Sivu 3/17

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 12 Syys 2010, 14:37
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Vehkeessä on etupyörässä pienen pieni vaihteellinen napamoottori vapaakytkimellä varustettuna ja akusto (NiMh) piilotettuna rungon sisään.

Eipä ollut tätäkään suunniteltu ympärivuotiseen pyöräilyyn, tuo akku hyytynee ku rapakoihin tulee vähän riitettä?

Jukka


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 11 Loka 2010, 14:15
Kirjoittaja TKorho

Onpas aika necro-aihe, mutta toisaalta sähköavusteisuus tulee, ja teknologia kehittyy esim vedon hallinnassa.

Miten isoja nuo akut ovat? Saisiko sellaisen esimerkiksi SWB:n rungon alle?
Takaa jousitetussa pyörässä kun tarakkaa ei saa tuettua alas, ja ei viitsisi muutenkin vähäistä tavaramäärää vähentää akulla. Mielestäni pitkärunkoisessa pyörässä kaikkein luonnollisin paikka akulle olisi alhaalla, painopistekin pysyisi siellä. Hienon näköinen peli ainakin tuo motionme:n Magic Pie, vaikka ei noita ole kai kuin se 30 myyty. Painoakin lisää aika mukavasti, mutta voisi auttaa niissä kuuluisissa ärsyttävissä ylämäissä. Jos se ei jarruta juurikaan, niin ihan tasaisella varmaan ajaisin ihan lihasvoimalla.


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 27 Loka 2010, 11:14
Kirjoittaja tkarttu

N. < +3°C lämpötilassa eZee-konversiosarja alkaa pätkiä sähköapua pienellä kierrosnopeudella. Luulen lukeneeni jostain, että tuollainen jaksoittaisuus olisi peräti eräiden sähköapujen vakio-ominaisuus, mutta mulla tätä ilmenee vain ilmojen kylmettyä ylämäissä, joissa vauhti putoaa riittävästi (sähköavusta huolimatta). Tuon pätkimisen, olisiko noin 1s/1s, huomaa melko selvästi ja se ärsyttää hieman, vaikka osittainenkin apu on huomattavasti parempi kuin ei-apua.

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Sähköavustuisuudesta on apua yllättävän monissa tilanteissa varsinkin kaupunkiajossa. Mm. lähtiessä ylittämään liikeennevaloissa suojatietä ja kiverissä käännöksissä, ei ole huolta, jos vaihteet ovat jääneet liian suurelle, moottori jaksaa avustaa niin, ettei vauhti pysähdy nolosti keskellä suojatietä.

Minulla SH11:ssa ottaa kantapää helposti kiinni etupyörään tiukassa käännöksessä, mutta, kun painaa mottorin päälle, voi kaarteen puoleisen jalan tarvittaessa nostaa pois polkimelta, eikä kaatumisvaaraa ole.

Katulaillisesti kytketystä(avustaa vain polkiessa) moottorista ei taida olla kummassakaan tilanteessa apua :roll:

Jukka

Tänä aamuna olisi voinut testata liikkeellelähtöä liikennevaloista: olin ryhmittyneenä ensimmäisenä vasemmalle kääntyvien kaistalla. Kun vihreä syttyi, polkaisin tyhjää (huom. kirjaimellisesti): ketju oli pudonnut eturattaalta. Siinä sitten levittelemään käsiä ja luovimaan autojen välistä pientareelle. Onneksi oli tullut varusteltua kaikenlaista lisävaloa pyörään. Jos olisin tuolloin hoksannut, olisin voinut vain jatkaa (tyhjän) polkemista ja vääntää "kaasua". Liikkeellelähtö onnistuisi tasaisella pelkän sähkömoottorin voimin, mutta en nyt tullut testanneeksi, olisiko kiihtyvyys riittänyt autoilijen hermoille. Irakkaan jälkimmäinen skenaario ei onnistu katulaillisella hybridillä.


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 26 Marras 2010, 19:50
Kirjoittaja irakas

Olen tässä nautiskellut pitkin syksyä sähköavusteisilla sh9:llä, sh11:llä ja sh15:llä ajoista, mutta tänään tuli yllätys, kun olin käymässä sh9:llä Vaajakoskelta Jyväskylän keskustassa, jossa jouduin jättämään nojakin ulos pariksi tunniksi. Pakkasta oli reilut 10 astetta ja raaka pohjoistuuli. Kohta paluumatkan alkupuolella kävi sitten niin, mitä ei ole pitkään aikaan tapahtunut. Akun lataus loppui vaikka kilometrejä oli sillä ajettu vasta n. 14. Kytkin toisen akun päälle, jonka piti olla täysi, mutta sekin oli ihan tyhjä.

Onkohan nyt noin, että reilun -10 asteen lämpötilassa ja kovassa tuulessa litiumakutkin hyytyy?

En lähtenyt hyisessä ja kovassa vastatuulessa polkemaan Vaajakoskelle, kun ajotiekin oli kovin luminen. Jätin ajokin tienposkeen, ajoin bussilla Vaajakoskelle ja hain autollani sh9:n kotiin. :mrgreen:

Sakari


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 27 Marras 2010, 10:26
Kirjoittaja mhelander

Itse koteloisin akut niin että ovat lämpimällä kelillä sateelta suojassa ja pakkasilla laittaisin kunnon eristeet ympärille.

Niillä akun purkaantuessa pysyisi sisäinen lämpö yllä ja tätä havaittua ei tapahtuisi. Samoin voisi pyörää säilyttää koko ajan ulkona ja varaaminen tekisi saman.

Tämä tullee olemaan suurin ongelma saada ulkona seisovat sähköautot toimimaan paikallisissa olosuhteissa. Jo suuren akuston lisäksi ne pitää koteloida niin että kesällä/kaahatessa/pikavarauksessa saavat (ilma-)jäähdytystä ja kylmemmässä ovat kunnolla eristetyt.


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 27 Marras 2010, 11:41
Kirjoittaja terppa
irakas kirjoitti:

Onkohan nyt noin, että reilun -10 asteen lämpötilassa ja kovassa tuulessa litiumakutkin hyytyy?

Sakari

Eristäminen varmasti auttaisi, auto/konepuolella rakentelevat akun ympärille lämmittimiäkin http://www.arcticheat.fi/ mutta jonkinlainen eristetty kotelo antaisi varmasti lisäkilometrejä sähkönojakkiin, akku olisi vähän niinkuin "termospullossa".


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 27 Marras 2010, 13:49
Kirjoittaja Nojanalle

Nyt täytyy Sakari löytää sopivan kokosia styroks laatikoita. Esimerkiksi jotain kalansäilytyslaatikoita. Pahinta on ajoviima, ne kylmentää akut äkkiä. Pystyskö rakentamaan jonkinlaisen kevyen lämityslaitteen akuille. Sitä olen itsekin miettinyt. Suunittelin että käyttäisin tranglian poltinta , tai näitä lämpökyntilöitä . Kunhan ratkaisen nämä vaaratekjät niin eiköhän onnistu. :D


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 27 Marras 2010, 14:32
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Onkohan nyt noin, että reilun -10 asteen lämpötilassa ja kovassa tuulessa litiumakutkin hyytyy?

Riippuu kuulemma siitä mitä sen lithiumin kaverina on. Onko Lithiumioni(Lion), Lithiumpolymeeri(Lipo), Lifepo vai mikä? Toiset kestää kylmää paremmin kuin toiset...

Jukka


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 27 Marras 2010, 18:33
Kirjoittaja JoonasS33
Nojanalle kirjoitti:

Nyt täytyy Sakari löytää sopivan kokosia styroks laatikoita. Esimerkiksi jotain kalansäilytyslaatikoita. Pahinta on ajoviima, ne kylmentää akut äkkiä. Pystyskö rakentamaan jonkinlaisen kevyen lämityslaitteen akuille. Sitä olen itsekin miettinyt. Suunittelin että käyttäisin tranglian poltinta , tai näitä lämpökyntilöitä . Kunhan ratkaisen nämä vaaratekjät niin eiköhän onnistu. :D

Mulla on ollut akut pari talvea jäätelöä varten hankitussa joustavassa ja vetoketjulla suljettavassa kylmälaukussa. Hyvin ovat pelittäneet. Itsekseni olen mietiskellyt, että jos kokeilisin kovilla pakkasilla noita clasohlsonissa myytäviä lämpiäviä hanskoja lisälämmikkeiksi akun kylkeen. Toisaalta isoissa pakkasissa lämpimille hanskoille on parempikin paikka kuin akun kylki.


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 28 Marras 2010, 18:14
Kirjoittaja irakas

Tein tänään 30 mm polystyreenilevystä polyuretaaniliimaa käyttäen kotelon akuille:

Kuva

En ole vielä testannut käytännössä.

Sakari


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 28 Marras 2010, 18:27
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä pitäis toimia. Kun laitat lämpösenä akut koteloon. :D


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 28 Marras 2010, 23:59
Kirjoittaja mhelander

Lämpiää ne viileähkötkin akut tuossa kotelossa jos virtaa riittää edes aluksi jonkin verran. Kun ei mene sitten harakoille.

Voisi toimia vaikka niin että jos on varattu edellisenä päivänä, ulkona, ja ovat aamusella kylmänä, niin heti herättyä käy "herättämässä" akutkin pyörittämällä niillä ratasta jarrua vasten vaikka minuutin.

Sitten aamupalalle ja vaatetta päälle laittamaan, niin akut "muhii" eristetyssä kotelossa ja lämpeävät itsestään. Lopulta kapasiteettia löytynee about kuten olisi lämpimästä koteloon laitettu.

Näin maalailee vielä akuton, mutta autoa arkitisissa olosuhteissa käyttänyt. Autopuolella tulleen jo testaamaan teoriaa tänä talvena...


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 29 Marras 2010, 09:33
Kirjoittaja irakas
mhelander kirjoitti:

Lämpiää ne viileähkötkin akut tuossa kotelossa jos virtaa riittää edes aluksi jonkin verran. Kun ei mene sitten harakoille.

Voisi toimia vaikka niin että jos on varattu edellisenä päivänä, ulkona, ja ovat aamusella kylmänä, niin heti herättyä käy "herättämässä" akutkin pyörittämällä niillä ratasta jarrua vasten vaikka minuutin.

Sitten aamupalalle ja vaatetta päälle laittamaan, niin akut "muhii" eristetyssä kotelossa ja lämpeävät itsestään. Lopulta kapasiteettia löytynee about kuten olisi lämpimästä koteloon laitettu.

Näin maalailee vielä akuton, mutta autoa arkitisissa olosuhteissa käyttänyt. Autopuolella tulleen jo testaamaan teoriaa tänä talvena...

Minulla on mahdollisuus pitää sekä nojakki että akut yöllä sisällä ja ovat siis lämpiminä ajoon lähtiessä. Voihan muuallakin ollessa akut tuoda yön ajaksi sisälle ladattaviksi.

Nyt on vaan kysymys siitä kuinka kauan akut pysyvät lämpiminä laatikossaan. Voisiko nojakkia jättää pakkaseen tunniksi pariksi? :roll:

Sakari


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 29 Marras 2010, 09:36
Kirjoittaja Nojanalle

Nythän on hyvä kokeilla kun ulkona on 20 pakkasta. :oops:


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 29 Marras 2010, 09:40
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:

Nythän on hyvä kokeilla kun ulkona on 20 pakkasta. :oops:

Joo, täytyypä viedä peli ulos heti! :mrgreen:

Sakari