Mittarikeskeskustelua

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja noja »

Eli renkaan painuminen vaikuttaa. No sehän selittää sen kun ensin laitoin mittarin maastopyörään ja tuolla teippi systeemillä mittasin sen renkaan mikä kovasta paineesta johtuen on kova kuin kivi ja ajoin googlen ja gepisn mukaan 9,6km pitkän lenkin minkä jälkeen maastopyörässä mittari näytti 9,8km, mikä oli varmaan aika lähelle totta?
Kun taas samalla teippi systeemillä mittasin nojarin renkaan missä ei nyt ole "täydet" paineet ja ajoin saman lenkin niin mittari näytti noin 250m enemmän kuin maastopyörässä.
Eli jos rengas on vajaa niin matkaa kertyy enemmän?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Käsitin noista aikaisemmista viesteistä, että mittasit kierroksen matkan ilman kuormaa pyörän päällä. Kiekon etenemä ei ajossa suinkaan ole tuon teipin pituus, vaan painuneen säteen ja painumattoman säteen välillä olevan (näennäisen) kehän pituus. Jos renkaasi painuu pari senttiä kuorman alla kasaan, on kalibrointikehän pituus noin 1 cm x 2 x pii = 6,28 cm lyhyempi, kuin tuolla tavalla ympäri teippaamalla mitattu. Painuma ei kuitenkaan yleensä ole kahta senttiä, eli normaalisti tuo ero on vähän vähemmän.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

noja kirjoitti:

Eli jos rengas on vajaa niin matkaa kertyy enemmän?

Jep. Siksi yleensä ympärysmitan määrittämiseksi renkaaseen laitetaan normaali ajopaine ja sen ympärysmitta mitataan maata vasten, kuljettajan paino päällä pyörää työntäen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Painuma ei kuitenkaan yleensä ole kahta senttiä, eli normaalisti tuo ero on vähän vähemmän.

Jo yhden sentin painauma pienentää renkaan näennäistä halkaisijaa 2cm. 50cm renkaassa 2cm muutos halkaisijassa on tuon 4% .

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eiks joka paikkakunnalla ole ureheilukenttä jonka mitta on tarkasti tiedossa. Kyllä siellä senverran jossain välissä on tilaa että voi muutaman kiekon ajaa. Jos ei esim. 400 metriä riitä niin senhän voi vaikka ajaa viisi kertaa. Jos siis valmiiksi mitattua rataa etsii.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Luulempa että jos täällä Jyväskylässä menee yleiurheilukentälle niin lähtö tulee. Ainoastaa ne seurat jotka sinne ovat aikoja saaneet on käyttäjiä. Ajavat kaikki muut pois. Näin käy nurmikentilläkin, lapsilla ei asiaa sinne pelaamaan , jos ei ole sinne varannut seura-aikaa. Tää on tällästä pienestä , joka paikassa. Sit ihmetellään nuorten liikumattomuutta. Kaikki on jos jonkinlaisen konrolin ja valvonnan piirissä. Ainoastaan metsät ja tiet on vapataita omaehtoiselle liikumiselle. Muu rupee olemaan , jonkin rajatun valvonnan piirissä. Tää on eräänlaista seura pyrökratiaa. :mrgreen:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä täällä Vaajakosken urheilukentällä voisi varmaan hyvin ajella. Olen siellä monta kertaa ollut hinaamassa liidokkeja ilmaan, ja kentän valvoja on vain kiinnostuneena seurannut lennättämistä! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joensuussahan on iso monitoimihalli jossa on paikallisella pyöräilyseuralla ajovuoro talven yli. Kerran viikossa toki vaan, mutta ihan ookoo mahdollisuus.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Jotkut mittarit antavat kalibroida tunnetun matkan perusteella. Eli trippimatkaa voi jälkeenpäin korjata ja kone kalibroi. Tarkkuus on kertaluokkia paria työnnettyä kierrosta parempaa. Ei tietty auta jos koneessa ei moista ole... Se mittari jossa minulla tuo oli, ei ollut mikään erikoinen, joten kannattaa katsoa manuaalit tarkkaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Eiks joka paikkakunnalla ole ureheilukenttä jonka mitta on tarkasti tiedossa. Kyllä siellä senverran jossain välissä on tilaa että voi muutaman kiekon ajaa. Jos ei esim. 400 metriä riitä niin senhän voi vaikka ajaa viisi kertaa. Jos siis valmiiksi mitattua rataa etsii.

Kyllä siinäkin virhettä(=eroja) saa aikaiseksi, kuten ihan kaikissa muissakin matkan mittaus tavoissa joilla pyritään prosenttiluokan tarkkuuksiin. 1% 400m matkalla on 4m, eli pari renkaan kierrosta.
Jos juoksuradan mittaa GPS:llä, niin ei varmasti tule tulokseksi 400m. Onko siis gps väärässä vai radan virallinen mittaaja? Toisekseen on hyvin vaikea ajaa pyörällä mutkittelematta tarkalleen 30cm radan sisäkorokkeen ulkopuolella, joka on virallinen mittauskohta 400m kierrokselle. Vähän tarkkuus parantuu jos mittausanturin laittaa takapyörään, se ei mutkittele tasapainoillessa niin paljoa. Trikellä onnistuu, jos anturi on toisessa etupyörässä, mutta toinen kulkee 70-80cm ulompana, eli pidemmän matkan. Miten tämä huomioidaan?
1% muutos 20" renkaassa on n.5mm, eli 2,5mm painauma. Ei vaadi kovin isoa painevaihtelua että tuo ero tulee. Mahtaako jopa auringon lämpö riittää kuumentamaan mustan kumin ja sen sisällä olevan ilman jotta paine nousee ja aiheuttaa virhettä?
Helpompi vain hyväksyä että eri matkan mittaustapojen ja mittaajien välillä on pieniä eroja :roll: Tässä taitaa olla yksi syy miksi kilpailuissa on suositumpaa mitata aikaa kuin matkaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Ostamalla mittarin biltemasta säästyy näiltä harmeilta kokonaan: kun kalibrointi on renkaan tuumakoon mukaan, niin ei tarvitse viimeisistä desimaaleista jännittää :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Ostamalla mittarin biltemasta säästyy näiltä harmeilta kokonaan: kun kalibrointi on renkaan tuumakoon mukaan, niin ei tarvitse viimeisistä desimaaleista jännittää :-)

No siihenkään ei voi laittaa renkaan kyljessä olevaa tuumakokoa. Esim tuollainen 26" 1,5" leveä kojak on ulkohalkaisijaltaan 559+37+37=633mm joka on noin 25tuumaa :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

...
Kyllä siinäkin virhettä(=eroja) saa aikaiseksi, kuten ihan kaikissa muissakin matkan mittaus tavoissa joilla pyritään prosenttiluokan tarkkuuksiin. 1% 400m matkalla on 4m, eli pari renkaan kierrosta.
Jos juoksuradan mittaa GPS:llä, niin ei varmasti tule tulokseksi 400m. Onko siis gps väärässä vai radan virallinen mittaaja? Toisekseen on hyvin vaikea ajaa pyörällä mutkittelematta tarkalleen 30cm radan sisäkorokkeen ulkopuolella, joka on virallinen mittauskohta 400m kierrokselle. Vähän tarkkuus parantuu jos mittausanturin laittaa takapyörään, se ei mutkittele tasapainoillessa niin paljoa. Trikellä onnistuu, jos anturi on toisessa etupyörässä, mutta toinen kulkee 70-80cm ulompana, eli pidemmän matkan. Miten tämä huomioidaan?
1% muutos 20" renkaassa on n.5mm, eli 2,5mm painauma. Ei vaadi kovin isoa painevaihtelua että tuo ero tulee. Mahtaako jopa auringon lämpö riittää kuumentamaan mustan kumin ja sen sisällä olevan ilman jotta paine nousee ja aiheuttaa virhettä?
Helpompi vain hyväksyä että eri matkan mittaustapojen ja mittaajien välillä on pieniä eroja :roll: Tässä taitaa olla yksi syy miksi kilpailuissa on suositumpaa mitata aikaa kuin matkaa.

Jukka

Painavaa asia kirjoitat, olen samaa mieltä. Varsinkin gps:n etäisyys- ja nopeustietoihin luottaminen lyhyillä matkoilla pitäisi lailla kieltää. Oma mittarini ilmoittaa valikkojen pohjilta pyydettäessä sijaintiarvon virhettä (hajontaa?), ja se on tyypillisesti kymmeniä metrejä. Miten ihmeessä vakavalla naamalla tarkistusmitata esim. 400 m:n urheilurata gps:llä, jos mittari hyppää radalta välillä keihäänheittopaikalle, katsomon takariviin, kuulantyöntörinkiin ja sitten polleasti kertoo kulkeneensa 401.7 m?

Nykyään käytän kiekon magneettiin liittyvää halpismittaria perusasetuksilla, ja usean kilometrin kalibrointimatkalla muutaman kerran vuodessa tarkistan, mikä prosentuaalinen kerroin matkaan ja nopeuteen on aina sovellettava. Esim. "mittarini näyttää 2.4 % liikaa, kun paineet ovat 4.0 bar ja ajan maantieajoa sillä mutkittelumäärällä (nopeudella, tyylillä) , jota ajan kalibrointipätkällä, ja kun liikkuvaa massaa on noin 110 kg".

Näitä korjausprosentteja on helpompi muistaa ja vuosien mittaan dokumentoida sen sijaan että ihmettelisin, mitä renkaanympärysmittoja olen mittarin syövereihin milloinkin naputellut. Korjausprosentin soveltaminen on mennyt jo selkäytimeen, ei tarvitse tietoisuutta paljoa vaivata asialla, kun mittaria vilkaisee. :)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Ostamalla mittarin biltemasta säästyy näiltä harmeilta kokonaan: kun kalibrointi on renkaan tuumakoon mukaan, niin ei tarvitse viimeisistä desimaaleista jännittää :-)

No siihenkään ei voi laittaa renkaan kyljessä olevaa tuumakokoa. Esim tuollainen 26" 1,5" leveä kojak on ulkohalkaisijaltaan 559+37+37=633mm joka on noin 25tuumaa :roll:

Joo, toki siinäkin pitää hiukan katsoa minkä laittaa, mutta viimeistä pilkkua ei pääse viilaamaan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja noja »

Eilen lenkille läeteissä VDO C4:jää paikoilleen napsauttaessa ei mittari napsahtanutkaan paikoilleen vaan mittarin jalka napsahti poikki. Tätä jo vähän epäilinkin kun mittarin sain käsiini hypisteltäväksi kun tuntui että mittarin paikoilleen lukittuminen tarvitsi aika paljon voimaa.

Liitteet
jalka.JPG
jalka.JPG (85.68 KiB) Katsottu 3059 kertaa
Vastaa Viestiin