Sivu 3/4
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 09:44
Kirjoittaja PW
Hyötysuhde keskustelu on ihan hyvä tähän väliin.
Palaan capreo 9-pakan 9-26 vaihtamiseen omaan nykyiseen 8-pakkaan 11-28, etu ratas olisi nykyinen 52 hampainen. Nykyisellään loivissa alamäissä tai muuten vaan kovissa (lyhyissä) puristuksissa tartteis isompaa vaihdetta eli hyötysuhde ei noissa lyhyissä rykäsyissä varmaan oo suuri ongelma varsinkin ku sillon vauhti on päällä jo.
Nykyisillä vaihteilla kesällä tasaisella on käytössä lähinnä 7 ja 8 vaihteet eli tuon vaihde skaalan toinen laita jos laittasin isomman eturattaan tartteis mäkiin myös isompaa takaratasta tai eteen toinen pienempi.
Nää nyt on "tällä tasolla" pilkunviilaus kysymyksiä eikä kauheest vaikuta meikäläisen menoon mutt mielenkiintosta
Yks ratkasu on kuunnella kokemusta eli Eskoa ja odottaa ett aika parantaa,vanhuus tulee ja voi alkaa pienentää eturattaita ja suurentaa takarattaita, ei oo kaukana tuokaan aika.
Petri 54v. melkeen
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 10:13
Kirjoittaja tavasti
mhelander kirjoitti:Näin, jos verrataan pelkkään avovaihteistoon, 3-vaihteisen napavaihteen haitat on lähinnä suuremmassa painossa (ainakin napa painaa enemmän) ja vähissä vaihteissa. Onkohan SRAM 3x(7/8/9) yhtä hyvä hyötysuhteeltaan ?
Voisin kuvitella olevan, ainakin välitykset ovat DualDrivessä samat kuin Sramin 3-vaihteisessa navassa.
Kun noista nyt katseli, niin 12 vs 16 hampainen takaratas, eroa 2-3 %-yksikköä. Sramin suora vs ylivaihde, eroa noin 1 %-yksikkö. Eli DualDrivellä ajavan kannattaa vaihtaa ylemmälle alueelle ennemmin kuin vaihtaa kaikista pienimmille hammasrattaille. Mielenkiintoinen tulos, kun tyypillisesti DualDriveä parjataan juuri siitä, että on tehoa hukkaava napavaihde paketissa mukana. Ja nythän tuossa testissä ei ollut 11 hampaista ratasta, kuinkahan paljon huonompi se on kuin 12 hampainen?
Ja sitten alaetaan miettiä paljonko näillä eroilla on vaikutusta loppunopeuteen. Ei kun syöttämään se 200 vs 196 wattia tänne http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Omilla asetuksilla sain 30.2 vs 30.0 km/h.
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 10:23
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:Palaan capreo 9-pakan 9-26 vaihtamiseen omaan nykyiseen 8-pakkaan 11-28, etu ratas olisi nykyinen 52 hampainen. Nykyisellään loivissa alamäissä tai muuten vaan kovissa (lyhyissä) puristuksissa tartteis isompaa vaihdetta eli hyötysuhde ei noissa lyhyissä rykäsyissä varmaan oo suuri ongelma varsinkin ku sillon vauhti on päällä jo.
8-vaihteisena saa myös 11-34 pakkaa.
Tässäpäs laskettuna välitykset nykyisellä, 63 edessä 11-34 takana, ja 52 edessä 9-26 capreo takana
Nyt: pieni 52/28= 1.857 suuri 52/11=4.727
Uusi:pieni 63/34= 1.852 suuri 63/11=5.727
Capr:pieni 52/26= 2.000 suuri 52/9 =5.777
Jos pärjäät nykyisellään yhdellä eturattaalla (pienin välitys riittää), niin ei kun vahtakaan eturatas 63 hampaiseen ja pakka 11-34 niin kaikki on taas kunnossa. Jos eturattaita meinataan laittaa useampi (tarvitaan isompi skaala) niin sitten menee jo monimutkaisemmaksi.
Edit: tuo 11-34 8v-pakan saatavuus perustuu sheldonin vaihdelaskuriin, en osaa sanoa mistä sen saa
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 10:28
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:mhelander kirjoitti:Näin, jos verrataan pelkkään avovaihteistoon, 3-vaihteisen napavaihteen haitat on lähinnä suuremmassa painossa (ainakin napa painaa enemmän) ja vähissä vaihteissa. Onkohan SRAM 3x(7/8/9) yhtä hyvä hyötysuhteeltaan ?
Voisin kuvitella olevan, ainakin välitykset ovat DualDrivessä samat kuin Sramin 3-vaihteisessa navassa.
Tämä oli minunkin käsitykseni, 3-vaihteisesta navasta on jätetty vaihteisto mutta heitetty jarruosat veks. Näin napa on kaventunut ja tilaa on jäänyt monivaihteiselle vapaarattaalle.
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 10:58
Kirjoittaja PW
Niin onhan tuossa isossa eturattaassa jotain paljon seksikkäämpää ku erittäin pienessä takarattaassa, sitä harva huomaa 
Petri
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 11:03
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:Niin onhan tuossa isossa eturattaassa jotain paljon seksikkäämpää ku erittäin pienessä takarattaassa, sitä harva huomaa 
Etenkin jos teet siitä vaikka 20% ovaalin!
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 11:51
Kirjoittaja PW
Tuossa isossa eturattaassa on sitt seuraavat ongelmat:
- se pitää luultavasti tehdä ite
- nykyiset kammet 152 mm, käsittääkseni ei irrotettavissa tuosta nyky rattaasta
- nyky rungossa luultavasti alkaa ketju ottaa käännöksissä eturenkaaseen jos kasvattaa eturatasta
Petri
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 11:57
Kirjoittaja Nojanalle
Eikö tässä olisi sitten ideaa. Tee välivaihde taittopyörän kohdalle , eikä välitetä siittä johtuvasta voima häviöstä . Sillä tekeehän tuo taitto pyöräkin etuvetoisessa itsessäänkin sitä häviötä . 
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 12:09
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:Eikö tässä olisi sitten ideaa. Tee välivaihde taittopyörän kohdalle , eikä välitetä siittä johtuvasta voima häviöstä . Sillä tekeehän tuo taitto pyöräkin etuvetoisessa itsessäänkin sitä häviötä . 
Niinpä, tätä en oo ajatellukaan. Meniskö se niin ett tuon vetopuolen taittopyörän kohalle laitetaan kaks erikokosta ratasta ja systeemiin kaks erillistä ketjua. Tällöinhän tuo nykynen paluurissa jäis pois, mitähän nuo jälelle jäävät häviöt sitten on ?
Joutus tekemään tuosta väliakselista oikeesti tukevan.
Tää keskustelu menee nyt pahasti ohi otsikon 
Petri
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 12:25
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:Eikö tässä olisi sitten ideaa. Tee välivaihde taittopyörän kohdalle , eikä välitetä siittä johtuvasta voima häviöstä . Sillä tekeehän tuo taitto pyöräkin etuvetoisessa itsessäänkin sitä häviötä . 
Ja kun noita häviöitä nyt on pyöritelty, niin paljonkohan sen väliakselin häviöt olisivat jos rattaat ovat kelvollisen isot, tyyliin vähintään 20 hampaiset? Tuohon systeemin sopivat välitykset (jos se 63 tulkittiin sopivaksi) tulisi 44 hampaisella kammissa, ja väliakselissa 22-32, eli normaali kampisetti ilman sitä suurinta ratasta.
Jos nyt on pienehkö taittopyörä, ja sillä semi-kelvoton laakerointi, niin mahtaisiko tilanne muuttua yhtään mihinkään tälläkään? Osiksi kampikikeskiö, ja siihen kampisetti kampi ja ulon ratas poistettuna.
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 13:04
Kirjoittaja PW
tavasti kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Eikö tässä olisi sitten ideaa. Tee välivaihde taittopyörän kohdalle , eikä välitetä siittä johtuvasta voima häviöstä . Sillä tekeehän tuo taitto pyöräkin etuvetoisessa itsessäänkin sitä häviötä . 
Ja kun noita häviöitä nyt on pyöritelty, niin paljonkohan sen väliakselin häviöt olisivat jos rattaat ovat kelvollisen isot, tyyliin vähintään 20 hampaiset? Tuohon systeemin sopivat välitykset (jos se 63 tulkittiin sopivaksi) tulisi 44 hampaisella kammissa, ja väliakselissa 22-32, eli normaali kampisetti ilman sitä suurinta ratasta.
Jos nyt on pienehkö taittopyörä, ja sillä semi-kelvoton laakerointi, niin mahtaisiko tilanne muuttua yhtään mihinkään tälläkään? Osiksi kampikikeskiö, ja siihen kampisetti kampi ja ulon ratas poistettuna.
Ei jaksa (lue osaa) ajatella ite, miten tuo lasketaan ? Ei vissiin noilla laskureilla onnistu.
Petri
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 13:49
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:Ei jaksa (lue osaa) ajatella ite, miten tuo lasketaan ? Ei vissiin noilla laskureilla onnistu.
Kammissa on 44 hammasta, mutta haluaisit että se on 63. Toisio akselilla on 32 hammasta, lähtevänä, paljonkos pitäisi olla saapuvalla puolella?
32*44/63 = 22.349
Tuohon tökit sopivia lukuja sen mukaan millaisia rattaita osuu käsille. Nuo kyseiset luvut on valittu sillä perusteella että tuollaisia rattaita saa, etenkin nuo väliakselilla olevat ovat saatavilla samoissa kammissa.
No, katsoin vielä pyörätohtorilta mitä on tarjolla, jos pitäisit nuo nykyiset kammet, 52 ratas, niin pyörätohtorin Tracer 38-48 kampisarja väliakselille osuisi aika liki, vastaisi sitä että kasvattaisit rattaan 65.5 hampaiseksi 
Pari 34-42 osuisi vähän lähemmäs, pyörätohtorilla 24-34-42 kammet 25€. (vastaisi 64 hampaista eturatasta)
Tuo 'mulla on rattaat X, paljonkos se vastaa' lasku menee edellä mainituille laskemalla 52*42/34
Pahotteluni ettei nyt aika & kyvyt riitä kunnolla selittämään...
Se että minkä kokoiseksi nyt sitten haluaisit se eturattaan on niillä laskureilla selvitettävää tavaraa.
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 14:12
Kirjoittaja PW
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 14:15
Kirjoittaja jviirret
Tähän välikevennyksenä voisi pistää erään vähähäviöisimmistä polkupyörien voimansiirtoratkaisuista:

Tietokoneella tehty nojakkiversio:

Jukka
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 16:03
Kirjoittaja terppa
tavasti kirjoitti:Edit: tuo 11-34 8v-pakan saatavuus perustuu sheldonin vaihdelaskuriin, en osaa sanoa mistä sen saa
Tilaamalla saa varmaan jokaiseen pyöräkauppaan, Chainreactionin sivuja vilaisin niin yksi malli löytyi http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=68154 jos tyytyy 11-32 niin valinnanvaraa on enemmän.