cokcpit" tankoa:
Hitaassa vauhdissa hallinta varmasti helpompaa, mutta taas pitkällä matkalla rasittunee olkapäät kun käsiä pidetään suorassa. Pitää siis päättää ajatko hitaasti, kovaa, pitkästi vai lyhyesti, yhtä oikeaa ratkaisua ei ole. Jos olisi niin kaikissa nojakeissa olisi sama rakenne.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: PW 2
Kovaa ei pääse ja pitkälle ei kerkiä ni vaihtoehot on vähissä Mutt tuohon rukous asentoon oon tottunu, tietysti vois muutakin kokeilla niin tietäs. Kunhan nyt sais yhen pyörän ajokuntoon niin sitten vois säätää ja kokeilla.
Sain uuden ohjaustangon asennettua , vanhasta kippurasarvisesta leikkelin. Ajotuntuma parani , tuossa vanhassa oli vähän klappia joka kai häiritsi tuntumaa.
Jarruja en meinaa saada noista olemassaolevista romuista kasaan, joten ei uskalla kovin kovaa ajella.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: PW 2
Omien kokemukieni mukaan sinulla voi olla nuo sarvet tosiaan liian ylhäällä. Alla on kuvia omasta pyörästä ja sen "uusista" sarvista joiden toimintaan olen tyytyväinen. Omassa pyörässä on sarvien ja penkin väli pystysuunnassa 33cm:ä. Pyörästä nouseminen on hieman vaikeaa mutta ajoasento on hyvä.