Sivu 3/3
Lähetetty: 09 Touko 2007, 12:56
Kirjoittaja jori
[quote="jviirret"]
Tuli tuossa mieleen, että vaikuttaahan tuo "uusi" ajoasentokin varmaan lihaksien voimantuottokykyyn?
Tuota uutta ajoasentoa arvaisin merkittävimmäksi syyksi nopeuden hidastumiselle tai oikeastaan odotettua pienemmälle kasvulle.
Kun pää ei ole juurikaan ylempänä, kuin reidet, pienenee hydrostaattinen (diastole) paine jaloissa. Pystyssä liikkuminen on totuttanut Jalat työskentelemään korkeamman staattisen verenpaineen alaisena. Makuuasennossa pienentynyt paine ei venytäkään valtimoita niin laajoiksi, kuin pystyasennossa, kanava kapenee ja veri virtaa huonommin. Laskimot ovat taas tottuneet pumppaamaan verta ylämäkeen lihasten puristellessa niitä läppien välillä. Veri virtaa siis hyvin pois jaloista, mutta kovin huonosti jalkoihin päin, kun asento on kovin low.
Tämä ilmiö on kuitenkin ohi menevä. Verisuonisto kyllä sopeutuu uuteen painetilanteeseen , mutta vaatii aikaa ja harjoittelua.
Jostain luin, että ainakin parikymmentä prosenttia on eroa aerobisessa maksimitehossa pystyasennon hyväksi. Harjoitus pienentää eroa.
Laittaisitko kuvan poljinkeskiön kiinnityksestä etupuomiin. Näkyy kovin huonosti olevissa kuvissa.
Jori
Lähetetty: 09 Touko 2007, 18:22
Kirjoittaja Obu
No nii, vihdoin pääsen kommentoimaan minäkin...
Geometria näyttäisi olevan pyörässä kunnossa, ohjaustanko pistää ainoana silmään; pitäisiköhän tuota yläosaa kääntää hieman alaspäin. Monet kun tykkää että kädet laskeutuu melkein mahan päälle.
Rullien ja putkien ei pitäisi vaikuttaa niin paljoa, että tehohävikin pystyisi huomaamaan. Ääntä ne kyllä pitävät ja siksi helposti osoitellaan sormella.
Paluu puolella ketjun voi kierrättää vaikka penkin ympäri
Kannattaa kumminkin jatkaa tutkimuksia... tuloksia odotetaa...
Totuttelua tuo vaatii! Kyllä paikat kipeytyy varmasti aluksi. Niskat kyllä tottuu tuettomuuteen, toisaalta en ole omistanut yhtäkään nojapyörää, jossa ei tukea olisi ollut. Niskatuen oikea asento on kuitenkin mielestäni erittäin tärkeää!!! Se ei saa työntää päätä liikaa eteenpäin, tällöin tasapainoilu on vaikeaa. Päätä pitäisi tarvittaessa pystyä "lepuuttamaan" tuesta irti pitämällä.
Itseäni tuki auttaa varsinkin mäen nousussa; tuki hieman antaa periksi ja toimii kuin ponnahduslautana ja rytmittää koko kehon ja varsinkin jalkojen toimintaa. Väsyneenä kun pistää pitkässä mäessä kaikkensa peliin, on tärkeää että joku kertoo jalalle millon ampaista räjähtävästi eteenpäin hiilikuituisen etupuomin nöyrästi hieman taipuessa pois alta.
Hassua? ...mutta toimii!
Toivottavasti saat kilometrejä nyt alle! Jarru olis tietysti iha kiva...
ps. hyvä Jori! Oon oottanu että joku pukis ton sanoiks
Lähetetty: 09 Touko 2007, 22:31
Kirjoittaja R.reipas
Ymmärsinkö oikein, että SL 2.sen puomi joustaa polkijan voiman alla. Jos näin on hukkaa sen kaltainen puomin jäykkyyden puute eli löysyys tarpeettomasti pyörityksen voimaa.
Lähetetty: 09 Touko 2007, 23:53
Kirjoittaja Obu
Valitettavasti kyllä, joustoa tapahtuu hiukan. Tämä tosiin tapahtuu vain, kun oikeasti pistää kaikkensa peliin; eli kun oikeasti lataa kaiken voiman pedaaliin. Nyt kun olen teknisesti kehittynyt ja osaan ottaa satulasta kunnolla tukea...
Mutta kyllä, tehoa häviää jonkin verran. Kuinka paljon? Mene ja tiedä...
Lähetetty: 10 Touko 2007, 16:02
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Kaikki tosimaailman esineet taipuvat kun niitä rasittaa, toiset vain niin vähän että paljain silmin ei huomaa. Tehoa hukkuu vähemmän kuin luulisi: ei se taivutusvoima enimmäkseen mihinkään katoa, vaan varastoituu esineeseen kuin jouseen ja palaa takaisin kun hellitetään. Käytännön tehohäviöitä on hankala arvioida, koska kokonaisuuteen kuuluu hankalasti mallinnettava osa eli ihminen.
Teräspyöräni taipuvat senttikaupalla kun kiinnittää pyörät niin ettei fillari pääse mihinkään ja sitten menee seisomaan polkimen päälle. Vähemmän joustavia runkoja on oikeastaan alkanut olla vasta viimeisen viidentoista vuoden ajan. Kai niillä jotain voitetaan, mutta ei kannata omaksua fillarivalmistajien hehkutusta sellaisenaan tässä asiassa niin kuin ei muissakaan. Mäkisissä kisoissa näytetään kuitenkin valitsevan edelleen kevyin pyörä eikä jäykintä.
Lähetetty: 11 Touko 2007, 03:51
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Laittaisitko kuvan poljinkeskiön kiinnityksestä etupuomiin. Näkyy kovin huonosti olevissa kuvissa.
Juu, ensihätään sanallinen kuvaus: Kaksi "pakoputki klemmaria" joiden välissä teräslevy ja tähän levyyn kiinni hitsattuna poljin keskiö.
Jukka
Lähetetty: 11 Touko 2007, 03:58
Kirjoittaja jviirret
Obu kirjoitti:Geometria näyttäisi olevan pyörässä kunnossa, ohjaustanko pistää ainoana silmään; pitäisiköhän tuota yläosaa kääntää hieman alaspäin. Monet kun tykkää että kädet laskeutuu melkein mahan päälle.
Onneksi tuli tehtyä tuohon kunnolliset säätömahdollisuudet. Hieman korkealla olevalta se tuollaa tuntuukin.
Obu kirjoitti:Rullien ja putkien ei pitäisi vaikuttaa niin paljoa, että tehohävikin pystyisi huomaamaan. Ääntä ne kyllä pitävät ja siksi helposti osoitellaan sormella.
Paitsi jos ovat kumia, kuten mulla, ohjainrulla rullaluistimen rullasta ja suojaputki puutarha letkua.
Obu kirjoitti:Niskatuen oikea asento on kuitenkin mielestäni erittäin tärkeää!!! Se ei saa työntää päätä liikaa eteenpäin, tällöin tasapainoilu on vaikeaa. Päätä pitäisi tarvittaessa pystyä "lepuuttamaan" tuesta irti pitämällä.
Tuli huomattua. Onneksi tuli vahingossa sopivalle etäisyydelle.
Jukka
Lähetetty: 11 Touko 2007, 16:55
Kirjoittaja jori
[quote="jviirret"]
Juu, ensihätään sanallinen kuvaus: Kaksi "pakoputki klemmaria" joiden välissä teräslevy ja tähän levyyn kiinni hitsattuna poljin keskiö.
Nerokas, yksinkertainen rakenne. Mahdollistaa tosiaan keskiön korkeudelle kaksi asentoa. Ja helppo vaihtaa seuraavaan projektiin, jos tulee tarve.
Oletko itse tyytyväinen rakenteeseen. Notkuuko vai pysyykö paikoillaan moitteetta?
Onko nuo emä- ja keskiöputket kaikki romupyöristä. Mulla alkaa olla vähän liikaa huonoja kokemuksia noiden romukeskiöiden purkamisesta. Ovat pirun tiukassa. Menee rikki työkalut ja rystyset. Ei taida kuitenkaan olla muutakaan vaihtoehtoa?
Jori
Lähetetty: 11 Touko 2007, 17:15
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Oletko itse tyytyväinen rakenteeseen. Notkuuko vai pysyykö paikoillaan moitteetta?
Varmasti pysyy. Pelti, johon osat on hitsattu, ei ole kuin 2mm vahvaa, eli pientä notkumistaa saattaa olla, mutta en ole vielä havainnut sitä.
Pirun ruma noin päin, kun tarkotus tuota tehdessä oli ripustaa se putken alapuolelle.
jori kirjoitti:Onko nuo emä- ja keskiöputket kaikki romupyöristä. Mulla alkaa olla vähän liikaa huonoja kokemuksia noiden romukeskiöiden purkamisesta. Ovat pirun tiukassa. Menee rikki työkalut ja rystyset. Ei taida kuitenkaan olla muutakaan vaihtoehtoa?
Romupyöristä ovat. Aina en keskiöitä pura, vaan yritän suunnitella rakenteen niin, että jää pikku pätkät alkuperäistä runkoa ja hitsata siitä kiinni. Näin laakerit ei lämpene pilalle. Paineilmalla kun heti jäähdyttää, ei ehdi edes juuri lämmetä.
Lujassa olevat on lähteneet paineilmakäyttöisellä pulttipyssyllä ja bilteman hylsyllä, joka ihme kyllä on ko. käytön kestänyt.
Emäputkien(ohjauslaakeriputki???) kans ei ole ollut ongelmia.
Jukka
Lähetetty: 11 Touko 2007, 17:17
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Nerokas, yksinkertainen rakenne. Mahdollistaa tosiaan keskiön korkeudelle kaksi asentoa. Ja helppo vaihtaa seuraavaan projektiin, jos tulee tarve.
Kolmas etu on, ettei tarvi tähdätä hitsatessa suoraan
Jukka
Re: Lowraceria rakentamaan?
Lähetetty: 12 Touko 2007, 06:21
Kirjoittaja jviirret
Tommonen...
Jukka
Lähetetty: 13 Touko 2007, 13:57
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jori kirjoitti:Onko nuo emä- ja keskiöputket kaikki romupyöristä. Mulla alkaa olla vähän liikaa huonoja kokemuksia noiden romukeskiöiden purkamisesta. Ovat pirun tiukassa. Menee rikki työkalut ja rystyset. Ei taida kuitenkaan olla muutakaan vaihtoehtoa?
Kyllähän nuo nyt pääsääntöisesti lähtee ehjänä ilman että ketään sattuu, kunhan on asianmukaiset avaimet, pitkät jatkovarret, ja muistaa uittaa kaikkia vuosikymmeniä kiinni ruostuneita kierteitä ennen irroitusta pari päivää irroitusöljyssä. Keskiömuhveihin voi hyvin porata pienen reiän (usein niissä jopa on jo, veden pois valumista varten), josta voi pumpata sisuksen täyteen öljyä. Jos raadossa on alumiinia, öljyn sijaan ammoniakkia, joka liuottaa alumiinioksidin.
Kun olen tällainen narukassihippi, olen investoinut tuollaiseen metrin pituiseen 3/4" neliökiinnitykselliseen nivelavaimeen. Ei ole vielä jäänyt mitään aukeamatta, pauketta joskus tulee.
(Tietty jos jotain kierteitä on joskus laitettu kuivana kiinni, virhe on tapahtunut siinä kohtaa. Mutta ei se välttämättä ole peruuttamaton vahinko, kunhan jaksaa vääntää ja öljytä.)
Lähetetty: 13 Touko 2007, 19:56
Kirjoittaja jviirret
Ensimmäinen tasamaan vertailukelpoinen nopeustesti takana. Siinä missä tämä lowracer päihittää pythonin alamäessä on tilanne tasamaalla päinvastainen. Ilman vastus on siis pienempi, mutta voimansiirto hukkaa tehoa enempi.
Alamäkitesti:
Lowracer 47km/h
Python 44.6km/h
26/26LWB 42km/h
18km: tasamaatesti, keskinopeus:
Python 27.7km/h(tai enempi, mutta alle 30km/h)
Lowracer 26.5km/h(ilma kylmempi kuin muilla ajokeilla)
26/26LWB 26.2km/h
Ylämäkeen näyttäisin myös pääsevän hieman lujempaa noilla pyörillä jossa polkimet istuinta korkeammalla(Python, lowracer). Varmaan vaikuttaa kun talvet ajan hipsukopiolla, jossa suunnilleen sama ajoasento.
Kaikenkaikkiaan erot on kuitenkin siis aika pieniä ja joku toinen voi testatessaan saada eri tulokset.
Mukavuudessa tuo lowracer tuntuu päihittävän LWB:n hyvällä asfaltilla. Osittain johtuu penkistä, mutta myös kädet rasittuu lowracerissa vähemmän. Epätasaisella taas LWB on mukavempi, ei täristä niin paljon kun on isommat renkaat ja pidempi runko joustaa enempi.
Jukka
Lähetetty: 23 Kesä 2007, 23:28
Kirjoittaja jviirret
Noin 200km ajelua takana. Vaikka on hieman nopeampi kuin tuo LWB:ni, niin ei muuten mielestäni sovellu yhtä hyvin työmatka-ajoon. Kiinnostaisiko ketään ostaa tätä? Ei ole oikein resursseja ja mielenkiintoa pitää kovin montaa pyörää ajokunnossa. Jos jonku satasen sais rahaa...
Jukka