Sivu 3/7
Re: Polkuauto
Lähetetty: 28 Joulu 2011, 21:40
Kirjoittaja Jarcco
Blogista http://muurjar.wordpress.com/2011/12/28/testailua/:
"Kun sain ohjauksen tehtyä niin piti rakentelumotivaation ylläpitämiseksi laittaa vielä ketjutkin niin pääsi vähän ajamaan. Parantelua vaatii moni paikka, mutta perusidea tuntuu toimivalta. kiinnitin huomiota etenkin ohjaukseen, omatekemät ristinivelet toimivat yllättävän hyvin. Ohjauksen välitys on turhan nopea (1:1), tanko pitäisi kääntyä vähemmän pyöriin nähden. Nyt muuttaa suuntaa hyvin pienellä liikkeellä. Käytiin vaa-alla, 30 kg ja muutama lisää tulee vielä."
Lisätään vielä että ajotuntuma on enemmän mikroauton tuntuinen, kuin triken. Ei ihme kun on neljä pyörää ja yläohjaus. painonjakauma lienee myös lähellä samaa.
Re: Polkuauto
Lähetetty: 28 Joulu 2011, 21:54
Kirjoittaja PW
Hienolta näyttää, se on AUTO
ei tartte enää vastailla "tulitko sillä hassullapyörällä ?" kysymyksiin. Saisko ohjausnivelistä lähi kuvia ?
Petri
Re: Polkuauto
Lähetetty: 28 Joulu 2011, 22:04
Kirjoittaja Jarcco
PW kirjoitti:Hienolta näyttää, se on AUTO
ei tartte enää vastailla "tulitko sillä hassullapyörällä ?" kysymyksiin. Saisko ohjausnivelistä lähi kuvia ?
Petri
Nivelet samalla tapaa tehty kuin nuo: http://mnhpva.org/Meetings/Jan_03/Trike.html mutta mulla kokonaan teräksestä ja välissä laakerina aluslevyt 
Re: Polkuauto
Lähetetty: 15 Huhti 2012, 20:59
Kirjoittaja Jarcco
Tein pajalla pitkän päivän ja sain rakenneltua tähän jarrut ja vaihteet. Ohjaustangon muutin ylemmäs jotta se toimisi yhdellä ristinivelellä. Tuli muutenkin paremmaksi, jää enemmän väliä polviin.
Ajopuoleen vielä lisähuomioita: Soralla rämisee ja kolisee, johtuu ilmeisesti siitä että niveliä ja muita osia on normaalia enemmän. Runko on tarpeeksi vääntöjäykkä, jompikumpi etupyörä on usein ilmassa eli ei jousta liikaa. Vannejarrujen teho on nimellinen ja voimaa tarvitaan liikaa lapsia ajatellen. Polkimiin pitää laittaa paremmin jalkaa tukevat levyt. Penkissä häiritsee sivutuen puuttuminen, mutta sen kanssa pärjää.
Juniorille oli paha pettymys kun ei jalat yltäneet polkimille
Täytyy askarrella lisää säätöä poljinakseliin.
Ja sitten niitä kuvia:
Re: Polkuauto
Lähetetty: 15 Huhti 2012, 21:24
Kirjoittaja PW
Onks siinä kaks laakerii per poljin ? Noin ois helpompi laittaa lukkopolkimet.
Petri
Re: Polkuauto
Lähetetty: 15 Huhti 2012, 21:31
Kirjoittaja Jarcco
PW kirjoitti:Onks siinä kaks laakerii per poljin ? Noin ois helpompi laittaa lukkopolkimet.
Petri
On, 2 kpl 6004 laakereita per poljin. En ole edes miettinyt lukkoja tähän mutta varmaankin siihen voisi pultata kokonaisen polkimen tai sitten pelkän lukko-osan. Tulee vaan aika paksu painava mutikka joka jää roikkumaan aina alapuolelle...
Re: Polkuauto
Lähetetty: 24 Huhti 2012, 20:02
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Polkuauto
Lähetetty: 24 Huhti 2012, 20:26
Kirjoittaja jori
Pythonauto. Hienosti yhdistetty raidetanko ja kampiakseli. Mielenkiintoinen kuriositeetti. Voi silti toimiakin. Takapenkkiläisille ei sitten oltu laitettu polkimia lainkaan.
Re: Polkuauto
Lähetetty: 21 Touko 2012, 17:30
Kirjoittaja Jarcco
Lisätty infoa ekaan viestiin. Pohjatyöt ja maalaus odottaa tekijäänsä.
Re: Polkuauto
Lähetetty: 23 Elo 2012, 19:40
Kirjoittaja Jarcco
Sain maalit pintaan ja ajokuntoon, eikä mennyt kuin lähes koko kesä! Tässäpä pari kuvaa. Jospa muovit saisi laitettua sitten ensi kesään mennessä. 
Re: Polkuauto
Lähetetty: 23 Elo 2012, 19:51
Kirjoittaja Pastori
Hoplaa. Jaksaisitko laittaa tön kuvan hires kokoisena webiin, niin näkis ton sun ohjauksen kunnolla.

Ympyröity kohta siis kiinnostaa.
Re: Polkuauto
Lähetetty: 23 Elo 2012, 20:04
Kirjoittaja Jarcco
Tässä. Ristinivel toimii hyvin vaikkei siinä ole laakereita, vain aluslaatat välissä. Reiät pitää olla aika jämptit, ne porasin 8mm terällä jolloin M8 pultti mahtuu niihin sopivasti kunhan poistaa purseet. Tuossa keskinivelessä on muuten laakerina 15x1,5 PA-putki, sama jota käytän ketjuputkena. Sen läpi menee M12 pultti. Voisi olla toimiva ohjausniveliinkin, kun vielä laittaa painelaakeriksi muoviprikan. Tuollaiset fillarin emäputkesta tehdyt nivelet ovat ylimitoitetut tälläiseen, paljon kevyempi rakennekin toimisi.
Re: Polkuauto
Lähetetty: 23 Elo 2012, 20:53
Kirjoittaja Pastori
Tämä vaikuttaa kätevältä. Mä olin tuohon kolmipyöräiseen miettinyt että tekisi "etäohjauksen" = ohjaustanko taaemmas ja sieltä tangot eteen - mutta tällä systeemillä taitaa saada sen kätsymmin tehtyä. Kiitos ja kumarrus.
Re: Polkuauto
Lähetetty: 23 Elo 2012, 22:38
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:Tässä. Ristinivel toimii hyvin vaikkei siinä ole laakereita, vain aluslaatat välissä. Reiät pitää olla aika jämptit, ne porasin 8mm terällä jolloin M8 pultti mahtuu niihin sopivasti kunhan poistaa purseet. Tuossa keskinivelessä on muuten laakerina 15x1,5 PA-putki, sama jota käytän ketjuputkena. Sen läpi menee M12 pultti. Voisi olla toimiva ohjausniveliinkin, kun vielä laittaa painelaakeriksi muoviprikan. Tuollaiset fillarin emäputkesta tehdyt nivelet ovat ylimitoitetut tälläiseen, paljon kevyempi rakennekin toimisi.
Tuossa on ilmeisesti tehty ackerman efekti tuolla ohjausakselin päässä olevalla palalla johon raidetangot kiinnittyy? Oletko jotenkin "mitoittanut" tuon vai luotitko vain tuuriin että tulee hyvä?
Jukka
Re: Polkuauto
Lähetetty: 25 Elo 2012, 11:30
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Tässä. Ristinivel toimii hyvin vaikkei siinä ole laakereita, vain aluslaatat välissä. Reiät pitää olla aika jämptit, ne porasin 8mm terällä jolloin M8 pultti mahtuu niihin sopivasti kunhan poistaa purseet. Tuossa keskinivelessä on muuten laakerina 15x1,5 PA-putki, sama jota käytän ketjuputkena. Sen läpi menee M12 pultti. Voisi olla toimiva ohjausniveliinkin, kun vielä laittaa painelaakeriksi muoviprikan. Tuollaiset fillarin emäputkesta tehdyt nivelet ovat ylimitoitetut tälläiseen, paljon kevyempi rakennekin toimisi.
Tuossa on ilmeisesti tehty ackerman efekti tuolla ohjausakselin päässä olevalla palalla johon raidetangot kiinnittyy? Oletko jotenkin "mitoittanut" tuon vai luotitko vain tuuriin että tulee hyvä?
Jukka
No ei ihan tuurin varaan jäänyt, vaan käytin Peter Elandin laskentataulukkoa: http://www.eland.org.uk/steer_download.html
Tämä on noista eka, "konventionaalinen" versio. Jouduin tekemään palikkaan uudet reiät koska halusin hitaamman välityksen. Nyt on noin 1:1. Vanhoissa rei-issä on pultit jotka toimivat rajoittimina. Siinä kohdin oli tuuria kun säästyi erillisten stopparien teolta. 
Pieni parannus systeemiin olisi kääntää keskiniveltä loivempaan kulmaan, jolloin ristiniveleen tulisi pienempi kulma.