AnttiLehtinen kirjoitti:Tuossa Jukka laittoikin hyvän linkin tekemänsä kinnerin valmistus vaiheista. Hatunnoston arvoinen ponnistus, sekä rakentaminen että dokumentointi.
Mango+ sivuilla sanottiin talvisten paanteiden olevan ylitsepääsemättömiä... Tuo kyllä masentaa, mutta samalla pistää miettimään... Olisiko syynä polkupyörien renkaiden kapeus -> uppoaa paanteeseen ja hankeen ennemmin kuin pysyy sen pinnalla tiivistäen lumen alleen... Kovin leveitä renkaitahan ei pyörään löydy, lapsellisena ajatuksena tuli mieleen jonkinlaiset telaketjut eteen, tämähän vaatisi tietysti toisen parin jousitettuja etupyöriä ja näyttäisi siltä ettei ennen maailmanloppua moisella kehtaisi ajella
Ja ideana on muutenkin mallia

Tällaisella luulisi pääsevän paanteistakin, on muuten suunniteltu ja valmistettu alaskassa : http://alaska-bent.com/ourtrike.htm
Tänään tuli ensimmäistä kertaa moneen vuoteen ajeltua 16v vanhalla jäykkärunkoisella pysty-maasturilla, huomasi heti että onpa painopiste korkealla, sellaista vaappumista se oli. Tekee vielä enemmän mieleni nojakkia, trike olis kiva...
Aloin miettimään tuota kate-materiaalia ja sen keveyttä sekä veden pitävyyttä... Jukka mainitsi sivuillaan kankaan, itse sain siitä idean, entäs kankaan runkona taipuisa ja kevyt matsku, kuten telttakepit joita kupoliteltoissakin nähdään?
Mitäs olet Sakari käyttänyt runko-materiaalina? Paksumpaa vaneria vai peräti kertopuuta?
En ole nojapyöräfoorumilla pitkään aikaan käynyt, mutta tämä keskustelu nappasi, koska on lähes samaa mitä olen itse pohtinut. Talvipyörään kantsii katsella esim. Schwalbe Big Appleja tai Maxxis BMX renkaita yms. Yleensä leveys pehmeällä alustalla auttaa. Itselläni on trikessä Maraton Plussat ja kyllä se kulku kevätlumissa ok ihan kohtuu ok.
Olen joskus haaveillut sähkömoottoreista jotka saisi etupyöriin. Pienet avustavat sähkömoottorit jotka samalla ajaisivat rumpujarrujen virkaa. Käytännössä pyörästä tulisi siis kolmipyörävetoinen. Jos pystyisi elektroniikalla laittamaan vedon siten, että koko ajan tarkkailtaisiin pyörien pyörintänopeutta ja verrattaisiin niitä toisiinsa. Jos joku pyörä lähtisi sutimaan annettaisiin sille vähemmän virtaa. Näin saatettaisiin saada melko hyvä talvipeli eli sutimiset eivät haittaisi. Muistan jonkun vuoden Ecotripillä venäläisten kolmipyörävetoista trikea ja se menisi oikeastaan mistä vain, esimerkiksi pehmeällä hiekalla ei ollut mitään vaikeuksia.
Katteista: Itse olen miettinyt seuraavanlaisia katteita joita löytyy netistäkin: kankaisia, polykarbonaatti yms. muovilevy, vikuprop eli muovia oleva aaltopahvi ja sitten pehmeästä vähän kuin makuualustamateriaalia oleva xxx-materiaali. Nimeä en nyt saa mieleen.
Nähtävästi ensimmäinen kate minkä teen on kankaan ja polykarbonaatti yms. levyn yhdistelmä. Levy yhtenä kappaleena eteen tuulisuojaksi ja sitten sen reunoista kangas joka virittyy aina ajajan pään yli. Kun ei sada voi kangas olla levyn reunoilla laskostettuna yms. Telttakepit voivat olla yksi mahdollisuus virittämiseen. Kankaan tai muun sisään kannattaa miettiä PVC eli putkimiesputkien käyttöä tukirakenteena. Myös alumiiniputket onnistuu ja telttakeppejä aion kanssa selvittää.
tv.
Ari