Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?+ Pioneerin tuunausta
Eikös Mhelander sulla ole sellaiset kolmepuolaiset aerovanteet? mistä ostit?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Eikös Mhelander sulla ole sellaiset kolmepuolaiset aerovanteet? mistä ostit?
terppa kirjoitti:Kojakeilla kapein on 35 mm jota nuo nykyiseni on, Duranoa saa 28 mm mutta hinta on tuplat ja ainakin schwalbe antaa nopeus kohtaan 4 palkkia kun Kojakeilla on 6, toisaalta Durano on 60g kevyempi... en oikeen tiedä mihin pitäisi verrata mutta 700c ultremo zlx oli 160g eli palttiarallaa puolet kojakeista.
Kojakit on 100g raskaammat kuin valmistaja ilmoittaa Punnitsin omani kun ne tulivat. Valmistaja ilmoittaa 390g ja todellisuudessa 500g/kpl.
Tuossa viestissä on Jorin laittama taulukko vierintä vastuksista: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... =45#p23248
Pikavilkaisulla näytti että parhaat 622 renkaat vaatii n. 10W vähemmän tehoa 20mph(32km/h) nopeudessa kuin parhaat 559:t. Veikkaan että tuo nopeus vaatii polkijalta jatkuvaa n.100w suoritusta, eli 622 renkailla olisi liki 10% nopeampi kuin 559 renkailla. (Tommonen pikavetäisy suuruusluokkaan mistä puhutaan)
Joo, nimet on ihan outoja nyky nimikkeisiin verrattuna
Jukka
jviirret kirjoitti:Kojakit on 100g raskaammat kuin valmistaja ilmoittaa
Punnitsin omani kun ne tulivat. Valmistaja ilmoittaa 390g ja todellisuudessa 500g/kpl.
Jukka
Schwalben oma esite kertoo painoksi 295 g (35-559), onkohan noissa vuosimallikohtaisia eroja? katselin 700c Ultremo zlx-mallia niin se oli ilman pistosuojavyötä ja vissiin schwalben nopein malli.
terppa kirjoitti:Schwalben oma esite kertoo painoksi 295 g (35-559), onkohan noissa vuosimallikohtaisia eroja?
Tuo on Folding version paino, se on kalliimpi ja voi taitella yhtä pieneen tilaan kuin sisuskuminkin.
Wired on perinteinen "pyöreä", sille ilmoitetaan paino 395g ja todellisuudessa painaa siis n.500g.
Jukka
Ehkä nuo painot ilmoitetaan "sisäänajettuna", eli renkaasta on kulutettu ylimääräinen paino jo pois.
Kannattaa muistaa, että sen lähettämäni taulukon mittaukset on tehty kaksikymmentä vuotta sitten, jolloin maastopyörät olivat maastokäyttöön, eikä niillä ajeltu maantietä. Jos vertaat yleisesti 622 ja 559 -kokoisten renkaiden vierintävastuksia, niiden vierintävastusero on vain yhden prosentin.
Jos taas vertaat 622 ja 406 kokoja keskenään, tulee vierintävastuseroksi n. 10%. Noissa ei kuitenkaan ole mitattuna sitä mikälie BMX 60-406 rengasta, joka kesti 7 baarin paineen. noja:lla oli sellainen etuvetoisessaan Nokialla. Tietääkö joku sen tai muiden vastaavien vierintävastustietoja. Ei voi olla kovin huono.
Muistattehan tässä keskustelussa, että vierintävastus ei riipu pelkästään paineesta, vaan paineen ja leveyden tulo määrittelee renkaan painuman ja painuma määrää valtaosaltaan vierintävastuksen. -Tietenkin kiekon halkaisija ja renkaan kuvio huomioiden. Samanlaisista ja -paineisista renkaista siis leveämpi vierii paremmin. Kapean renkaan hyöty tulee ilmanvastuksen ja painon pienenemisestä.
jori kirjoitti:Jos vertaat yleisesti 622 ja 559 -kokoisten renkaiden vierintävastuksia, niiden vierintävastusero on vain yhden prosentin.
Näin varmasti jos kyseessä samak kumi, mutta eri koko.
jori kirjoitti:Noissa ei kuitenkaan ole mitattuna sitä mikälie BMX 60-406 rengasta, joka kesti 7 baarin paineen. noja:lla oli sellainen etuvetoisessaan Nokialla. Tietääkö joku sen tai muiden vastaavien vierintävastustietoja. Ei voi olla kovin huono.
Tämmöinen kokemus mulla CLWB:n takarenkaana:
"11.10.2010 Tuli tilaisuus hankkia uusi takakumi niin hankin, vaikka vanhakin olisi ihan käyttökelpoisessa kunnossa vielä. Tämä uusi kumi on sileähkö kuvioinen BMX käyttöön tehty Rubbena Zirra 54-406, kantavuus yli 120kg ja paineenkesto huikeat 7bar! Ennen kumin vaihtoa ajoin vanhalla Bilteman viiltosuojatulla 47-406 liki yhtä sileä kuvioisella renkaalla maksimipaineilla(2,8bar) n. 4km testilenkin ja sain ajaksi 10min 45sek. Kumin vaihdon jälkeen tolla Zirralla 6bar paineella samalla asenteella 10min 5sek, eli reilu 6% vaikutus oli renkaan vaihdolla nopeuteen. Aika näyttää mikä on kestävyys ero pistosuojauksen ja pakkasen keston osalta." ( http://www.kotinet.com/ninajukk/clwb.htm )
Ikävä kyllä käytetty vanne oli liian kapea ja kumin kudokset repesivät vanteen reunan kohdalta Tuosta voi päätellä että jos molemmat kumit vaihtaa markettikumeista tuollaisiin niin nopeuden nousu voi olla jopa 10%. Sama kuin markettikumeista kojakeihin isommassa koossa.
jori kirjoitti:Kapean renkaan hyöty tulee ilmanvastuksen ja painon pienenemisestä.
Ja paremmasta paineenkestosta. Esim. tuo 35mm kojak kestää 6,5bar ja 50mm kojak 5bar. Kickbiken 18" kojakki on 32mm ja kestää 8bar.
Jukka
Taitaa olla Aerospoke liian painava: Front - 1194g, Rear - 1380g Maastopyöräkoolle löysin tuommoiset painot, toimitusajan 7 viikkoa kyllä kärsisi. Nyt kun on budjetti sopivasti tuplattu niin paluu vanhaa suunnitelmaan tuntuu edulliselta. Kaksi vaihtoehtoja mietityttää:
Fsa: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=35684
Easton XC Two: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=56939
Fsa tän hetkinen suosikki, toisesta kaupasta katsoin, että shimanon 10 keksinnöt kävisi. Mitat on vaan hakusessa kuinkahan kapean renkaan saa laittaa, tuossa luki: 24mm section rim
jviirret kirjoitti:Tuo on Folding version paino, se on kalliimpi ja voi taitella yhtä pieneen tilaan kuin sisuskuminkin.
Wired on perinteinen "pyöreä", sille ilmoitetaan paino 395g ja todellisuudessa painaa siis n.500g.Jukka
Joo mulla on sitten folding... kun saa ostettua keittiö(autotalli)vaa'an niin mielenkiinnosta puntaroin.
Hassuja nuo vanteiden kokomerkinnät, mahtaakohan jossain olla kansantajuista taulukkoa, polkupyöräwikissä oli renkaille tehty hyvä opas, että noviisikin pääsi jyvälle. Esim. Shimanon xtr m975 mallissa vanteen leveys ilmoitetaan 23.3 mm mutta toinen kokomerkintä on 559x19c joka on myös nykyisissä vanteissani ja siinä minimi rengaskooksi annetaan 1.5 leveä, hyvin on 1.35 toiminut...
terppa kirjoitti:Eikös Mhelander sulla ole sellaiset kolmepuolaiset aerovanteet? mistä ostit?
Joo on. Paikallinen nojakkikaveri hokas M5:n poistomyynnin viime kesänä... joten ostettiin kaikki 451 lapakiekot pois.
Listahinta oli jotain 500 € jolla en ikipäivänä olis mokomaa hankkinu.
Tuo ratas painaa 15mm akselin, sisuskumin ja Schwalbe Duranon kanssa 1160g eli ei mikään kevyt. Siis saman painaa kuin takaratas.
Duranossa on muuten pistosuojaus, kuten on Tofu S3 Lite gummeissakin ja siinä Gator Skin 19-millisessä. Nämähän on sitten niitä kisa-700c gummeja.
Yhtään ei ole vielä puhjennut vaikka pistojälkiä on kaikissa.
Hylkäsin aerovaihtoehdon painon perusteella, jostain luin käyttäjän kommentteja, että maililla sai keskinopeutta nousemaan ko. aeroilla mutta kun ei tiedä mikä oli lähtökohta niin vaikea suhtautua. Nyt kun on ajanut muutaman päivän 5,5 kg kevennetyllä versiolla (ilman tarakkaa, takapoksia ja tavaroita) niin ehkäpä vaihdettavat osat voisi olla suht keveitä, vaa'alla kävimme ja 19-20 kg oli nyt ajopaino (huono vaaka), nokiavarusteissa paino on n.23 kg ja siihen pari kolmekiloa turhaa roinaa niin yli 25 kg kulkineella mennään... kunto pysyy hyvänä... Eihän seuraavissa päivityksissä järkeä ole mutta josko vaikka joku raptobike midracer framekit jatkokertomus ilmestyy nojapyöräfoorumilla? lähtökohta olisi vissiin 5 kg kevyempi.
Se hyöty tai haitta aerospoke tutustumisesta oli, että budjetin sai tuplattua, no ei kun miettimään mitä saisi samalla rahalla:
Mavic Crossmax slr ust: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=30984
Painoa 1420g ja saisi 1.0 leveän kumin päälle eli jos aiemmin mainituita misukoita haluaisi kokeilla.
Vapaarattaan vissiin joutuisi vaihtamaan mutta saman merkkinen 10-v malli ei kustanna kuin 37€. http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=33442
Jos haluaa tosi kapeeta niin ainakin tämän kaupan vaihtoehdot valmiissa 559 seteissä on aika vähissä, mutta osaako joku sanoa onko tuossa jotain käppiä, ettei se olisi hyvä tai ei kävisi? Kalliita ovat mutta jos kukaan ei varasta ja itse ei aja kiville niin eiköhän ne kestä (vaikka siinä seuraavassa pyörässä).
Ehkä seuraavan yön surffaan etsien 700c vaihtoehtoa
Yli 200g saadaan laihdutettua uusilla lukkopolkimilla (vanhat kierrätän pystäriin) ja varmaan melkein yhtä paljon lähtee peilin varresta ja kiinnitysmötikästä... kun ei tartte napavaihteen vaihtajaa niin vaijerin kera kevenisikö 300g? ketjuista ja rattaista max 200g kun vaihtaa kymppiin. Kiekoista vajaa kilo? väljän ohjainlaakerin korvaan hipommalla, painosta ei tietoa. Lisäpainoa saan levyjarruista, vedetään hatusta 400-500g eli ei se laihdu kuin 1,5 kg mutta käyttömukavuus maantieajossa varmaan paranee.
Eikös Tapsa53 lla ollut 700 setti kiekkoja myynnissä vai oliko 650 ? Nokialla sivukorvalla kuuntelin.
Petri
PW kirjoitti:Eikös Tapsa53 lla ollut 700 setti kiekkoja myynnissä vai oliko 650 ? Nokialla sivukorvalla kuuntelin.
Petri
Joo, oli se vissiin yrittänyt sellaisia kaupata, käsittääkseni 700 jos on Slywayssa ollut? Kävin mittailemassa ja edessä olisi tuuman verran tilaa ja vinkulla pystyisi haarukkaa vähän avartamaan, että jäisi "ilmarako", takana ilman isompaa muokkausta ei mene, jousi pahiten on tiellä ja 0,8 tuumaa oli tilaa eli jätän väliin. Toinen huonopuoli olisi, että polkimeen jäisi puolituumaa väliä kun olen tämmöinen pikkujätkä... eli mitä kauempana polkimet renkaasta sen parempi. 559 koko taitaa olla mulle paras kompromissi, varsinkin jos talveksi laittaa joustoa eteen, silloin nousee koko härveli taas jotain senttejä.
Yep
Kyllä nuo Tapsan vanteet oli 650
Vähän olis kiinnostanut, mutta kun ymmärrettävistä syistä ei
etuvanteelle ole käyttöä........
terppa kirjoitti:Joo, oli se vissiin yrittänyt sellaisia kaupata, käsittääkseni 700 jos on Slywayssa ollut? Kävin mittailemassa ja edessä olisi tuuman verran tilaa ja vinkulla pystyisi haarukkaa vähän avartamaan, että jäisi "ilmarako", takana ilman isompaa muokkausta ei mene, jousi pahiten on tiellä ja 0,8 tuumaa oli tilaa eli jätän väliin.
Heitä jo tuo tuuma-ajattelu Kojakitko siinä nyt on alla? Niiden halkaisija noin: 559+2x35mm= 629mm ja jotku 23mm racekumit 622 vanteella olis 622+2x23= 668mm. Eli kokoeroa puolelleen 20mm. Menee siis eteen viilaamatta ja taakse nippa nappa. Eikä tuo 23 ole läheskään ohuin mitä saa.
Miten se takaiskari voi olla niin lähellä kun nazcan sivuilla olevissa kuvissa renkaana on joku paksumpi kumi ja silti väliin mahtuu varsin väljän näköisesti lokasuojakin?
Jukka
jviirret kirjoitti:terppa kirjoitti:Joo, oli se vissiin yrittänyt sellaisia kaupata, käsittääkseni 700 jos on Slywayssa ollut? Kävin mittailemassa ja edessä olisi tuuman verran tilaa ja vinkulla pystyisi haarukkaa vähän avartamaan, että jäisi "ilmarako", takana ilman isompaa muokkausta ei mene, jousi pahiten on tiellä ja 0,8 tuumaa oli tilaa eli jätän väliin.
Heitä jo tuo tuuma-ajattelu
Kojakitko siinä nyt on alla? Niiden halkaisija noin: 559+2x35mm= 629mm ja jotku 23mm racekumit 622 vanteella olis 622+2x23= 668mm. Eli kokoeroa puolelleen 20mm. Menee siis eteen viilaamatta ja taakse nippa nappa. Eikä tuo 23 ole läheskään ohuin mitä saa.
Miten se takaiskari voi olla niin lähellä kun nazcan sivuilla olevissa kuvissa renkaana on joku paksumpi kumi ja silti väliin mahtuu varsin väljän näköisesti lokasuojakin?Jukka
Pitäähän sitä vähän tuumia ajatella Nazcan sivuilla jousitus on yläasennossa ja kulma on erilainen jolloin näyttää, että tilaa on enempi eli tossa on nyt lähimpänä kierrejousen alakierre. Mulla on talvirenkaat 47-559 kokoset marathon winterit ja ne ei mahtuneet lokarien kanssa, ahtainta oli lokarin alakiinnikkeen kohdalla siinä jousen lähettyvillä.
Löysin bike24 -kautta nuo Mavikin keksinnöt 579€ ja alko tuntumaan, että se on siinä, pystyn varmasti ajamaan talvellakin. Sinänsä jännä, että chainin -sivuilla paino ilmoitetaan 1420g ja bike24 -sivuilla 1520g (v-jarru versiolla oli sama 1420g).