Nose Faired/Tail Faired

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Näimpä, paikoillaan oleva pisara on pallo ja sen ilmanvastuskerroin liikkuvassa ilmassa on jotain 0,35.

Tuo kerroin on aika pienelle, noin 15 -senttiselle, pallolle nopeudessa 10 m/s. Pallon ilmanvastuskerroin pienenee sen koon ja nopeuden kasvaessa. Tuossa alla on mittaustuloksia pyöreälle sileälle pallolle eri Reynoldsin luvuilla. Reynoldsin luku ilmassa voidaan laskea kaavalla 70 x halkaisija (mm) x nopeus (m/s). Kuvasta nähdään, että pallon ilmanvastuskerroin pienenee noin 0,1 kun sen Re on noin 500000. Tämä vastaa 10 m/s nopeudessa noin 70-senttistä palloa. Tätä isompi Re alkaa jo nostaa vastuskerrointa.

Liitteet
Pallon ilmanvastuskerroin.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Jos kokonaispainoksi ukolle ja pyörälle arvaa 93 kg ja vierintävastuskertoimeksi 0,006, saa laskemalla Arin ja pyörän ilmanvastuskerroin x otsapinta-alaksi yhteensä 0,27 m². Kuulostaa aika pieneltä. Otsapinta-ala vastaisi 60 sentin kiekkoa. Kuulostaa aika pieneltä. Arvasin varmaan painon yläkanttiin. Paljonko vaakasi ja laskimesi antavat vierintävastukselle?
Jori

Käytin lakuissani seuraavia rullauskokeilla nojakilleni mittaamiani arvoja:

m (pyörä+ajaja), kg = 89
A, m2 = 0,320
Cv = 0,930
kitka = 0,0046
mäki, % (+/-) = 0,0
tuuli, m/s (+/-) = 0,0
g, m/s2 = 9,820
ilman tiheys, kg/m3 = 1,290

Että tälleen.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Pallon ilmanvastuskerroin pienenee sen koon ja nopeuden kasvaessa. Tuossa alla on mittaustuloksia pyöreälle sileälle pallolle eri Reynoldsin luvuilla. Reynoldsin luku ilmassa voidaan laskea kaavalla 70 x halkaisija (mm) x nopeus (m/s). Kuvasta nähdään, että pallon ilmanvastuskerroin pienenee noin 0,1 kun sen Re on noin 500000. Tämä vastaa 10 m/s nopeudessa noin 70-senttistä palloa. Tätä isompi Re alkaa jo nostaa vastuskerrointa.

Ahaa, tästä siis johtuu että linja-autot ja rekat ovat keulaltaan sen muotoisia kuin ovat, vielä nykypäivänäkin. Enempi pyöristäminen ei tuo mitään hyötyjä, kuten jo jossakin aiemmassa ketjussakin kerroit. Toisaalta, liika pyöristäminen ei ajoneuvojen kokoluokassa näyttäisi ilmanvastuskertoimen kannalta haittaavankaan mitään. Vai voiko tätä reynoldsin lukua soveltaa noihin keulan pyöristyksiin suoraan?
Kuvassa on mun lyhyen matikan silmällä katsottuna logaritminen asteikko, joten tuohon 0,1 kertoimeen ei tarvitse tuossa nopeudessa olla noinkaan iso pallo.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Pallon ilmanvastuskerroin pienenee sen koon ja nopeuden kasvaessa. Tuossa alla on mittaustuloksia pyöreälle sileälle pallolle eri Reynoldsin luvuilla. Reynoldsin luku ilmassa voidaan laskea kaavalla 70 x halkaisija (mm) x nopeus (m/s). Kuvasta nähdään, että pallon ilmanvastuskerroin pienenee noin 0,1 kun sen Re on noin 500000. Tämä vastaa 10 m/s nopeudessa noin 70-senttistä palloa. Tätä isompi Re alkaa jo nostaa vastuskerrointa.

Ahaa, tästä siis johtuu että linja-autot ja rekat ovat keulaltaan sen muotoisia kuin ovat, vielä nykypäivänäkin. Enempi pyöristäminen ei tuo mitään hyötyjä, kuten jo jossakin aiemmassa ketjussakin kerroit. Toisaalta, liika pyöristäminen ei ajoneuvojen kokoluokassa näyttäisi ilmanvastuskertoimen kannalta haittaavankaan mitään. Vai voiko tätä reynoldsin lukua soveltaa noihin keulan pyöristyksiin suoraan?

Karkeasti ottaen voi. Pitkät suorat pinnat paksuntavat turbulenttia rajakerrosta, joten Re on tavallaan takapäässä eri kuin etupäässä.

jviirret kirjoitti:

Kuvassa on mun lyhyen matikan silmällä katsottuna logaritminen asteikko, joten tuohon 0,1 kertoimeen ei tarvitse tuossa nopeudessa olla noinkaan iso pallo.

Näin on. Vastuksen minimi näyttäisi olevan 200000-500000 välillä. Oikeastaan tuohon mimimivastuskuoppaan näyttäisi pääsevän noin koripallon kokoisella pallolla, varsinkin, jos pallon pinta on karhea. Karheus siirtää minimivastusta pienemmän Re:n suuntaan.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Näin on. Vastuksen minimi näyttäisi olevan 200000-500000 välillä. Oikeastaan tuohon mimimivastuskuoppaan näyttäisi pääsevän noin koripallon kokoisella pallolla, varsinkin, jos pallon pinta on karhea. Karheus siirtää minimivastusta pienemmän Re:n suuntaan.

Juu, mikäli tuo nopeus on 10m/s(36km/h). Tuo ilmavirran nopeus on saavutettavissa normaali pyöräilyssäkin vastatuuleen.
Jos ilmavirran nopeus taas jää johonkin 20km/h(5,5m/s) nopeuteen, tai alle, niin riittävän iso kate on jo suurempi kuin ajoneuvo, eli otsapinta-ala kasvaa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Näin on. Vastuksen minimi näyttäisi olevan 200000-500000 välillä. Oikeastaan tuohon mimimivastuskuoppaan näyttäisi pääsevän noin koripallon kokoisella pallolla, varsinkin, jos pallon pinta on karhea. Karheus siirtää minimivastusta pienemmän Re:n suuntaan.

Juu, mikäli tuo nopeus on 10m/s(36km/h). Tuo ilmavirran nopeus on saavutettavissa normaali pyöräilyssäkin vastatuuleen.
Jos ilmavirran nopeus taas jää johonkin 20km/h(5,5m/s) nopeuteen, tai alle, niin riittävän iso kate on jo suurempi kuin ajoneuvo, eli otsapinta-ala kasvaa?

Ilmiö, johon tuo Reynolsin luku vaikuttaa, on nimenomaan virtauksen kyky seurata ohenevaa kappaletta -siis katteen perässä. Reynoldsin luku kuvaa virtaustilanteen turbulenttisuusastetta. Mitä suurempi Re sitä turbulenttisempi ja sitä paremmin virtaus seuraa muotoja irtoamatta. Turpulenttinen rajakerros tuottaa kuitenkin enemmän vastusta kuin laminaarinen. Siksi, kun pyritään äärimmäisen pieneen vastukseen pyritäään rajakerros pitämään laminaarisena mahdollisimman pitkään. Se tapahtuu muotoilemalla kappale siten, että virtausnopeus kiihtyy kappaleen pinnalla mahdollisimman pitkään. Laminaariset muotokappaleet ovat siis sileitä paksuja perästä.:)

Etupuolella kysymys on keulan ympäri kiertävän virtauksen kääntymisestä kyljen suuntaiseksi ilman virtauksen irtoamista. Luodin (paraboloidi tai ellipsoidi) muotoinen kärki mahdollistaa minkä poikkileikkauksen tahansa.
Tuossa on asiaa selventävä juttu golfpallon ilmanvastuksesta.
http://www.aerospaceweb.org/question/ae ... 0215.shtml

Liitteet
Kuula tuulessa Reynolds.jpg
Viimeksi muokannut jori, 15 Loka 2010, 20:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ilmiö, johon tuo Reynolsin luku vaikuttaa, on nimenomaan virtauksen kyky seurata ohenevaa kappaletta -siis katteen perässä. Etupuolella kysymys on keulan ympäri kiertävän virtauksen kääntymisestä kyljen suuntaiseksi ilman virtauksen irtoamista. Luodin (paraboloidi tai ellipsoidi) muotoinen kärki mahdollistaa minkä poikkileikkauksen tahansa.

No nii, just ku meinasin päästä kärryille :lol: Eli jos tehdään aerodynaamisesti hyvä ajoneuvon muoto niin se on luodin mallinen keulastaan ja puolipallo perästä? Eli ennemminkin niinkuin pisara väärin päin :shock: Vai oliko tuosa nyt pointtina että puolipallo ei ole hyvä kumpaankaan päähän eikä kylkiin, vai mitä :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ilmiö, johon tuo Reynolsin luku vaikuttaa, on nimenomaan virtauksen kyky seurata ohenevaa kappaletta -siis katteen perässä. Etupuolella kysymys on keulan ympäri kiertävän virtauksen kääntymisestä kyljen suuntaiseksi ilman virtauksen irtoamista. Luodin (paraboloidi tai ellipsoidi) muotoinen kärki mahdollistaa minkä poikkileikkauksen tahansa.

No nii, just ku meinasin päästä kärryille :lol: Eli jos tehdään aerodynaamisesti hyvä ajoneuvon muoto niin se on luodin mallinen keulastaan ja puolipallo perästä? Eli ennemminkin niinkuin pisara väärin päin :shock: Vai oliko tuosa nyt pointtina että puolipallo ei ole hyvä kumpaankaan päähän eikä kylkiin, vai mitä :lol:

Jos tavoitteena on maltillinen 0,1 vastuskerroin, puolipallon muotoinen keula on kelvollinen, kunhan Re on yli 50 000, perä vasta kun Re on yli 300 000, Pienempiin vastuskertoimiin tavoiteltaessa muodot lähenevät virtaviivakappaletta -sitä pisaramuotoa. Oikeastaan tässä ei ole kysymys kokonaisista muodoista, vaan muotojen muutosten jyrkkyydestä. Virtaviivakappaleen vastus on enemmän ilman pintakitkasta muodostuvaa, kuin mitättömästä pyörrevanasta. Kuitenkin ajoneuvoon muodostuvat epävirtaviivaiset yksityiskohdat aiheuttavat paljon enemmän vastusta kuin vähänkään pitkulainen virtaviivakappale.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pisara muoto on siis hyvä, kunhan se ei ole piirretyn pisaran muotoinen, pyöreä muotokin on hyvä, kunhan se on sopivan verran pyöreä, terävät kulmatkaan ei sopivissa paikoissa välttämättä haittaa, oikealla tavalla kaareva on se mihin pyritään ja sileä on hyvä, mutta myös jossakin kohti pitäs olla golfpallomaista karheutta. Eli lopputulos on se, että kanttiputkesta ja vikupropista ei saa maalaisjärjellä muotoiltua mitään muodollisesti kelvollista aerodynaamista ajoneuvoa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:

Oikeastaan tuohon mimimivastuskuoppaan näyttäisi pääsevän noin koripallon kokoisella pallolla, varsinkin, jos pallon pinta on karhea. Karheus siirtää minimivastusta pienemmän Re:n suuntaan.

Myytinmurtajathan kokeilivat golfpallokuopitettua autoa, video osoitteessa:
http://www.yourdiscovery.com/video/myth ... mpled-car/

Bensan kulutus väheni 11% satasen nopeudessa. :) :shock:

Pitäisköhän kinnereistäkin tehdä kuoppapintaisia? ;)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Bensan kulutus väheni 11% satasen nopeudessa. :) :shock:

Pitäisköhän kinnereistäkin tehdä kuoppapintaisia? ;)

Miksei, jos tavoitellaan satasen nopeuksia. Jos ero satasen vauhdissa on 11% niin 50km/h vauhdissa se on 5,5% ja 25km/h nopeudessa 2,75%, eli 0,7km/h, edellyttäen tietenkin ettei paino nouse ollenkaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

Pisara muoto on siis hyvä, kunhan se ei ole piirretyn pisaran muotoinen, pyöreä muotokin on hyvä, kunhan se on sopivan verran pyöreä, terävät kulmatkaan ei sopivissa paikoissa välttämättä haittaa, oikealla tavalla kaareva on se mihin pyritään ja sileä on hyvä, mutta myös jossakin kohti pitäs olla golfpallomaista karheutta. Eli lopputulos on se, että kanttiputkesta ja vikupropista ei saa maalaisjärjellä muotoiltua mitään muodollisesti kelvollista aerodynaamista ajoneuvoa.

Jukka

Hemmetin hyvin tiivistetty! Kyllä asialle tarttis tehrä jotain. Luonto toimii aivan väärin ja epäoikeudenmukaisen monimutkaisesti. Kenen syy?

Vakavammin. On vuosia kiinnostanut sellainen valmistus- mittaussysteemi, että voisi jatkuvasti korjata samaa laitteistoa aerodynamiikaltaan aina vaan paremmaksi. Nyt on niin turhauttavaa, jos rakentaa ensin kuukausien työllä jotain, ja sitten tietysti huomaa, että olisi pitänyt rakentaa hieman toisin, ja aloitettava aivan alusta. Heitettävä kuukausien työ roskikseen tai tyydyttävä siihen huonoon ratkaisuun. (tosin voisi ylläpitää illuusiota 'hyvästä ratkaisusta' kehumalla sitä jatkuvasti ja yltympäriinsä ja levittämällä tyylikkäitä kuvia kaikkialle).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Vakavammin. On vuosia kiinnostanut sellainen valmistus- mittaussysteemi, että voisi jatkuvasti korjata samaa laitteistoa aerodynamiikaltaan aina vaan paremmaksi. Nyt on niin turhauttavaa, jos rakentaa ensin kuukausien työllä jotain, ja sitten tietysti huomaa, että olisi pitänyt rakentaa hieman toisin, ja aloitettava aivan alusta.

Yksi ratkaisu voisi olla tyytyminen pienempään mittakaavaan ja itsevalmistettuun tuulitunneliin:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

...

Yksi ratkaisu voisi olla tyytyminen pienempään mittakaavaan ja itsevalmistettuun tuulitunneliin:

Jukka

Joo. Tosin tuulen voimaa pyörään ja ajajaan voi mitata aika suoraan, on olemassa hämmästyttävän tarkkoja painemittareita, muutamalla kympillä saa USA:sta (resoluutio niin, että alle 10 cm nosto ylöspäin johtaa mittarin näyttämään pykälän vähempi ilmanpainetta) Enempi on pulmana ne 'vikupropit ja rimat ja purjekankaat tms' . Siipimuotoa voi taivutella miten vaan vaikka viilusta, kun siinä pinnan tarvitsee taipua vai yhdessä suunnassa, mutta eipä taivu nätisti kahteen suuntaan (esim. lentokoneen runko. Saviruukuntekotekniikka tarvittaisiin: pyöritellään koko hökötystä ja muovaillaan siitä lähes ihanteellinen möykky. Olisiko sellaisia muoveja, joilla voisi puhallella kuin ilmapallon, mutta hallitusti? Kertakäyttöhomma kuin pakkausmuovin käyttö. Kun ajaa ryteikköön risaksi, niin puheltelisi kotona iloisesti uuden? Kertakäyttökate. Ei muotteja, ei ainakaan suuritöisiä.
Tulisikohan tässä näin villisti puhelemalla parviälyllä ideaa...

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Nose Faired/Tail Faired

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Polykaprolaktonista muottiin puhaltamalla?
http://vimeo.com/12940879
On muuten vänkää kamaa tuo. Kovettuessaan nailonin tapaista.
Itsestään sulavia tikkejä tehdään samasta aineesta, eli ei ole myrkyllistä vaan biohajoavaa.
Ekovelomobiili?

Vastaa Viestiin