Vaijeriohjausta jotkut amerikkalaiset ovat käyttäneet pitkärunkoisissa nojakeissa. Sillä tavalla että vaijeri on yhdistetty hammaspyörään ja haarukkaputken päässä on hammasratas. Ongelma kyseisessä ratkaisussa on saada vaijeri pysymään kaikissa lämpöoloissa tarpeeksi kireenä. Voihan siihen kokeilla jonkinlaista jousitoimista kiristintä. Mutta oletko ajatellut käyttää samallaista kaapeliohjaust kuin perämoottori veneissä moottorin ohjauksessa käytetään.
Kinneri
Re: Kinneri
Väsäsin aikoinaan vaijeriohjauksen kaksipyöräiseen soutupyörään. Etuhaarukan yläpäässä ja ojaustangon juuressa oli auton hihnapyörät, joiden kautta yksiosainen vaijeri kiersi. Kohtalokkaan luistamisen estämiseksi porasin hihnapyörien pohjaan kaksi vierekkäistä reikää. Niiden läpi kulkeva vaijeri lukkiutui paikalleen. Lisäksi vaijeri kiersi hihnapyörän pariin kertaan. Pyörien välissä se kulki kuoren sisällä. Karmea ajopeli joutui nopeasti rälläkän uhriksi, mutta ohjaus toimi hyvin. Se salli stongalle vapaan soutuliikkeen ja ohjaustuntuma oli hyvä. En muista edes kiristäneeni vaijereita kertaakaan.
O__________O <-- kuvan tapainen, O=hihnapyörä
Kinnerissä ohjaustangon ei tarvitse liikkua, joten vaijeri voisi tosiaan kiertää avoimena ohjaamon reunoja pitkin kuten joissakin veneissä. Näin sen kuntoakin on helppo valvoa. Vaijeri voisi kai kiinnittyä myös vipuvarsiin, mutta tällä kokemuksella suosittelen hihnapyöriä.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinneri
Pieni välys tässä tuskin on ongelma, kahvoja taaksepäin vetämällä välys ei vaikuta ohjaukseen. Tietenkin jos välystä on, niin yhdellä kädellä ohjaaminen olisi epätarkempaa. Siihen taas tuo perämoottori-vaijeri olisi hyvä, mutta epäilen että auttamatta liian kankea?
Liitteenä periaatekuva ohjauksesta. Siniset ohjauskahvat tietenkin pystyasennossa, oli vain helpompi piirtää noin. Vaijerien kulmiin ohuesta putkesta taivutetut mutkat. Kahvat ja haarukassa oleva ohjausvarsi kiinni vaijeriin jollakin puristussysteemillä, näin kahvojen asentoa ja paikkaakin voisi tarvittaessa siirtää.
Lähinnä tuossa rakenteessa huokuttaisi keveys ja yksinkertaisuus.
Jukka
- Liitteet
-
- Vaijeriohjauksen periaatekuva
- vaijeriohjaus.GIF (3.59 KiB) Katsottu 4926 kertaa
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kinneri
Reissun takia ehdin vasta äsken lukea tämän ketjun läpi. Nyt on oikeaa asennetta tekemisessä. Laitoin Jukan kannustusviestin omaan profiiliini motoksi (allekirjoitukseksi). Tuohan sopisi koko "Nojapyörän rakentaminen" osion motoksi.
PW kirjoitti:Tuolta Eskon sivuilta löysin tuommosen kuvan, jos ymmärsin oikein se on Matilaisen Heikin tekemä (kelt. Leitra kuski ) Vähän samaa ideaa ku Jukalla syntymässä mutt kaks pyörää edessä.
http://personal.eunet.fi/pp/davinci/heikkii.jpg
Jostain syystä jäänyt pölyyntymään, olis kiva tietää miksi ? Vai pelkästään Leitran syyksikö menee ?
Kampiakseli väsyi poikki. Heikki on kyllä aikeissa rakentaa uuden kampiakselin ilmeisesti hiilikuidusta.
Jarcco kirjoitti:Edit: Guugle löysi venäläisen kinnerisivun täynnä kuvia ja jopa piirustuksia: http://www.velomobile.org/library/artic ... 5-00-02-18
Näyttää osa olevan jopa suomalaisia, ja monta minulle tuntematonta mallia.
Näyttävät olevan lähinnä Lahtisen Markun kinneriartikkelista otettuja kuvia. Ei siis ihme, että niin moni on suomalaista alkuperää. Markulta voi tilata Pikajalkoja, jossa tuo artikkeli on julkaistu.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinneri
Nyt sain leivottua rattaat alle:
Kätevästi saa dropoutit paikoilleen kun kiinnittä ne muttereilla ensin 10mm kierretankoon. Sitten vain kierretanko dropoutteineen nurinpäin olevan rungon päälle ja hitsailee kiinni. On just eikä melkein suorassa.
Paino ilman penkkiä noilla kumeilla 19,5kg.
Akseliväli 160cm.
Istumakorkeus pehmusteen kans 30cm, kammet 36cm maasta.
Raideväli 88cm ja koko leveys 103cm.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Kinneri
Hienoa Jukka! Mielenkiinnolla seuraamme projektisi etenemistä, tuollainen delta-tyylinen värkki olisi tällä hetkellä haaveissa itselläkin. Tarvinnee ottaa tarkempaan selvitykseen ja suunnitteluun. Sen jälkeen ei puuttuisi kuin vain sopiva askartelutila, sorvi, hitsausvehkeet (+hitsaustaito)... No sorvaukset ja hitsaukset voi tietysti teettää vaikka amiksella. Ans kattoo saisiko ensi talvena mitään konkreettista aikaan tuolla saralla. Ei kukaan satu tietämään Nokian/Tampereen suunnalla vapaata (melkein ilmaista) autotallia tms. rakentelutilaa, jossa voisi alkaa toteuttaa itseään ?
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Kinneri
Ilmoita minullekkin, jos sellainen tila jostakin löytyy Työväenopistolla on ihan hyvät metallityötilat (sorvikin löytyy), ensiviikolla taitaa olla ilmoittautumiset.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinneri
Ei oo vielä sorvia tarvinnut, ainakaan tässä projektissa. Sitten ehkä tarvii kun joudun ohentamaan keskiöstä otettua akselia sen verran että mahtuu tuon 20x2,5 putken sisään. Onnistuisi kyllä rälläkälläkin ohentaa kun ei ole kuin milli liian paksu, mutta sorvaamalla tehden on varma ettei hammas ratas ala vippamaan.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinneri
Paljonkohan kinnerit yleensä painaa? on varmaan ollut tästä juttua, mut en nyt äkkiä löytänyt. Kaupalliset kai 30-35kg, mutta näissä on jo pohja? Kaikissa kaupallisissa taittaa olla 20" renkaat, joka osaltaan mahdollistaa kevyemmän lopputuloksen. "kuhmoisten kinneri" on isommilla pyörillä ja oliko pohjan kans 45kg?
Vinkki tuohon kampiakselin tekoon: Otetaan koko kinnerin levyinen pätkä akseliputkea ja hitsataan sen kylkeen nuo kampi mutkat. Sitten vasta katkotaan ylimääräiset pätkät akselista pois. Näin koko akseli pysyy suorana ja päät yhdensuuntaisina. Itse tein pätkistä kun ei käsiini sattunut riittävän pitkää pätkää tuota pyöreää putkea.
Jukka
Edit: löyty painotaulukko: http://www.velomobiling.com/book/print/81 eli 30-35 on tommonen keskipaino. jotku alle 30 ja jotku n.40kg.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 03 Syys 2009, 17:44
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kinneri
"Rällä-källä Lämpi-mämpi"
Täytyy hattua nostaa, kinneri valmistuu nopeammin kuin minä saan punkkupullon juotua. Joskus sorvailin töissä rälläkällä ja pylväsporakoneella; kappale pyörimään istukkaan ja rälläkkä poran pöytään kiinni, sitten pumppailee pystyliikkeellä ja kääntelee pöytää jos ei ole ristisyöttöjä. Yllättävän tarkkojakin kipaleita saa tehtyä ja ohuempia mitä sorvilla sillä työstövoimat ovat pienet.
Vaaratilannettakin sitten syntyi kun leikkasin levystä pyöreää lätkää ja rälläkkä pyöräytti levystä istukkaa auki päin ja lätkäaihio putosi alla pyörivän laikan päälle...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinneri
Iltapuhteena tässä aprikoinut erilaisia katevaihtoehtoja. Punnitsemalla laskin noissa vaneripenkeissäni käyttämäni havuvanerin painon, se on n.2kg/m2 tuolla 4mm vahvuudella. Laskin myös että kinnerin kylkiin, "konepeltiin" ja keulaan menisi n.2m2 tuota vaneria. Näin sen paino olisi 4kg, siitä puuttuu vielä peräkontti. Koivuvaneria saattaisi löytyä kohtuudella myös 3mm vahvuisena, mutta painaa yhtä paljon kuin 4mm havu ja on paljon kalliimpaa. Erilaisten muovien ja lasikuitujen neliöpainot on noin 2x tuon vanerin paino, eli niitä käyttämällä pitäisi päästä alle 2mm materiaalivahvuuksiin jotta paino pysyisi samana. Kangas rakenteet taas vaatisivat tiheämmän tukiristikon ja siltikään lopputulos ei välttämättä ole kovin kummoisen näköinen. Tällä hetkellä siis ykkösvaihtoehto on tuo 4mm havuvaneri.
Neliöitä menee lopulliseen koriin vielä yksi lisää kun teen peräkontin, eli yhteensä vanerin paino 6kg. Tämän kun lisää tuohon 27kiloon ni ollaan jo 33kg painossa, ilman kattoa
Missä olisi vara keventää:
-Rungossa, teräs+vaneri on auttamatta liian raskasta ja turhaa tällaisessa isossa rakennelmassa. Tuo teräskehikko ja etuhaarukka ilman kampia painaa 10kg ja siihen 4-6kg vaneria päälle. Paremmalla suunnittelulla, pyöreämmillä rakenteilla ja lujuuslaskelmilla saisi varmasti kiloja pois. Vakavsti otettavaan (budjetiltaan yli 100euron) kinneriin olisi ehkä järkevämpi tehdä itsekantava kuitukori jota on oikeista kohdista jäykistetty. Varmasti säästyisi kiloja iso kasa.
-Renkaista, 24tuumaa on 24tuumaa, se on 20% enempi kuin 20tuumaa. Nuo käyttämäni renkaat painaa 2,2-2,5kg/kpl. Kunnon kumit vaihtamalla paino tippuisi varmasti kilon yhteensä ja 20" renkailla monta kiloa. Tuohon 100euron budjettiin ei nyt vaan kovin kummoisia investointeja mahdu. Uskoisin että 24" on kuitenkin talviajossa vähän parempi kuin 20", sitäkin on nimittäin tällä tarkoitus kokeilla.
-Kammista, ei, jos käyttää terästä. Hiilikuidulla toki, paha arvioida paljonko.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Kinneri
Jos vaneria aikoo käyttää, kyllä minun mielestäni kannattaa valita ohuempaa kuin 4 mm vaneri. On tilattavissa esim. Puukeskuksesta 1, 1,5, 2 ja 2, 5 mm ohutviiluvaneria. Hinta on kovempi, mutta on myös paino pienempi, ja muotoiltavuus parempi.
On tosiaan mielenkiintoista seurata projektisi etenemistä. Minua vaan hirvittäisi lähteä tekemään ilman minkäänlaisia piirustuksia.
Minullahan oli joskus 2008 vastaavanlainen suunnitelma:
Tiiä vaikka joskus lähtisi toteuttamaan. Paino se vaan hirvitttää. Mutta, jos sähkökäyttöisenä?
Sakari
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kinneri
Yksi halpa materiaali voisi olla. Muovia myyvissä liikkeissä on kolmemilliä vahvaa altopahvinkaltaista muovilevyä ja usein näkee samaa tavaraa kauppojen roskalavoilla. Aines on hyvin muotoutuvaa ja kestää kolhujakin jonkinverran. Käyttävät näköjään paljon lavoissa tavaran suojana. Meillä ainakin kumikeskus myy kyseistä levyä. Luulisi että kun rakenne on kennomainen sen jonkinverran estävän ylimääräisiä ääniäkin. Ja voihan aaltopahvinkin kalvottaa , saada näin oivan pula-ajan kinnerin tyylisen rakennevaihtoehdon.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinneri
irakas kirjoitti:Jos vaneria aikoo käyttää, kyllä minun mielestäni kannattaa valita ohuempaa kuin 4 mm vaneri. On tilattavissa esim. Puukeskuksesta 1, 1,5, 2 ja 2, 5 mm ohutviiluvaneria. Hinta on kovempi, mutta on myös paino pienempi, ja muotoiltavuus parempi.
Nuokin on koivua? Vaihtamalla tuo 4mm havuvaneri 1,5mm koivuvaneriin säästyy 6kg painosta puolet, eli 3kg, eli n.10% koko ajoneuvon painosta. Kestääkö tuo taipumatta noin suurissa ja suorissa pinnoissa? Tai taipuuhan tuo 4mm, mutta kuinka suuri ero tuossa on? Pitäs päästä hypistelemään
irakas kirjoitti:On tosiaan mielenkiintoista seurata projektisi etenemistä. Minua vaan hirvittäisi lähteä tekemään ilman minkäänlaisia piirustuksia.
Minullahan oli joskus 2008 vastaavanlainen suunnitelma:
Tiiä vaikka joskus lähtisi toteuttamaan. Paino se vaan hirvitttää. Mutta, jos sähkökäyttöisenä?
Tätä foorumia kun lukee niin näyttää että suomen pöytälaatikot täynnä toteuttamatta jääneitä kinneripiirrustuksia. Se tie on siis kokeiltu, turha tehdä samoja virheitä kuin muut. "Hyvin suunniteltua ei ole edes aloitettu".
Sähköapua silmälläpitäen tätkin tehdään. Olisi ollut hienompi jos takana olisi käyttänyt noita kokeilemiani yhdeltä puolen ripustettuja renkaita, mutta sellaisia sähköapumoottoreita ei ole. Eli tein normi haarukat, nyt saa halutessaan vannejarrut ja sähköavun.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinneri
Nojanalle kirjoitti:Yksi halpa materiaali voisi olla. Muovia myyvissä liikkeissä on kolmemilliä vahvaa altopahvinkaltaista muovilevyä ja usein näkee samaa tavaraa kauppojen roskalavoilla. Aines on hyvin muotoutuvaa ja kestää kolhujakin jonkinverran. Käyttävät näköjään paljon lavoissa tavaran suojana. Meillä ainakin kumikeskus myy kyseistä levyä. Luulisi että kun rakenne on kennomainen sen jonkinverran estävän ylimääräisiä ääniäkin.
Tuota "vikuprop" levyä on käytetty tässä appelsiini kinnerissä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 13&p=13918 (tuossa onkin hyvä painotavoite, alle 44kg pitää päästä )
Sen verran tuohon tutustuin että kaivelin yhdeltä myyjältä hinnat ja painot eilen netistä:
3,5mm vikuprop levy painaa 0,65kg/m2 ja maksaa 7,38e/m2 23% alv:lla valkoisena. Eli on kevyempää ja halvempaa kuin tuo 4mm havuvaneri. Tuota käytettäessä 33kg ajoneuvosta tulisikin vain 29kg, eli paino tippuisi 12%.
5mm vikuprop painaa 1,3kg/m2 ja maksaa 12,3e/m2 alveineen. Tällä 6kg paino tippuisi 3,9kg:oon, eli 6% koko painosta.
Pitäs tuotakin päästä jossakin hypistelemään, mielikuva on että olisi taivutuskestävyydeltään aaltopahvin luokkaa ja yhden kesän uv-säteilyn jälkeen siitä tökkää sormella läpi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...