Sivu 3/3

Re: Iso eturatas vs. "step up" gear

Lähetetty: 15 Helmi 2012, 12:33
Kirjoittaja Nojanalle

HEI . Pyörätohtorilta saa 3+7 Shasin vataaavaa napaa noin 70€ . Siihen päälle tarpeet jotain alta 30€. Tulee halvemmaksi , eikä tosin kaala ole niin suuri mutta on kuitenkin enenmän noita vaihteita. :roll:


Re: Iso eturatas vs. "step up" gear

Lähetetty: 15 Helmi 2012, 12:50
Kirjoittaja mhelander
Trek r200 kirjoitti:

Samaa aatellu. Ainut propleema, ettei tuohon saa etuvaihtajaa iliman hitsausta. Vaikka riittäshän se 8 vaihettakin aika pitkälle.

Ainakin Oulun "lakeuksilla" minulle on riittänyt, kun lenkkien keskinopeus on 29-33 km/h, 34-piikkinen eturatas ja takana 11-21 -piikkinen pakka (9v tai 11-23 10v) kun vetävä ratas on 700c. Tällä ajetaan aina noin 40 km/h nopeuksiin asti, siis lenkeillä, ja vain harvoin vaihteilla 1-4 (paitsi talvella), jolloin vaihteet vaihtuu aina yhden hampaan suuntaan tai toiseen.

Jos taas ajetaan kilpaa, pysyy ketju edessä 50-piikkisellä ja takana on vaihteet 3-9 (10) käytössä pääosin, pienempiä takana tai edessä tarvitaan vain tiukoissa ylämäissä joita ei lopulta montaa ole.

Tämä "compact double" on ollut ainakin minun ajoissa yllättävän hyvin toimiva. Sillä löytyy myös talven hitaammille nopeuksille sopivat vaihteet, kuin kesäkeleillä kovempaa ajaessa myös alamäkiinkin sopivat.

Vielä keväällä oli edessä 53/43 jota en enää kaipaa takaisin. Jos jotakin muuttaisin, etenkin tunnin koviin rypistyksiin, laittaisin eteen 55/39 piikkiset. Tuota pitääkin miettiä lowraceriin...

Alla taulukko 50/34 ja 11-23 kombolle (Sheldonin laskurilla) :

taka : 34 / 50 etu
11 - 38.7 56.9
12 - 35.5 52.1
13 - 32.7 48.1
14 - 30.4 44.7
15 - 28.4 41.7
16 - 26.6 39.1 <-------
17 - 25.0 36.8
19 - 22.4 32.9
21 - 20.3 29.8
23 - 18.5 27.2 km/h @ 100 rpm

Ja toinen 55/39 :

taka : 39 / 55 etu
11 - 44.4 62.6
12 - 40.7 57.4
13 - 37.5 52.9
14 - 34.9 49.2
15 - 32.5 45.9
16 - 30.5 43.0 <-------
17 - 28.7 40.5
19 - 25.7 36.2
21 - 23.2 32.8
23 - 21.2 29.9 km/h @ 100 rpm

Nuoli osoittaa vaihteen jolla välitys on pienellä etulehdellä about sama kuin pienimmällä ison etulehden vaihteella.

Näistä voi päätellä että ajamaan pystyy koko ajan, pääsääntöisesti, pakan vaihteilla joissa seuraava vaihde on vain piikin suurempi/pienempi. Tähän kun olen tottunut niin juuri näin haluankin vaihteiston toimivan.

Ja vertailun vuoksi vanhalla 53/43 rattailla:

taka : 43 / 53 etu
11 - 48.9 60.3
12 - 44.8 55.3
13 - 41.4 51.0
14 - 38.4 47.4
15 - 35.9 44.2
16 - 33.6 41.5
17 - 31.7 39.0
19 - 28.3 34.9 <-------
21 - 25.6 31.6
23 - 23.4 28.8 km/h @ 100 rpm

Kuten vanhasta kaaviosta huomaa, on noissa etulehdissä jotakin järkeä vain kun pakassa on 12-17 piikkiä. Uudemmilla laajemmilla pakoilla tuollaista etulehtien hammastusta ei kannata käyttää (pienellä vain kaksi pienempää vaihdetta kuin isolla).