Re: Tandemi projekti vähintään 3 renkaalla...
Tee ohjaus myös taakse, niin vältät tuon ongelman.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tee ohjaus myös taakse, niin vältät tuon ongelman.
jori kirjoitti:Tee ohjaus myös taakse, niin vältät tuon ongelman.
Hyvä idea, sitenhän on mahdollista tehdä myös lyhyempi versio jossa kammet ovat pyörän etupuolella. Mittasuhteet kuten tässä linkissä: http://www.bentrideronline.com/messageb ... ostcount=7
Kun takana istutaan ylempänä, niin sieltä näkee hyvin ohjata eli edessä ei ole pakko olla ohjaustankoa. Vivustosta tulee kyllä vähän mutkikas.
Jarcco kirjoitti:jori kirjoitti:Tee ohjaus myös taakse, niin vältät tuon ongelman.
Hyvä idea, sitenhän on mahdollista tehdä myös lyhyempi versio jossa kammet ovat pyörän etupuolella. Mittasuhteet kuten tässä linkissä: http://www.bentrideronline.com/messageb ... ostcount=7
Kun takana istutaan ylempänä, niin sieltä näkee hyvin ohjata eli edessä ei ole pakko olla ohjaustankoa. Vivustosta tulee kyllä vähän mutkikas.
Tuossa linkissä alkaa olla tandemi miun makuun Päässä
tuon tyyppinen pyöriny.
Petri
jori kirjoitti:Tee ohjaus myös taakse, niin vältät tuon ongelman.
Mutta minua silti huolettaa tuo etummaisen kuskin paikka tasapainon kannalta jos polkimet siirtäisi renkaan eteen.
Eikö se ole tasapainon kannalta todella huono ratkaisu vaikka ajaisi kahdestaan?
yksin ajon ongelman tuo korjaisi....
jviirret kirjoitti:Ostat biltemasta vapaarataspakan irroitustyökalun:
Hammasrattaan-ulosvedin-54019/
Katkaiset sen niin, että jää tuo booriosa jäljelle. Sen hitsaat akseliputken päälle, ohennat/paksunnat tarvittaessa. Akseliputkeen sopiva stoppari pakan toiselle puolella ja keskelle pultti johon tulevalla mutterilla pakka kiristetään kiinni stopparia vasten.
Eikä ole omaa kokemusta, mutta noin kokeilisin ongelmaa lähestyä.Jukka
Koitin mutta sain uusia "ongelmia", eli tuon irrotustyökalun sisä halkaisija on noin 19mm ja tuon nojakin "parempi" akseli on 20mm tankoa.
Sitä voisi rälläkällä ohentaa...
mutta ilmeisesti tuo akseliston tukiraudat estävät vaihdepakan mahtumisen tuonne akselille, joten se pitäisi muokata.
pitää palata piirrustuspöydän ääreen...
sitten huomasin kun tuo entinen akselinlukitus joka on tuossa 15mm akselissa,
on otettu normi fillarin takanavasta jotta siihen saa lukitus prikalla hammasrattaan vaihdettua,
niin tuo irrotustyökalun vääntimen "väärä"pää sopi suoraan noihin hahloihin jotka sen sisällä oli...
pitää nyt katsoa hyödynnänkö tuota odottamatonta sovinnaisuutta...
pitäs katella edulliset levyjarrut tähän tandemiin, olisiko heittää vihjeitä?
esim tollaset Clarksit ois 26 puntaa levy +satula.. -> http://www.sjscycles.co.uk/clarks-cmd-8 ... prod23814/
voisko tollaset olla ihan käypäset?
Mustasudenkorento kirjoitti:pitäs katella edulliset levyjarrut tähän tandemiin, olisiko heittää vihjeitä?
esim tollaset Clarksit ois 26 puntaa levy +satula..
Edulliset: http://www.dealextreme.com/p/aluminum-m ... rear-67035
Kahvat kyllä puuttuu, mutta postimaksut sisältyy. Onko sulla levyille sopivat kiekot jo olemassa?
Jukka
ps. nyt näyttää siltä että yksi DX:n tilaus on jäänyt puoleksi välille, eli ei aina toimi kuten pitäisi. Kyseessä 0,99euron taloudellinen vahinko.
jviirret kirjoitti:Onko sulla levyille sopivat kiekot jo olemassa?
Jukka
Ei ole joten värkkäämiseksi menee...
Ajattelin tehdä 20mm akselille sopivalle holkille levylle paikan, eli joudun tuon nykyisen takaakseliston leikkomaan osiksi jotta saan levyille ja vaihde pakalla tilaa keskelle.
jviirret kirjoitti:Edulliset: http://www.dealextreme.com/p/aluminum-m ... rear-67035
Kahvat kyllä puuttuu, mutta postimaksut sisältyy. Onko sulla levyille sopivat kiekot jo olemassa?
ps. nyt näyttää siltä että yksi DX:n tilaus on jäänyt puoleksi välille, eli ei aina toimi kuten pitäisi. Kyseessä 0,99euron taloudellinen vahinko.
Kas, nuohan on ihan samannäköiset kuin Hayesin levarit, jotka tilasin tuolta 39 eurolla ja ovat edelleenkin käsittelyssä. Hinta on vain kympin halvempi....
Mustasudenkorento kirjoitti:Vähän homma etenee...
eli aloin mallailemaan 3 rattaalla.
Muutama kysymys...
-Pysyykö tuolla pystyssä? (Raideleveys takana 62cm)
-jos etummaista penkkiä laskisi 12cm jolloin runko olisi vaakassa auttaisiko se paljoa?
-Tuleeko muita isompia murheita mieleen tuosta mallista?Huom kuva on huonosta kulmasta jotta viivat ja annetut mitat ei täsmää visuaalisesti.
Jos minä tuollaista tyyppiä rupeaisin rakentamaan, tekisin paljon matalamman sekä edestä että takaa. Runko vaakasuoraan ja takaistuin takapyörien väliin. Raideleveys takana ainakin 75 cm. On epämukava ajella, jos kaiken aikaa saa pelätä kaatumista.
Tekisin jotain allaolevan tapaista.
Sakari
irakas kirjoitti:Raideleveys takana ainakin 75 cm. On epämukava ajella, jos kaiken aikaa saa pelätä kaatumista.
Sakari
Juu, nyt runko on mitottu johonni 30cm edestä, takaa nousee himpun kun akseliston malli on tyyliä jäykkä.
Hieman sitä voisi olla nyt vara leventää, pitää katsoa miten akselimitat ovat.
Mitä tuossa piirtelin tuota takaakselistoa niin mahan jättää levyt suosiolla pois, rahaa säästyy ja akselin korkeus ja rakenne on helpommin toteutettavissa.
Jotkut vanne jarrut samaan linjaa pelkääjän kahvojen varsiin yhdistettynä oli aikomuksissa..
Pyörätohtoriltakin tuli lyhyiä kampia pari settiä... pitää vain kasailla isoinhammasratas paikoilleen molempiin...
ilmeisesti hampaissa oleva pitkä tappi tulee kammen kohdalle?
askartelin tossa menneenä päivänä tollasen
saas nähä kuis onnistuu si lopuksi, pikkanen holkki/prikka patentti pitää kyhätä vielä vaihdepakan ja akselin laakerin väliin kun muutoin ajaa pakan runkoon kiinni.
sit jonnin sortin lukitus akselin päähän ettei rattaat plus holkki tipaha rattaineen pois...
pikku hiljaa...
tulin siihen tulokseen että aluksi jätän taakse 4 ratasta ja kattelen niistä tähän maastoon sopivimman niin ei tarvitse takavaihtajaa akseliston alle..
Tässä oivan musiikin tahdissa rakentaan , koko suvun kuljin.