Sivu 3/4

Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 01 Tammi 2012, 12:03
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä se on niin Nazcan Pioneerin kaltainen , ie siinä suuria eroja silmämääräisesti ole. Tuon ohjauksen kun laittaa parempaan asentoon , niin saa vähän rentoutta lisää. :lol:


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 01 Tammi 2012, 12:50
Kirjoittaja terppa
Nojanalle kirjoitti:

Kyllä se on niin Nazcan Pioneerin kaltainen , ie siinä suuria eroja silmämääräisesti ole. Tuon ohjauksen kun laittaa parempaan asentoon , niin saa vähän rentoutta lisää. :lol:

Ensivilkaisulla tuli kans mieleen, että tuohan näyttää ihan Pioneerilta, piti ihan kaivaa kuvat rinnakkain :)

KuvaKuva

Takahaarukka ja sen kiinnitys on erilainen, toivottavasti Orcan haarukka on jämäkämpi kun Pioneerissa oleva tuntuu vähän letkulta, tai en osaa sanoa onko se kiinnityspisteistä kiinni? Paseossa oleva haarukan kiinnitys äkkiä katsoen näyttää jämäkämmältä... ajokokemuksia ei ole niin ei osaa sanoa :oops:


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 01 Tammi 2012, 13:13
Kirjoittaja Nojanalle

Sorvasin omaan Pioneeriin ripustukseen nyylonholkien tilalle , tefloniset holkit parani kummasti. Seuraavaksi teen ne laakeri pronsista . Pultin vaihdoin kovapultiin. Parani takapää huomattavasti. :lol:


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 01 Tammi 2012, 21:08
Kirjoittaja tm

Tänään otin ensimmäiset tyypit Orcan puikoissa. Vaan jäi kovin lyhyeksi (alle kilometri), kun luminen tie oli turhan liukas ja pyörä tahtoi luikerrella oman mielensä mukaan. U-käännöstä tehdessä tuli mukattua kyljelleen etupyörän livettyä alta, ja ylämäessä peräpää lipsui ihan yrittämättäkin. Silestonet eivät sovi talvikelille, ainakaan kaksipyöräisessä. Tällä kertaa itsesuojeluvaisto voitti, ja päätin jatkaa kokeiluja paremmalla kelillä. Vaikka se olisi vasta maaliskuussa.

Parin horjahtelevan liikkeellelähdön jälkeen alaohjaus ei tuntunut mitenkään mahdottomalta ajaa. Lievä yliherkkyys ja keveys johtui luultavasti lumisesta tiestä ja sen urista/epätasaisuuksista, paha sanoa näin lyhyen tuttavuuden perusteella. Leveähkö ohjaustanko kevensi varmaan osaltaan ohjaustuntumaa. Kädet voisivat olla taaempana ja alempana, ja samalla tanko voisi olla hieman kapeampi. Tarvii tutustua tarkemmin nojanallen tankomalliin.

Niin, lupailin niitä punnitustietoja:


Penkki 1578 g (sis. kiinnikkeet)
Penkin pehmuste 326 g
Niskatuki 293 g (ei mukana kokonaispainossa)
Etukiekko 1804 g (sis. renkaat ja pikalukko)
Takakiekko 2287 g (sis. renkaat, pikalukko ja rataspakka Sram 11-32)
Ketjut 761 g
Etupuomi 1757 g (sis. kammet+rattaat, keskiö ja etuvaihtaja)
Tavarateline 1059 g
Lisätavarateline 532 g
Etulokasuoja 234 g
Takalokasuoja 328 g
Jalka 286 g
Polkimet (avo) 486 g (avotulevat vaihtumaan lukkopolkimiin)

Runko + kaikki muu 7,3 kg

Yhteensä 18,7 kg

Pari viimeistä lukemaa punnittu henkilövaakalla (100 gramman näyttötarkkuus, todellisesta tarkkuudesta ei tietoa).


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 01 Tammi 2012, 22:00
Kirjoittaja tm

Ketjuakin tuli jatkettua, Sramin ketjut saivat seurakseen pätkän Campagnoloa. Toivottavasti yhteiselo sujuu ilman soraääniä.

Pyörän päälle ja etenkin pois vääntäytyessä tunsi itsensä kankeaksi, kun ei jalka tahtonut nousta kovin ilmavasti runkoputken yli (no kankeilla farkuillakin oli osuutta asiaan). Mutta kaikkineen alhaalla oleva tanko vaatii aivan erilaisen pyörän päälle nousutaktiikan, kuin mihin on yläohjauksen kanssa tottunut.

Joustohaarukkaa harkitsin kokeilevani jossain vaiheessa, jolloin penkki+runko nousee vielä korkeammalle -> lisää haastetta. Ohjaustangon vaihto toisenmalliseen helpottanee tuotakin. Samalla etupyöränkin saanee kääntymään enemmän, nyt pyörä on aika kankea vekslattava "parkkeerattaessa" (mieluummin fillarin kääntää nostamalla kuin alkaa vekslata ohjaamalla). Yläohjauksen kanssa etupyörä kääntyy vaikka poikittain, toisin kuin nyt Optimalla.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 02 Tammi 2012, 13:44
Kirjoittaja terppa
tm kirjoitti:

Tänään otin ensimmäiset tyypit Orcan puikoissa. Vaan jäi kovin lyhyeksi (alle kilometri), kun luminen tie oli turhan liukas ja pyörä tahtoi luikerrella oman mielensä mukaan. U-käännöstä tehdessä tuli mukattua kyljelleen etupyörän livettyä alta, ja ylämäessä peräpää lipsui ihan yrittämättäkin. Silestonet eivät sovi talvikelille, ainakaan kaksipyöräisessä. Tällä kertaa itsesuojeluvaisto voitti, ja päätin jatkaa kokeiluja paremmalla kelillä. Vaikka se olisi vasta maaliskuussa.

Kaikenlaista vähemmän järkevää sitä miettii kun kelit muuttui semmoiseksi kun talvella pitääkin olla: Jotta pakkaisi pyörän autoon huristelisi meren äärelle ja siellä sitten vaihtaisi kahdelle pyörälle :oops: Lähinnä vanha opiskelukaupunki Kotka oli mielessä... mutta web-kamerat näyttää maan olevan valkoisen sielläkin, saas nähdä onko ensi viikonloppuna. Mittarin kera olisi kiva kokeilla.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 02 Tammi 2012, 16:56
Kirjoittaja tm

Itsellä taas tuli mieleen, että vaihtaisin maastopyörästä leveät nastarenkaat alle, vaan eivät taida mahtua pyörimään haarukoissa. Lokarit joutuisi ainakin ottaa pois, kun aisojen kiinnikkeet taitaa olla sen verran kapealla. Voi tätä malttamatonta mieltä :D !


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 02 Tammi 2012, 17:29
Kirjoittaja Nojanalle

Laita kapeemat . Tulee suurempi pistovoima tiehen . Halkoo luntakin paremmin. :oops:


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 02 Tammi 2012, 18:17
Kirjoittaja terppa

Mä hommasin viime talvena Pioneeriin nastakumit 1.75 leveenä ja jo silloin joutui ottamaan lokarit pois, se on onneksi nopea toimenpide mutta jos renkaat on vielä leveämmät niin voi kyllä tulla haarukan rajat vastaan.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 02 Tammi 2012, 18:54
Kirjoittaja Pastori
tm kirjoitti:

Voi tätä malttamatonta mieltä :D !

Elä hosu. Oottele juhannukseen - kasvattaa luonnetta.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 02 Tammi 2012, 23:59
Kirjoittaja tm
Nojanalle kirjoitti:

Laita kapeemat . Tulee suurempi pistovoima tiehen . Halkoo luntakin paremmin. :oops:

En tuohon uusia ole hankkimassa, korkeintaan maastopyörässä olevia voisin kokeilla (ja ne on leveät). Kun ei nojakilla kuitenkaan talvella paljoa tulisi ajettua, kyllä pystypyörä on niin paljon parempi hallittava lumessa ja jäällä.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 00:19
Kirjoittaja Nojanalle

Toivotaan että kesä tuloo aikaseen. Pääset tien päällä kokeileen. Ei nämä talvikelit kyllä näillä leveysasteilla lyö leiville. Pystärit on nyt helpompia. Erijuttu jos on karpaasi. Jos kuljet näillä nurkilla niin kyllä tuota alaohjaus hässäkkää voi katsoo lähemmin. Omaani olen nyt täysin tyytyväinen. Saman tapasen laitan tähän Stern 3:seen. Vähän vaan kevyenmän teen siittä. Se kyllä täytyy sanoo että nämä Shimanon ja Rammin yhdensormen siirtimet on tosi käteviä. Peukalolla pystyy siirtämään vaihteita kuin olisi ajatus vaan. En yhtään kadu kun hylkäsin nuo kierettävät hirviöt hyllylle. Turhan hankalia käyttää. Kaiken täytyy tehdä niin että vaihteen siirtämiseen , eikä muidenkaan ajoon vaikkuttavien hallintalaitteren käyttö vaari liikoja äheltämisiä. Silloin tämä nojapyöräily on mukavinta. Pitää olla rento ja mukava olo senkun polkee menemään vaikka koko päivän. Tais mennä taas tämmösen lyriikan puolelle , sitä tää kaamos teettää. Kun kesän kaipuu pistää äijän käppänänkin näpyttään yöllä omenan näyttöä. :roll:


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 14:05
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:

Se kyllä täytyy sanoo että nämä Shimanon ja Rammin yhdensormen siirtimet on tosi käteviä. Peukalolla pystyy siirtämään vaihteita kuin olisi ajatus vaan. En yhtään kadu kun hylkäsin nuo kierettävät hirviöt hyllylle. Turhan hankalia käyttää.

Nämä on paljolti makuasioita. Itse tykkään kiertovaihtajista, niistä saa nätisti yhdellä otteella vaihdettua kuinka monta vaihdetta huvittaa, ja nopeasti, eikä tarvi kriittisissä paikoissa irrotella otetta ohjaustangosta. Erilaisilla vipunitkuttimilla hirveä nykerrys vaihtaa laidasta toiseen.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 14:35
Kirjoittaja Nojanalle

En ymmärrä miten miten joutuu irrottamaan otteen. Ei ainakaan ikinä ole sitä tarvinut tehdä. Peukalo makaa kahden pikasiirto napsuttimen päällä, vieressä ja kahdella sormella pystyy hoitamaan muita vipuja , elekroniikkaa muuta hämpäkkää. Tietysti se voi olla makuasia, mutta niinkuin Sakari aina sanoo ,. Että kun paremmasta ei tierä , niin tyytyy siihen mitä on :roll:


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 15:06
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:

Nämä on paljolti makuasioita. Itse tykkään kiertovaihtajista, niistä saa nätisti yhdellä otteella vaihdettua kuinka monta vaihdetta huvittaa, ja nopeasti, eikä tarvi kriittisissä paikoissa irrotella otetta ohjaustangosta. Erilaisilla vipunitkuttimilla hirveä nykerrys vaihtaa laidasta toiseen.

SRAM Double Tap asennus on minulla sellainen molemmissa pyörissä (lowracer, MetaPhysic) että ote tangosta säilyy koko ajan ja vain peukaloa tarvitsee siirtää pari senttiä että pääsee vaihtamaan vaihdetta, joko isommalle tai pienemmälle.

Painalluksen syvyys määrittelee kumpaan suuntaan. Ja pienempää vaihdetta saa 3-4 pykälää kertapainalluksella (=syvällä) kun taas suuremmalle useampia kun napsuttelee kevyesti.

Tässä mun setupissa on hyvää se ettei kämmeniä tarvi liikuttaa lainkaan, vaihteita operoidaan siis vain peukaloiden siirroilla ja jarruja etu- ja keskisormilla. Näin ote tangosta säilyy koko ajan ja näin suuntakin, tällä on oleellinen rauhoittava vaikutus etenkin talviajossa. Pysyy samalla kädet paremmin lämpimänä kun ei ajoviima välillä viilennä käsiä ja tangon pehmusteita. Ja voi jarruttaa ja vaihtaa molemmilla jarruilla ja vaihteilla yhtä aikaa jos on tarvis.

Viime talvena oli lowracerissa peukalojarrut ja vaihteet. Kämmentä joutui siirtämään huomattavasti enemmän ja kitkavipujen takia vaihteiden vaihto oli tarkempaa. Jokainen vaihteen vaihto oli "ponnistus" ja jokainen jarrutus "jännä paikka". Tuohon toki tottui mutta nyt on huomattavasti parempi.