Sivu 3/7

Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 31 Elo 2011, 00:13
Kirjoittaja ajarmala
jviirret kirjoitti:

Paljoko on lasikuidun ja hiilikuidin hintaero tämän kokoisissa rakenteissa? Ajattelin vain tuota painoa, lasikuidusta kun tulee niin raskas että siihen painoon ei taida päästä vaikka tekis katteen pellistä niittaamalla.

Jukka

Näitä saa ihan Suomestakin alan kaupoista:

http://www.terpol.fi/
http://www.kevra.fi/
http://www.kgenterprise.fi/
ja jopa Biltema myy polyesteriä ja lasikuitua...

Esim. ihan listahinnoilla: 220 g/m2 lasikuitukangas 6,30 e/m2 ja 200 g/m2 hiilikuitukangas 39,20 e/m2. Ja tietenkin lasikuitumatto on vielä halvempaa kuin kangas, 300 g/m2 jopa alle 3 e/m2. Jos noita ostaa enempi, saa varmaan alennusta, mutta yksittäiskappalein katteita tai kinnereitä laminoidessa ei varmaan tipu yhtään.

Lisäksi hartsit: polyesteri on halpaa 10 e/kg (lasikuidulle, haisee ja ei sovi polystyreenimuoteille), mutta epoksi taas selvästi kalliimpaa 35 e/kg (käytetään yleensä hiilikuidulle ja pakollinen, jos muotti on polystyreeniä).

Lujitemuovitöissä suurin kustannus lienee kuitenkin muotin tekeminen...

T. Ari


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 31 Elo 2011, 08:10
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kevyimmät on hiilikuidusta. Minusta nuo lasikuituiset on järkyttävän raskaita kun vertaa siihen että tämmöinen koti hitsari saa tehtyä yhtä kevyen teräsputkirakenteella ja tupla painoisilla osilla :roll:

EIpä tosin kaikki ominaisuudetkaan ole täysin samalla tasolla. Vikuprop ei taida paljoa kolhuja kestää?

Kestää vaikka päällä hyppiä, pop-niittien reiät repeää ja katteet irtoaa, mutta ei ne rikki mene. Jos annan vikuproppia sinulle 1cm levysien suikaleen niin käsin repimällä et saa rikki jos et tee terävää viiltoa ja revi sitten kuvion suuntaan.

tavasti kirjoitti:

Tietysti hinnassakin eroa, ja korjaaminen helpompaa. Vikuprop kinnerin korjaaminen on halpaa ja kai aika helppoakin.

Itse tekisin katteen telttapatjasta: joustava, eli pikku törmäys ei haittaa. Korjattavissa liimalla tai pakkausteipillä. Kolarissa turvallinen, ei tule teräviä ja kovia sirpaleita. Kevyt ja kohtuullisen hintainen.

Telttapatjassa sama ongelma kuin vikupropissa, tukevasti kiinnittäminen niin että rikkoontunut pala olisi vielä helppo vaihtaakkin ei ole kovin helppoa. Törmäyksessä kori siis kestäisi, mutta sen kiinnitys repeytyy.

Jukka

Mitäs, jos niin Vikupropin kuin telttapatjan kiinnittäisi polyuretaani liimalla http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... -61-48wrwr

Sakari


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 31 Elo 2011, 08:19
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:

Mitäs, jos niin Vikupropin kuin telttapatjan kiinnittäisi polyuretaani liimalla http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... -61-48wrwr

Telttapatjan liimauksesta kannattaa Tetz:n vinkit lukea hyvällä ajatuksella läpi. Siihen kun ei meinaa mikään kunnolla tarttua.

Muistaakseni herra oli löytänyt jonkun toimivan liiman, ja zotefoam-pintojen saumat kuumaliimasi eli painoi pinnat yhteen lämmittämällä ne yhtä aikaa väliinsä jäävällä metallikaistalla. Vähän kuin sirkkelöi...


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 31 Elo 2011, 08:56
Kirjoittaja Marzie

Tuossa on yksi kateprojekti lasikuidusta :) http://www.recumbents.com/wisil/wianeck ... efault.htm


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 31 Elo 2011, 09:23
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:

Esim. ihan listahinnoilla: 220 g/m2 lasikuitukangas 6,30 e/m2 ja 200 g/m2 hiilikuitukangas 39,20 e/m2. Ja tietenkin lasikuitumatto on vielä halvempaa kuin kangas, 300 g/m2 jopa alle 3 e/m2. Jos noita ostaa enempi, saa varmaan alennusta, mutta yksittäiskappalein katteita tai kinnereitä laminoidessa ei varmaan tipu yhtään.

Lisäksi hartsit: polyesteri on halpaa 10 e/kg (lasikuidulle, haisee ja ei sovi polystyreenimuoteille), mutta epoksi taas selvästi kalliimpaa 35 e/kg (käytetään yleensä hiilikuidulle ja pakollinen, jos muotti on polystyreeniä).

Kyllähän tuo hintaero noin näyttää suurelta, mutta kuinka monta 220g/m2 lasikuitukangasta pitää laittaa jotta se vastaa lujuudeltaan yhtä 200g/m2 hiilikuitua?

mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mitäs, jos niin Vikupropin kuin telttapatjan kiinnittäisi polyuretaani liimalla http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... -61-48wrwr

Telttapatjan liimauksesta kannattaa Tetz:n vinkit lukea hyvällä ajatuksella läpi. Siihen kun ei meinaa mikään kunnolla tarttua.

Sama homma vikupropin kans, siihenkään ei tunnu oikein hyvin mikään tarttuvan. Etuvalojen johdot laitoin kiinni kuumaliimalla, mutta ei tarvi kovin paljon kiskoa kun irtoavat. Jos tuollaista vielä joskus tekee niin voisi yrittää löytää jotakin liimaa joka tarttuisi sekä maalattuun teräsputkeen että vikuproppiin. Ja vieläpä niin ettei sitten irtoa putkesta maaleineen...

Jukka


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 31 Elo 2011, 10:40
Kirjoittaja Nebulus
mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mitäs, jos niin Vikupropin kuin telttapatjan kiinnittäisi polyuretaani liimalla http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... -61-48wrwr

Telttapatjan liimauksesta kannattaa Tetz:n vinkit lukea hyvällä ajatuksella läpi. Siihen kun ei meinaa mikään kunnolla tarttua.
Muistaakseni herra oli löytänyt jonkun toimivan liiman, ja zotefoam-pintojen saumat kuumaliimasi eli painoi pinnat yhteen lämmittämällä ne yhtä aikaa väliinsä jäävällä metallikaistalla. Vähän kuin sirkkelöi...

Telttapatja taitaa olla polyeteenivaahtoa ja vikuprop polypropeenikennoa. En usko, että uretaaniliima puree noihin. Tarttis sellaisen liiman, joka hieman sulattaisi/liuottaisi liimattavan levyn pintaa ja siten tekisi hyvän tartunnan. Kuumaliimaus olisi siksi varsin mielekäs vaihtoehto, jos liimamassa on niin kuumaa että se sulattaa liimattavan kappaleen pintaa. Polypropeenilla sulamispiste on tosin luokkaa 130-150 C, joten sen suhteen voi olla vaikeampaa.

Muovien liimaus perustuu yleensä siihen, että liiman liuotinkomponentti sulattaa hieman liimattavaa pintaa, jolloin liiman "liimafaasi" sekoittuu pinnasta liuenneen muovin kanssa. Polyeteenin ja polypropeenin liimauksessa isoin ongelma on siinä, ettei niitä oikein mikään tahdo liuottaa.


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 05 Syys 2011, 20:06
Kirjoittaja RTA

Tämä katteen sivuaa osaltaan sitä mitä itse ajattelin, eli takaboksin rakentamista pyörään, johon saisi matkatavarat. Lasikuidusta ajattelin, onhan hartsihuurujen henkkittäminen tuttua puuhaa aikaisemmista puuhista, mutta niissä aikaisemmissa projekteissa muodot eivät ole olleet pääasia. Tässä tapauksessa laatikosta pitäisi tulla muodollisesti pätevä.

Mallintelin pyörään laatikon seuraavasti, olisi leiveimmästä kohtaa noin 40 senttiä leveä. ja noin 10 senttiä takarenkaan yli.

hamotelma.JPG

Lähtisin tulostamaan mallista sapluunoita 10 cm välein A3 paperille ja sitten vanerista sapluunan avulla profiilit, pitkittäissuunnassa pitäisi myös saada "soiroja" riittävin välimatkoin, rangasta tulisi kuin lentokoneen runko, johon ympärille lasikuitumatto. Mutta epäilen tässä että lasikuitu menee lommoille, saako tästä pyöreää sulavaa linjaa helposti. Pakkelointia pitäis yrittäää välttää ettei painoa tule liikaa.

malli.JPG

Yritin kahlata internetistä esimerkkejä, ei siitä suosta löydä mitään virikettä. Olisiko ajatuksia?


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 05 Syys 2011, 20:49
Kirjoittaja Syväri

Voi kun olisi 3d-printteri. Vaan riittääkö sellaisten koko :roll:

Tulis meinaan näppärästi cad-mallista suoraan kate :D


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 06 Syys 2011, 08:37
Kirjoittaja tavasti
Syväri kirjoitti:

Voi kun olisi 3d-printteri. Vaan riittääkö sellaisten koko :roll:

Tulis meinaan näppärästi cad-mallista suoraan kate :D

Printtaamalla saa muovia, vaan ei lujitemuovia.

http://www.shapeways.com/
'At the moment the maximum size of any product (also known as maximum build volume) can be 70x38x58cm. '


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 06 Syys 2011, 08:47
Kirjoittaja Nojanalle

Vesileikkurilla saisi. Kannattaa kysyä . :)


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 06 Syys 2011, 18:47
Kirjoittaja RTA
tavasti kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Voi kun olisi 3d-printteri. Vaan riittääkö sellaisten koko :roll:

Tulis meinaan näppärästi cad-mallista suoraan kate :D

Printtaamalla saa muovia, vaan ei lujitemuovia.

http://www.shapeways.com/
'At the moment the maximum size of any product (also known as maximum build volume) can be 70x38x58cm. '

3D tulostuksella saa kappaleita kätevästi mallista mutta hinta on suolainen. Toimii Pilottihankkeissa silmälläpitäen suurempia massatuotantoja eri tuotantomenetelmin.

Tässä tapauksessa Yksittäinen kappale kannattaa tehdä pienellä materiaalikustannuksella ja suurella tuntimäärällä omaan tarkoitukseen.


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 06 Syys 2011, 18:58
Kirjoittaja jviirret
RTA kirjoitti:

Yritin kahlata internetistä esimerkkejä, ei siitä suosta löydä mitään virikettä. Olisiko ajatuksia?

Artoj kinneriprojektissa hän täyttää muotolevyjen välit uretaanilla, vuolee ja hioo ne muotoon. Vielä ei ole blogissaan päässyt laminointivaiheeseen.
Suoraa linkki blogiin en muista enkä ala tällä kännykällä kaiveleen.

Jukka


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 06 Syys 2011, 20:48
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:

Artoj kinneriprojektissa hän täyttää muotolevyjen välit uretaanilla, vuolee ja hioo ne muotoon. Vielä ei ole blogissaan päässyt laminointivaiheeseen.
Suoraa linkki blogiin en muista enkä ala tällä kännykällä kaiveleen.

http://web.me.com/artoj/Archies_Velomob ... lcome.html


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 08 Syys 2011, 20:13
Kirjoittaja Syväri

Pitäis tehdä taakse boxi mihin saa kamat sisään, samalla kun teen uuden penkin. On vaan vähän vaikeampi juttu ku ens alkuun ajattelis.. Laiskana ei jaksaisi ruveta työstämään muottia :lol: eikä koko lasikuidun käsittelystä juuri ole kokemusta muutenkaan...

Nyt kuitenkin pokkana heitän kysymyksen että voisko yksinkertaisen (ja ruman) sellaisen tehdä rautalankamallilla? Siis, liimaa kahteen lasikuitumattoon, rautalankaverkkoa niiden väliin ja siitä muotoilemaan - tarkoitus olis tehdä ensin tarakan tapainen, ja levy joka ulottuisi renkaan kiinnitykseen asti runkoputkia mukaillen. Tähän päälle sitten alkais tehdä varsinaista boxia johon myös jonkinlainen luukku pitäis saada. Siitäkään ei ole vielä ideaa.

Tai sitten jos tuohon vaan laittas tarakan ja siihen sivulaukut, kelpaisihan sekin.. :roll: mutta kun ei sekään liian yksinkertaista ole näin jälkikäteen.


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 09 Syys 2011, 11:50
Kirjoittaja mhelander
Syväri kirjoitti:

Pitäis tehdä taakse boxi mihin saa kamat sisään, samalla kun teen uuden penkin. On vaan vähän vaikeampi juttu ku ens alkuun ajattelis.. Laiskana ei jaksaisi ruveta työstämään muottia :lol: eikä koko lasikuidun käsittelystä juuri ole kokemusta muutenkaan...

Nyt kuitenkin pokkana heitän kysymyksen että voisko yksinkertaisen (ja ruman) sellaisen tehdä rautalankamallilla? Siis, liimaa kahteen lasikuitumattoon, rautalankaverkkoa niiden väliin ja siitä muotoilemaan - tarkoitus olis tehdä ensin tarakan tapainen, ja levy joka ulottuisi renkaan kiinnitykseen asti runkoputkia mukaillen. Tähän päälle sitten alkais tehdä varsinaista boxia johon myös jonkinlainen luukku pitäis saada. Siitäkään ei ole vielä ideaa.

Tai sitten jos tuohon vaan laittas tarakan ja siihen sivulaukut, kelpaisihan sekin.. :roll: mutta kun ei sekään liian yksinkertaista ole näin jälkikäteen.

Jotkut on tehneet liimalla ja sanomalehtipaperilla tollasen rautalankahäkkyrän päälle boxia muistuttavan muotin jota on sitten kuivuttuaa työstetty lisää ja lopulta päälle laminoitu lasikuidusta se lopullinen pinta.

Itsekin olen yrittänyt pohtia miten muotin teon voisi välttää mutta lopulta muotin teko XPS-tyyppisestä eristelevystä on todella helppoa. Sitä voi sellaisenaan käyttää boxin tai takakatteen prototyyppinä ja kun muoto alkaa tyydyttää laminoida sen päälle lopullinen, tai lämmittämällä venytellä zotefoamista.