Sivu 3/6
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 14 Maalis 2013, 21:11
Kirjoittaja Nojanalle
Minun mielestä sähköapu on silloin parhaimillaan kun sitä ei huomaa normiajossa. Vasta sitten kun kaurat loppuu ja mies rupee hyytyyn ylämäes . Silloin sitä tarvitaan . Itselläni kun akku on täsysi nostaa se jyrkempäänki mäkeen nopeuden nopeasti. Akun hiipuessa , myös voimat katoo . Usein noustaan Jyväskylän jyrkimpiä mäkiä vain noin 15km/h nousu vauhtia. Ilman sähköapua todennäköiseti käveltä ylös pyörää taluttaen. 
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 14 Maalis 2013, 21:15
Kirjoittaja irakas
Kyllä minäkin ajelisin mieluummin ilman sähköavustusta, jos kunto olisi lähelläkään Mikan kuntoa. Sähköavusta tulee monenlaista harmia, ja onhan matkan pituus sähköavusteisesti kovin rajattu. Mutta mäkisessä maastossa ajo kuorman kanssa ja talvella on kyllä tällaisella kunnolla tosi työlästä. Silloin kyllä sähköavustus tekee lyhyempien matkojenteon mukavammaksi. 
Sakari
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 14 Maalis 2013, 23:45
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:Kyllä minäkin ajelisin mieluummin ilman sähköavustusta, jos kunto olisi lähelläkään Mikan kuntoa.
Niin
lenkit on lenkkejä ja niillä ei apuja tarvita. Mutta kun ajaminen on muusta syystä, kuten että pitää vaan juosta asioilla, tai on pakko mennä kelistä tai kuormasta riippumatta, silloin ehkä sähköapua kaipaisin.
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 17 Maalis 2013, 16:36
Kirjoittaja Poris
Peesaan mhelanderin ajatusta hyötyajosta. Euromopo saa kulkea viittäkymppiä. Jos fillarilla pääsee vaikka neljäänkymppiin pienellä lisäpotkulla pää kuivana, niin lopputulos olisi todennäköisesti sekä yksityis- että kansantaloudellisesti paree. Ja jos oikeesti on kiire, niin sen paniikkinsa voi purkaa polkemiseen ja sille hielle saa vielä jotain lisäarvoa.
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 29 Maalis 2013, 08:59
Kirjoittaja PW
Olen pähkäillyt tuota sähköavustusta vaimon käyttöön tulevaan kolmipyöräiseen, lyhkäsille matkoille. Lain mukaanhan se saa kulkea max sen 25km/h ja pitää polkee samalla. Tuli vaan mieleen kun mietin vaimon käyttöö ett 25km/h on aika huima nopeus - 15km/h olis kait laillinen esim invamopoissa. Tartteekohan siihen jonkun rekisteröinnin jos polkupyörään asentaa sähkömoottorin vaikka ilman poljin tunnistinta huippunopeutena se 15km/h ?
Jos taas hommaa esim napamoottorin joka kulkee 25km/h , saako sen nopeuden säädettyä pienemmälle moottorista tai akuntehoa pienentämällä ?
Toisaalta onko tuosta kauheesti hyötyä jättää se poljin tunnistin pois ? Liikkeelle lähdöt helpottuu mutta moottori saattaa kärsii jos 0-vauhdista lähtee aina liikkeelle. Akku riittää pitempään jos nopeus alhaisempi.
Petri
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 29 Maalis 2013, 09:30
Kirjoittaja jori
Nopeutta saa säädettyä pienemmäksi jännitettä ja vetävän kiekon halkaisijaa pienentämällä. Noissa hiiliharjattomissa moottoreissa on pikkuisen ongelma, kun moottorinohjain ei toimi pienellä jännitteellä. Täytyy siis olla 36 V akut, vaikka ajajaisi vain 0-24 V jännitteillä ja nopeuksilla. Omassa hiilellisessä moottorissani nopeus muuttuu suoraan jännitteen mukaan. Sillä voi ajella jo 12 V jännitteelläkin ja 24 v ajelin aikanaan eniten. Nyt siinä on 36 v. Nopeus on suoraan jänniteverrannollinen, eli 24 V jännitteellä menee tuplanopeutta 12 V jännitteeseen verrattuna ja kuluttaa tuplamäärän akkua. Jos pyörällä ajaa alle 25 km/h ei kyllä kukaan kiinnostu sen laillisuuksista, jollei muuten törmäile.
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 29 Maalis 2013, 09:50
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Nopeutta saa säädettyä pienemmäksi jännitettä ja vetävän kiekon halkaisijaa pienentämällä. Noissa hiiliharjattomissa moottoreissa on pikkuisen ongelma, kun moottorinohjain ei toimi pienellä jännitteellä. Täytyy siis olla 36 V akut, vaikka ajajaisi vain 0-24 V jännitteillä ja nopeuksilla. Omassa hiilellisessä moottorissani nopeus muuttuu suoraan jännitteen mukaan. Sillä voi ajella jo 12 V jännitteelläkin ja 24 v ajelin aikanaan eniten. Nyt siinä on 36 v. Nopeus on suoraan jänniteverrannollinen, eli 24 V jännitteellä menee tuplanopeutta 12 V jännitteeseen verrattuna ja kuluttaa tuplamäärän akkua. Jos pyörällä ajaa alle 25 km/h ei kyllä kukaan kiinnostu sen laillisuuksista, jollei muuten törmäile.
Viimenen toteamus on just tosi.
Petri
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 29 Maalis 2013, 13:31
Kirjoittaja GodTdd
PW kirjoitti:Olen pähkäillyt tuota sähköavustusta vaimon käyttöön tulevaan kolmipyöräiseen, lyhkäsille matkoille. Lain mukaanhan se saa kulkea max sen 25km/h ja pitää polkee samalla. Tuli vaan mieleen kun mietin vaimon käyttöö ett 25km/h on aika huima nopeus - 15km/h olis kait laillinen esim invamopoissa. Tartteekohan siihen jonkun rekisteröinnin jos polkupyörään asentaa sähkömoottorin vaikka ilman poljin tunnistinta huippunopeutena se 15km/h ?
Jos taas hommaa esim napamoottorin joka kulkee 25km/h , saako sen nopeuden säädettyä pienemmälle moottorista tai akuntehoa pienentämällä ?
Toisaalta onko tuosta kauheesti hyötyä jättää se poljin tunnistin pois ? Liikkeelle lähdöt helpottuu mutta moottori saattaa kärsii jos 0-vauhdista lähtee aina liikkeelle. Akku riittää pitempään jos nopeus alhaisempi.
Petri
Useimmissa ohjaimissa on tehon ja nopeuden säätö. Esimerkiksi mulla on kaksi vaihdetta, pienempi vaide avustaa noin 150w ja lopettaa avustamiseen 13km/h nopeudessa. Isompi vaihde avustaa sitten lain sallimat maksimit. Hienompia ja monimutkaisempia on olemassa.
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 29 Maalis 2013, 18:04
Kirjoittaja PW
GodTdd kirjoitti:PW kirjoitti:Olen pähkäillyt tuota sähköavustusta vaimon käyttöön tulevaan kolmipyöräiseen, lyhkäsille matkoille. Lain mukaanhan se saa kulkea max sen 25km/h ja pitää polkee samalla. Tuli vaan mieleen kun mietin vaimon käyttöö ett 25km/h on aika huima nopeus - 15km/h olis kait laillinen esim invamopoissa. Tartteekohan siihen jonkun rekisteröinnin jos polkupyörään asentaa sähkömoottorin vaikka ilman poljin tunnistinta huippunopeutena se 15km/h ?
Jos taas hommaa esim napamoottorin joka kulkee 25km/h , saako sen nopeuden säädettyä pienemmälle moottorista tai akuntehoa pienentämällä ?
Toisaalta onko tuosta kauheesti hyötyä jättää se poljin tunnistin pois ? Liikkeelle lähdöt helpottuu mutta moottori saattaa kärsii jos 0-vauhdista lähtee aina liikkeelle. Akku riittää pitempään jos nopeus alhaisempi.
Petri
Useimmissa ohjaimissa on tehon ja nopeuden säätö. Esimerkiksi mulla on kaksi vaihdetta, pienempi vaide avustaa noin 150w ja lopettaa avustamiseen 13km/h nopeudessa. Isompi vaihde avustaa sitten lain sallimat maksimit. Hienompia ja monimutkaisempia on olemassa.
Tuo on ihan hyvä tieto. Taka-ajatuksena miulla tuossa ehkä se ett tekisin yksinkertasemman systeemin ilman säätimiä ja poljinantureita, tiedä sitt onks tuossa mitään järkee.
Petri
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 29 Maalis 2013, 18:52
Kirjoittaja jolaes
Viime kesän pyörämatkalla (2440 km)http://www.nazcafuegollasuomessa.blogspot.fi tuli silloin tällöin mieleen, varsinkin tuolla Kainuussa, peräkärryn sähköapu. Pelkällä pyörällä kyllä vielä poljeskelen, vaikkakaan en pääse vanhoihin keskarivauhteihin n. 28 km/h. Weber Monoporter kärry on kevyt, 5 kg. Siihen olisi varmaankin varaa asettaa akku ja napamoottori. Moottorin ohjaus pitäisi jotenkin koplata kampiin? Tuo Monoporter on siis yksipyöräinen, jossa akselikin mono, eli vain toisesta päästä kiinni! Käykö siihen napamoottori?
JormaL
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 29 Maalis 2013, 19:38
Kirjoittaja Hirven Noja
Täällä on juttua moottoroidusta (työntävästä) peräkärrystä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =22&t=1795 . Tiedä sitten onko ees oikeesti laillinen…
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 29 Maalis 2013, 19:49
Kirjoittaja PW
Vähän epäilen ettei norminapamoottori käy ykspuolisella kiinnityksellä.
Petri
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 08 Huhti 2013, 18:36
Kirjoittaja MM
Mitenkähän laki suhtautuisi sellaiseen järjestelyyn, että pyörässä olisi laillinen 250 tai 150 Watin sähköavustin ja akku, mutta pitkiä reissuja varten lisäksi ruohotrimmerin polttomoottorilla tai vastaavalla kevytvekottimella pyöritettävä generaattori. Ekologisesti nurinkurista myönnetään, mutta nuin periaatteessa?
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 08 Huhti 2013, 18:46
Kirjoittaja Nojanalle
Eihän laki kiellä sitä millä se napamoottorille tuotetaan enerkia. Tuleeko se akusta , vai agrekaatista. Sillä tuo napamoottoria koskevia määräyksiä se ei muuta. 
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 10 Huhti 2013, 09:28
Kirjoittaja PW
Taas yrittäny ymmärtää näitä sähkömoottori asioita, (Greenbike-yrityksen) Korjataan nimi se on siis Greencycles ! sivuilla oli miusta asiallisen tuntusta tietoo. Yhden maininnan löysin foorumilta, onko kellään tuotteista tai firmasta kokemusta?
Sijaitsee Kajaanissa, eihän se synti oo mutta melkonen häp...
Kun keskustelin sähköammattilaisen kanssa sain ymmärtää ett nää pienikokoiset napamoottorit sisältää sen alennusvaihteen ja isokoiset on suoravetosia. Moottori ei saisi jarruttaa menoa kun se ei ole päällä, miten valita moottori joka ei vastusta? Joku väittää ett harjaton moottori ei vastusta mutt epäilen tätä. Alennusvaihteellista moottoria on väitetty semmoseks ett jarruttaa mutt oon mielestäni ajanu semmosillakin pienikokosilla napamoottoreilla missä en oo huomannu jarrutusta.
Petri