Hieman oli näköjään tullut värikynää tuohon kuljettajan minimipituuteen (Kettweisel). 125cm on virallisten speksien mukaan kuljettajan minimi-pituus. Tietenkin kun ollaan lähellä tuota 125cm pituutta, koeajon tärkeys korostuu.
Trike 160 senttiselle?
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Trike 160 senttiselle?
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 13 Heinä 2010, 23:05
Re: Trike 160 senttiselle?
No niin, ajattelin nyt sitten taas kirjoittaa juttua. Nyt pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan trikejä tuolla Nokialla, jossa olin tuon Terpan matkassa.
Kokeilin kolmea erilaista trikeä: STapanin cartrike speediä, Juhan terratrike pathia sekä Tavastin ja Pikametrin Hasen kettwieseleitä. Kaikki olivat hyviä pyöriä, tuossa terratrikessä oli sähköt, joten siinä mielessä se oli hyvä, ilman sähköjä se oli hieman raskaampi kuin nuo muut.
Tosin näissäkin koeajoa vaikeutti se että säädöt tälläiselle lyhyelle ei olleet kohillaan, stapanin pyörä oli ainut joka suurin piirtein oli sopiva.
Nuo kettwieselit oli jotenkin kevyen tuntuisiakin, vai kuvittelinkohan vaan.
Mutta kyllä, sain hyvän tuntuman näihin trikeihin. Kiitos vaan kokeilusta pyörien omistajille Tästä on hyvä jatkaa tuumailuja ja haaveiluja, ehkä minullakin vielä joskus on oma trike
-Maija
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Trike 160 senttiselle?
Anneli Tiitinen kirjoitti:Kokeilin kolmea erilaista trikeä: STapanin cartrike speediä, Juhan terratrike pathia sekä Tavastin ja Pikametrin Hasen kettwieseleitä. Kaikki olivat hyviä pyöriä, tuossa terratrikessä oli sähköt, joten siinä mielessä se oli hyvä, ilman sähköjä se oli hieman raskaampi kuin nuo muut.
Jarin Terratrike on painava juuri niiden sähköjen takia
Toki siinä vehkeessä ne sähköt tarvii ainakin muualla kuin pohjanmaalla, koska vehkeessä on vain 3 vaihdetta.
Kettwiesel on erinomaisen hauska peli ajaa, mutta jos ajaa soralla, tai meinaa talvella ajaa niin se 2-vetoisuuden tarjoava differentiaali on pakollinen. Harmittavasti se differentiaali on aika kallis.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 13 Heinä 2010, 23:05
Re: Trike 160 senttiselle?
tavasti kirjoitti:Jarin Terratrike on painava juuri niiden sähköjen takia
Toki siinä vehkeessä ne sähköt tarvii ainakin muualla kuin pohjanmaalla, koska vehkeessä on vain 3 vaihdetta.Kettwiesel on erinomaisen hauska peli ajaa, mutta jos ajaa soralla, tai meinaa talvella ajaa niin se 2-vetoisuuden tarjoava differentiaali on pakollinen. Harmittavasti se differentiaali on aika kallis.
Oho, nimi väärin, anteeksi
Joo, ymmärrän sähköjen tärkeyden, koska vaihteita vähän, miksiköhän siinä on vain kolme vaihdetta? Onko sähköt asennettu jälkikäteen vai onko valmiissa pyörässä valmiudet sähköille.
niin, siinä pikametrin kettwieselissä ilmeisesti oli tuo 2-vetosuus, jos sitä ei ole, niin miten se sitten talvella käyttäytyy? Paljon se maksaa lisää pyörän hintaan, jos sen haluaa?
Kettwieseliinkin saa kait sähköavunkin, jos tahtoo?
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Trike 160 senttiselle?
Anneli Tiitinen kirjoitti:Oho, nimi väärin, anteeksi
Kukas hitto sitä nyt ihmisten nimiä muistaa. Pyörissä sentään lukee rungossa, ihmisissä ei missään.
Anneli Tiitinen kirjoitti:Joo, ymmärrän sähköjen tärkeyden, koska vaihteita vähän, miksiköhän siinä on vain kolme vaihdetta? Onko sähköt asennettu jälkikäteen vai onko valmiissa pyörässä valmiudet sähköille.
3-vaihteinen malli on halvin. Sähköt Jari on jälkikäteen asentanut itse.
Anneli Tiitinen kirjoitti:niin, siinä pikametrin kettwieselissä ilmeisesti oli tuo 2-vetosuus, jos sitä ei ole, niin miten se sitten talvella käyttäytyy? Paljon se maksaa lisää pyörän hintaan, jos sen haluaa?
Kettwieseliinkin saa kait sähköavunkin, jos tahtoo?
Jos on vain yhdellä renkaalla vetävä Kettwiesel, niin suurin ongelma on pidon loppuminen vetävästä pyörästä, eli ei pääse eteenpäin, ainakaan ylämäessä. Sen lisäksi voi esiintyä puskemista, eli pyörä ei suostu kääntymään vasemmalle koska eturenkaalla ei ole pitoa tarpeeksi.
Sähköavun saa jälkikäteen mihin tahansa. Joko ketjusta vetävä, tai napamoottori. Kettwieseliin napamoottori tulee eturenkaaseen, jolla on toki aika vähän painoa. Kun eturenkaalla on vielä vähemmän painoa ylämäessä, niin en tiedä paljonko auttaa? Laukut, akut, jotain lisäpainoa etuhaarukan sivuille (haarukassa on kiinnityspaikka).
Tietysti jos ei asu soratien varressa, eikä aja jäisellä tiellä ei näitä tarvitse lainkaan näin paljoa jännittää.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Trike 160 senttiselle?
tavasti kirjoitti:Jos on vain yhdellä renkaalla vetävä Kettwiesel, niin suurin ongelma on pidon loppuminen vetävästä pyörästä, eli ei pääse eteenpäin, ainakaan ylämäessä. Sen lisäksi voi esiintyä puskemista, eli pyörä ei suostu kääntymään vasemmalle koska eturenkaalla ei ole pitoa tarpeeksi.
Minusta triken suurin ongelma talvella on pienet rinnakkain menevät renkaat. Isorenkainen pystypyörä menee paljon keveämmin jo hyvinkin ohuella lumipeitteellä.
Toiseksi suurin ongelmakin liittyy noihin rinnakkain meneviin renkaisiin. joku niistä kun osuu väkisinkin joka ikiseen monttuun ja pattiin, talvikelissä meno on pahimmillaan melko ryminää verrattuna isopyöräiseen mummiskaan. Talvinen pyörätie kun on monesti epätasaisempi alusta kuin soratie.
Vasta kolmas ongelma on tuo pidon puute, mutta sitäkin kiusallisempi sitten kun sattuu kohdille. 1 ja 3 ongelmat toki pienenee paljon sähköavulla, kunhan moottoria ei asenneta siihen samaan pyörään jota ketju pyörittää. 2 ongelmaan auttaa luonnollisesti jousitus, joka toimii myös pakkasella.
Nuo kokemukset perustuu delttakinnerini käyttökokemuksiin, siinä toki lisäksi muitakin juttuja...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Trike 160 senttiselle?
jviirret kirjoitti:[quote="tavasti"
Nuo kokemukset perustuu yksipyöräisen delttakinnerini käyttökokemuksiin, siinä toki lisäksi muitakin juttuja...
Jukka
Kiinnostaisi kovasti nähdä minkälainen sinun tuo yksipyöräinen delttakinnerisi on?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- optimistx
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 675
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
- Paikkakunta: Espoo
Re: Trike 160 senttiselle?
irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:[quote="tavasti"
Nuo kokemukset perustuu yksipyöräisen delttakinnerini käyttökokemuksiin, siinä toki lisäksi muitakin juttuja...
Jukka
Kiinnostaisi kovasti nähdä minkälainen sinun tuo yksipyöräinen delttakinnerisi on?
Sakari
Takana sukset?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Trike 160 senttiselle?
irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:[quote="tavasti"
Nuo kokemukset perustuu yksipyöräisen delttakinnerini käyttökokemuksiin, siinä toki lisäksi muitakin juttuja...
Jukka
Kiinnostaisi kovasti nähdä minkälainen sinun tuo yksipyöräinen delttakinnerisi on?
Sakari
Hupsista, ylimääräinen sana poistettu.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Trike 160 senttiselle?
jviirret kirjoitti:Minusta triken suurin ongelma talvella on pienet rinnakkain menevät renkaat. Isorenkainen pystypyörä menee paljon keveämmin jo hyvinkin ohuella lumipeitteellä.
Toiseksi suurin ongelmakin liittyy noihin rinnakkain meneviin renkaisiin. joku niistä kun osuu väkisinkin joka ikiseen monttuun ja pattiin, talvikelissä meno on pahimmillaan melko ryminää verrattuna isopyöräiseen mummiskaan. Talvinen pyörätie kun on monesti epätasaisempi alusta kuin soratie.
Vasta kolmas ongelma on tuo pidon puute, mutta sitäkin kiusallisempi sitten kun sattuu kohdille. 1 ja 3 ongelmat toki pienenee paljon sähköavulla, kunhan moottoria ei asenneta siihen samaan pyörään jota ketju pyörittää. 2 ongelmaan auttaa luonnollisesti jousitus, joka toimii myös pakkasella.
No riippuu asuinpaikasta ja käyttäjästä mikä on se suurin ongelma. Eihän trike ole koskaan mikään mukava savi-soratiellä. Kesällä poikkesin pohjanmaalla, ja onhan siellä hiekkamailla mikä tahansa peltotie paremmassa kunnossa kuin täällä tielaitoiksen ylläpitämä soratie. Ja eipä pohjanmaalla niin kovin törmää ongelmiin ylämässä.
EDIT: Aletaan päästä lähelle meidän perinteisiä 'paras talvipyörä' väittelyitä, toinen puhuu mäestä, toinen tasamaasta
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Trike 160 senttiselle?
tavasti kirjoitti:No riippuu asuinpaikasta ja käyttäjästä mikä on se suurin ongelma.
Joo, toki tuo järjestys voi olla toinenkin, mutta noiden ongelmien olemassaoloa tuskin kukaan kokonaan kiistää?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Trike 160 senttiselle?
jviirret kirjoitti:tavasti kirjoitti:No riippuu asuinpaikasta ja käyttäjästä mikä on se suurin ongelma.
Joo, toki tuo järjestys voi olla toinenkin, mutta noiden ongelmien olemassaoloa tuskin kukaan kokonaan kiistää?
Jukka
Nimimerkin asuinpaikan tuntien luulen, että "oikean" talviajon voi unohtaa, on tavattoman jyrkkä mäki (ei onneksi kovin pitkä) mihin pitäisi päästä, Hase olisi varmasti siinämielessä hyvä, että on helpompi ottaa keulasta kiinni ja vaikka vetää perässään jos pito loppuu. Ehdotin vuokrausta niin voisi kokeilla pitempään, Nastolasta Hasen saa 40€/vk http://solia.ntg.fi/resources.php?cmd=r ... 9&catid=10
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 13 Heinä 2010, 23:05
Re: Trike 160 senttiselle?
tavasti kirjoitti:jviirret kirjoitti:Minusta triken suurin ongelma talvella on pienet rinnakkain menevät renkaat. Isorenkainen pystypyörä menee paljon keveämmin jo hyvinkin ohuella lumipeitteellä.
Toiseksi suurin ongelmakin liittyy noihin rinnakkain meneviin renkaisiin. joku niistä kun osuu väkisinkin joka ikiseen monttuun ja pattiin, talvikelissä meno on pahimmillaan melko ryminää verrattuna isopyöräiseen mummiskaan. Talvinen pyörätie kun on monesti epätasaisempi alusta kuin soratie.
Vasta kolmas ongelma on tuo pidon puute, mutta sitäkin kiusallisempi sitten kun sattuu kohdille. 1 ja 3 ongelmat toki pienenee paljon sähköavulla, kunhan moottoria ei asenneta siihen samaan pyörään jota ketju pyörittää. 2 ongelmaan auttaa luonnollisesti jousitus, joka toimii myös pakkasella.No riippuu asuinpaikasta ja käyttäjästä mikä on se suurin ongelma. Eihän trike ole koskaan mikään mukava savi-soratiellä. Kesällä poikkesin pohjanmaalla, ja onhan siellä hiekkamailla mikä tahansa peltotie paremmassa kunnossa kuin täällä tielaitoiksen ylläpitämä soratie. Ja eipä pohjanmaalla niin kovin törmää ongelmiin ylämässä.
EDIT: Aletaan päästä lähelle meidän perinteisiä 'paras talvipyörä' väittelyitä, toinen puhuu mäestä, toinen tasamaasta
Tuolla Lahden suunnalla, missä asustelen, niin pääasiassa on asvalttia, ellei halua pikkuteillä ajaa; ne on hiekkateitä. Talvella varmaan tulisi nuita pito- ja muita vaikeuksia eteen. Ja sitten mäissä varmaan sutisi tyhjää tai ei pääsisi ylös ollenkaan.
terppa kirjoitti:Nimimerkin asuinpaikan tuntien luulen, että "oikean" talviajon voi unohtaa, on tavattoman jyrkkä mäki (ei onneksi kovin pitkä) mihin pitäisi päästä, Hase olisi varmasti siinämielessä hyvä, että on helpompi ottaa keulasta kiinni ja vaikka vetää perässään jos pito loppuu. Ehdotin vuokrausta niin voisi kokeilla pitempään, Nastolasta Hasen saa 40€/vk http://solia.ntg.fi/resources.php?cmd=r ... 9&catid=10
Joo, asun tosiaan mäen päällä, mikä on jyrkkä, muttei järin pitkä. Normi pyörällä pääsen sen ylös polkien ihan pienimmällä vaihteella (21v). Tulisikohan trikessä, jossa yksi etupyörä, niin sitä "keulimisongelmaa", jos etupyörällä ei painoa. Vai tulisiko jos kaksikin etupyörää. Joku viksumpi varmaan tämänkin tietää
Tuo vuokraus olisi tosiaan hyvä siinä mielessä, että pitempään saisi makustella että miltä tunnostaa. 40€/vk ei kuulosta niin pahaltakaan hinnalta.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Trike 160 senttiselle?
No tadpolella saisi olla jo aika jyrkkä mäki jotta keulii..deltoista en tiedä. Ei mulla ole missään mäessä ikinä tadpolella keula keventynyt erityisesti, pyörä on kuitenkin niin matala. Sutimaan kyllä saa aika herkästi ja talvikelillä menee joskus taluttamiseksi. Täälläpäin suurin ongelma onkin ihmisten tallaama pyörätie, joka muistuttaa enempi perunapeltoa kuin tietä. Sitä kun ajaa niin tuntuu että vähintään hampaat lähtevät suusta ja muutama pyörän osakin saattais lähteä, ja kyllä se vauhtiakin rokottaa aika paljon. Ja se taas vaikeuttaa mäkien nousua jo valmiiksi liian hitaalla vauhdilla. Nastarengas auttaa aika paljon vaikkei sekään mikään ihmeidentekijä silti ole.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Trike 160 senttiselle?
Kettwiesel (delta) ei kyllä keuli, muuta kun kovalla yrityksellä (edes jyrkässä ylämäessä). Tasauspyörästöllä varustettuna (kuutisen sataa eboa) ei ole myöskään pito-ongelmia missään olosuhteissa. Maastopyörän 27 vaihteistolla ja 20" renkaalla ei kyllä kovin helpolla löydy semmosta paikkaa, mistä ei pääsisi polkemalla ylös. Kaksivetoisen kolmipyörän etu on myös se ettei renkaina tarvitse käyttää nastarenkaita, koska normaalit Schwalben Marathonitkin pitävät talvella varsin hyvin, ja pitoa saa tarvittaessa lisää BMX fillarin renkailla (yksittäiseen renkaaseen kohdistuu vain puolet polkijan voimasta ja kuljettajan paino on pääosin näiden vetävien renkaiden päällä). Ohjausta voi sohjossa lisätä jarruttamalla sisäkaarteen rengasta. Mielestäni kaksivetoinen (tai jopa kolmivetoinen - sähköavusteinen) Kettwiesel toimii talvikäytössä hyvin, varsinkin talvena jolloin on vain tappajasepeliä ja vesisadetta. Kunnon sohjossa ja lumimyräkässä ei ole maastopyörän voittanutta menopeliä - jos haluaa päästä eteenpäin edes siedettävää vauhtia. Viime talvena ajoin yhtenä sohjolumisadepäivänä (noin 10cm sohjoa) kotimatkaa toista tuntia, kun normaalisti matkaan menee reilut puoli tuntia. Kysymys ei ollut missään vaiheessa siitä, että pääseekö Kettwieselillä eteenpäin vaan siitä kuinka kovaa.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.