Re: SH19
Muutin 1:1 pahvikuvaan keskustelussa esille tulleet asiat. Istuinta pitäisi ehkä nostaa ylemmäksi.
Sakari
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Muutin 1:1 pahvikuvaan keskustelussa esille tulleet asiat. Istuinta pitäisi ehkä nostaa ylemmäksi.
Sakari
Tuohan alkaa näyttää puoliksi tehdyltä eli hyvin suunnitellulta. Mitenkäs nuo strategiset mitat, penkin korkeus ja keskiön korkeus ?
Petri
PW kirjoitti:Tuohan alkaa näyttää puoliksi tehdyltä eli hyvin suunnitellulta. Mitenkäs nuo strategiset mitat, penkin korkeus ja keskiön korkeus ?
Petri
406-versio / 559-versio:
Penkinkorkeus: 30 / 44 cm
Keskiön korkeus: 61 / 76 cm
Etupyörän jättö: 3,7 / 4,5 cm
Runko 50,8 x 1,5 mm, muut 22 x 1,5 mm teräsputkea.
Kaksoisdropautit ovat 4 mm:n teräslevyä. Etuhaarukka on tarkoitus tehdä kokonaan itse. Takahaarukan poikkiteräs 30 x 50 x 1,5 mm:n huonekaluputkea.
Sakari
irakas kirjoitti:Muutin 1:1 pahvikuvaan keskustelussa esille tulleet asiat. Istuinta pitäisi ehkä nostaa ylemmäksi.
Minusta se takapuolisilla kiinnityskorvakkeilla varustettu etuhaarukka oli tyylikkäämpi. Jos joka tapauksessa rakennat sen kokonaan itse, kannattaisin ajatusta tarkastaa tuo konsepti myös vähän huolellisemmin. Nyt isopyöräisen mallin pienimmillä rattailla on ehkä ketjun ja haarukkaputken törmäysvaara. Vaihteensiirtimen korvakkeelle hyvän paikan löytäminen on tietysti haastavaa.
Voisiko tuon alapuolisen ohjaustangon kiinnittää noihin akselikorvakkeisiin (drop out). Saisit alaohjauksestakin irroitettavan ja SH19 tulisi oikea multipurposepyörä.
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Muutin 1:1 pahvikuvaan keskustelussa esille tulleet asiat. Istuinta pitäisi ehkä nostaa ylemmäksi.
Minusta se takapuolisilla kiinnityskorvakkeilla varustettu etuhaarukka oli tyylikkäämpi. Jos joka tapauksessa rakennat sen kokonaan itse, kannattaisin ajatusta tarkastaa tuo konsepti myös vähän huolellisemmin. Nyt isopyöräisen mallin pienimmillä rattailla on ehkä ketjun ja haarukkaputken törmäysvaara. Vaihteensiirtimen korvakkeelle hyvän paikan löytäminen on tietysti haastavaa.
Voisiko tuon alapuolisen ohjaustangon kiinnittää noihin akselikorvakkeisiin (drop out). Saisit alaohjauksestakin irroitettavan ja SH19 tulisi oikea multipurposepyörä.
Joo, niin minustakin oli tyylikkäämpi, mutta niinkuin tuolla aikaisemmin sanoin se ei käy, kun ulkopuolista vaihteenvaihtajaa ei silloin pystyisi asentamaan. Jos olisi varaa rumpuvaihteeseen, silloin se kävisi päinsä.
Juuri tuon törmäysvaaran vuoksi olen päätynyt rakentamaan etuhaarukan itse. Kun teen haarukan varret tarpeeksi kauaksi toisistaan ja drop outit kiinni niiden sisäsivuille, saan ketjuille hyvin tilaa.
Ohjaustangon saaminen irroitettavaksi on aika vaativaa sen vuoksi, että liitoskohtaan tulee yllättävän kova rasitus. On ainakin kerran liitos pettänyt, mutta varmaan kunnon pulttiliitoksilla se onistuu ja yhteisellä drop outtien ja ohjaustangon tukilevyllä. Ohjaustangon kiinnitys kohtaa kannattaa laskea alemmaksi.
Sakari
irakas kirjoitti:Istuinta pitäisi ehkä nostaa ylemmäksi.
Sakari
Aika iso ero kyllä penkin pohjalta polkimiin, tuntuu hurjalta mutta varmaan kokeilemalla selviää jääkö ero liian isoksi...
Mustasudenkorento kirjoitti:Aika iso ero kyllä penkin pohjalta polkimiin, tuntuu hurjalta mutta varmaan kokeilemalla selviää jääkö ero liian isoksi...
Samaa meinasin sanoa. Vaikka noin ylös polkeminen onnistuisikin niin pakottaa käyttämään aika loivaa nojakulmaa ja sitten ei eteensä näe yhtään mitään.
Jukka
irakas kirjoitti:Muutin 1:1 pahvikuvaan keskustelussa esille tulleet asiat. Istuinta pitäisi ehkä nostaa ylemmäksi.
En ole mitannu mutta rustiikka-tiilistä päätellen korkeusero on noin 30-32 cm. Hyvin pystyy ajamaan ja eteensä näkee paljon paremmin kuin korkeammalla MP:llä. Penkin kulma on noin 20 astetta tässä eli verrattain nojallaan.
Tämä on toki suhteellista, tillerin rakennetta muuttamalla näkisi eteensä vieläkin paremmin (ohjaustanko U-tyyppiseksi ja ohjausvartta näin enemmän vaakatasoon. Kysehän on lopulta kuinka hiljaa värkillä pitää pystyä ajamaan ja näin kuinka lähelle tarvii nähdä. Itse en talvellakaan aja juuri alle 20 km/h jolloin tämäkin näkyvyys on hyvin riittänyt.
mhelander kirjoitti:En ole mitannu mutta rustiikka-tiilistä päätellen korkeusero on noin 30-32 cm.
No oho, olisiko kova homma mitata? Yleensä kun kaupallisissa korkeusero on maksimissaan n. 20-24cm. M5 ei näytä mittoja ilmoittavan.
Jukka
jviirret kirjoitti:mhelander kirjoitti:En ole mitannu mutta rustiikka-tiilistä päätellen korkeusero on noin 30-32 cm.
No oho, olisiko kova homma mitata? Yleensä kun kaupallisissa korkeusero on maksimissaan n. 20-24cm. M5 ei näytä mittoja ilmoittavan.
No ei ole. Paitsi että ulkona on -24 ja pitäis kävellä töistä ensin kotiin. Molemmat pyörät on kylmässä ulkovarastossa... Samalla vois punnita painojakaumat molemmille pyörille, sitähän joku jo kyselikin.
Saattapi olla että saa odotella joko talliin nostoa tai lämpimämpiä ilmoja. Tai jos joku jaksaa ottaa mitat 700c takarattaasta ja/tai 451 eturattaasta ja kuvankäsittelysoftalla "mitata" noi.
Minulle kun on riittänyt että "silmämääräisesti" totesin MP:n keskiön olevan penkin suhteessa samalla korkeuserolla ja loput säädin samoin silmämääräisesti ja hienosäädin ajamalla samaksi molempiin pyöriin.
Menee kyllä offtopickiksi, mutta pähkäilempä silti. Takana, akselista renkaan yläreunaan 4tiiltä. 622/2+23mm(arvaus kumin korkeudeksi)=334mm. Yksi tiili laasteineen siis 334/4=83,5mm. Penkki, kuvattu hieman yläviistosta, alareuna hieman alle alimman tiilen alareunan. Keskiö hieman alle kolmannen tiilen alareunan, eli korkeuseroa kolme tiiltä laasteineen. 83,5*3=250,5mm.
Jukka
irakas kirjoitti:Juuri tuon törmäysvaaran vuoksi olen päätynyt rakentamaan etuhaarukan itse. Kun teen haarukan varret tarpeeksi kauaksi toisistaan ja drop outit kiinni niiden sisäsivuille, saan ketjuille hyvin tilaa.
Sakari
Ei kuitenkaan liian kauas toisistaan, muuten ottaa kiinni jalkoihin. Varsinkin teräviä kulmia kantsii välttää.
irakas kirjoitti:jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Muutin 1:1 pahvikuvaan keskustelussa esille tulleet asiat. Istuinta pitäisi ehkä nostaa ylemmäksi.
Minusta se takapuolisilla kiinnityskorvakkeilla varustettu etuhaarukka oli tyylikkäämpi. Jos joka tapauksessa rakennat sen kokonaan itse, kannattaisin ajatusta tarkastaa tuo konsepti myös vähän huolellisemmin. Nyt isopyöräisen mallin pienimmillä rattailla on ehkä ketjun ja haarukkaputken törmäysvaara. Vaihteensiirtimen korvakkeelle hyvän paikan löytäminen on tietysti haastavaa.
Voisiko tuon alapuolisen ohjaustangon kiinnittää noihin akselikorvakkeisiin (drop out). Saisit alaohjauksestakin irroitettavan ja SH19 tulisi oikea multipurposepyörä.
Joo, niin minustakin oli tyylikkäämpi, mutta niinkuin tuolla aikaisemmin sanoin se ei käy, kun ulkopuolista vaihteenvaihtajaa ei silloin pystyisi asentamaan. Jos olisi varaa rumpuvaihteeseen, silloin se kävisi päinsä.
Juuri tuon törmäysvaaran vuoksi olen päätynyt rakentamaan etuhaarukan itse. Kun teen haarukan varret tarpeeksi kauaksi toisistaan ja drop outit kiinni niiden sisäsivuille, saan ketjuille hyvin tilaa.
Ohjaustangon saaminen irroitettavaksi on aika vaativaa sen vuoksi, että liitoskohtaan tulee yllättävän kova rasitus. On ainakin kerran liitos pettänyt, mutta varmaan kunnon pulttiliitoksilla se onistuu ja yhteisellä drop outtien ja ohjaustangon tukilevyllä. Ohjaustangon kiinnitys kohtaa kannattaa laskea alemmaksi.
Sakari
Koska tässä on ihan pirusillaan tosiaan pyrkimys tehdä multipurpose-nojakki, teen ohjaustangot irroitettaviksi pulttiliitoksin.
Ohessa viime keskustelun pohjalta korjattu 1:1 pahvimalli.
Koska pahvimallipohja on 206 cm pitkä, on ollut vähän tulostusvaikeuksia. Skanneri, kun ei käy, joutuu käyttämään valokuvausta kuvan digitoimiseksi. Sekavaloituksien ja haitallisten heijastuksien ja puutteellisen kuvankäsittelyohjelman takia on ollut ongelmia. Mutta lohdutuksena on, että asia aina jotensakin selviää ja etenee!
Sakari
Mustasudenkorento kirjoitti:irakas kirjoitti:Istuinta pitäisi ehkä nostaa ylemmäksi.
Sakari
Aika iso ero kyllä penkin pohjalta polkimiin, tuntuu hurjalta mutta varmaan kokeilemalla selviää jääkö ero liian isoksi...
Koska SH19 pyrkii olemaan multipurpose-nojakki, siinä on mahdollisuus säätää jousta ylemmäksi, jolloin penkin selkänoja nousee. Myös penkin etureunan voi järjestää nostettavaksi.
Kiitos kaikista vinkeistä!
Sakari
Tästä voisit alkaa jo sarjatuotannon, tosin se on varmasti tylsempää ku uniikkien pyörien teko.
Petri