Sivu 3/5
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 15 Loka 2012, 17:30
Kirjoittaja jori
terppa kirjoitti:Biltsun täysjousto suoraan poliisihuutokaupasta ja kyllä sillä näillä vauhdeilla pärjää mutta en usko sen montaa metsälenkkiä kestävän.
Minusta on aika erikoista shoppailua, jos pitää ostaa uusi maastopyörä sen takia, ettei vanha ehkä kauaa kestä. Varsinkin, kun kyse ei ole ammattimaisesta maastopyöräilystä. 
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 15 Loka 2012, 19:34
Kirjoittaja terppa
jori kirjoitti:terppa kirjoitti:Biltsun täysjousto suoraan poliisihuutokaupasta ja kyllä sillä näillä vauhdeilla pärjää mutta en usko sen montaa metsälenkkiä kestävän.
Minusta on aika erikoista shoppailua, jos pitää ostaa uusi maastopyörä sen takia, ettei vanha ehkä kauaa kestä. Varsinkin, kun kyse ei ole ammattimaisesta maastopyöräilystä. 
Tai sitten on pyöriä jotka laadultaan on sellaisia, että olisi voinut jäädä tekemättäkin, kyllähän tuolla monta pyhäistä kirkkoreissua olisi tehnyt mutta oikea käyttö tuntuu olevan liikaa esim. keula alkoi jo rasvojaan luovuttamaan ja mikäli takavaihtaja ei hajoa lopullisesti aiemmiin niin keula lakkaa kohta joustamasta. Jos kuulopuheita on uskominen niin ei tuota keulaa ole tehty huollettavaksi.
Ei ole ammattimaista ajo mutta metsään tekee mieli mennä ajamaan eikä korjaamaan pyörää ja on se harrastaminen kivempaa tarkoituksenmukaisilla vehkeillä, tässä pyörässä ei ole montaa hyvää kohtaa, että sen pohjalle rupeisi rakentamaa. Kallista se ostelu toki on, maksaa vähintään samat jos kävisi lähikuppilassa nauttimassa 4 tuoppia olutta/vk vuoden ajan
sitäkin moni harrastaa vaikka käsiin jää vain sammiollinen nestettä 
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 15 Loka 2012, 20:17
Kirjoittaja Trek r200
terppa kirjoitti:
Sellainen kuvitelma minulla on, että jäykkäperällä oppisi tekniikkaa paremmin? pitäneekö sitten paikkansa?
Eipä oikeastaan. Tekniikka on erilainen jäykällä ja täpärillä. Täysjouston idea on, että voit röykyissä istua satulassa ja polkea. Jäykkäperällä joudut röykyissä nousemaan satulasta ja rullaamaan röykkyjen yli. Noin niinkuin kovasti yksinkertaistettuna.
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 16 Loka 2012, 09:49
Kirjoittaja TMS
Joo en mäkään usko että maastoajotekniikan oppimiseen tarvitsee jäykkäperää. Täpärillä ja jäykkäperällä joutuu kenties keskittymään hieman eri asioihin ainakin alussa. Karkeimpia virheitä ei meinaan täysjoustokaan poista. Ja yhtälailla molemmilla pyörillä sen kuskin pitää maaston mukaan elää, muuten ei tule mitään. Täpäri menee huomattomammin yli esim. jostain terävästä juurakosta, joten silloin vois keskittyä ihan muuhun siinä ajamisessa.
Tuo kokoasia on tosiaan hankaluus näissä pyörissä, joillain laskureilla porukka niitä arpoo, mutta parhaiten se tietysti selviää kokeilemalla. Sitten tietysti ei ole mitään yhtä oikeaa maastopyörän geometriaa, vaan joitain asioita painotetaan tietyn tyylisessä ajossa enemmän ja sitten tietysti makuasiat päälle.
Noista vinkkaamistasi pyöristä pitäytyisin itse noissa Ghosteissa, mutta en usko noidenkaan tarjouksien olevan mitenkään ohittamattomia. Käytettyjä kun olen seurannut niin kyllä siellä jonkun verran on noita pieniä kokojakin, esim. tuossa http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=12417 Ja kyllä niitä tasaiseen tahtiin näkyy myynnissä muitakin. Ei kannata hätiköidä. Uusista tuo voisi olla mielenkiintoinen esim. tuo http://www.fun-corner.de/index.php?cat= ... ct=A008623 tai tämä http://www.fun-corner.de/index.php?cat= ... ct=A008632 riippuen vähän kuinka paljon sitä joustoa haluaa. Itse ottaisin noista ehdottomasti tuon Stereon. Noissa on nuo joustopalikat jo niin hyviä ettei niitä ainakaan tarvi päivittää.
Tuo Fun Corner on siitä jännä kauppa että kannattaa sähköpostilla hieman tinkiä niin voi lähteä hinnasta vielä pari sataa pois.
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 16 Loka 2012, 15:34
Kirjoittaja terppa
Ois noi Cubet varmaan aika hienoja... ehkä liiankin
Siinä mielessä hyviä, että ei varmaan tule osien päivitystarvettaa paremmaksi pieneen hetkeen. Pitää vaan lueskella aiheesta lisää kun ei tässä suurempia hätiä ole, no tälle vuodellehan saisi yhden pyörän ostaa kun Optima toimitettiin viimevuoden puolella just uudeksivuodeksi 
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 16 Loka 2012, 20:51
Kirjoittaja Pastori
Mulla on tälle vuodelle vasta kaksi uutta pyörää ja kolmas kerkee kanssa. Hankkiuduin tosin kahdesta pyörästä eroon, joten ihan ookoo balanssi säilyi. Pari pyörää puuttuu lakisääteisestä seittemästä.
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 17 Loka 2012, 07:50
Kirjoittaja terppa
Jaa mutta olenhan mäkin yhdestä pyörästä tänä vuonna luopunut, vanhan pystärin annoin pois joten se voisi vastata toivonmukaan valmistuvaa pythonia
Sormiharjoituksia tein ja kans seitsemälle pyörälle keksisi käyttöä, voipi tosin olla, että niistä Optima jäisi vähälle käytölle...
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 17 Loka 2012, 11:01
Kirjoittaja optimistx
Pastori kirjoitti:... Pari pyörää puuttuu lakisääteisestä seittemästä.
Merkillistä, taitaa olla tosiaan lakisääteinen. Meikäläisen kahden hengen pesueella on 7 polkupyörää (joista 2 nojakkeja), ja tyttärellä miehineen myös 7. Poika on ryhtynyt äärimmäiseksi ympäristöihmiseksi ja kokoilee aina tarpeen vaatiessa kelpo ajokin romuosakasasta. Ehkä en lainsuojattomaksi silti katsoisi häntä, vielä.
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 17 Loka 2012, 11:12
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 19 Loka 2012, 21:07
Kirjoittaja terppa
Vielä ei ole tullut kyseltyä Fun Cornerilta lisäalennuksia josko hinnasta saisi tingittyä mutta muuten nettiä on tullut lueskeltua... http://www.wiggle.co.uk/gt-sensor-1-2012/ Toi on kans mielenkiintoinen, Gt Sensor 1 ja se olisi tarjouksessa1523€ + n.38€. Cubeen koitin vertailla... Samat jarrut, vivut ja etuvaihtaja xt deorena slx:n sijaan ja kampisatsi xt deore deoren sijaan ja etulehtiä vain kaksi. Mutta kuis keula? Fox 32 Float RL 120mm joustavana. Painoa en ko. pyörään löytänyt. Muut osat menee heprean puolelle eli eipä osaa vertailla. Todennäköisesti aika paljon parempi kuin nykyinen
vääntelin takahäkin suurinpiirtein suoraan eilistä lenkkiä varten mutta klappia on tullut ja aika haastava on saada vaihtee kohilleen.
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 19 Loka 2012, 22:59
Kirjoittaja MikaL
Silloin kun on ostamassa tulee aika heposti katsottua komponentteja, mitä pyörässä on. Pitkän päälle kuitenkin rungon toimivuus ja kalliimmat avainkoponentit on ne, mitkä ratkaisee, miten tyytyväinen pyörään pitemmän päälle on. Optimaalista olisi, että pääsee koeajamaan, ja silloinkin pitäisi tietää aika tarkaan se, minkälaiseen käyttöön pyörä tulee, mitä siltä haluaa. Väitän, että aika pitkään tai paljon pitää ajaa, että tämän hyvin tietää.
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 20 Loka 2012, 10:59
Kirjoittaja terppa
Vähän sika säkissä tyyliin taitaa mennä
enemmän pitäisi olla maastoajokemusta, että osaisi sanoa. Ei vaan taida pyöräkaupoissakaan olla muuta kuin korkeintaan parkkipaikkakurvailu mahdollista, tai kerran kävin yhdessä jossa ajettiin sisällä 20 metrin pätkää... Täysjousto vaan on ruvennut polttelemaan mielenkiintoisempana vaihtoehtona.
Nojakeilla kun rupesi ajamaan niin makkaranpaistohommat jäi ihan olemattomiin mutta maastopyörän kanssa vois triplata notskilla istutut tunnit 
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 21 Loka 2012, 21:17
Kirjoittaja TMS
Kyllähän tuo GT vaikuttaa kanssa oikeen hyvälle. Tuo Foxi on varmasti ihan hyvä keula ja tuossa on mallinimen perusteella jo perussäädötkin olemassa. Karvalakkikeuloissa kun ei välttämättä ole oikeen kattavia vaimennuksen säätöjä. Se on kyllä totta että kokeilu kertoisi paljon jos maastopyöristä on jo kokemusta, mutta en tiedä toimiiko se ensimmäistä pyörää ostavalle ihan samoin. Cubeissa on varmasti ihan toimiva jousitus, tuollaisia samalla tavalla toteutettuja on niin monella valmistajalla. Nuo kyllä hukkaavat keinumiseen hieman polkutehoa, mutta niihän ne kaikki jousitusratkaisut, toiset vaan enemmän ja toiset vähemmän. Vaikka on se kyllä aika pitkälle säädöistäkin kiinni. Porukkalenkeillä olen meinaan seurannut yhden tuollaisen Stereon menoa, ja kyllä se jonkun verran näyttää keinuvan ihan kevysesti polkiessakin. GT:n jousitusratkaisuun en ole tutustunut, mutta käsittääkseni sitä on ainakin mainostettu sellaiseksi ettei se hukkaa tehoa (niin kyllä kaikkia muitakin mainostetaan
).
No mutta kokemusta maastopyöristä ei ikinä saa, jos ei sitä ensimmäistäkään osta, joten siinä mielessä ei kannata liikaakaan ihmetellä ja pohtia. Aika harva varmaan onnistuu heti ekalla kerralla ostamaan itselleen täydellisen pyörän, varsinkin kun tarpeilla on tapana muuttua ajan kanssa. Tässä suhteessa nämä maastopyörät vertautuu aika paljon nojapyöriin, että niitä on aika montaa sorttia, joista joku sopii johonkin tiettyyn maastoon/ajotapaan paremmin kuin toinen. Toisaalta jos ei kilpaa aja, niin eihän sen pyörän tarvi olla juuri optimaalinen johonkin paikkaan. Tässä suhteessa hyvä yleispyörä voisi olla juuri joku sellainen 125-150 mm joustava "all mountain" pyörä suhteellisen loivalla keulakulmalla. Itse en oikeen sellaisten 100 mm tai alle joustavien XC-pyörien päälle ymmärrä, ainakaan ihmisillä jotka ei aja kilpaa. Kyllä tuollaisella pidempijoustoisella ja pystymmällä ajoasennolla varustetulla rennommalla pyörällä on minusta kivempi ajella.
Itsehän ajelen tällaisella Santa Cruzilla, mitä voisi pitää eräänlaisena jokapaikan pyöränä.
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 21 Loka 2012, 23:02
Kirjoittaja jviirret
TMS kirjoitti:Itsehän ajelen tällaisella Santa Cruzilla, mitä voisi pitää eräänlaisena jokapaikan pyöränä.
Vuosi kaudet kun katselee CF:en ja nojakkien kuvia niin ei silmä millään totu noin korkeaan? Miten ihmeessä tuonne ylös pääsee ja eikö siellä pelota 
Jukka
Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen
Lähetetty: 22 Loka 2012, 08:21
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:TMS kirjoitti:Itsehän ajelen tällaisella Santa Cruzilla, mitä voisi pitää eräänlaisena jokapaikan pyöränä.
Vuosi kaudet kun katselee CF:en ja nojakkien kuvia niin ei silmä millään totu noin korkeaan? Miten ihmeessä tuonne ylös pääsee ja eikö siellä pelota 
Aivan. Kun itseä meinaa jo vähän huimata Metan selässä, nyt kun siinä on se 29er keulakin...